تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820519646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتي سيگار مي‌كشيم چه اتفاقي مي‌افتد؟


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: وقتي سيگار مي‌كشيم چه اتفاقي مي‌افتد؟


گروه علمي - تحقيقات انجام شده حاكي از اين است كه در دود سيگار سرب 210 و پلونيوم 210 وجود دارد. وقتي اين كه مواد وارد ريه‌ها مي‌شوند به تدريج غلظت سرب 210 و پلونيوم 210 كه دربرگ تنباكو اندك است به تدريج افزايش مي‌يابد.
همانطوري‌كه اين دود وارد ريه‌ها مي‌شوند ،بر برونشيول‌ها اثر گذاشته‌و آنها را شاخه و شاخه مي‌كند و قطران حاصل از دود تنباكو در آن تجمع مي‌يابد و سرب 210 و پلونيوم 210 در مقابل بافتهاي حساس نايژكي جمع شده و در آنجا مي‌ماند.مطالعات حاكي از آن است كه فيلترهاي موجود در سيگارهاي تجاري فقط مقدار اندكي از مواد راديواكتيو دود را مي‌گيرد واكثر آنچه به شكل رسوب مي‌ماند، سرب 210 و پلونيوم 210 است كه نيمه عمر آن حدود 138 روز است و به سرعت افزايش مي‌يابد. (نيمه عمر 3/22 مي‌رسد)

منظور از سرطان ريه چيست؟
خطر ابتلا‌ به سرطان ريه در سيگاري ها امري شايع است بطوري كه درصد بالا‌يي از آن ناشي تشعشعات راديو اكتيويته پلونيوم 210 است كه داراي ذرات پر انرژي آلفا است و بعنوان عامل سرطان ريه شناخته شده است.
دوز تشعشع در برونش‌هاي ريه سيگاري هايي كه به مدت طولا‌ني از سيگار استفاده كرده‌اند و در بين كساني كه نصف سيگار در هر روز مصرف مي‌كنند را حدود3/1 درصد در هر سال تخمين زده‌اند و اين درصد مورد تاييد مجامع علمي نيز مي‌باشد بطوري كه تشعشات دريافتي ازآن معادل تشعشعات ساطع شده از آزمايش هاي انجام شده با اشعه ايكس از قفسه سينه است. خطر سرطان ريه براي افرادي كه بيش از 40 سال سيگار كشيده‌اند حدود 5/2 درصد است. مرگ 5/2 ميليون نفر در هر سال بعلت مصرف سيگار حاكي از آن است كه اين ماده علا‌وه بر مواد شيميايي مضر داراي مواد راديو اكتيويته خاص خود مي‌باشد.

در خصوص استنشاق تحميلي چطور؟
آيا مواد راديواكتيو از دود سيگاري مجاور به شما انتقال مي‌يابد؟ بله اين مشكل حاد براي سيگاري ها و هم براي غير سيگاري هايي كه در محيط مواجه با دود سيگار هستند، وجود دارد واين امر ناشي از ميل تركيبي تشعشعات رادون با ذرات دود سيگار است و نوع خاص آن نيز در محيط خانه وجود دارد. نتايج مطالعات نشان داده‌اندكه دود سيگار حاوي سرب210 و پلونيوم 210 است كه راديو نو كليد‌هاي ذرات آلفا و رادون موجود در سيگار با هر دم وارد ريه افراد خانه مي‌شود كه به نوبه خود مواد بسيار مضري براي سلا‌مت اين دسته از افراد مي‌باشد.اطلا‌عات بسيار اندكي در خصوص مواد راديو اكتيويته موجود در سيگار، پيپ و تنباكوي بدون دود ياآثار مخرب بهداشتي بالقوه آنها وجود دارد.

دود كردن سيگار
بالا‌ترين ميزان اشعه راديواكتيو دريافتي از محيط از دود سيگار است. اين در حالي است كه سيگار به عنوان منبع مشخصي مواد راديو اكتيو به نظر نمي‌رسد. دود سيگار حاوي مقاير اندك مواد راديواكتيويته است كه وارد ريه افراد سيگاري مي‌شود و به تدريج در بافتهاي ريه آنها ذخيره مي‌شود. بنابراين مي‌توان گفت اين ماده راديواكتيويته از عوامل اصلي بروز سرطان ها مي‌باشد.
براساس گزارش‌هاي انجمن ريه آمريكا، تعداد سيگاري هاي بزرگسال و نوجوان در آمريكا به ترتيب 48 و 4 ميليون 800 هزار نفر مي‌باشد و اين امر حاكي از آن است كه حدود 53 ميليون نفر از جمعيت سيگاري هاي آمريكا در مواجهه مستقيم با تشعشعات راديواكتيويته هستند.90 درصد از تمام سيگاري ها، سيگار كشيدن را قبل از 21 سالگي شروع كرده‌اند. همچنين 39 درصد از سيگاري هاي بزرگسال يك بسته سيگار در هر روز مصرف مي‌كنند و 20 درصد از آنها حدود بيش از يك بسته در هر روز استفاده مي‌كنند.مصرف سيگار در آمريكا عامل شماره يك مرگ و مير مي‌باشد كه با جلوگيري از آن مي‌توان از بسياري از مرگ‌وميرها جلوگيري كرد به طوري كه در هر سال 430 هزارنفر به علت مصرف سيگار و123 هزار نفر به علت سرطان ريه ناشي از مصرف سيگار مي‌ميرند. در ضمن سيگاري هايي كه در مواجهه با استنشاق تحميلي يا دود دست دوم سيگار قرار دارند نيز در مقابل خطر ابتلا‌ء به اين بيماري قراردارند. نتايج به دست آمده از مطالعات متعدد، افرادي كه در مواجهه با جريان فرعي دود سيگار يا استنشاق تحميلي آن هستند، 2 تا 5 برابر بيش از افرادي كه در مواجهه با جريان دست اول دود سيگار مي‌باشند، به سرطان مبتلا‌ مي‌شوند. ‌
مترجم: فروغ ذكاوتي
منبع: سايت پزشكي‌www.niss.com
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن