تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819257927




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طرح تعويض پلاك‌ها، تنگنائي براي محرومان جامعه‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: طرح تعويض پلاك‌ها، تنگنائي براي محرومان جامعه‌
ناگفته پيداست مدل ماشين هر چه بالاتر باشد نشانه بضاعت مالك آن مي‌باشد و طرح تعويض پلاك شامل خودروهاي مدل 85 به بعد كه پلاك جديد ايران گرفته‌اند نمي‌شود.‌

خودروهاي پنج مدل پائين‌تر از آن نيز كه پلاك ليزري گرفته‌اند را هم مي‌توان در دهكهاي مياني بضاعت اقتصادي قرار داد كه با كمي فشار در ضوابط و آئين‌نامه‌ها به سختي يا به راحتي اقدام به تهيه خودروهاي صفر كيلومتر يا مدل بالا مينمايد و از كش‌واكش معاينه فني و بازديد‌هاي متعدد خود را مي‌رهانند.

خودروهاي مدل 79 به پائين كه عموماً متعلق به اقشار كم درآمد جامعه مي‌باشد و عمر مفيد خود را عمدتاً از دست داده‌اند در طرح تعويض پلاك بشرحي كه در ذيل مي‌آيد دچار نقمت شده‌اند.

در سال 78 راهنمايي و رانندگي كشور در تبليغات گسترده‌ايي مبادرت به اجراي طرح تعويض پلاكها از پلاك قديم به ليزري نمود و در ابتدا با اخذ مبلغ بيست و پنج هزار ريال و دادن يك برچسب براي الصاق بر روي شيشه جلو خودرو كار را شروع كرد براين اساس تعدادي از مالكين صرفنظر از تمامي مشكلات قانوني و اجرايي طرح به خاطر همدلي با دولت اقدام به واريز وجوه و اخذ برچسب نمودند ولي ناگهان ادامه كار متوقف گرديد و سرنوشت افراديكه برچسب اخذ نموده بودند بلاتكليف ماند، تا سال 86 كه مجدداً طرح تعويض پلاك دوباره مطرح گرديد اين بار نيز مردم با اين خيال كه طرح مانند سال 78 ناقص خواهد ماند كار را برغم ضرب‌الاجلهاي متعدد جدي نگرفته يا با بدبيني وارد مراحل اجرايي طرح گرديدند.

در همان بدو امر مشكلات اين طرح نيز بروز نمود از جمله عدم اشاره به نحوه پذيرش خودروهاي دو سيلندر در دستورالعمل‌هاي ارسالي بود كه اگر چه تعداد ‌آنها زياد نيست ولي متعلق به مستضعف‌ترينهاي جامعه مي‌باشد كه در شعارهاي دولت جناب آقاي احمدي‌نژاد محور توجه مي‌باشد.

نگاه غيرعادلانه در اجراي طرح يك‌نواختي مراحل براي انواع خودروهاي موجود مشكل ديگري بود كه در اين مرحله بروز نمود يعني خودرو بيست پنجساله ايراني را كه حداكثر سرعت آن به صد كيلومتر در ساعت نمي‌رسد در كنار خودروهاي مدل 85 استاندارد خارجي كه 200 كيلومتر سرعت را سرعت مطمئنه مي‌دانند قرار دادند و به همان تونل بهانه‌گيري مركز معاينه فرستادند تا براي ضعيف‌بودن يك كمك فنر كه هيچ آسيبي به مردم يا محيط زيست نمي‌رساند، مالك ناچار شود به بازارهاي زيرزميني قطعات استوك مراجعه نمايد و با پرداخت مبالغ گزافي بالاخره كمك فنر معادل ديگري را تهيه و با تغييرات بر روي خودرو نصب نمايد جالب اين‌جاست كه از يكي از كمك‌فنرهاي نو نيز پس از تست ايراد گرفتند در اين روند صحت كار مركز معاينه را چه مرجعي بايد كنترل نمايد مشخص نيست؟

و بدين ترتيب مالك خودرو 28 ساله فرسوده كه نه خودرو وي را به عنوان فرسوده تحويل مي‌گيرند و نه در حد واقعيت‌ها آن را مي‌سنجند در برزخ مديريت‌ها گرفتار مانده است.

ناگفته پيداست بعضي از مردم ايران كه اين گونه خودروهاي فرسوده را بكار وا مي‌دارند و از آن در چرخه حمل و نقل به زيبايي بهره مي‌برند از بعضي نخبگان كه امروزه در بزرگداشت‌ها موردتقدير قرار مي‌گيرند نخبه‌ترند.

ولي زهي تأسف زيرا نگاه قدرشناسي وجود ندارد.شايد با خود بگوييد چرا وام خودرو نگرفته‌ايد و خود را از همه مصائب نمي‌رهانيد، محض اطلاع نتيجه مشاهدات خود را در اين پيشنهاد هم به عرض شما مي‌رسانم.

اولاً بانكها بدون اخذ سپرده كي و كجا وام خريد خودرو مي‌دهند؟ تهيه وجه سپرده براي يك خانواده محروم چگونه ميسر است؟ به فرض كه وام را دريافت نمايد آيا آزاد است هر خودرويي را مايل است خريداري نمايد يا مجبور است براساس توافق خجالت‌آور خودروسازان با بانكهاي عامل با پرداخت بقيه قيمت خودرويي غيراستاندارد و هزينه‌ساز را با نه ميليون ريال بالاتر از بازار آزاد از كارخانه خريداري نمايد. و با احتساب سود وام مدت ضبط سپرده چند ميليون اضافه بپردازد.

كدام محرومي را سراغ داريد كه تا امروز بر يك خودرو يك ميليون توماني سوار شود و يكباره خودرو نود ميليون ريالي با صدوبيست‌ ميليون ريال قرض را اختيار كند و بتواند اقساط سنگين آنرا در كنار ساير هزينه‌هاي زندگي از قبيل هزينه دانشگاه فرزندان و جهيزيه و دارو درمان، سفر و... بپردازد و سرپا بماند؟ اگر اين محروم كارمند باشد بايد در اسرع وقت خودرو دريافتي را به دلالان يعني واسطه‌هاي سرمايه‌داران به ضرر فروخته، باز به خريد خودروي مستعملي روي آورد كه مشكلات قبل را پيش رويشان باقي مي‌گذارد.‌اگر اين محروم داراي شغل آزاد باشد كه مصائب عديده خود را دارد در پروسه تعويض پلاك هر چند مديران كشور به اهداف خود برسند كه اگر مادي نباشد از طرق ديگر هم قابل حصول بود، ولي خانواده‌هاي زيادي را به رنج و تعب گرفتار نموده‌اند.

در پايان چند سوال به ذهن متبادر ميگردد كه شايد سوال بسياري از دارندگان اين‌گونه خودروها باشد.

الف: آيا وزير محترم صنايع كه با اقتدار از خودروسازي داخلي حمايت مي‌كند هيچ‌گاه خودش از خودروهاي معيوب و گران قيمت و غيراستاندارد داخلي براي مسافرت خانواده‌اش استفاده كرده يا مي‌كند؟

ب: آيا راهنمايي رانندگي كشور حاضر است به دريافت‌كنندگان برچسب تعويض پلاك در سال 78 توضيح دهد كه چه فرقي بين مراجعين سال ياد شده كه مبلغ بيست و پنجهزار ريال را پرداخته‌اند با مراجعين امسال كه فقط دويست و پنجاه هزار ريال پرداخته اند مي‌باشد و اگر آنان راضي نباشند نتيجه چه خواهد شد؟

ج: از سال 78 تا 87 چند درصد تورم داشته‌ايم كه بيست و پنجهزار ريال به دويست و پنجاه هزار ريال تبديل گرديده.

د: آيا اگر عمر قانوني هر خودرو از كارخانه در سند قيد شود خريداراني چون ما اين گونه گرفتار خواهند شد؟

ز: در كجاي دنيا از يك گروه مالك خودرو يا همه سه بار هزينه پلاك دريافت گرديده كه ما بايد در اين كشور بپردازيم؟

ه: در كجاي دنيا براي شناسايي چند خودرو سرقتي و همسان‌سازي خودروها از مالك وجهي مطالبه مي‌نمايند كه ما دومي باشيم؟دنباله اين تراژدي دردناك را وامي‌گذاريم براي قيامت‌، چون از حوصله سردبير محترم نشريه نيز خارج است و ممكن است با حذف و تقطيع روبرو شود!

شهرستان شاهرود - شاهرودي‌




 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن