تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837606976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير موضوعي قرآن كريم اثري از مفسر بزرگ حضرت آيت الله جوادي آملي سيره رسول اكرم (ص ) در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تفسير موضوعي قرآن كريم اثري از مفسر بزرگ حضرت آيت الله جوادي آملي سيره رسول اكرم (ص ) در قرآن
قسمت ششم
دو جلد هشتم و نهم از مجلدات تفسير موضوعي علامه جوادي آملي به موضوع « سيره رسول اكرم (ص ) در قرآن » اختصاص يافته است .
مطالب مربوط به سيره رسول گرامي اسلام (ص ) در ده بخش سامان دهي شده است كه عناوين آنها بدين قرار است : شاخصه هاي برتر رسول اكرم بر پيامبران احتجاج هاي توحيدي رسول اكرم با سيره توحيدي و شئون رسول اكرم سيره رسالتي پيامبر اكرم عصمت اعجاز و معراج پيامبر اكرم رسالت جهاني پيامبر و وظايف ديگران در قبال آن سيره احتجاجي رسول اكرم سره رسول اكرم در ياد معاد با سيره رسول اكرم در توجه به قرآن وصايا و مواعظ قرآني رسول اكرم .
پيامبر اكرم و قرآن
از نگاه آيت الله جوادي آملي رسول گرامي اسلام (ص ) نه تنها قرآن ممثل و اسوه جهانيان است و صراط مستقيمي كه بايد آن راه را سالك بود تا به سعادت رسيد كه در همه مراتب قرآن حضور عيني داشت . « قرآن كريم داراي نشئه كثرت تفصيل تركيب و نشئه وحدت بساطت و اجمال است ... نازل ترين مرحله قرآن عربيت آن است كه پيغمبر اين لفظ عربي را نيز توسط جبرئيل (عليه السلام ) مي شنيد و عاليترين مرحله آن ام الكتاب است كه پيامبر با علم لدني آن را فرا مي گرفت . »
معراج پيامبر(ص )
درباره معراج حضرت ختمي مرتبت (ص ) آيت الله جوادي آملي مي گويد : « معجزات علمي و عملي حضرت رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم « معراج » است كه در سايه عبوديت حاصل شده و قرآن كريم و روايات از آن به عظمت ياد مي كنند. » معراج پيامبر اكرم (ص ) در شب رخ داد چرا كه « هر تكاملي گرچه در روز و شب ميسر است ولي تحقق آن در شب بهتر است البته در صورتي كه انسان در شب مانند روز آشفته نباشد... آنان كه در شب همچون روز « سبح طويل » دارند شب آنان مانند روزشان سياه است ولي كساني كه شب را روشن نگاه مي دارند شب و روزشان هر دو روشن است چنانكه گفته اند : « شب مردان خدا روز جهان افروز است » .
استاد بر اين عقيده است كه : « ظاهر اين است كه عروج در بيداري صورت گرفته است نه در خواب . » ايشان تصريح مي كنند : « معراج در بيداري بود نه در خواب در مكه بود نه در مدينه جسماني و روحاني بود نه خصوص روحاني گرچه ادراك و شهو و غيب از آن روح است نه جسم . » استاد يكي از ره آوردهاي معراج حضرت رسول (ص ) را نماز مي داند كه از معراج تنزل كرده است و راه عروج را به ما نشان مي دهد و : « رسول اكرم صلي الله عليه واله و سلم در معراج به آن اصل رسيد و فرع آن به عالم طبيعت تنزل كرد پس با اعتصام به حبل الله و نلغزيدن در حركت و نجات از چاه طبيعت از فرع نماز مي توان به اصل آن واصل شد. »
مفسر حكيم در ادامه اين بحث متذكر مي شوند كه : « چون معراج هاي متعددي براي رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم حاصل شد و محتمل است همه آنها يكسان نبوده باشد از اين رو اگر اختلافي در بين روايات و نيز تفاوتي در ظواهر بعضي از آيات و يا اختلافي در كلمات مفسران قرآن و روايات رخ دهد در صورتي كه آن اختلافها و تفاوتها با تعدد عروج قابل جمع باشد مي توان همه آنها را با تعدد معراج برطرف كرد. »
چنانكه در تذكري روشنگرانه مي فرمايد : « در تحليل و تبيين معراج جسماني نبايد افراط شود به طوري كه همه امور روحاني و معنوي آن به صورت يك سلسله امور مادي توجيه گردد بلكه بايد سهم معراج روحاني كه بيش از معراج جسماني است ملحوظ شود. حفظ حدود هر كدام از معراج جسماني و روحاني به اين است كه اولا رسول گرامي صلي الله عليه واله وسلم در همه حالات عروج و اسرا داراي بدن بود چنانكه همه شئون معراج در بيداري بود. ثانيا سير بدن و انتقال آن خواه در اسرا و خواه در معراج از عالم طبيعت تعدي نكرد و هرگز به ماورا طبيعت راه نيافت . »
ثمرات رسالت پيامبر
پيامبر خاتم (ص ) با رسالت جاودانه و جهان شمول خود نسخه كامل سعادت و كمال را براي انسان آورد و رسالت او براي بشر ثمرات و بركات فراواني داشته است . مفسر حكيم علامه جوادي آملي در اين زمينه مي گويد : « بركات رسالت پيامبر در جامعه بشري به دو دسته مستقيم و غير مستقيم يا اصلي و فرعي تقسيم مي شود. مهم ترين هدف مستقيم رسالت نوراني كردن جامعه بشري در سايه تجرد روح تهذيب نفس اقتدا بر شهود حق و رويت بسياري از حقايق غيبي و عيني جهان آفرينش است كه در پرتو عقيده خلق و عمل صالح فراهم مي گردد. رسالت رسول گرامي صلي الله عليه واله وسلم در تامين تمدن آشنا كردن جوامع بشري به حقايق جهان هستي از لحاظ معرفت و به اصول ارزشي از لحاظ عبادت خدا و اخلاق فاضله و استقرار نظام ارزشمندي بر پايه (قد افلح من تزكي ) و از بين بردن نظام منحطي كه بر پايه (قد افلح اليوم من استعلي ) استوار بود تاثير مستقيم داشت . چنانكه تواضع و فروتني را جايگزين استكبار و تفاخر به مال وقوم و عشيره كرد و تكاثر باطل و سراب را به كوثر ناب مبدل ساخت . » ايشان در ادامه اقامه قسط و عدل اتحاد و از ميان برداشتن اختلافات حفظ مرزهاي اسلامي و عدم هراس از بيگانگان و ايجاد رعب در قلوب قاسي تبهكاران را بخشي از هدف هاي غير مستقيم و فرعي رسالت رسول اكرم (ص ) معرفي مي كنند.
ولايت و سعادت جامعه
در فصل پنجم از بخش هفتم تجلي ولايت در نبوت و امامت مورد بررسي و تفسير قرار گرفته است كه استاد بزرگوار به پرتوي از ولايت در تامين سعادت جامعه اينگونه مي پردازند : « امام صادق عليه السلام » در ترسيم جامعه اي كه ولايت در اداره آن متجلي است مي فرمايد : جامعه اي كه از شش اصل برخوردار باشد نظام زندگي آنها نظام زنده اسلامي است و مردم آن از زندگي سعادتمند برخوردارند. سه اصل از اين اصول به مزاياي طبيعي بر مي گردد و از منافع به شمار مي رود زندگي در سرزميني گواراست كه داراي هواي سالم و آب فراوان و زمين آماده كشت باشد. مردم چنين جامعه اي كه هم داراي شرايط زيست محيطي و بهداشتي مساعد است و هم داراي زمينه هاي اقتصادي مناسب خودكفا خواهند بود.
سه اصل ديگر آن به مسائل معنوي بر مي گردد كه هيچ جامعه اي از اين سه اصل بي نياز نيست و اگر جامعه اي اين سه اصل را از دست داد زندگي آنها زندگي و حيات انساني نخواهد بود... يكي از آن سه اصل فقاهت و دانايي و پارسايي است (فقيه عالم ورع ). فقيه جامعه بايد هم فقه اكبر را كه اصول دين معارف الهي و علوم عقلي است خوب بداند و هم به فقه اصغر كه فروع و احكام دين و حدود الهي است آشنايي كامل داشته و گذشته از مقام فقاهت به مسائل مورد نياز اجتماع آگاه باشد و نيز از نظر اخلاقي و تهذيب روح پارسا و وارسته باشد. اصل ديگر تخصص در طب در كنار وثاقت و طمانينه است يعني از راي عالمانه او جامعه آرامش خاطر داشته باشد (طبيب بصير ثقه ) كه هم در علم و هم در اخلاق و تعهد شايسته اطمينان است . اصل سوم از اصول سه گانه مزبور فرمانرواي خيرخواه نافذ الكلمه است (امير خير مطاع ). اگر جامعه اي در كنار آن سه اصل طبيعي و مادي فرمانرواي خير خواه كه مردم و نيروهاي مسلح از او اطاعت كنند و نيز طبيبي صادق و امين و فقيهي آگاه و پارسا داشت آن جامعه متمدن راستين خواهد بود.
دعوت به قرآن
سيره رسول اكرم در توجه به قرآن ابعاد و جوانب گونه گوني دارد كه در بخش نهم بدان پرداخته شد اما يكي از آنها دعوت نبي مكرم (ص ) به قرآن است . آن حضرت اصحاب و امت خود را در هر حال بويژه در حوادث و خطرات و تاريكي ها سفارش فرمود كه به قرآن روي آورند. « پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله وسلم فرمودند : كسي كه خداوند قرآن را به او عطا كرده اگر بپندارد كه بهره ديگران بيش از بهره اوست بزرگي را كوچك و كوچكي را بزرگ شمرده است . رسول اكرم صلي الله عليه واله وسلم چون به امتش علاقه مند بود تلاش مي كرد تا آنها را به كمال انساني برساند و چون بر جسته ترين كمال ها در پرتو درك معارف قرآن و عمل به احكام آن به دست مي آيد سعي مي كرد تا مردم با قرآن مانوس باشند و آن را خوب بفهمند و به فهميده هاي خود كاملا عمل كنند.
تهذيب ره آورد مشترك انبيا
در بخش پاياني كه وصايا و مواعظ قرآني رسول اكرم (ص ) مورد بحث و تفسير قرار گرفته مي خوانيم : « ابوذر از رسول گرامي صلي الله عليه واله وسلم سئوال كرد : آيا مطلبي در قرآن يافت مي شود كه در كتاب هاي انبياي گذشته هم آمده باشد آن حضرت فرمود : آري و آن عبارت است از اهميت و فضيلت خودسازي و تهذيب و تزكيه روح كه بهترين و برجسته ترين مسايل انساني است : (قدا فلح من تزكي و ذكر اسم ربه فصلي بل توثرون الحياه الدنيا و الا خره خير و ابقي ان هذا لفي الصحف الا ولي صحف ابراهيم و موسي ). خداوند سبحان تزكيه روح و ياد حق و نماز را زمينه فلاح و رستگاري مي داند.
كسي كه زمين را كندو كاو و آبياري مي كند تا بذر را شكوفا ساخته آن را از پوسيدگي رهايي بخشد به « فلاح » موسوم است و بر اين اساس مفلح كسي است كه بذر توحيد و فطرت را در مزرعه دل شكوفا كرده آن را به ثمر مي رساند. »
پيامبر اكرم (ص ) تواضع و فروتني را جايگزين استكبار و تفاخر بهمال و قوم و عشيره كرد و تكاثر باطل و سراب را ب كوثر ناب مبدل ساخت
اقامه قسط و عدل اتحاد و از ميان برداشتن اختلافات حفظ مرزهاي اسلامي و عدم هراس از بيگانگان و ايجاد رعب در قلوب قاسي تبهكاران بخشي از هدف هاي رسول اكرم (ص ) بود
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن