تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*گزارش خبرنگار ايسنا از حاشيه‌هاي چهارمين سفر رييس جمهور به نيويورك*


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *گزارش خبرنگار ايسنا از حاشيه‌هاي چهارمين سفر رييس جمهور به نيويورك*


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

يكي از مهم‌ترين اتفاقات در عرصه بين‌المللي كه در هر سال رخ مي‌دهد برگزاري اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر( شهريور و مهر) در نيويورك است كه در آن سران و مسوولان بلند پايه كشورهاي مختلف دنيا گرد هم مي‌آيند و طي سخنراني مواضع خود را درباره مسايل جهاني مطرح مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، در اولين نشست مجمع عمومي كه در دوره‌ بعد از پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد، هيات نمايندگي ايران به رياست وزير خارجه‌ وقت شركت كرد و رييس هيات ايراني در سال 59 و 60 به ترتيب آقايان شمس اردكاني و ميرحسين موسوي بودند و بعد از آن تا سال 75 به‌غير از سال 66 رياست هيات ايراني را ولايتي بر عهده داشت و درسال 1366 آيت‌الله خامنه‌اي كه رييس‌جمهور وقت ايران بود رياست هيات ايراني را بر عهده داشت و در آن جلسه ايشان مواضع جمهوري اسلامي ايران را درباره جنگ تحميلي و مسايل بين‌المللي تشريح كردند. در سال 77 نيز حجت‌الاسلام والمسلمين خاتمي در پنجاه و دومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل شركت و در آن‌جا پيشنهاد گفت‌وگوي تمدن‌ها را مطرح كرد كه مورد استقبال بسياري از كشورها قرار گرفت و سال 2001 به عنوان سال گفت‌وگوي تمدن‌ها انتخاب شد.

دكتر محمود احمدي‌نژاد نيز از سال 84 در مجمع عمومي سازمان ملل شركت كرده و در واقع چهار سال پي‌درپي كه رياست جمهوري ايران را بر عهده داشت با شركت در اين اجلاس، مواضع جمهوري اسلامي ايران را در ارتباط با مسايل مختلف بين‌المللي بيان كرده است.

خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه در چهارمين سفر دكتر احمدي‌نژاد به نيويورك به عنوان عضوي از تيم رسانه‌اي همراه رييس‌جمهور بود، در گزارشي از حاشيه‌هاي اين سفر آورده است:

« در روز يكشنبه 31 شهريورماه ساعت 11 صبح به وقت تهران طبق آفيش رياست جمهوري به پاويون جمهوري رفتيم و بعد از حدود يك ساعت و 15 دقيقه انتظار، مصاحبه‌ مطبوعاتي رييس‌جمهور در ساعت 12 و 15 دقيقه آغاز شد. البته قبل از آغاز مصاحبه، رييس‌جمهور نماز ظهر و عصر را در تهران خواند.

بعد از سوختگيري هواپيما كه تقريبا مدتي طولاني طول كشيد، در ساعت 13 و 45 دقيقه هواپيماي بويينگ 747 كه حامل رييس‌جمهور بود آسمان تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد.

هيات همراه رييس‌جمهور 50 نفر بودند كه البته تيم رسانه‌اي كه رييس‌جمهور را همراهي مي‌كردند نسبت به سال‌هاي قبل بيشتر بودند.

اين سفر حدود 13 ساعت طول كشيد و برخي از همراهان رييس‌جمهور كه روزه بودند بيش از 26 ساعت روزه گرفتند تا به وقت نيويورك بتوانند افطار كنند. البته احمدي‌نژاد نيز در ابتداي پرواز در جمع خبرنگاران و هيات همراه حضور پيدا كرد و ضمن احوالپرسي با آنها عكس يادگاري انداخت.

رييس‌جمهور هم‌چنين در فرودگاه در جمع خبرنگاران ايراني به تشريح اهداف سفر خود پرداخت.

بعد از آن حفاظت احمدي‌نژاد را در طول سفر، محافظان آمريكايي كه از واشنگتن آمده بودند بر عهده گرفتند.يكي از محافظين آمريكايي به من گفت كه يكي از شديدترين حفاظت‌ها در اجلاس عمومي سازمان ملل مربوط به حفاظت از احمدي‌نژاد است و عده‌اي معتقدند كه حفاظت احمدي‌نژاد در حد حفاظت بوش است.

بعد از اين‌كه رييس‌جمهور فرودگاه جان.اف.كندي نيويورك را ترك كرد، تيم رسانه‌اي نيز بعد از نيم ساعت معطلي و حضور محافظ آمريكايي، به سمت هتل حيات HYATT واقع در خيابان 42 منهتن رفت.

خبرنگاران و برخي از اعضاي تيم همراه رييس‌جمهور در طبقه‌ي بيست و سوم هتل اقامت كردند و رييس‌جمهور در طبقه سي و چهارم.

دوشنبه اول مهرماه، اولين روز سفر

در روز دوشنبه اول مهرماه ساعت 7 صبح به وقت نيويورك جهت دريافت كارت سازمان ملل متحد به سمت اين سازمان حركت كرديم، چرا كه اگر دير مي‌رفتيم مجبور بوديم در يك صف طولاني بايستيم.

در طول اين سفر چندان نتوانستيم آسمان آبي را ببينيم؛ چرا كه به دليل وجود آسمانخراش‌هاي زياد در اين شهر، آسمان به صورت واضح ديده نمي‌شود.

طبق كارتي كه خبرنگاران دريافت كرده بودند، خبرنگاران فقط مي‌توانستند در سه طبقه‌ي اول سازمان ملل متحد تردد كنند كه البته برخي محدوديت‌ها نيز جهت تردد در اين سه منطقه در نظر گرفته شده بود و به شدت فضاي امنيتي بر آن حاكم بود. ساير طبقات براي ورود خبرنگاران در اين دوره جز مواردي كه هماهنگ شده بود امكان‌پذير نبود.

مجمع عمومي سازمان ملل متحد و شوراي امنيت در طبقه دوم ساختمان بلند سازمان ملل متحد واقع شده است و طبقه‌ي سوم اين سازمان در اين اجلاس براي استقرار ميز خدمات براي خبرنگاران در نظر گرفته شده بود.

فاصله‌ي هتل حيات تا مقر سازمان ملل متحد اندك بود و در حدود 5 دقيقه پياده‌روي طول مي‌كشيد.

سازمان ملل متحد در انتهاي شرقي خيابان چهل و دوم تقاطع با خيابان شماره يك منطقه‌ي منهتن قرار دارد.

تيم رسانه‌اي بعد از اين‌كه كارت خود را دريافت كردند در ساعت 9 و 25 دقيقه به سمت ساختمان ميشن كه در آن دفتر نمايندگي ايران قرار دارد حركت كردند و در آن‌جا جلسه‌اي توجيهي براي رسانه‌هاي گروهي با حضور مسوولان رسانه‌اي رياست جمهوري و دفتر نمايندگي برگزار و برنامه‌هاي سفر براي خبرنگاران تشريح شد.

بعد از جلسه، خبرنگاران به سمت هتل رفتند و در حدود 11 و 30 دقيقه صبح به وقت نيويورك، اولين برنامه رييس‌جمهور يعني ديدار با هيات سرپرستي و دبيران سرويس روزنامه لس‌آنجلس تايمز برگزار شد. اين مصاحبه حدود 45 دقيقه طول كشيد و بلافاصله بعد از اين مصاحبه، مصاحبه‌ رييس‌جمهور با شبكه‌ راديويي ان.پي.اي (npa) نيويورك كه در واقع سه هزار ايستگاه راديويي از خبرهاي آن استفاده مي‌كنند و يكي از معتبرترين شبكه‌هاي راديويي است آغاز شد.

رييس‌جمهور بعد از اين مصاحبه و استراحت يك ساعته، جهت اقامه نماز ظهر و عصر در ساعت 14 به وقت نيويورك و جهت شركت در اجلاس بلندپايه نيازهاي توسعه‌ي آفريقا به ساختمان سازمان ملل رفت.

اجلاس بلندپايه نيازهاي توسعه‌ي آفريقا در حاشيه‌ي شصت و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اول مهرماه در نيويورك برگزار شد. اين اجلاس با هدف اجراي اهداف توافق شده‌ بين‌المللي از جمله اهداف توسعه هزاره‌ي آفريقا و اجراي قطعنامه‌ي 242 شصت و دومين اجلاس مجمع عمومي در راستاي اجراي تعهدات كشورها نسبت به دول آفريقايي با مشاركت قريب به 100 كشور در سطح سران، نخست وزيران و وزراي خارجه برگزار شد. اين اولين اجلاسي بود كه در اين سطح در مورد مشكلات قاره‌ي آفريقا برگزار مي‌شد و رييس‌جمهور در اين جلسه به عنوان مهمان سخنراني كرد.

بعد از اين جلسه، رييس‌جمهور با بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد ملاقات داشت.احمدي‌نژاد در اين جلسه بار ديگر بر حقوق هسته‌يي ايران تاكيد كرد و اين‌كه سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد بايد مستقل و بدون اين‌كه تحت تاثير فشارهاي قدرت‌هاي زورگو قرار گيرند، عمل كند.

بعد از اين ديدار بود كه رييس‌جمهور براي ديدار با متخصصان ايراني مقيم آمريكا به‌خصوص در نيويورك به هتل برگشت. گرچه قبل از حضور رييس‌جمهور در اين جلسه، الهام، سخنگوي دولت، و متكي، وزير امور خارجه، در جلسه افطاري با حضور متخصصان شركت كرده و به صحبت‌ها و مشكلات آنها گوش داده بودند.

رييس‌جمهور در اين جلسه ابتدا سخنراني كوتاهي درباره‌ي مسووليت ايرانيان خارج از كشور انجام داد و تاكيد كرد كه ايرانيان خارج از كشور هركدام سفيري براي فرهنگ ايران هستند. اين جلسه تا ساعت 10 شب به وقت نيويورك طول كشيد. در اين برنامه بعضي از متخصصان ايراني در نيويورك به خفقان موجود در آمريكا اشاره كردند و خواستار اين شدند كه زمينه براي سرمايه‌گذاري بيشتر در ايران فراهم شود.

سه‌شنبه دوم مهرماه، دومين روز سفر

در روز دوم سفر، قبل از اين‌كه رييس‌جمهور جهت شركت در مراسم افتتاحيه‌ شصت و سومين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در اين سازمان حضور پيدا كند، مصاحبه‌اي 45 دقيقه‌اي با شبكه‌ي تلويزيوني CNN با مجري‌گري«لري كينگ» انجام داد.

لري كينگ يكي از معروف‌ترين مجريان شبكه‌ي خبري CNN است كه برنامه‌هاي او صدها ميليون نفر در سراسر جهان بيننده دارد و اين مصاحبه در واقع يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي احمدي‌نژاد در طول سفر بود.

برنامه‌هاي لري كينگ داراي استوديوي خاصي است و به گفته يكي از همراهان لري كينگ، براي اين‌كه شكل آن استوديو را در محل اقامت احمدي‌نژاد ايجاد كنند ده‌ها هزار دلار مجريان اين برنامه خرج كرده بودند و يك تيم 30-40 نفره در طول انجام اين مصاحبه حضور داشتند.

لري كينگ با آن‌كه بيش از 70 سال سن دارد ولي هم‌چنان در رسانه‌هاي آمريكايي مي‌درخشد و شب قبل از آن نيز با كلينتون مصاحبه كرده بود.

احمدي‌نژاد در اين مصاحبه درباره‌ي تفاوت صهيونيست‌ها و يهودي‌ها صحبت كرد و اين‌كه صهيونيست‌ها دين ندارند و ما با يهودي‌ها مشكلي نداريم. بيشتر سوالات لري كينگ نيز درباره‌ صحبت‌هاي احمدي‌نژاد در ارتباط با صهيونيسم و رابطه‌ي ايران و آمريكا و وضعيت حقوق بشر در ايران از جمله درباره همجنس‌بازان بود.

احمدي‌نژاد با تسلط درباره مباحث مطرح شده صحبت مي‌كرد و در برخي از مواقع كه صحبت‌هاي احمدي‌نژاد درباره صهيونيست‌ها و يا جنايت‌هاي آنها شدت مي‌گرفت، لري كينگ برنامه را به بهانه پخش تبليغات قطع مي‌كرد و حدود چهار بار اين برنامه يك ساعته به بهانه پخش تبليغات قطع شد.

در پي اين مصاحبه بود كه برخي از رسانه‌هاي افراطي صهيونيست در آمريكا به لري كينگ ايراد گرفتند كه چرا اجازه داده احمدي‌نژاد ديدگاه‌هاي خود را درباره‌ صهيونيسم با اين صراحت و راحتي بيان كند و مي‌گفتند كه لري كينگ نمايشي ضعيف از خود نشان داده است.

لري كينگ در بخش ديگري از اين مصاحبه از احمدي‌نژاد درباره‌ي وضعيت خانوادگي‌اش پرسيد، احمدي‌نژاد گفت كه دو پسر و يك دختر دارد كه دو تن از آنها ازدواج كرده‌اند و يكي از آنها دانشجو است كه لري كينگ با تعجب گفت به شما نمي‌خورد. احمدي‌نژاد در پاسخ گفت: در ايران زود ازدواج مي‌كنند و شنيده‌ام كه در آمريكا نيز مانند ايران به ارزش‌هاي خانوادگي توجه مي‌شود. احمدي‌نژاد هم‌چنين در اين مصاحبه گفت كه دولت آمريكا به هيات ايراني جهت مسافرت به لس‌آنجلس و كاليفرنيا ويزا نداده است. وي هم‌چنين گفت كه دو ملت ايران و آمريكا مي‌توانند با يكديگر ارتباط و تعامل داشته باشند و در اين راستا لري كينگ را تشويق كرد كه جهت آشنايي بيشتر با مسايل ايران به ايران سفر كند.

بعد از مصاحبه، لري كينگ در گفت‌وگوي كوتاهي به من گفت كه اطلاعات مردم دو كشور ايران و آمريكا از يكديگر كم است و بايد اين اطلاعات افزايش پيدا كند و يكي از راه‌هاي افزايش اطلاعات، تسهيل كردن رفت و آمد مردم دو كشور ايران و آمريكا است.

پروفسور حميد مولانا مشاور رييس جمهور مي‌گويد كه در آمريكا مخصوصا در تلويزيون بايد با مردم و دولتمردان آمريكا با سادگي صحبت كرد، به موضوع مورد صحبت تسلط كافي داشت و سخنان در مدت كوتاهي ارائه شود.

مولانا كه در سفر رييس‌جمهور به نيويورك وي را همراهي مي‌كرد و در مصاحبه هاي مطبوعاتي رييس جمهور از جمله مصاحبه با لري كينگ حضور داشت.

او در در قالب مصاحبه با خبر نگار ايسنا، ادامه داد: رسانه و تلويزيون يك انگاره‌سازي و تصويرسازي است و در واقع رقابت در اين است كه با استفاده از زبان و فرهنگ اين تصوير را چگونه ترسيم كنيم تا بر روي مخاطب تاثير بگذارد.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي رييس جمهور شاهد بوديم كه بيشتر سوال‌هايي كه از احمدي‌نژاد مي‌شد سوالات تكراري بود،‌گفت: اين سوالات شايد از دو جهت مطرح مي‌شد يك تعصبات و اهداف مصاحبه كننده و يا اين كه داراي منابع و انگيزه‌هاي سياسي است و در اينجاست كه كسي كه با او مصاحبه مي‌شود بايد نسبت به اين امر مدارا كند و نبايد جواب سوالات تكراري را طول بدهد.

وي گفت: قاعده كلي در تلويزيون اين است كه مصاحبه كننده كه سوال مي‌كند مصاحبه شونده ملزم نيست كه تمام آن سوال را جواب بدهد و در واقع مي‌تواند آنچه را كه مي‌خواهد جواب بدهد و بنابراين يك سوال را مي‌توان با عنوان‌هاي مختلف جواب داد.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه شما به عنوان مشاور رييس‌جمهور نظري براي مصاحبه‌ها مي‌دهيد؟ گفت: من نظرات و توصيه‌هاي خود را بيان مي‌كنم و اختيار با آن‌هاست كه اين توصيه‌ها را رعايت كنند يا نه.

بعد از مصاحبه با سي.ان.ان كه البته به صورت زنده نيز نبود و قرار بود كه ساعت 9 شب به وقت نيويورك پخش شود، احمدي‌نژاد جهت شركت در افتتاحيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به اين سازمان رفت.

افتتاحيه شصت و سومين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در بيست و سوم سپتامبر 2008 و در ساعت 9 و 30 دقيقه صبح به وقت نيويورك صورت گرفت و در ابتدا بان.كي.مون دبيركل كره‌اي سازمان ملل متحد به ارايه گزارش از فعاليت‌هاي اين سازمان در يك سال اخير پرداخت و در ادامه آن بحث براي مناظره عمومي آغاز شد و در ادامه روساي جمهور برزيل و آمريكا سخنراني كردند.

احمدي‌نژاد در هنگامي كه بوش در مجمع عمومي سخنراني مي‌كرد در جلسه حضور داشت و فاكس‌نيوز يكي از شبكه‌هاي خبري معتبر آمريكا عكسي را از احمدي‌نژاد در كنار متكي در هنگام سخنراني بوش در مجمع عمومي مخابره كرد كه احمدي‌نژاد دستش را به نشانه‌اي كه در آمريكا به معناي شكست است خطاب به متكي گرفته بود.

احمدي‌نژاد بعد از شركت در مراسم افتتاحيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد به طبقه‌ سوم سازمان ملل متحد رفت و در آن‌جا در اتاقك‌هايي كه براي هريك از روساي جمهور كشورهاي مختلف براي ديدارهاي دوجانبه در نظر گرفته شده بود با روساي جمهور كشورهايي از جمله كنيا، عراق و بوسني و هرزگوين و پاكستان ديدار و ملاقات كرد.

رييس‌جمهور در ديدار با آصف زرداوي رييس‌جمهور پاكستان بر نهايي شدن خط لوله‌ي صلح ميان ايران و پاكستان تاكيد كرد.

احمدي‌نژاد بعد از اين ديدارهاي حاشيه‌اي جهت استراحت به هتل رفت ولي هيات همراه رييس‌جمهور هم‌چنان در ساختمان سازمان ملل باقي ماندند.

رستوران سازمان ملل متحد، يكي از زيباترين نقاط اين سازمان است؛ چرا كه دقيقا در برابر جزيره‌اي قرار دارد كه در اين جزيره مجسمه‌ي آزادي قرار دارد. البته رستوران داراي امكانات ديگري نيز بود از جمله اين‌كه براي مسلمانان شركت كننده در اجلاس، غذاهاي اسلامي در نظر گرفته بودند.

سخنراني‌ها در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل از ساعت 9 صبح تا 13 و از 15 تا 19 به طول مي‌كشيد و در حدود 60 كشور در سطح سران، بيش از 9 كشور در سطح معاون نخست وزير و 41 كشور در سطح وزيران خارجه در اين نشست شركت كرده بودند.

در بعدازظهر روز اول مجمع عمومي سازمان ملل متحد كه جلسه در ساعت 3 بعدازظهر آغاز شد، در ابتدا روساي جمهور فنلاند –كه يك خانم است-، بوسني و هرزگوين، رواندا و ليتواني سخنراني كردند و احمدي‌نژاد سخنران پنجم بود كه حدود 30 دقيقه سخنراني كرد.

سخنراني‌هايي كه در سازمان ملل متحد توسط سران صورت مي‌گرفت به صورت زنده از وب سايت سازمان ملل پخش مي‌شد و شبكه 78 محلي نيز كه مربوط به سازمان ملل است عمده‌ي اين سخنراني‌ها را به صورت زنده پخش مي‌كرد.

قبل از آغاز سخنراني رييس‌جمهور در طبقه‌ي سوم محل استقرار خبرنگاران، تعدادي كمي خبرنگار حضور داشتند ولي وقتي به زمان سخنراني رييس‌جمهور نزديك شديم سالن شلوغ شد و خبرنگاران زيادي براي شنيدن صحبت‌هاي احمدي‌نژاد در محل حضور پيدا كردند و به دقت به صحبت‌هاي رييس‌جمهور گوش داده و يادداشت‌برداري مي‌كردند؛ چرا كه به اذعان خيلي از خبرنگاران، يكي از مهم‌ترين سخنراني‌ها در اجلاس مجمع عمومي، سخنراني رييس‌جمهور ايران است.

احمدي‌نژاد در اين سخنراني از پايان دوره‌ امپراطوري آمريكا و برگزاري رفراندوم آزاد در فلسطين صحبت كرد و اين مهم‌ترين قسمت‌هاي سخنراني احمدي‌نژاد براي خبرنگاران بود.

در طبقه‌ دوم سالن نيز كه روسا و هيات‌هاي نمايندگي حضور داشتند، جمعيت نسبت به قبل افزايش پيدا كرده بود و در پايان سخنراني رييس‌جمهور، جمعيت احمدي‌نژاد را مورد تشويق قرار داد.

احمدي‌نژاد در هنگام سخنراني بوش در سالن حضور داشت، ولي بوش در هنگام سخنراني احمدي‌نژاد در سالن حضور نداشت و اعضاي سطح پايين هيات نمايندگي آمريكا در سالن حضور داشتند. البته سران برخي از كشورهاي بزرگ اروپايي نيز حضور نداشتند.

در هنگامي كه احمدي‌نژاد در سالن اجلاس حضور داشت بارها ديده شد كه برخي از اعضاي هيات‌هاي كشورهاي مختلف به سراغ رييس‌جمهور مي‌آمدند و ضمن گفت‌وگو با وي، عكس يادگاري نيز مي‌گرفتند.

سخنراني رييس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل متحد غير از اين‌كه از سوي تعداد زيادي از شبكه‌هاي خارجي به صورت مستقيم پخش مي‌شد، در داخل كشور نيز از شبكه خبر پخش مي‌شد.

بعد از پايان صحبت‌هاي احمدي‌نژاد در اجلاس، نوبت به رييس‌جمهور لبنان رسيد.

در حدود نيم ساعت بعد مصاحبه‌ مطبوعاتي احمدي‌نژاد در طبقه‌ زيرزمين سازمان ملل متحد در اتاق كنفرانس شماره 4 برگزار شد كه در واقع يكي از شلوغ‌ترين كنفرانس‌هاي مطبوعاتي بود.

رييس‌جمهور بعد از اين مصاحبه‌ مطبوعاتي كه به صورت زنده از شبكه‌هاي مختلف پخش مي‌شد به هتل بازگشت و با تعدادي از اعضاي كانون‌هاي فكري آمريكا ديدار و گفت‌وگو كرد. از جمله كساني كه در اين ديدار حضور داشتند «گري سيك» مشاور امنيتي كارتر بود. البته به درخواست شركت كنندگان در اين جلسه، تصوير و فيلمي از اين جلسه مخابره نشد. در اين جلسه در ارتباط با مسايل مهمي بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

چهارشنبه سوم مهرماه، سومين روز سفر

روز چهارشنبه برنامه‌هاي رييس‌جمهور به علت اين‌كه شب قبل آن شب قدر بود ديرتر از روزهاي قبل شروع شد.

اولين ديدار رييس‌جمهور در اين روز ديدار با دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف آمريكا بود كه البته به گفته‌ي خزائي، براي حضور 200 الي 250 دانشجو در اين جلسه برنامه‌ريزي شده بود ولي تعداد جمعيتي كه در جلسه حضور داشتند نزديك به 400 نفر بود و به علت كمبود جا، برخي از دانشجويان ايستاده جلسه را پي‌گيري مي‌كردند.

دانشجويان شركت كننده در اين جلسه از مليت‌هاي مختلف از جمله آمريكا، آمريكاي لاتين، آفريقا و آسيا بودند و تعدادي از آنها در دانشگاه‌هاي آمريكا درس مي‌خواندند و عده‌اي از آنها نيز در سازمان ملل متحد.

در بسياري از مواقع صحبت‌هاي احمدي‌نژاد مورد استقبال و تشويق دانشجويان قرار گرفت؛ به‌خصوص موقعي كه احمدي‌نژاد درباره رابطه دو ملت ايران و آمريكا و هم‌چنين مواضع به‌حق جمهوري اسلامي در مورد مساله هسته‌يي، صلح و عدالت و دوستي بين ملت‌ها صحبت كرد.

در پايان اين جلسه، تعدادي از دانشجويان با رييس‌جمهور عكس يادگاري گرفتند و ناهار مهمان احمدي‌نژاد بودند. رييس‌جمهور هم‌چنين با توجه به اشتياق دانشجويان شركت كننده در اين جلسه جهت مسافرت به ايران از خزائي رييس دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل متحد خواست كه زمينه‌اي را فراهم كند تا اين دانشجويان بتوانند به ايران بيايند و با دانشجويان ايراني ديدار و گفت‌وگو كنند. احمدي‌نژاد از گفت‌وگو بين دانشجويان ايراني و آمريكايي استقبال كرد. اين ديدار تا ساعت يك بعدازظهر به وقت نيويورك و به مدت سه ساعت طول كشيد. رييس‌جمهور در اين جلسه به سوالات مختلف خبرنگاران بعد از صحبت‌هاي مقدماتي خود درباره دوران دانشجويي و اهميت نقش دانشجويان در جامعه پاسخ گفت.

من به عنوان خبرنگار ايسنا بعد از جلسه با برخي از دانشجويان صحبت كردم.«كتي» دانشجوي 24 ساله‌ آمريكايي كه در اين جلسه حضور داشت مي‌گويد كه قبل از اينكه در اين جلسه حضور پيدا كند احمدي‌نژاد را فقط از طريق اخبار رسانه‌هاي آمريكايي مي‌ديد و مي‌شنيد. او گفت:در واقع در تلويزيون‌هاي ما گفته مي شود احمدي‌نژاد يك تروريست است و فكر مي‌كردم در اين جلسه با يك فرد خشن كه تروريست است روبه‌رو خواهم شد. ولي در حال حاضر ديدگاه‌هم تغيير كرده است. او ادامه داد:‌ جواب‌هايي كه احمدي‌نژاد به سوالات دانشجويان داد تا حدودي قانع كننده بود.

اين دانشجو ادامه داد:‌مهمترين چيزي كه احمدي نژاد در اين جلسه گفت در مورد رابطه‌ي دو ملت ايران و آمريكا بود و اينكه ايران علاقه‌مند است با مردم امريكا رابطه‌ي دوستانه‌اي داشته باشد.

يكي ديگر از دانشجويان كه متولد فيليپين بود و در آمريكا بزرگ شده بود و در حال حاضر در سازمان ملل كار مي‌كرد و دوره مي ديد گفت: براي من حضور در اين جلسه تجربه خيلي خوبي بود.

وي گفت:‌براي من جالب بود كه احمدي نژاد با دانشجويان به صورت دوستانه صحبت و ديدگاه‌هايش را بيان مي كرد.احمدي نژاد از دانشجويان سوال مي گرفت و با حوصله به سوالات آنها جواب مي‌داد.

وي همچنين گفت:‌ در حال حاضر اشتياق زيادي پيدا كردم كه به ايران بيايم و ايران را از نزديك ببينم چرا كه فكر مي كنم وقتي ايران را از نزديك ببينم ذهنيتم بيش از گذشته نسبت به ايران تغيير مي كند.

يكي از دختران دانشجوي آمريكايي كه در سازمان ملل تحصيل مي كرد نيز گفت:‌ جواب احمدي‌نژاد به برخي از سوالات قانع كننده بود و به برخي ديگر جواب دقيقي نداد و به جاي جواب دادن دانشجويان را دعوت به سفر به ايران مي كرد.

وي گفت:‌از جمله سوالاتي كه به نظر من احمدي نژاد به آن جواب دقيق نداد در مورد حقوق زنان در ايران بود.

وي در پاسخ به اين سوال كه در مورد حقوق زنان در ايران چه مي‌داني و چرا از پاسخي كه داده شد قانع نشدي؟ مي گويد: چيز زيادي از حقوق زنان در ايران نمي‌دانم ولي جوابي كه احمدي نژاد داد جواب كامل و دقيقي نبود.

«سميه ابراهيم» يكي ديگر از دانشجويان آمريكايي كه متولد فلسطين است و اكنون در آمريكا زندگي مي‌كند و درس مي‌خواند و 22 سال سن دارد مي‌گويد:« چيزهايي كه از ايران مي دانستم مربوط به اخباري بود كه در رسانه‌هاي آمريكايي از ايران گفته مي‌شد و در واقع خيلي از اخباري كه از ايران گفته مي‌شود، يك طرفه است.»

وي در پاسخ به اين سوال كه نظرت در مورد راه حل احمدي نژاد براي حل مساله فلسطين چيست و اينكه احمدي‌نژاد مي‌گويد يك رفراندوم آزاد در فلسطين برگزار شود؟ گفت: من خوشحال هستم كه يك رييس جمهور در مورد فلسطين صحبت مي كند اولين باري است كه ميبينم كه يك رييس جمهور و يك سياستمدار آنقدر در مورد فلسطين حرف مي زند. من به تازگي به فلسطين رفته‌ام و سه ماه در جايي زندگي كرده‌ام كه آوارگان فلسطيني در آنجا مستقر بودند. طرحي كه احمدي نژاد داده با توجه به تشريحي كه وي كرد طرح خوبي است؛ به نظر من نيازي نيست كه كسي خانه‌اش در فلسطين را ترك كند و به جاي ديگري برود همه بايد در فلسطين ساكن شوند.

يكي ديگر از دانشجويان آمريكايي كه اصليتي عراقي داشت و همراه با اين دانشجوي فلسطيني در اين جلسه شركت كرده بود مي گويد: چيزي كه در اين جلسه بسيار مهم بود؟، اين بود كه احمدي نژاد گفت ما آماده ايم كه با آمريكا صحبت كنيم و اين بسيار مهم است. چرا كه من معتقدم اين صحبت كردن راه حل بسياري از مشكلات است.

يكي از ديگر از دانشجويان شركت كننده در اين جلسه به اسم سانيا كه هندي و 22 ساله بود و در رشته روابط بين الملل در دانشگاه نيوجرسي آمريكا تحصيل مي كرد در مورد احمدي نژاد مي‌گفت‌: من علاقه‌ي زيادي به احمدي نژاد دارم عاشق هستم ، عاشق ايران هستم و در موقعي كه هند نيز درس مي‌خواندم بادانشجويان ايراني آشنا بودم و آنها مرا به شدت با سنت ايراني آشنا كردند و تحت تاثير سنت ايراني قرار گرفتم.

‌اين دانشجو به شدت علاقه مند بود كه با احمدي‌نژاد عكس بگيرد، ولي در پايان مراسم موفق به اين كار نشد يادگاري با احمدي نژاد بگيرد و در پايان جلسه با حالت اندوهگين به دكتر الهام سخنگوي دولت گفت« من علاقه‌مند بودم كه با آقاي احمدي نژاد عكس بگيريم ولي نتوانستم عكس بگيرم» كه الهام به او گفت كه سعي مي‌كند زمينه آن را فراهم كند.شدم.

احمدي‌نژاد بعد از اين ديدار مانند سال گذشته با تعدادي از سران يهودي گروه‌هاي ضد صهيونيستي معروف به خاخام‌هاي ضد صهيونيست ديدار كرد و اين خاخام‌ها هديه خود را به رييس‌جمهور دادند و از رييس‌جمهور به خاطر محكوم كردن جنايات صهيونيست‌ها و توجه به اين‌كه صهيونيست‌ها يهودي نيستند و در واقع دين ندارند تشكر و حمايت خود را از مواضع احمدي‌نژاد اعلام كردند.

رييس‌جمهور بعد از اين ملاقات و استراحت كوتاه، بار ديگر به ساختمان سازمان ملل رفت و با روساي جمهور لبنان، زيمبابوه و كومور ملاقات كرد.

احمدي‌نژاد بعد از بازگشت به هتل با شبكه‌ راديو - تلويزيوني پاسيفيكا كه مجري آن خانم «امي گودمن» يكي از معروف‌ترين چهره‌هاي ضدجنگ در آمريكاست گفت‌وگو كرد. برنامه‌اي كه رييس‌جمهور در آن حضور پيدا كرد عنوانش «دموكراسي امروز»‌ بود.

رييس‌جمهور بعد از آن با گروه‌هاي طرفدار صلح ديدار و گفت‌وگو كرد و در اين ديدار برخي از گروه‌هاي طرفدار صلح، نگراني خود را از حمله‌ آمريكا و اسراييل به ايران اعلام كردند كه احمدي‌نژاد نيز به آنها گفت كه آمريكا و اسراييل جرأت حمله به ايران را ندارند.

احمدي‌نژاد در اين ديدار در پاسخ به يكي از شركت كنندگان در اين جلسه كه خواستار فراهم شدن زمينه‌ي راحت‌تر جهت حضور در ايران بود، گفت: ما در اين زمينه اقداماتي انجام مي‌دهيم كه ويزا براي شما راحت‌تر صادر شود. شما نيز بايد در اين طرف اقداماتي انجام دهيد و دولت آمريكا را وادار كنيد كه كارهاي مربوط به اين امر را تسهيل كند. ما از ايجاد رابطه بيشتر بين دو ملت ايران و آمريكا استقبال مي‌كنيم.

رييس‌جمهور بعد از اين ديدار در مراسم ضيافت افطاري با ايرانيان مقيم آمريكا كه از قشرهاي مختلف بودند حضور پيدا كرد. البته حضور جوانان در اين جلسه بسيار مشهود بود و بيش از 2 هزار نفر در اين جلسه شركت كرده بودند. در اين جلسه بود كه ثمره هاشمي مشاور ارشد رييس‌جمهور كه ويزا براي وي دير صادر شده بود و نتوانسته بود كه از ابتدا همراه هيات باشد، به هيات ايراني پيوست و در واقع از ژنو به نيويورك آمد.

در اين جلسه احمدي‌نژاد از پيشرفت‌هاي ايران در زمينه‌هاي علمي و فن‌آوري از جمله توليد موشك ماهواره‌بر با 16 موتور توسط متخصصان ايراني سخن گفت. در پايان اين مراسم، احمدي‌نژاد حدود دو ساعت در كنار در خروجي سالن ايستاد و با شركت كنندگان در اين مراسم ضمن خداحافظي، عكس يادگاري انداخت؛ به نحوي كه محافظان آمريكايي احمدي‌نژاد كه اين‌گونه برنامه‌ها براي آنها عجيب بود در پايان خسته شده بودند و در واقع كلافه به نظر مي‌رسيدند. در اين مراسم به شركت كنندگان به عنوان افطاري، حليم، جوجه كباب و خورشت فسنجان داده شد. همچنين تعدادي از نوجوانان و كودكان ايراني سرودهايي را درباره‌ي ايران خواندند.

بعد از مراسم افطار، شركت كنندگان در اين جلسه به نزد الهام سخنگوي دولت، متكي وزير خارجه، ثمره هاشمي مشاور ارشد رييس‌جمهور، اخوان و كوثري دو تن از نمايندگان مجلس رفتند و مشكلاتي كه بعضا داشتند را مطرح كردند و عكس يادگاري گرفتند.

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه بعضي از جوانان در اين جلسه داشتند مشكل نظام وظيفه بود كه يكي از همراهان رييس‌جمهور به مشكلات آنها گوش مي‌داد.

صحبت‌هاي احمدي‌نژاد در اين جلسه بارها مورد تشويق شركت كنندگان قرار گرفت.

پنج‌شنبه چهارم مهرماه، چهارمين روز سفر

احمدي‌نژاد در اين روز در ابتدا در ساعت 8 صبح با مديران ارشد رسانه‌هاي آمريكايي ديدار و گفت‌وگو كرد.

در اين ديدار افرادي چون فريد زكريا خبرنگار نيوزويك و CNN، خبرنگاران ارشد ABC، نيويورك تايمز، واشنگتن‌پست، لس‌آنجلس تايمز، NBC حضور داشتند.

هم‌چنين در اين مراسم كتي گوريك مجري مشهور شبكه‌ي CBS كه برنامه‌هاي آن به شدت مورد اقبال آمريكايي‌ها است و با جديت آن را دنبال مي‌كنند حضور داشت.

كتي گوريك به تازگي با سارا پلين معاون مك‌كين مصاحبه‌ي مفصلي را به عنوان اولين مصاحبه‌ي مفصل سارا پلين انجام داده است. برخي مي گويند كه محبوبيت وي در بين برخي از آمريكايي‌ها بيش از مك‌كين است.

در وسط برنامه نيز كريستين امان‌پور يكي ديگر از خبرنگاران CNN به اين گروه پيوست.

اين برنامه در هتل محل اقامت رييس‌جمهور برگزار شد و از جالب‌ترين مصاحبه‌هاي احمدي‌نژاد بود.

سوال كتي گوريك از احمدي‌نژاد درباره‌ تعداد سانتريفيوژهاي ايران بود و اين‌كه با توجه به عكس‌هاي منتشر شده از سانتريفيوژهاي ايران، تحليل‌گران هسته‌يي معتقدند كه ايران مي‌تواند با اين تعداد سانتريفيوژ بمب اتم توليد كند.

كريستين امان‌پور در اين برنامه از احمدي‌نژاد درباره‌ رابطه‌ي ايران و آمريكا و اين‌كه پنج وزير خارجه‌ اسبق آمريكا اعلام كردند كه دولت جديد آمريكا بايد با ايران ارتباط برقرار كند سوال كرد.

رييس‌جمهور در اين جلسه ابتدا سخناني مقدماتي درباره‌ي اهميت رسانه‌ها كرد و بعد از آن به سوال مختلف آنها پاسخ گفت.

بعد از آن رييس‌جمهور با شبكه‌ي CBS آمريكا با مجري‌گري «باب فيشر» در برنامه‌اي با عنوان «رو در رو با ملت» مصاحبه كرد.

احمدي‌نژاد بعد از اين مصاحبه به محل سازمان ملل رفت و با رييس‌جمهور سريلانكا ديدار كرد.

يكي ديگر از برنامه‌هاي رييس‌جمهور در اين روز مصاحبه با هيات سردبيري روزنامه‌ي نيويورك‌تايمز بود.بيشتر سوالات خبرنگاران اين رسانه مربوط به مسايل داخلي ايران بود و از احمدي‌نژاد در اين جلسه در ارتباط با اعدام نوجوانان در ايران پرسيدند كه وي پاسخ داد نوجوانان در ايران اعدام نمي‌شوند.

بعدازظهر روز پنج‌شنبه رييس‌جمهور با دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي و امير قطر در محل سازمان ملل متحد ديدار كرد و در اين ديدار شماري از دختران و پسران كه در سازمان ملل كار مي‌كردند با مراجعه به هيات ايراني، تقاضاي حضور در كنار احمدي‌نژاد براي عكس گرفتن را داشتند.

يكي از اين دختران كه خود را «جوي اي» معرفي كرد و در سازمان ملل متحد كار مي‌كرد درباره‌ي اشتياق خود براي عكس گرفتن با احمدي‌نژاد به خبرنگار ايسنا گفت:« دوستش دارم و فكر مي‌كنم كه در صحنه‌ي جهاني بسيار تاثيرگذار است. يك آدم قوي سياسي است كه به آن احتياج داريم. او يكي از رهبراني است كه به راحتي قابل دسترس است و سال گذشته نيز دوستان من با وي عكس گرفته بودند. من در اين‌جا كار مي‌كنم و مي‌بينم كه وي با سياستمداران ديگر متفاوت است. رهبران ديگر مثل وي نيستند و وقتي در كنار او قرار مي‌گيري اين تفاوت بيشتر ملموس است.»

يكي ديگر از دختران كه روسي‌تبار بود و بيش از يك ربع براي گرفتن عكس انتظار كشيده بود گفت:« او انسان مهمي است و قسمتي از تاريخ خواهد بود.»

برنامه‌ي آخر رييس‌جمهور در سفر به نيويورك ملاقات و ديدار با نمايندگان اديان الهي بود. قبل از شروع اين برنامه، تعداد اندكي از صهيونيست‌ها كه بيشتر آنها دانش‌آموزان دبيرستاني بود در مقابل هتل حيات – محل اقامت رييس‌جمهور – تجمع كردند و شعارهايي عليه احمدي‌نژاد دادند. آنها با اشاره به مصاحبه‌ي احمدي‌نژاد با لري كينگ و اظهارات ضدصهيونيستي وي، احمدي‌نژاد را تروريست عنوان كردند و هتل حيات را به علت اين‌كه به احمدي‌نژاد امكان اقامت داده زير سوال بردند.اما در خيابان آنطرف‌تر اين تجمع خاخام‌هاي يهودي مشغول راهپيمايي عليه صهيونيست‌ها بودند و شعارهاي ضد صهيونيستي مطرح مي‌كردند. به هنگام تجمع عده‌اي از صهيونيست‌ها عليه ايران، يكي از ايرانيان مقيم در داخل جمعيت، پلاكاردي را به عنوان «مرگ بر اسراييل» در دست داشت. اين راهپيمايي به شدت از سوي رسانه‌هاي صهيونيستي آمريكا مورد استقبال قرار گرفت و پخش مستقيم مي‌شد.در هنگام اين تجمع، يكي از شهروندان آمريكايي كه شوهر پاكستاني داشت گفت من خودم با صهيونيست‌ها مشكل دارم ولي جرأت نداريم كه در نيويورك به راحتي درباره‌ي ضديت با صهيونيست‌ها سخن بگوييم؛ چرا كه در اين‌جا صهيونيست‌ها تسلط زيادي دارند. او معتقد بود كه دولت آمريكا در مورد صهيونيست‌ها هزينه‌ي زيادي داده است.

در حاشيه‌ي اين تجمع وقتي با تعدادي از شهروندان آمريكايي صحبت كرديم به وضوح مشاهده مي‌كرديم كه اطلاعات سياسي آمريكايي‌ها به شدت پايين است و در مورد مسايلي كه اطرافشان مي‌گذرد چندان اطلاعي ندارند. در واقع منبع فكري آنها فقط رسانه‌هايشان هستند و مطالب رسانه‌ها را به طور كامل مي‌پذيرند بدون آن‌كه در مورد آن فكر كنند.

در طول چهار روز برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل متحد تعداد معدودي از منافقين، سلطنت‌طلب‌ها، ضد انقلاب‌ها و مدعيان حقوق بشر به صورت جداگانه تجمعاتي را برگزار كردند و شعارهايي را عليه احمدي‌نژاد و انقلاب مطرح و در واقع به حضور احمدي‌نژاد در نيويورك اعتراض كردند.

خبرنگاران نتوانستند در برنامه‌ي آخر رييس‌جمهور به علت اين‌كه بايد زودتر به فرودگاه مي‌رفتند و سوار هواپيما مي‌شدند شركت كنند.

در هنگامي كه به فرودگاه مي‌رفتيم احمد راننده‌ي ماشين حامل خبرنگاران كه فردي افغاني بود ولي در آمريكا بزرگ شده بوددر مورد نيويورك گفت كه 90 درصد نيويورك دست يهودي‌هاست و در واقع سه عنصر اصلي رسانه، قضاوت و اقتصاد دست آنهاست. وي گفت منطقه‌اي كه شما در آن حضور داشتيد منطقه‌ي تجاري نيويورك است و مناطق فقيرنشين نيز در نيويورك وجود دارد. او گفت كه اكنون تورم در آمريكا زياد است و مردم آمريكا از نظر مسكن و سوخت داراي مشكلاتي هستند.

وي مي‌گويد: حضور چيني‌ها در بازار نيويورك بسيار مشهود است.

شايد قبل از سفر اين فكر كه ممكن است درنيويورك و در منطقه منهتن نيز كارتن‌خواب وجود داشته و ديده شود ممكن نباشد اما اگر در ساعت 12 شب گشتي در خيابان‌هاي آمريكا حتي خيابان برادوي يكي از مشهورترين خيابان‌هاي نيويورك كه محل تئاتر و موسيقي است بزنيد مي‌بينيد كه در اين منطقه نيز كارتن‌خواب‌هاي زيادي وجود دارد كه حتي بر سر جا نيز با يكديگر دعوا مي‌كنند. در آمريكا همراه مردم بيشتر به جاي بچه، سگ ديده مي‌شود و در طول سفر نيز براي چك كردن خبرنگاران از سگ‌هاي آموزش‌ديده استفاده مي‌شود.

در نيويورك مردم با مليت‌هاي مختلف كنار همديگر زندگي مي‌كنند و شايد شهر نيويورك كه يكي از گران‌ترين شهرهاي دنياست نمونه‌ي كوچكي از جهان شدن باشد. مردم در اين شهر بدون توجه به پيشينه و مليت خود در كنار هم زندگي مي‌كنند و به نسبت مردمي مودب و مهربان هستند. البته همانطور كه گفتم ما در طول اين سفر نتوانستيم آسمان آبي را به خاطر وجود آسمانخراش‌ها ببينيم.

در طول اين سفر رسانه‌هاي آمريكايي به خصوص رسانه‌هاي صهيونيستي سعي كردند كه درمورد حضور احمدي‌نژاد در نيويورك و سازمان ملل به خصوص سخنراني وي در مجمع عمومي سازمان ملل موضع‌گيري منفي كنند و اوباما و مك كين نيز مواضعي عليه صحبت‌هاي احمدي‌نژاد گرفتند.

خبرنگاران ساعت 30/22 به وقت نيويورك سوار هواپيما شدند و در ساعت 24 بامداد بعد از حضور احمدي‌نژاد هواپيما به مقصد تهران حركت كرد. پرواز ما به مقصد تهران حدود 11 ساعت به طول كشيد چرا كه پروازهايي كه از غرب به شرق صورت مي‌گيرد كوتاه‌تر است.

در فرودگاه جان اف‌كندي خزايي و متكي، احمدي‌نژاد را بدرقه كردند و در ساعت هفت بعد از ظهر به روز جمعه به وقت تهران هواپيما وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد احمدي‌نژاد مورد استقبال داودي، ولايتي، تعدادي از وزراء و خانواده‌ي خود قرار گرفت و در پاويون جمهوري در جمع خبرنگاران به تشريح نتايج سفر خود پرداخت.

احمدي‌نژاد در طول اين سفر به خاطر كثيرالاسفر بودن روزه بود.

در هواپيما هنگام بازگشت دكتر الهام سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران ايرنا و ايسنا به تشريح نتايج اين سفر و خاطرات خود از اين سفر پرداخت و با بيان اينكه احمدي نژاد در اين سفر حركت گسترده اي براي برقراري ارتباط با افكار عمومي آمريكا انجام داد گفت : هدف غالب اين سفر بحث ديپلماسي عمومي بود.

وي ادامه داد :اعلام آمادگي براي گفتگو در شرايط برابراز ديگر نقاط مثبت سفررييس جمهوربه نيورك بود

گزارش از خبرنگار ايسنا : اكرم احقاقي

انتهاي پيام
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن