تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819111401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزهاي آتش و خون كي فراموشم شود ـ 16 جبهه‌هاي كردستان جايگاه رزم شيران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روزهاي آتش و خون كي فراموشم شود ـ 16 جبهه‌هاي كردستان جايگاه رزم شيران
خبرگزاري فارس:‌ رزمندگان ‌‌كردستاني ‌در دو جبهه جنگ تحميلي و جبهه مقابله با گروهك‌هاي سياسي در منطقه در‌گير بودند و با وجود فشارهاي زياد ‌با شجاعت تمام نبردي دلاورمردانه را به يادگار گذاشتند كه هنوز ياد آن روزها را در دل‌ها زنده مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، اواخر شهريور هر سال مرارت آغاز جنگي نابرابر را در اذهان ملت ايران تداعي مي‌كند، هشت سال جنگي كه توسط رژيم بعث عراق و با پشتيباني دول غربي مدعي حقوق بشر و كشورهاي مدعي اسلام منطقه عليه كشوري كه تازه از رنج حكومت ستمشاهي رهيده بود، تحميل شد.
انقلاب اسلامي كه پشتيبان آن مردمي وفادار و رهبري با درايت ممتاز در كسوت روحانيت بود و در برابر اين جنگ نابرابر خم به ابرو نياورد، رهبري كه رژيم 2 هزار و 500 ساله شاهنشاهي ‌ريشه كن كرد.
امام راحل(ره) اگر چه تجاوز به خاك ايران را در كام خود تلخ مي‌يافت اما روحيه پيامبرگونه‌اش، سخنان ساده و پر نغزش، چنان شوري در دل جوانان مرز و بوم كشورمان آفريد كه خود تجهيز‌كنندگان رژيم بعث و طراحان نقشه‌هاي جنگي جهان متحير مانده بودند.
جواناني كه با داشتن آموزش‌هاي مقدماتي نظامي و يا بدون آموزش ارتش بعث و گارد رياست جمهوري تا دندان مسلح عراق را كه ‌زماني از ارتش‌هاي قدر خاورميانه بود، از پاي درآورد.
آزادسازي خرمشهر و به اسارت گرفتن هزاران نفر در يك عمليات، از اعترافات دشمنان است.
‌راستي مظهر و سرچشمه اين رشادت‌ها چه بود؟ آيا آن جوانان آموزش‌هاي نوين نظامي را در مدرسه‌هاي نظامي ديده بودند، يا فرماندهان آنها در كالج‌هاي پيشرفته نظامي تاكتيك‌هاي جنگ زميني، كوهستان، دريايي و هوايي را از محضر استادان فن آموخته بودند؟ اما از هيچ كدام از آنها خبري نبود، به راستي روحيه شهادت طلبي و لبيك به نداي رهبرشان براي دفاع از آب و خاك وطنشان، مربي و آموزگارشان بود، فرماندهان آنها هم از ميان همين جوانان پرشور بودند.
ما مردم كردستان از نزديك با روابط آنها آشنا بوديم، هيچ وجه تمايزي بين فرمانده و زير‌دستش نبود؛ پوشش همه لباس ‌ساده بسيجي لبريز از عشق به معنويت‌ ‌بود.
طبعا كردستان هم از اين تجاوز مصون نماند، در اثبات آن همان بس كه سردشت نخستين شهر شيميايي جهان در اين خطه قرار دارد.
مردم كردستان از همان اوايل انقلاب با لبيك به نداي رهبرشان در به ثمر رساندن درخت انقلاب سهيم بودند و با نثار جان جوانانشان از خاك ميهن اسلامي خويش دفاع كردند كه پيشمرگان مسلمان كرد شاهدي مثال زدني گواه بر اين ادعا هستند كه دوشادوش ساير رزمندگان براي دفع دشمن و شيطنت‌هاي آنان از خود مايه گذاشتند.
در واقع استان كردستان بيشتر و بيشتر از ديگر مناطق كشور حريم امن به دست آمده از انقلابش مورد هجمه و نقشه شيطاني دشمنان قرار گرفت.
هنوز انقلاب به اثبات نرسيده بود كه استكبار به وسيله ايادي داخلي خويش در قالب‌هاي تفرقه‌اندازانه گرايش‌هاي مذهبي وارداتي، شعارهاي ملي‌گرايانه پوشالي و پذيرش ناآگاهانه‌ و حداقلي اين نسخ‌هاي پيچيده در ميان اقليتي ساده‌انديش، سطحي‌نگر و جيره‌خوار منطقه، طعم تلخ جنگ را به كام مردم كردستان چشاند و پدران و مادران زيادي را داغدار كرد.
دشمنان قسم خورده اسلام سمت و سوي پيروزي انقلاب و پيش‌بيني تأثيرات آن در خاورميانه و حركت تدريجي آن را زود تشخيص دادند.
الهام گرفتن جنبش‌هاي اسلامي و آزادي بخش غيراسلامي از انقلاب اسلامي‌ ‌كه بزرگ‌ترين درس آن احياي دوباره ارزش‌هاي اسلامي، روحيه آزادي خواهي و استقلال بخشي به قاطبه ملل زير سلطه نظام‌هاي خودكامه منطقه بود، تئورسين بودن وجه اسلامي آن در ميان كشورهاي اسلامي منطقه خاري در چشم دشمنان نظام بود و هست.
استكبار جهاني در كردستان و نوار غربي ايران اسلامي در كنار جنگ تحميلي به دلايل ملي و مذهبي حمايت‌هاي بسياري از معاندان كرد.
با اين حال جوانان برومند اين سرزمين با تأسي از رهبري امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب توانستند با اتكا به خداوند چنان شگفتي‌هايي رقم بزنند كه نقشه شوم آنان را نقش برآب كنند.
بسيجياني كه با ابتكار و نوآوري‌هاي جديد و شگفت‌آور خود متخصصان نظامي رژيم بعث را متعجب كرده بودند، امروز هم دست يافتن به سلول‌هاي بنيادين، انرژي هسته‌اي، نوآوري‌هاي پزشكي، ساخت موشك و پرتاب ماهواره و غيره نوع ديگري از جهاد است.
امروز دشمن تغيير تاكتيك داده و در كنار حضور خود در آن سوي مرز با توصيه مبارزه با تروريسم و برقراري دموكراسي و انگيزه‌هاي سياسي (تغيير حكومت‌ها)، اقتصادي (قبضه كردن نفت)، فرهنگي (سنخ ملت‌هاي بيدار) پشت پرده، نقشه شوم خود را پياده مي‌كند و از فرصتي براي ضربه زدن به نظام با عناوين رعايت حقوق بشر، آزادي بيان‌ و حقوق اقليت‌ها دريغ نمي‌كند.
با حمايت‌هاي گزاف مالي براي‌ راه‌اندازي شبكه‌هاي ماهواره‌اي منطقه‌اي تفرقه‌انداز، بخشي از اين شيطنت‌ها است كه سعي در رودرروي هم قرار دادن مردم و نظام دارد.
دفاع مقدس ما در زمينه‌هاي مختلف سياسي، ‌نظامي، اجتماعي، فرهنگي و ساير موارد توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زند و تحليل‌هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد.
اين حادثه عظيم، بي شك در ياد ملت ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه آفريني را در نسل‌هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت.
فرمانده سپاه بيت‌المقدس به خبرنگار فارس در سنندج گفت: ما در ارائه فرهنگ دفاع مقدس بايد از چهار آسيب‌ تحريف، تهديد، تضعيف و تخريب در امان باشيم تا اين فرهنگ عظيم، پايدار و گرانقدر به درستي به نسل‌هاي آينده منتقل شود.
الله‌نور نوراللهي افزود: دفاع مقدس فرهنگ اين كشور را بيمه مي‌كند و بايد تلاش كنيم تا نسل جوان با اين فرهنگ پيوند بخورد و يكي از راه‌ها در اين زمينه حفظ و ثبت آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس است.
وي اظهار داشت‌: ايثار و حمايت ملت ايران در دفاع از ارزش‌هاي كشورمان موجب تحكيم پايه‌هاي اين نظام اسلامي شد.
نوراللهي خاطر‌نشان كرد: از مهم‌ترين ثمرات دفاع مقدس دستيابي به خودكفايي در صنعت دفاعي كشور و ايجاد اعتماد به نفس براي توليد سلاح‌هاي دفاعي بود و هم‌اكنون توانايي داريم با سلاح‌هاي بومي خود از اقتدار نظام دفاع كنيم و با اقتدار كامل پاسخگوي هر گونه تجاوز دشمنان خواهيم بود.
وي تصريح كرد‌: روحيه خودباوري و خوداتكايي دليلي شد تا بتوانيم بدون حمايت كشورهاي بيگانه در مقابل دشمنان بايستيم و پيچيده‌ترين سلاح‌هاي نظامي را براي دفاع از مرز و بوم كشور بسازيم و در ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين علاوه بر پيشرفت صاحب تكنيك شويم.
فرمانده سپاه بيت‌المقدس افزود: شجاعت و حمايت همه جانبه ملت ايران از انقلاب در دوران دفاع مقدس و مقابله با استكبار، عبرتي براي دشمنان نظام جمهوري اسلامي است.
يك رزمنده دورن دفاع مقدس به خبرنگار فارس در سنندج گفت: در آن دوران رزمندگان تنها به فكر جنگيدن و پيروزي بر دشمن بودند.
امجد كريميان اظهار داشت: در آن دوران از جوان 14 سال تا پيرمرد 70 ساله در يك سنگر بودند و در كنار هم در دفاع از كشور تلاش مي‌كردند.
وي خاطر‌نشان كرد: در داخل سنگرها هيچ كسي بر ديگري برتري نداشت، چون همه يك هدف واحد و آن هم جهاد در راه خدا و دفاع از ميهن اسلامي در لبيك به فرمايشات امام راحل مبني بر حفظ ايران اسلامي بود.
كريميان تصريح كرد: جوانان ديروز‌ به ويژه جوانان دوران دفاع مقدس با حضور در جبهه‌ها عزت و عظمت را براي ايران اسلامي به ارمغان آوردند و وظيفه جوانان امروز نيز تلاش در سنگرهاي علمي است و مي‌توانند با پيشرفت‌ها‌ و دست‌يابي به علم نوين بر اين عزت و افتخار بيفزايند.
وي بيان داشت: دوران سختي بود، همه كشورهاي مختلف در يك طرف و كشور ما در يك طرف، ‌آن چيزي كه كشور ‌را از خطر ‌سقوط و مباحث ديگر حفظ كرد، پشتوانه مردمي و حضور رهبر و انگيزه الهي بود كه در وجود مردم و رزمندگان تأثير بسزايي داشت.
اين رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به اينكه امروز دشمنان به دنبال به چالش كشيدن اين انقلاب هستند، تصريح كرد: تفاوت امروز مردم با گذشته در اين است كه در مقابله با جنگ نرم امروز مسئوليت آنها سنگين‌تر است و حضور آنها در صحنه‌هاي انقلاب حيله آنها را در مشروعيت نظام خنثي مي‌كند.
رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كردستان هم گفت: پايمردي، ايثار و از خود گذشتگي مردم كردستان در هشت سال دفاع مقدس ستودني است و بايد به آن درود فرستاد.
محمد سليماني اظهار داشت: مردم غيور كردستان در هشت سال دفاع مقدس پا به پاي مردم ساير استان‌ها از حقانيت جمهوري اسلامي ايران دفاع و بيش از ساير مناطق در اين راه هزينه كردند.
وي ادامه داد: به علت شرايط خاص منطقه، مرزي بودن استان و قرار گرفتن در تيررس دشمن بارها شهرهاي مرزي استان و حتي سنندج مورد حمله هوايي هواپيماهاي رژيم بعث قرار گرفت كه مي‌توان به شهادت 220 نفر در حادثه بمباران 28 دي ماه سال 65 سنندج و همچنين تقديم بيش از 250 شهيد در بمباران 15 خرداد ماه سال 63 اشاره كرد.
سليماني با اشاره به اينكه استان كردستان در راه اعتلاي نظام جمهوري اسلامي ايراني تا كنون 5 هزار و 400 شهيد اهدا كرده است، اضافه كرد: از اين تعداد شهيد بيش از 3 هزار نفر در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس به شهادت رسيده‌اند.
وي گفت: بيش از 8 هزار جانباز و ايثارگر هم‌اكنون زير پوشش سازمان هستند كه بيش از 80 درصد از اين جانبازان در هشت سال دفاع مقدس به درجه رفيع جانبازي رسيده‌اند.
رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان كردستان در‌باره تعداد آزاده‌ها در استان گفت: وجود نزديك به ‌‌هزار آزاده در استان كردستان‌ برگ زرين ديگري است و نشان از پايمردي مردم استان در مقابل دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران دارد.
سليماني ضمن تاكيد بر اينكه مردم كردستان همواره مدافع نظام اسلامي بوده‌اند، اظهار داشت: مردم كردستان چه قبل و چه بعد از انقلاب همواره طرفدار انقلاب اسلامي هستند و حتي در حال حاضر خانواده‌هايي وجود دارند كه پنج شهيد ‌تقديم انقلاب كرده‌اند.
سليماني در پايان افزود: وظيفه مردم در مقابل كساني كه براي اين آب و خاك از جان خود مايه گذاشته‌اند تا امنيت و آسايش را براي آنها به ارمغان بياورند، قدرشناسي ‌آنها و خانواده‌هايشان است چرا كه امنيت و آسايش كنوني حاصل فداكاري‌هاي آنهاست.
يك محقق و پژوهشگر نظامي سنندجي نيز به خبرنگار فارس در سنندج گفت: گروه‌هاي سياسي در اين منطقه در اوايل انقلاب و قبل از آغاز جنگ تحميلي التهاباتي را از جمله حمله به پادگان‌هاي سقز‌، خلع سلاح پايگاه‌هاي مرزي، به دست گرفتن مرزها و ارتباط نزديك با كشور عراق را به وجود آوردند كه منجر به مسائل و مشكلات و قضاياي كردستان شد.
فرجي افزود: يكي از علل اين قضيه ‌وابستگي گروه‌هاي سياسي آن زمان به استكبار و رژيم بعث عراق بود و قضيه 30 تير شهر مريوان كه در آن با يك حركت پوپوليستي و عوام‌فريبانه مردم را جمع كردند و به مقر سپاه در آن زمان يعني راديو و تلويزيون حمله كردند و از 25 نفر نيروي پاسدار كه همگي بومي بودند، هشت نفر را كشتند و چند نفر مجروح و چند نفر ديگر را نيز با آجر سر بريدند كه ناشي از وابستگي اين گروهك‌ها بود.
وي خاطر‌نشان كرد: به دنبال اين قضيه دوباره با يك جنگ رواني ديگري نيز كه دولت جمهوري اسلامي خود مريوان را بمباران خواهد كرد، ‌بيرون از شهر مريوان در منطقه دزلي چادرهايي را برپا كردند و مردم را از شهر خارج كردند اما خوشبختانه مردم زود به ‌عمليات رواني اين گروهك‌هاي سياسي پي بردند و دوباره به شهر برگشتند.
فرجي با اشاره به اينكه تا فروردين سال 59 تنها چهار نقطه پادگان لشكر، صدا و سيما، فرودگاه و باشگاه افسران شهر سنندج در دست نيروهاي انقلابي بود، بيان داشت: ‌بقيه نقاط شهر در دست گروهك‌هاي سياسي و وابسته به بيگانگان بود.
اين محقق به اعزام گروه حسن نيت از طرف امام خميني(ره) براي پايان دادن به غائله كردستان اشاره كرد و افزود: امام راحل(ره) به اين گروه ‌فرموده بودند كه ‌با قدرت به كردستان برويد، باج ندهيد و واقع‌بينانه مسائل را بررسي كنيد.
وي خاطر‌‌نشان كرد: متأسفانه اين گروه كه متشكل از آيت‌الله طالقاني، ‌هاشمي رفسنجاني و شهيد بهشتي بودند، در اين سفر به كردستان چند مورد اشتباه داشتند كه يكي از آنان مذاكره با گروه‌هايي بود كه از طرف مردم انتخاب نشده بودند و صرفا به خاطر منافع شخصي، خود را نماينده خلق كرد معرفي كرده بودند.
وي همچنين نشست با سازمان چريك‌هاي فتاحي، گروه‌هاي اكثريت و اقليت كه در اين منطقه نبودند، موافقت با خروج پاسداران از منطقه كردستان و غفلت از مردم و روحانيان كه در اين منطقه از جايگاه خاصي برخوردارند را از ديگر اشتباهات اين گروه عنوان كرد و افزود: نتيجه آن هم خارج شدن شهرهاي كردنشين از دست نيروهاي انقلابي و ‌تحت امر گروه‌هاي سياسي ضدانقلاب در آمد و آنها توانستند در اين مدت مقرهاي محكمي را براي استقرار خود در كردستان ايجاد كنند.
فرجي ادامه داد: بعد از اين قضيه در كردستان دو گروه به وجود آمد كه يكي از آنها به نام شوراي شمس كه نتيجه آن تشكيل همين گروه‌هاي سياسي معاند بود و ديگري هم نيروهاي انقلابي بود ‌كه كميته‌ها و سپاه‌ها از آن به بعد تشكيل شد.
وي خاطر‌نشان كرد: مردم بومي استان با مهم جلوه دادن اين قضايا و براي ايجاد امنيت و خروج نيروهاي سياسي وابسته به خارج در مجلس خبرگان رهبري در تهران تحسن كردند و گفتند بايد براي پاكسازي كردستان ما را مسلح كنيد تا به كردستان برگرديم و استان را از لوث نيروهاي ضد انقلاب پاك كنيم.
فرجي تصريح كرد: بعد از اين قضيه شهيد بهشتي اين افراد را روانه كرمانشاه كرد و در آنجا نيز شهيد بروجردي ضمن شناسايي اين نيروها آنان را مسلح كرد و آموزش‌هاي لازم را به آنان داد.
وي افزود: نخستين حركت اين گروه كه پيشمرگان مسلمان كردستان نام گرفتند، از كرمانشاه به طرف كامياران بود‌ كه با اين حركت كامياران را از دست نيروهاي ضد انقلاب خارج كردند و به تصرف خود درآوردند.
اين محقق ادامه داد: بعد از آن هم دو گردان 940 نفره از شيراز و تهران وارد فرودگاه سنندج شدند و مي‌خواستند كه به ديواندره و از آنجا نيز به ساير شهر‌ستان‌هاي ديگر بروند كه گروه‌هاي سياسي در سنندج به بهانه اينكه اين گردان‌ها مي‌خواهند سنندج را ناامن كنند، دانش‌آموزان و دانشجويان را تحريك كردند و از ورود اين نيروهاي انقلابي به داخل سنندج جلوگيري كردند.
فرجي خاطر‌نشان كرد: اين گردان‌ها مسير خود را عوض كردند و مي‌خواستند از كنار سنندج عبور كنند و به ديواندره بروند، در همان موقع گروه‌هاي سياسي سر راه آنها كمين كردند و تعداد زيادي را شهيد و چند تن را اسير و مهمات و تجهيزات آنان را نيز به دست گرفتند.
وي افزود: بعد از اين قضايا با فرماندهي صياد شيرازي و شهيد بروجردي از سه منطقه به گروه‌هاي سياسي در سنندج حمله كردند و با همكاري پيشمرگان مسلمان كرد تحت امر شهيد بروجردي در مدت 25 روز سنندج را از لوث گروه‌هاي سياسي وابسته به استعمار پاك كردند.
فرجي نقش پيشمرگان مسلمان كرد را در پاكسازي منطقه كردستان بي‌بديل خواند و بيان داشت: از آنجا كه آنان ‌با جغرافيا و فرهنگ منطقه و همچنين با تاكتيك اين گروهك‌هاي سياسي آشنا بودند، در داخل سنندج هسته‌هاي اطلاعاتي داشتند كه تمام اخبار گروه‌هاي سياسي را به آنان منتقل مي‌كرد.
وي همچنين به افزايش تعداد پيشمرگان كرد تا 6 هزار نفر اشاره كرد و گفت: با اين كارهايي كه براي پاكسازي منطقه كردستان انجام دادند در ميان مردم و روحانيت نيز مشروعيت كامل داشتند‌ تا جايي كه حتي برخي از روحانيان منطقه خود عضو اين سازمان بودند.
گزارش از توفيق مفاخري
انتهاي پيام/ص
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن