واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشنگرش اقتصادي گريبانگير محصولات فرهنگي شده است
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد فرهنگ استاد دانشگاه علامه طباطبايي گفت: متأسفانه محصولات فرهنگي توليداتش انبوه و منجر به درآمدزايي و سودزايي شده است.
به گزارش خبرنگار موج، سيد رضا نقيب السادات در نشستي با مديران فرهنگسراها و مديران فرهنگي با بيان اين مطلب اظهار داشت: با ظهور شريان هاي اطلاعاتي و روند آزادسازي بازارهاي جهاني چالش هاي عمده اي در برابر مبادلات فرهنگي آينده و چگونگي توزيع محصولات و كالاهاي فرهنگي و همچنين الگوهاي رفتار افراد به وجود آمده است.
وي افزود: براي توليد محصول فرهنگي بايد منجر به همذات پنداري با مصرف كننده محصول شود و اگر بخواهيم در اين راه موفق باشيم بايد تبادلات دروني، برون افكني شود.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: اخيرا با توجه به پيشرفت هاي فنآوري مي توان محتواي موجود در اين محصولات كم و بيش سنتي را به راحتي و در كمترين زمان از طريق شبكه هاي الكترونيكي از جايي به جاي ديگر منتقل كرد.
وي عنوان كرد: متأسفانه نفوذ غرب به قدري زياد است كه نفوذ مديران داخل كشور را خارج مي كند.
نقيب السادات اظهار داشت: صنايع فرهنگي توليداتش انبوه و منجر به درآمدزايي و سودزايي شده وبه جايي رسيد كه محاسباتش حدود 4هزار ميليارددلار از بازي هاي يارانه درآمدي راهي جيب صنايع سي دي هاي بازي مي شود.
وي افزود: صنايع فرهنگي صنايعي هستند كه با آفرينش، توليد و تجراي شدن كالاها و خدمات با محتواي غيرمادي و فرهنگي سروكار دارند.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: صنايع فرهنگي عبارتند از چاپ ونشر، انتشارات چندرسانه اي، توليدات سينمايي و سمعي و بصي، ضبط و صدابرداري، صنايع دستي و طراحي
وجه تمايز صنايع فرهنگي اقتصادي و فرهنگي بودن آن است
وي عنوان كرد: صنايع در حال ظهور يا درحال گسترش وجود دارد، وجه تمايز اين صنايع، اقتصادي و فرهنگي بودن آن است كه در حفظ و ترويج تنوع فرهنگي و دسترسي همگان به آن فرهنگ نقش اساسي دارد.
نقيب السادات اظهار داشت: در اشتغالزايي ايجاد ثروت و تقويت خلاقيت يعني ماده خام اين صنايع و همچنين در نوآوري فرآيندهاي توليد و توزيع مؤثر است.
وي افزود: استفاده از از امكانات رسانه اي و مناسبات اقتصادي براي توسعه و جمع آوري اطلاعات براي توزيع اي نوع از محصول است.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: مقالات تاريخي مؤيد اين موضوع است كه شكوفايي و رونق فرهنگي در حوزه عمومي در سطح فراگير وگسترده، منوط به عصررفاه اجتماعي و متعلق به جوامع توسعه يافته است.
وي يادآور شد: اقتصاد فرهنگ ناظر به شناخت مناسبات و تعاملات ميان حوزه هاي توليد و آفرينش، مصرف و بازار بوده كه دولت را قادر مي كند از اين امكانات به واسطه تجهيزات فرهنگي منجر به توليد محصولات فرهنگي شود.
نقيب السادات با اشاره به ديدگاه هاي موجود در اقتصاد فرهنگ اظهار داشت: ديدگاه اول اقتصاد را در اقتصاد فرهنگ حاكم مي كند، ديدگاه دوم ديدگاهي د ولتي است و دولت را در اين موضوع حاكم مي كند.
وي با اشاره به ديدگاه سوم در اقتصاد فرهنگ گفت: در ديدگاه سوم هر يك از اقتصاد و دولت در بحث اقتصاد فرهنگ را حاكم است و هر كدام ساز و كارهايي دارد.
مصرف كننده توليدات فرهنگي را جدي بگيريم
اين استاد دانشگاه علاوه برتوليد كالاهاي فرهنگي، مصرف كالاهاي فرهنگي را مسأله اي مهم درعرصه فرهنگ دانست و ادامه داد: ما نبايد تنها به فكر توليد باشيم بلكه بايد به مصرف اين محصولات هم توجه كنيم تا مصرف كننده آسيبي از مصرف اين محصولات نبيند.
وي عنوان كرد: اصول حاكم بر توليد محصولات فرهنگي شامل زمان شناسي و بهره گيري از زمان، دين محوري، انسان مداري، انعطاف و پويايي در عين پافشاري بر اصول، مشاركت دادن آحاد جامعه، تقويت فرهنگ ملي، عقلانيت محوري، جذابيت بخشي، تأكيد بر جذب در توليدات است.
نقيب السادات با اشاره به ويژگي هاي محصولات فرهنگي گفت: يك محصول فرهنگي بايد پرورش دهند قواي خلاقه باشد و سبب آفرينندگي، سبب پرورش و گسترش خيال و تصورات فرد شود.
وي افزود: محصول فرهنگي بايد در اكتشافات و جستجو از طريق تجربه كمك كند و به واقعيت نزديك و با فرهنگ جامعه هماهنگي داشته باشد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به ديگر ويژگي هاي محصولات فرهنگي گفت: محصولات فرهنگي بايد سبب توسعه مهارت ها و توانايي هاي جسمي فرد شود و باعث افزايش ايمني فرد در محيط باشد.
نقيب السادات تصريح كرد: مشخص بودن متولي صدور مجوز توليد محصولات فرهنگي و استفاده از افراد صاحب تخصص در توليد محصولات فرهنگي از جمله بايد در توليد يك محصول فرهنگي رعايت شود.
حفظ سرمايه هاي ملي در توليد محصول فرهنگي بايد لحاظ شود
وي افزود: يك محصول فرهنگي بايد باعث ارتقاي سطح دانش فرد و آگاهي هاي خانواده ها شود و قابليت حل مسأله در فرد را تقويت كند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به زمينه هاي مورد توجه در توليد محصول فرهنگي گفت: افزايش آگاهي و بينش مخاطب، توسعه نظم و امنيت عمومي، گسترش ارزشيابي اسلامي، تقويت روحيه ابتكار و نوآوري، تقويت تحليل و قواي ذهني، جلب مشاركت اجتماعي، حفظ سرمايه هاي ملي و منابع طبيعي بايد در توليد محصول فرهنگي بايد لحاظ شود.
وي عنوان كرد: نيازسنجي در خصوص امكانات لازم براي تحقق اين اهداف ضروري است و بايد نيازهاي نظام توليد محصولات فرهنگي و تبليغاتي كشور به تربيت نيروي انساني مربوطه و امكانات لازم عملي براي برنامه ريزي مورد نظر و امكانات اجرايي برنامه ها مشخص شود.
نقيب السادات اظهار داشت: تصويرجامعي از كل موضوع در توليد محصول فرهنگي بايد مدنظرداشته باشيم و سپس اجراي آن ترسيم شود.
وي افزود: بازار كتاب بازار گران قيمتي است و يك استاد دانشگاه براي خريد كتاب با مشكلاتي مواجه است و حالا اگر اين قضيه را به يك دانشجو تعميم بدهيم چطور دانشجويي كه تنها درس مي خواند و شغلي ندارد او چگونه بايد كتاب هاي موردنظرش را تأمين كند؟
انگيزه و فداكاري دو شرط مهم در توليد محصول فرهنگي
استاد دانشگاه تصريح كرد: توليد كننده محصول فرهنگي بايد شناختي از توليد، محتواي توليد، مخاطبان مصرف كننده محصولات فرهنگي و شناختي از آثار فعاليت هايي كه دستگاه هاي نظام براي توليد محصولات دارند را بايد داشته باشد.
وي با اشاره به سريال هاي ماه مبارك رمضان گفت: متأسفانه سريال هاي ماه مبارك رمضان هرسال نسبت به سال گذشته روند نزولي را طي مي كند و اگر به قول يكي از نويسندگان بگوييم تنها به دليل كمبود بودجه چنين آثارضعيفي توليد مي شود اشتباه است چرا كه فرهنگ نياز به فداكاري وانگيزه است.
سطح ذائقه مخاطب را بايد افزايش داد
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: متأسفانه امروزه در كشورمان محصولاتي پرفروش مي شوند كه از محتواي مناسبي برخوردار نيستد چرا بايد فيلم سينمايي قلعه پرچم كاوه هفت ميليون فروش و پاي يك زن درميان است بالاترين فروش را داشته باشد، بايد اشكال كار را پيدا كرد و ذائقه هاي مخاطبان را بالا برد.
وي عنوان كرد: اقتصاد فرهنگ حاصل نگرش اقتصاد به فرهنگ است.
سه شنبه 9 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]