واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: شرايط آرامش و صلحي كه پس از پايان جنگ جهاني دوم پديد آمد، رويكرد جديدي را در عكاسي موجب شد. اين گرايش در عكاسي به گرايش انساني معروف شد.
گرايش انساني
شرايط آرامش و صلحي كه پس از پايان جنگ جهاني دوم پديد آمد، رويكرد جديدي را در عكاسي موجب شد. اين گرايش در عكاسي به گرايش انساني معروف شد. عكاسان سعي داشتند تا مشتركات انساني را عليرغم سنتهاي ملي و آيينهاي مذهبي متفاوت، برجسته كنند و وضعيت و شرايط انسانها را در سرتاسر گيتي به نمايش بگذارند. از عكاسان برجسته اين گرايش مي توان به ادوارد جي اشتايخن، و اعضا گروه مگنوم همچون ورنر بيشاف، كارتيه برسون، رابرت كاپا و ديويد سيمور نام برد. گروه مگنوم در سال 1947.م تاسيس شد و اعضا آن از مليت هاي مختلفي بودند و در مطبوعات آن دوران كار مي كردند.
عكاسي انتزاعي
رواج و گسترش نقاشي انتزاعي در دوره پس از جنگ، موجب شد تا برخي از عكاسان به سوي اين رويكرد گرايش يابند. در اين رويكرد لازم بود تا رسانه عكاسي از قيد واقعيت و وظيفه ثبت آن فارغ شود.
در اين گرايش عكاسان تلاش داشتند تا جلوهاي انتزاعي و دوبعدي از اشياء و صحنه ها ارائه دهند. عكسهاي آنها عملا فاقد هر گونه جلوه واقعي بود و بسيار شبيه به آثار نقاشي انتزاعي بود. از جمله عكاسان برجسته اين گرايش مي توان از لنارت اولسون، كلد هلمر پترسون و آرون سيس كيند نام برد.
عكاسي ذهني
از جمله مكاتب عكاسي دوران پس از جنگ دوم جهاني بود و بر اساس نظريات اتواشتاينر قوام يافت. در اين گرايش، تاكيد بر تعبير فردي از واقعيت به واسطه تجسم ذهني تصوير بود. قواعد اصلي ان عبارت بود از مجزا ساختن موضوع از طبيعت، تغيير در پرسپكتيو عكس، اهميت دادن به ارزش سايه روشن هاي عكس رها سازي موضوع از مرور زمان، و رويكرد سه موضوع از طريق تصوير فتو- اپتيكي.
رئاليسم جادويي
اين سبك شباهت زيادي به سورياليسم داشت با اين تفاوت كه موضوعهايي كه آگاهانه تصوير مي شدند، هويت اصلي خويش را در عكسها از دست نمي دادند. بلكه موضوع به گونه اي تصوير مي شد تا جنبه اي جادويي به خود بگيرد. معمولا در اين سبك، توجه عكاسان بيشتر به جزييات است. از عكاسان برجسته اين سبك مي توان از دنيس بربهات، والتر دنز، رابرت هاوزر و رنه گرادي نام برد.
پاپ آرت
يكي ديگر از سبكهاي عكاسي كه تحت تاثير يكي از سبكهاي تجسمي ظهور يافت، پاپ آرت بود. پاپ آرت از يك سو ابتذال را به صور خيال و رويا مي گشاند و از سوي ديگر از دنياي مصرفي انتقاد مي كند. پاپ آرت سعي دارد تا سطح زندگي را از وراي توليد انبوه نمايان سازد. پاپ آرت تمام دنياي فرآوردهاي زندگي شهري را كه مي توانست از طريق بصري درك شود، به گونه اي رومانتيك ارائه مي داد. عكاسان با استفاده از تكنيكهاي مختلفي چون فتومونتاژ، كلاژ و چاپ روي كرباس، عكسهايي با اين ويژگي بياني پديد مي آوردند. از عكاسان برجسته اين سبك مي توان ريچارد هميلتون، رابرت هاوزر و رينهارد شوبرت نام برد.
رئاليسم عكسي
اين سبك كه حاصل تقليد نقاشان از عكسهاي في البداهه بود خود تاثير جديدي بر كار عكاسان نهاد. اين تاثيرگذاري مضاعف را در دوران اوليه عكاسي- يعني تاثير عكاسي برظهور امپرسيونيسم در نقاشي- نيز شاهد بوديم.
از جمله ويژگي هاي اين سبك، سنت شكني در تركيب بندي عكس، انتخاب مضامين بسيار ساده، و حتي استفاده از عيوب و نواقص تكنيكي دوربين در ثبت عكس مي توان نام برد. در مجموع مي توان گرايش صريح آنها را با واقعيت وجه تمايز اين سبك دانست. اواكوبينسكا، جان گري، هاد فيلد و ييرژي كندر از جمله عكاسان مشهور اين سبك هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3733]