تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820548799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي «انتخاب» عصبانيت شديد رييس جمهور از مظاهري/ مظاهري به مجمع تشخيص مصلح مي رود/ مظاهري: در مراسم توديع رييس جمهور شركت نمي كنم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي «انتخاب» عصبانيت شديد رييس جمهور از مظاهري/ مظاهري به مجمع تشخيص مصلح مي رود/ مظاهري: در مراسم توديع رييس جمهور شركت نمي كنم
خبرگزاري انتخاب : به گفته ي اين منبع مطلع، علت اين عصبانيت بيش از آنكه به كندي پرداخت تسهيلات به بنگاههاي زود بازده برگردد، به علت گزارشهايي است كه از سوي رئيس كل به مقام معظم رهبري تقديم شده و مظاهري در نامه خود به احمدي نژاد به صراحت پيش بيني كرده كه ارسال اين گزارشها به معني بركناري اش خواهد بود. همان گونه كه درباره پورمحمدي- وزيرسابق كشور - چنين ماجرايي اتفاق افتاد.


يك منبع نزديك در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري «انتخاب»، به مظاهري رييس سابق بانك مركزي، از افزايش سوء تفاهم ميان وي و احمدي نژاد خبر داد.

به گفته ي اين منبع مطلع، اين سوءتفاهمات، كه نمونه بارز آن در حكم انتصاب بهمني روشن شد، باعث شد تا مظاهري چهارشنبه هفته گذشته با برگزاري يك مراسم داخلي از كاركنان بانك خداحافظي و رسماً محل كار خود را ترك كند.

اين منبع نزديك به مظاهري در ادامه افزود: اين حركت مظاهري، احتمالاً به اين معني است كه مظاهري درمراسم توديع خود شركت نخواهد كرد.

وي با اشاره به شيوه نگارش حكم احمدي نژاد براي بهمني گفت: ريشه ناراحتي آقاي مظاهري را بايد در نوع نگارش حكم احمدي نژاد به بهمني دانست كه در آن حتي يك تشكر ساده از رئيس كل قبلي نكرده است و اين امر ظاهراً به عصبانيت رئيس جمهور از مظاهري برمي گردد.

به گفته ي اين منبع مطلع، علت اين عصبانيت بيش از آنكه به كندي پرداخت تسهيلات به بنگاههاي زود بازده برگردد، به علت گزارشهايي است كه از سوي رئيس كل به مقام معظم رهبري تقديم شده و مظاهري در نامه خود به احمدي نژاد به صراحت پيش بيني كرده كه ارسال اين گزارشها به معني بركناري اش خواهد بود. همان گونه كه درباره پورمحمدي- وزيرسابق كشور - چنين ماجرايي اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «انتخاب» ، ظاهراً يكي از پرمناقشه ترين اين گزارشهاي مظاهري به رهبري مصرف ارزي دولت در پنج ماهه اول امسال بوده است. با اينكه دولت در گزارشي رسمي اين رقم را 36 ميليارد دلار ذكر كرده بود، اما در گزارش مظاهري رقم 78ميليارد دلار ذكر شده كه باعث برآشفته شدن احمدي نژاد گرديده است.

گفته مي شود، اكنون نيز موضوع مصرف ارز دولت بسيار مورد توجه محافل اقتصادي است و شايد در روزهاي آينده به عنوان يك چالش اساسي دولت نهم مطرح گردد.

مظاهري در مجمع تشخيص مصلحت نظام

به گزارش خبرگزاري انتخاب، اخبار رايزني هايي براي فعاليت مظاهري در مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال انجام است.

بنابر اخبار ، وي به كميسيون اقتصادي مجمع خواهد رفت، جايي كه دانش جعفري نيز در آن فعال است.

مظاهري چگونه آمد؟

طهماسب مظاهري در شهريور 1386 به دنبال استعفاي ابراهيم شيباني از رياست ‌كل بانك مركزي جانشين وي شد. به دنبال اين تغيير و تحولات بود كه برخي تحليگران اقتصادي كه با خصوصات مديريتي طهماسب مظاهري آشنا بودند، ناسازگاري مديريتي وي با دولت نهم در آينده اي نزديك را پيش بيني كردند.

مظاهري كه همواره خبرسازترين عضو كابينه در يك سال اخير بوده، به توصيه ابراهيم شيباني رئيس كل سابق بانك مركزي در مراسم توديع خود مبني بر اين كه اين بانك بايد به دور از "رسانه اي شدن" به فعاليت خود ادامه دهد، نيز توجه نكرد. از اين رو، وي شايد تنها عضو كابينه باشد كه خبرنگاران در هر شرايطي با وي درباره مسايل روز اقتصادي گفتگو مي كردند.

مظاهري كه گفته مي شود رياست كل بانك مركزي از آرزوهاي وي بوده، آمد تا از ديدگاه خود در بانك مركزي تحول ايجاد كند كه در بخشي از اين تحول موفق بود و در بخش ديگر به دليل مقاومت ها و اختلافاتي كه با برخي اعضاي كابينه پيدا كرد، برنامه هايش ناتمام باقي ماند.

مظاهري در سال 83 كه وزير امور اقتصادي و دارايي بود نيز به دنبال بالا گرفتن اختلافات خود با محمد ستاري فر رئيس وقت سازمان مديريت و برنامه ريزي و در حالي كه براي شركت در اجلاس سالانه مشترك بانك جهاني و صندوق بين المللي پول به كشور آمريكا سفر كرده بود، از طريق تلفن متوجه مي شود كه در بازگشت از اين اجلاس به ايران، بايد ساختمان باب همايون را ترك كند.

پافشاري بر كار كارشناسي سازماني و اصرار مظاهري بر اجراي آن، سمتهاي وي در دوران مختلف را تحت تاثير قرار داده است. از نگاهي ديگر مي توان اين طور تحليل كرد همان سرنوشتي كه براي مظاهري در دولت اصلاحات رقم خورد، در دولت نهم نيز براي وي اتفاق افتاد.

مظاهري البته در دوران مديريتي خود ترجيح مي دهد حرفهايي كه بايد گفته شود را بگويد و همچون برخي مسئولان اجرايي ديگر كه تنها در مراسم توديع خود ناگفته مي گويند، نباشد. مظاهري حتي در يك محفل خصوصي نيز گفته است: "من ترجيح مي دهم هر چيزي كه هست همان زمان اعلام كنم و در مراسم توديع خود علاقه اي به بيان ناگفته ندارم و شايد ناگفته اي هم باقي نمانده باشد. در اين روز تمايل دارم تنها از كساني كه به من در اين دوران اعتماد كرده و مسئوليت واگذار كردند، تشكر كنم."

ورود مظاهري به دولت نهم

به دنبال انتصاب داوود دانش جعفري به عنوان وزير امور اقتصادي و دارايي در روزهاي پاياني تابستان 84، وي از مظاهري براي پذيرش قائم مقامي وزارت امور اقتصادي و دارايي دعوت به عمل آورد و مظاهري هم اين دعوت را پذيرفت.

درهمان دوران بود كه برخي منتقدان مظاهري به انتقاد از وي پرداختند كه چرا وي كه زماني وزير امور اقتصادي و دارايي بوده، حالا بايد به پست "قائم مقامي" در اين وزارتخانه رضايت دهد. وي هيچ گاه اين انتقاد را وارد ندانسته و مي گويد: "هدفش تنها خدمت است نه پست و مقام". در عين حال، در اين دوران وي برخي اعضاي هيئت مديره بانكهاي دولتي را زير نظر گرفت.

چندي بعد وي از وزارت اقتصادي به بانك توسعه صادرات ايران كه تشكيل اين بانك نيز از ايده هاي وي در گذشته بود، رفت. تحليگران اقتصادي نيز در اين باره تحليلهاي مختلفي ارائه كردند ولي مظاهري توجهي به اين تحليلها نكرد.

سرانجام وي در شهريور 86 و با حكم رئيس جمهوري به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران رفت و جايگزين ابراهيم شيباني در اين بانك شد. مظاهري اين بار آن اعضاي هيئت مديره بانكها را كه زير نظر گرفته بود به بانك مركزي آورد؛ پاشايي فام و بهمني از بانك ملي ايران و قضاوي از بانك توسعه صادرات را دعوت به همكاري در بانك مركزي كرد.

زندگينامه مظاهري

مظاهري در سال 1332 در تهران متولد شد و داراي مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد عمران از دانشكده فني دانشگاه تهران است.

وي از سال 1358 تا 1359 مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، از سال 1359 تا 1360 معاون عمراني استانداري كهكيلويه و بويراحمد، از سال 1360 تا 1364 قائم مقام سازمان برنامه و بودجه، از سال 1364 تا 1370 رئيس بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي، بوده است.

مظاهري همچنين از سال 1370 تا 1373 دبيركلي بانك مركزي، از سال 1373 تا 1376 قائم مقامي مديرعامل شركت فولاد را برعهده داشته‌است.

وي در دولت هشتم از سال 1380 تا 1383 وزير امور اقتصادي و دارايي بود و از سال 1384 تا 1385 به‌عنوان معاون‌كل وزارت امور اقتصادي و دارايي و از تابستان سال 1385 تاكنون در نقش مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران ايفاي وظيفه كرده‌است.

طهماسب مظاهري در شهريور 1386 به دنبال استعفاي ابراهيم شيباني از رياست‌كل بانك مركزي جايگزين وي شد.

به گزارش مهر، تاكنون داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي، مصطفي پورمحمدي وزير كشور، محمد ناظمي اردكاني وزير تعاون ، عليرضا طهماسبي وزير صنايع و معادن، محمود فرشيدي وزيرآموزش و پرورش، مرحوم جمال كريمي راد وزير دادگستري، كاظم وزيري هامانه وزير نفت، پرويز كاظمي وزير رفاه و تامين اجتماعي و محمد رحمتي با كابينه نهم خداحافظي كرده اند.

همچنين با حكم رئيس جمهوري فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي و ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي نيز تغيير كرده اند.
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن