تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820585462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - تصويب طرح افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها در نبود وزير علوم


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: جامعه - تصويب طرح افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها در نبود وزير علوم
جامعه - تصويب طرح افزايش ظرفيت دانشگاه‌ها در نبود وزير علوم

گروه اجتماعي:در نبود دكتر زاهدي وزير علوم، جزئيات طرح افزايش ظرفيت دانشجو در دانشگاه‌هاي مادر و دولتي در سال 87 به تصويب رسيد. اين طرح كه قرار است به گفته لاريجاني، رئيس مجلس تنها براي يك‌سال اجرا شود مورد انتقاد روساي دانشگاه و مسوولان وزرات علوم است. براساس اين ماده‌واحده ظرفيت پذيرش داشته‌اند به ميزان ظرفيت پذيرش دانشجو كه از طريق آزمون سراسري در رشته‌هاي روزانه دانشگاه‌هاي مادر و مهم دولتي پذيرش مي‌شود و در دو تبصره افزايش مي‌يابد نخست رشته‌هايي كه در سال 87 نسبت به سال 86 كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو در سال 86 افزايش مي‌يابند و در قسمت دوم 10 درصد به ظرفيت پذيرش دانشجو در سال 87 اضافه مي‌شود. بنابر اين گزارش، براساس تبصره يك اين مصوبه به دولت اجازه داده مي‌شود با جابه‌جايي در اعتبارات جاري و تملك دارايي، اعتبارات موردنياز را به دانشگاه‌هاي ذي‌ربط پرداخت كند. در صورت نبود امكان اين جابه‌جايي دانشگاه‌ها مجازند هزينه‌هاي مربوطه را از دانشجوياني كه از اين طريق پذيرش مي‌شوند، دريافت كنند.

همچنين براساس تبصره2، افزايش ظرفيت ايجاد شده بر طبق اين قانون براساس نمره زيرگروه مربوطه در آزمون سراسري سال 87 صرفا با تاثير سهيمه مناطق 1 ،2 و 3 كشوري به صورت آزاد و بدون تاثير هرگونه سهميه‌بندي‌هاي ديگر صورت مي‌گيرد.
براساس تبصره3 نيز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موظف است گزارش كاملي را از اقدامات و پذيرش‌هاي صورت‌گرفته در دانشگاه‌ها را به كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ارائه كند.
براساس مصوبه مجلس، يك تبصره به اين ماده‌واحده اضافه گرديد كه براساس آن دانشگاه‌هاي مادر و مهم دولتي عبارتند از: تهران، صنعتي‌شريف، تربيت‌مدرس، علم و صنعت ايران، صنعتي اصفهان، اميركبير، شيراز، مشهد، شهيدبهشتي، تبريز، علوم پزشكي شهيدبهشتي، علوم پزشكي ايران، علوم پزشكي شيراز، علوم پزشكي اصفهان، علوم پزشكي تبريز، علوم پزشكي مشهد، علوم پزشكي اهواز و علوم پزشكي كرمان تعيين شدند.
روابط عمومي وزارت علوم در تماس روزنامه نسبت به تصويب اين طرح اظهار بي‌اطلاعي كرد و پس از آن موفق به كسب اطلاع از وزارت علوم نشديم. پيش از سفر وزير علوم وي در جلسه علني نهم مهرماه با انتقاد از اين طرح گفته بود كه با تصويب اين طرح حداقل 58 درصد جابه‌جايي داوطلب خواهيم داشت كه عملي شدن آن در اين ترم تحصيلي ممكن نيست.
غير كارشناسي
در همين حال برخي از مخالفان اين طرح تصويب شده روز گذشته در مجلس با ايسنا گفت‌وگو داشتند. دكتر حسيني، قائم‌مقام وزير علوم و تحقيقات در اين خصوص گفت: با توجه به اينكه اين طرح داراي بار مالي است، بنابراين مجلس نمي‌تواند طرحي بدهد كه داراي بار مالي باشد. وي با بيان اينكه دولت در جاهاي ديگر داراي مشكلات كسري بودجه است، گفت: دانشگاه‌ها هم‌اكنون خود داراي مشكلات كسري بودجه هستند و بدون افزايش اين 10درصد نيز با مشكلات خوابگاهي مواجه هستند. خوب است كه مجلس براي اين قضيه نيز فكري كند. بهتر بود قبل از تصويب اين طرح كار كارشناسي جدي روي آن انجام مي‌گرفت، اما اين طرح به صورت دوفوريتي مطرح شد. مديركل دفتر نظارت و ارزيابي وزارت علوم نيز با غيركارشناسانه خواندن اين طرح گفت: با تصويب طرح عملا دانشگاه‌ها با چالش‌ جدي روبه‌رو مي‌شوند.
دكتر رضا عامري با اعلام اينكه وزارت علوم در حال پيگيري براي رفع اين موضوع است، گفت: اين مصوبه از لحاظ اجرا و مسائل مربوط به ساماندهي دانشجويان، دانشگاه‌ها با چالش‌ روبه‌رو مي‌كند.
وي اين طرح را غيرعملياتي دانست و اظهار كرد: كليات طرح غيركارشناسي و غيرقابل اجراست و در واقع در ترم جاري دانشگاه‌ها را دستخوش نابساماني خواهد كرد.
دكتر عامري با اشاره به گذشت حدود 20 روز از ترم جاري اظهار كرد: در حال حاضر انتخاب‌رشته صورت گرفته و دانشجويان سر كلاس‌هاي درس حاضر هستند و هرگونه افزايش ظرفيت جديد به اين شيوه باعث ايجاد 80 درصد تغيير و تحول جديد و همچنين نقل و انتقالات جديد مي‌شود و در واقع اين مسئله نه به نفع دانشگاه‌ها و نه به نفع دانشجويان است.
دكتر رهبر رئيس دانشگاه تهران نيز با اشاره به اينكه اجراي اين طرح موجب ايجاد مشكلاتي چون كاهش كيفيت و مسائل ديگر مي‌شود گفت: افزايش 10درصدي ظرفيت دانشگاه‌هاي مادر در سال جاري براي دانشگاه تهران ظرفيتي حدود 400 نفر را دربردارد.
وي با اشاره به تصويب اين طرح گفت: با توجه به اصل 75 قانون اساسي و بار مالي كه اين طرح براي دولت ايجاد مي‌كند نمي‌دانم شوراي نگهبان چه تصميمي در اين‌باره مي‌گيرد.
دكتر رهايي رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير نيز افزايش ظرفيت براي سال آتي را امكان‌پذير ندانست و گفت: به تبع اجراي اين مسئله محدوديت‌هايي از نظر فضاي فيزيكي، تعداد اعضاي هيات‌علمي، امكانات، بودجه و امكانات پشتيباني شامل خوابگاه، خوراك و مسائل رفاهي در دانشگاه‌ها ايجاد مي‌شود.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن