تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819647077




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا/ سفير عراق: توافقنامه‌اي با آمريكا امضا نخواهد شد مگربه نفع ملت عراق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ سفير عراق: توافقنامه‌اي با آمريكا امضا نخواهد شد مگربه نفع ملت عراق
سياسي. سفير عراق در تهران . مصاحبه اختصاصي
سفير عراق در تهران تاكيد كرد: هيچ توافقنامه‌اي بين عراق و آمريكا امضاء نخواهد شد مگر آنكه در راستاي منافع ملت عراق، منافع منطقه و منافع كشورهاي همجوار باشد.

محمد مجيد الشيخ روز شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار سياسي ايرنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: مسايل زيادي در خصوص توافقنامه امنيتي بين عراق و آمريكا باقي مانده كه بايد مورد بررسي و تبادل نظر قرار گيرد و لذا هنوز به مرحله امضاي توافقنامه نرسيده‌ايم .

وي به مسايلي نظير مصونيت سربازان آمريكايي به عنوان موارد عمده اختلاف نظر ميان بغداد و واشنگتن درخصوص توافقنامه امنيتي اشاره كرد و گفت: ما معتقديم سربازان آمريكايي چنانچه مرتكب جنايت يا اقدامي عليه شهروندان عراقي شوند، قطعا بايد توسط دستگاه قضايي عراق مورد رسيدگي و محاكمه قرار گيرد و به شرايطي غير از اين هرگز راضي نخواهيم شد.

ديپلمات ارشد عراق در تهران ادامه داد: در ضمن، عراق هيچ گونه توافقنامه اي در هيچ زمينه‌اي امضا نخواهد كرد مگرآنكه مجلس نمايندگان اين كشور متشكل ازفراكسيون‌ها و گروههاي سياسي مختلف عراق با آن موافقت كنند.

وي همچنين به اهميت نظر مراجع و علماي ديني در كشور مسلمان عراق اشاره و خاطر نشان كرد: جلب موافقت مرجعيت ديني عراق براي امضاي توافقنامه امنيتي نيز يكي از شرايط ضروري براي انجام اين كار است .

سفير عراق در تهران تصريح كرد: در سيستم سياسي امروز عراق همه تحولات و اقدامات بطور كاملا شفاف و آشكار انجام مي‌شود و هيچ چيز از نظر و ديد ملت عراق مخفي نمي‌ماند. امروز ملت عراق خود تصميم گيرنده اصلي در خصوص مسايل سرنوشت ساز هستند و اين ملت است كه حرف آخر را مي‌زند. بنابراين بدون نظر موافق ملت عراق، ما قطعا دست به امضاي توافقنامه‌اي با آمريكا نخواهيم زد.

الشيخ با بيان اينكه مخالفتي از سوي مراجع ديني با اين توافقنامه وجود ندارد و مجلس نمايندگان نيز با ديد مثبت به اين موضوع نگاه مي‌كنند، اظهار داشت: به هرحال سقف زماني براي امضاي اين توافقنامه وجود ندارد و عجله‌اي در اين زمينه نداريم چرا كه هدف اصلي ما محافظت و دفاع از آمال و آرزوها و منافع ملت عراق است و تحقق اين امر مهمترين موضوع براي ما است وي در عين حال گفت: ادامه حضور نيروهاي خارجي در عراق بدون وجود هيچ ضابطه‌اي در اين خصوص براي ما مشكل ساز است اما به هرحال قصد نداريم منافع ملت را قرباني عجله براي رسيدن به اين توافقنامه كنيم .

** فشار كاخ سفيد براي تحميل توافقنامه امنيتي به عراق
گفتني است، در عين حال كه سفير عراق در تهران و نيز مقامات عالي اين كشور همواره تاكيد كرده‌اند بغداد بدون تامين منافع ملت، كشورهاي منطقه و كشورهاي همجوار دست به امضاي توافقنامه امنيتي با آمريكا نخواهد زد، مقامات كاخ سفيد در جريان سفر اخير طالباني به نيويورك تهديد كرده اند درصورتي كه عراق به امضاي اين توافقنامه تن در ندهد، دارايي‌هاي عراق را مسدود خواهند كرد.

** درخواست از ايران و آمريكا براي دور آتي گفت و گوهاي سه جانبه محمد مجيد الشيخ در خصوص سرنوشت روند گفت و گوهاي سه جانبه ايران، عراق و آمريكا در خصوص كمك به تامين امنيت عراق، از درخواست بغداد از طرف‌هاي ايراني و آمريكايي براي انجام دور جديد (چهارم) اين گفت و گوها خبر داد و گفت: منتظر دريافت پاسخ دو كشور و نيز تعيين زمان مشخصي براي انجام دور چهارم گفت و گوهاي سه جانبه پيرامون مسايل عراق هستيم.

سفير عراق در تهران ضمن ابراز اميدواري براي برگزاري چهارمين دور گفت و گوهاي سه جانبه ميان ايران عراق و آمريكا درخصوص امنيت اين كشور، گفت:
ما همواره خواستار حكمفرما شدن زبان گفت و گو بر روابط ميان همه كشورها بوده‌ايم و معتقديم انجام گفت و گوهاي سه جانبه ايران، عراق و آمريكا گامي در جهت صحيح و سازنده براي عراق است.

وي درباره ايران و آمريكا نيز گفت: معتقديم فاصله بسيار بزرگي ميان تهران و واشنگتن وجود دارد كه جز از راه گفت و گو و نشستن بر سر ميز مذاكره راه حل ديگري ندارد.

** پيوستگي امنيت ايران و عراق
ديپلمات ارشد عراق در تهران با تاكيد بر اهميت نقش ايران در كمك به ايجاد و تقويت امنيت در عراق گفت: معتقديم كشورهاي همجوار به ويژه ايران نقش ديواري محافظ را براي تامين امنيت عراق ايفا مي‌كنند.

وي در ادامه به واگذاري امنيت ‪ ۱۱‬استان از ‪ ۱۸‬استان اين كشور به نيروهاي امنيتي و پليس عراق اشاره كرد و با تاكيد بر نقش سازنده و مهم همكاري خوب مردم عراق اظهار داشت كه افزايش ضريب امنيت در عراق در ماه‌هاي اخير و كاهش ميزان انفجارها و ناامني حاصل عملكرد مطلوب نيروهاي امنيتي عراق و همكاري خوب مردم اين كشور است و نشان مي‌دهد نيروهاي عراقي از آمادگي و توان لازم براي تامين امنيت كشور برخوردار هستند.

** سفرهاي متقابل مقامات عالي دو كشور در آينده نزديك
سفير عراق در تهران از برنامه سفر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به عراق ظرف مدت يك ماه آينده خبر داد و گفت: همچنين قرار است شهيدي معاون وزير امور خارجه ايران در امور كنسولي نيز سفري به بغداد داشته باشد.

وي همچنين با اشاره به ديدار اخير روساي جمهوري دو كشور در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك، از برنامه سفر جلال طالباني رييس جمهوري و نيز تمايل مشهداني رييس مجلس نمايندگان عراق براي سفر به ايران در آينده‌اي نزديك خبر داد و گفت كه زمان دقيق اين ديدارها مشخص نشده است محمد مجيدالشيخ افزود: معتقديم اين ديدارها مي‌تواند روابط دو كشور را مستحكم تر كند
در ادامه، سفير عراق در تهران سفر اخير عادل عبدالمهدي معاون رييس جمهوري عراق به تهران را يك ديدار خصوص و غيررسمي عنوان كرد و گفت كه در اين سفر بسياري از مسايل ميان دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي افزود: در سفر عادل عبدالمهدي به تهران، طرف عراقي تاكيد كرد كه توافقنامه امنيتي ميان عراق و آمريكا عليه هيچ كدام از كشورهاي همجوار به خصوص ايران نخواهد بود. همچنين تاكيد شد كه عراق هرگز به عنوان پايگاهي براي عمليات نظامي عليه هيچ يك از كشورهاي همجوار نخواهد بود.

** آخرين وضعيت روابط ايران و عراق
با توجه به تاكيد و علاقه مقامات ايران و عراق براي تقويت هر چه بيشتر روابط، مناسبات فيمابين دو كشور روز به روز در حال گسترش است و اين روند بايد ادامه داشته باشد تا بتوان گذشته‌هاي تلخ را فراموش كرد.

وي همچنين به وجود مرز مشترك طولاني ميان ايران و عراق اشاره كرد و افزود:
انتظار ما اين است كه روابط تهران - بغداد در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي فرهنگي، اجتماعي و تاريخي از سطح كنوني نيز فراتر رود.

سفير عراق در تهران با اشاره به تبادلات تجاري ميان دو كشور گفت: در سال ‪ ۲۰۰۷‬صادرات ايران به عراق به دو ميليارد و سيصد ميليون دلار بالغ شد و اميدواريم حجم اين مبادلات در سال جاري به بيش از سه ميليارد دلار و در سال هاي آينده به ‪ ۵‬ميليارد دلار افزايش يابد چرا كه ايران داراي توانمندي هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف از جمله صنعتي و كشاورزي است و عراق تمايل زيادي به استفاده از اين ظرفيت دارد.

محمد مجيد الشيخ همچنين به سرمايه‌گذاري شركت‌هاي ايراني در عراق از جمله در زمينه توليد برق اشاره و اظهار اميدواري كرد كه قرارداد ساخت خط لوله مشترك نفت بصره - آبادان براي انتقال نفت خام از بصره به آبادان و انتقال فراورده‌هاي نفتي از آبادان به بصره به زودي عقد قرارداد شود.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه قرارداد احداث راه آهن بصره - خرمشهر نيز به زودي امضا و وارد مرحله اجرا شود.

سفير عراق در تهران با اشاره به اينكه بسياري از زيرساخت‌ها و كارخانجات و مراكز صنعتي عراق در جريان جنگ‌هاي مختلف تخريب شده است، گفت كه قرار است سرمايه‌گذاري هايي از سوي ايران براي بازسازي اين زيرساخت‌ها انجام شود.

وي تصريح كرد: روابط ميان ايران وعراق بايد به حدي گسترش يابد تا به تمام جهان ثابت شود كه جنگي كه هشت سال ميان دو كشور درگرفت، هرگز بنابه خواسته ملت دو كشور نبود بلكه جنگي بود كه صدام جنايتكار و رژيم سركوبگر آن به راه انداخته بودند.

** قرارداد ‪ ۱۹۷۵‬الجزايز
سفير عراق در تهران با اشاره به اينكه در جريان سفر عادل عبدالمهدي به تهران صحبتي در خصوص قرار داد ‪ ۱۹۷۵‬الجزاير صورت نگرفت، گفت: قبل از سفر معاون رييس جمهوري عراق به تهران، هياتي به نمايندگي از وزارت امور خارجه عراق به رياست معاون وزير خارجه از ايران ديدن كرد و توافقاتي در خصوص تشكيل كميسيون‌هاي مشترك كشور در زمينه بازيابي خطوط مرزي دو كشور و علامت گذاري نقاط صفر مرزي انجام شد و توافق شد علائم مرزي ميان دو كشور كه بر اثر جنگ يا حوادث طبيعي آسيب ديده يا جابجا شده بود، ترميم و در سر جاي اصلي خود قرار گيرد.

وي افزود كه گفت و گوها و انجام كارهاي عملي در خصوص توافقات انجام شده درباره مرزهاي ميان دو كشور در آينده‌اي نزديك آغاز خواهد شد و مي‌توان گفت كه دو طرف در آستانه ورود به فاز عملياتي موضوعات مرزي قرار دارند.

** جنگ تحميلي عليه ايران هيچ دستاوردي براي عراق نداشت
ديپلمات ارشد عراق در تهران با اشاره به اينكه اين روزها يادآور سالروز حمله عراق به ايران در سال ‪ ۱۳۵۹‬است، در خصوص آثار اين جنگ هشت ساله، گفت : اين جنگ كه توسط رژيم صدام به راه افتاد، هيچ گونه دستاوردي جز ظلم و ستم و سركوب و كشتار مردم دو كشور در پي نداشت.

وي تصريح كرد: اين جنگ تنها عليه ايران نبود بلكه عليه خود ملت عراق هم بود چرا كه شاهد كشته شدن هزاران هزار عراقي در اين جنگ بوديم كه فداي شهوت گذراي رژيم جنايتكار صدام شدند.

محمد مجيد الشيخ در خصوص آثار زيانبار جنگ براي عراق، افزود: هنگامي كه عراق وارد جنگ با ايران شد، ‪ ۴۰‬ميليارد دلار ذخيره ارزي داشت و اين درحالي است كه هنگامي كه رژيم صدام ساقط شد، شاهد بوديم كه عراق ‪ ۱۴۰‬ميليارد دلار بدهي خارجي داشت.

** حضور منافقين در عراق غيرقانوني است

سفير عراق در تهران در ادامه اين گفت و گو حضور اعضاي گروهك تروريستي منافقين در عراق را نادرست و غيرقانوني دانست و گفت: اين افراد بايد از عراق خارج شوند و ما معتقديم آنها نه تنها عليه ايران، بلكه عليه عراق
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن