تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817604665




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روپوش هاي رنگي و تصميمات رنگارنگ


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: روپوش هاي رنگي و تصميمات رنگارنگ
مجيد زندي
مقنعه سفيد و مانتو و شلوار صورتي به همراه چهره معصوم دختركي كه تازه سالهاي نخست مدرسه را تجربه كرده تداعي گر اوج صداقت صميميت و يكرنگي دوران دانش آموزي است ; دوران شيريني كه فارغ از همه مسايل خاص خانواده و جامعه دوست دارد در دل معلمش جاي خوبي داشته باشد و نمره هاي عالي بگيرد. تازه چون مي بيند بقيه دانش آموزان نيز همانند او لباس دارند و نمي توانند با لباس هاي گرانقيمت خود به او فخر بفروشند شادمانه هر روز به مدرسه مي آيد و به بازيهاي كودكانه خود مشغول است . اما او نمي داند پدر و مادرش حتي براي خريد روپوش مدرسه اش در مضيقه بوده اند و دوست داشتند لباس خواهر بزرگترش را كه لباس سال قبل را سالم نگه داشته بود بپوشد تا هزينه جديدي نپردازند اما چه كند كه اين تصميم در مدرسه گرفته شده بود و دانش آموزان پايه جديد بايد رنگ شادتري داشته باشد و لباس هاي سال قبل به مرور بايد از فضاي مدرسه خارج شود!
البته ممكن است بسياري از افراد با اين نگاه مخالف باشند و بگويند كه يك مانتو و شلوار چه ارزشي دارد كه خانواده بخواهند براي خريد آن سخت گيري كنند اما اگر خود را جاي خانواده اي بگذاريم كه تامين حداقل هاي زندگي نيز براي آنها مشكل است و نمي پذيرند تحت پوشش حمايتي همه باشند و تعداد آنها هم با توجه به وجود فاصله شديد طبقاتي كم نيست متوجه حقيقتي خواهيم شد كه تهيه سالانه مانتو و روپوش براي آنهايي كه دو يا سه فرزند دانش آموز دارند بسيار مشكل است خانواده هايي كه در تمام طول سال به فرزندان خود سفارش مي كنند از روپوش خود بيشتر مراقبت كند تا برادر يا خواهر كوچكترش بتواند سال بعد از آن استفاده ببرد اما در آستانه سال تحصيلي جديد به آنها اطلاع مي دهند كه رنگ لباس مدرسه براساس تصميم جديد مسئولان مدرسه عوض شده است .
موضوع روپوش دانش آموزان در مدارس اگرچه موضوع تازه اي نيست اما از آنجا كه هر سال تصميم جديدي چه از سوي مسئولان و چه از سوي مديران مدارس در اين خصوص اتخاذ مي شود گرفتاري خاص خودش را براي اوليا ايجاد مي كند كه در سال جاري هم تجمع بسياري از اين خانواده در فروشگاه هايي كه با سفارش مدرسه هم همراه بوده است از شاخصه هاي آغاز اين سال تحصيلي جديد بوده است . مدارسي كه هر سال براي هر پايه روپوش مدرسه را عوض مي كنند و يا مدارسي كه با رعايت برخي از نيازها تغييرات را جزيي تر اعمال مي نمايند ولي آنچه كه هست بازي روپوش مدرسه امسال هم ادامه داشته و خانواده هايي كه دو يا سه فرزند و به ويژه دختران دانش آموز داشته اند مجبور شدند حداقل 60 هزار تومان را به طور متوسط فقط براي خريد روپوش مدرسه هزينه كنند و اگر ساير لوازم مدرسه را هم به آن اضافه كنيم و شرايط خاص برخي از خانواده ها را درنظر بگيريم اصل مشكل بيشتر قابل توجه خواهد شد.
موضوعي كه اگر تعريف جامعي درباره آن وجود نداشته باشد و خانواده ها برنامه هاي سالي و سالهاي آينده و حتي تغيير پايه ها و مدرسه را بدانند و دستشان براي برنامه ريزي باز باشد مي توان اميدوار بود كه بخشي از اين مشكلات كاهش يابد. اما آنچه كه براي بسياري از خانواده ها باقي مانده تصميمات خلق الساعه مديران مدارس است كه آنها مجبور به رعايت آن و تحمل مشكلات هستند.
خانم وكيل پور دبير بازنشسته آموزش وپرورش در اين باره مي گويد : يادش به خير وقتي ما معلم بوديم درد بچه ها درد ما بود مشكل آنها مشكل ما بود. اگر دانش آموزي رنگ مانتوش با بقيه فرق مي كرد اين مساله برامون غيرعادي نبود گاهي با معلمها و افراد خير صحبت مي كرديم و بعد به عنوان هديه براي آن دانش آموز يك مانتو مي خريديم . و اگر تعدادشان زياد بود و كاري از دستمان برنمي آمد رنگ مانتوها را نديده مي گرفتيم . اما حالا هر سال كه مي شه وقتي خونه نوه هاي دوقلوام مي رم رنگ مانتوها عوض مي شه چرا نمي دونم آن موقعها كوتاه شدن مانتو مدنظر اوليا بود اما حال تغيير رنگ ساليانه مجالي براي كوتاه شدن مانتوها نمي ده واقعا بايد از كجا صحبت كرد و به كجا شكايت برد .
دخترم به نقل قول يكي از معلمها مي گفت : اين تعويض رنگ براي ما مسلمانها لازمه چون اسلام به پوشيدن لباس شاد و روشن توصيه كرده اينجاست كه واقعا بايد بگويم كه اسلام به ذات خود ندارد عيبي هر عيب كه هست از مسلماني ماست .
والا ما مسلمانان در بسياري از مسائل اسلامي كوتاهي مي كنيم و بي اهميت از آن مي گذريم اما به اين مسائل كوچك و پرخرج اهميت مي دهيم و كاري هم به مشكلات مردم نداريم اصلا مگر در همين اسلام نيامده كه اسراف حرام است و همه را به قناعت توصيه مي كند آيا خريد هر ساله يك مانتو و كنار گذاشتن مانتوي سال گذشته بدون مصرف جز اسراف است
وي در ادامه مي گويد : اين روزها ظاهر اهميت پيدا كرده والا بار درسي هم كمتر شده هم بچه ها بي انگيزه تر و بي اهميت تر به درس و البته پرتوقع تر شده اند. يادم نمي ره كه دانش آموزي داشتم كه هميشه بلافاصله بعد از خوردن زنگ و پايان كلاس بدون معطلي به سمت خانه مي دويد خلاصه طاقت نياوردم يك روز پرسيدم فلاني تو چرا اينقدر عجله مي كني مگر خونه ات فرار مي كنه گفت خانم اگر بگم به كسي نمي گي گفتم : نه ! حرفي زد كه از پرسش خودم خجالت كشيدم او گفت : مادرم فقط پول خريد يك روسري را داشت خواهرم در كلاس ابتدايي بعدازظهري است من هر روز زود مي روم تا روسري را به او برسانم كه ديرش نشود جالب است كه بگويم اين دانش آموز شاگرد ممتاز من بود.
من به عنوان يك دبير هميشه آرزو دارم كه بچه هاي اين عصر راهشان را درست پيدا كنند و مسئولين و همكاران محترم از مسائل بي ارزش ظاهري فاصله بگيرند و واقعا به ارزشهاي انساني و ديني اعتقاد واقعي توجه داشته باشند تا بچه ها نيز معتقد شوند.
آقاي چيت ساز پدر دو دانش آموز دختر يكي در مقطع دبيرستان و ديگري در مقطع راهنمايي هم در اين باره مي گويد : آنها كه اين برنامه ها را هر سال به طور جدي اجرا مي كنند از مشكلات مردم حتما بي خبرند والا روپوشي كه از نظر اندازه مناسب است ديگر چه لزوم دارد كه آن را عوض كنيم من نمي گويم كه در يك مدرسه هر دانش آموزي يك رنگ بپوشد اما بهتر نيست مسئولين وقتي كه يك رنگ را انتخاب مي كنند تا پايان مقطع آن تغيير ندهند
وي مي افزايد : در سال گذشته براي دخترم يك مانتو زيتوني خريدم همان تابستان مادرش آن را داخل كيسه اي بيرون از خانه گذاشت گفتم اين كار اسرافه اما ايشان به من خنديد گفت سال ديگر اين رنگ مانتو تغيير مي كنه همان هم شد! امسال با اين كه در همان مدرسه است و به كلاس دوم راهنمايي رفته رنگ مانتو تغيير كرده . به مادرش گفتم برو اعتراض كن ولي او معتقد است كه اعتراض در كلاس شخصيت بچه هاي ما را پيش ديگران پايين مي آورد و تازه اثري هم نداره ناچار شديم با رقم 18 000 تومان يك روپوش ديگر بخريم .
وي مي گويد : كاش تمامي مسائل در اين جامعه اينگونه به طور جدي پيگيري مي شد آنوقت ما تكليف خود را مي دانستيم و هيچ اعتراضي نمي كرديم .
خانم عباسپور مادر يك دانش آموز ديگر در اين باره مي گويد : نمي دانم با كلكسيون مانتوها چه كنم يكي از دخترهايم كلاس اول راهنمايي و ديگري اول دبيرستان است هر سال با يك مانتو مواجه شدم و چون مجبور بودم و هستم براي آنها مي خرم از مادرهايمان ياد گرفتيم اسراف نكنيم براي همين آنها را نگه داشتم اما چه فايده بي مصرف است و تنها فضاي كمد را پر كرده . به بچه ها مي گويم كه اين ها را خارج از مدرسه بپوشند موافق نيستند و مي گويند اين لباس ها فقط براي داخل مدرسه است و به درد بيرون نمي خورد. نمي دانم اين برنامه ريزي از چه كسي بود ولي اين شخص يا اشخاص همراه آنها بدانند گناه بسياري مرتكب شده اند اعم از اسراف در پارچه وقت خياط و هزينه اي كه از جيب والدين مي رود.
وي در ادامه مي گويد : يك روز به يكي از مسئولين مدرسه دخترم معترض شدم و گفتم مگر مانتوي سال گذشته اش چه عيبي دارد اين ناظم با يك نگاه تفاخري كه گويا تا حالا اسم فقر و نداري را نشنيده بود به من نگاه كرد و گفت : خانم مگر چقدر ميشه من خودم هر سال براي دخترم دو دست مي خرم با اين برخورد ناچار شدم مانتوي جديد بخرم .
وي در ادامه مي افزايد : وقتي ما مدرسه مي رفتيم در هر مقطعي پدر و مادر برايمان يك مانتو بيشتر به رنگ سرمه اي مي خريدند و تا پايان مقطع حتي اگر كوتاه هم مي شد به پدر ومادرمان نمي گفتيم . مگر خودشان متوجه مي شدند. الحمدلله روحيه ي بسيار خوبي هم داشتيم و از افسردگي و گوشه نشيني و استرس هم خبري نبود و اصلا نمي دانستيم اين كلمات چه مفهومي دارند. و حالا به دليل ايجاد فضاي شاد در مدرسه هر سال هزينه هاي بسياري را تحميل مي كنند در حالي كه بچه ها با افسردگي و استرس بيشتر آشناترند.
وي در ادامه مي گويد : يادم آمد كه دوست بسيار صميمي داشتم كه تنها دانش آموزي بود كه رنگ مانتوي او قهوه اي بود يك روز به او گفتم فلاني چرا مانتوي سرمه اي نمي پوشي خنديد وگفت ندارم گفتم خوب بخر گفت اول اينكه من به پدر و مادرم نگفتم كه رنگ مانتو اين مدرسه سرمه اي است دوم اينكه مانتوي خواهرم برايش كوتاه شده و من براي اينكه به پدرو مادرم فشار نيايد همان را مي پوشم . گفتم ناراحت نيستي گفت هستم ولي اين خجالت و ناراحتي به قيمت ناراحت نكردن و عذاب ندادن پدر و مادرم مي ارزد.
وي در ادامه به مشكلات تهيه روپوش ها اشاره مي كند و مي گويد : هزينه اين روپوش از يك طرف و خريد آنها از مكاني كه مدرسه معرفي مي كند و تا خانه به ناچار مسافت طولاني را بايد طي كني از طرف ديگر. جالب اين است مسئولين مدرسه گفته اند بعد از خريد آن را به ما نشان دهيد تا از طرف مدرسه تاييد شود. و رنگش فرق نداشته باشد!
وي با شك و ترديد مي افزايد : گاهي فكر مي كنم اين توليديها سهمي را براي مدرسه و مسئولين آن درنظر دارند كه اين قدر نسبت به آن جدي عمل مي كنند و اين را جز خدا كسي نمي داند.
مدير يك مدرسه دبستان پسرانه نيز در خصوص بروز مشكلات اوليا دانش آموزان براي تهيه روپوش مي گويد : تا سال قبل مي توانستيم با توافق با توليدكننده روپوش را در محوطه مدرسه به اوليا تحويل دهيم در حاليكه دستورالعمل اخير وزارت آموزش وپرورش مبني بر ممنوعيت عرضه روپوش در مدرسه هم كار ما را مشكل ساخته و هم اوليا را به دليل اياب و ذهاب بي مورد كلافه كرده است .
وي ادامه مي دهد : اگر آموزش وپرورش براساس آئين نامه اجرايي انتخاب روپوش را به مدرسه سپرده است چرا در عرصه توزيع دخالت مي كند در حاليكه دخالت نابجاي مسئولان باعث سردرگمي ما و اوليا شده است .
وي مي گويد : در سالهاي قبل چنين رفت وآمدهايي هم نبود و اگر مدرسه اين كارها را انجام مي داد و درآمدي هم داشت به حساب مدرسه وارد مي شد و حساب و كتاب آن هم قابل بررسي بود ضمن آنكه اگر قرار باشد مديري در اين مورد تخلف مالي داشته باشد هر تغييري هم در برنامه ها ايجاد شود مدير تخلف خود را خواهد كرد پس چه بهتر بود كه عرضه و تقاضا با نظارت دقيقتر مدرسه انجام مي شد كه مشكلات سال جاري پيش نمي آمد.

آقاي عليرضا رحيمي مديركل آموزش ابتدايي و پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش ضمن پذيرش حساسيت ويژه اين بخش در خصوص روپوش مدارس دخترانه و پسرانه مي گويد : همه ما و شما به خوبي واقف هستيم در كل مزايايي كه روپوش مدارس دارد به مراتب بيشتر معايب و حاشيه هاي منفي آن است ولي در نهايت از لحاظ صرفه اقتصادي و جلوگيري از اسراف و با توجه به شرايط تورمي موجود در كشور سفارش موكد اين است كه براي انتخاب نوع رنگ و جنس مانتو و روپوش نهايت همكاري بين مديران مدرسه با دانش آموزان و اوليا باشد.
وي ادامه مي دهد : اگر مديران تدبيري اتخاذ كنند كه روپوش مدارس هر سال عوض نشود و اگر دانش آموزي روپوش سال گذشته مناسبي دارد و مي تواند استفاده كند اينگونه نباشد كه او را مجبور به تعويض كنند اما با توجه به فعاليت جسمي دانش آموزان اكثريت مطلق دانش آموزان نيازمند روپوش جديد هستند زيرا دوام يك روپوش بيشتر از يكسال نيست اما اين تصميمات براي خانواده هاي متوسط و محروم مشكل ساز مي شود كه فرزند آنها هم مجبور به تبعيت از جمع دانش آموزان مي گردد.
وي ادامه مي دهد : ما هم با آگاهي از اين شرايط در جامعه مكرر از مديران درخواست كرديم كه با آن بچه هايي كه حس مي كنند از لحاظ اقتصادي در مضيقه هستند و توان هماهنگي با ساير دانش آموزان را ندارند به نحوي مورد حمايت خود قرار دهند و حتي مي توانند با كساني كه قرارداد خريد انبوه لباس دارند با دريافت تخفيف ويژه براي تعدادي از دانش آموزان به صورت رايگان دريافت كنند يا مي توانند هزينه آن را بپردازند و به صورت رايگان روپوش دريافت كنند يا مي توانند هزينه آن را بپردازند و به صورت آبرومندانه چنين خانواده هايي را تحت پوشش قرار دهند ولي بايد بپذيريم كه هر كاري نواقصي هم دارد كه گريزناپذير است .
آقاي رحيمي ادامه مي دهد : خود من هم بچه مدرسه اي دارم و دقيقا با مشكلات خانواده ها براي تهيه روپوش مدرسه آگاه هستم و مي دانم تصميمات برخي از مديران براي خريد مانتو و روپوش يكنواخت از يك فروشگاه براي خانواده ها مشكلاتي ايجاد مي كند اما عدم يكنواختي روپوش هم مشكلات خاص خودش را دارد كه مديران را مجبور مي سازد در اين زمينه حساسيت بيشتري براي رنگ كيفيت دوخت مناسب تصميم خوب را اتخاذ كنند.
وي مي افزايد : واقعا بخشي از مشكلات هم در بخش هاي توليدي به خانواده ها تحميل مي شود كه ربطي به تصميم مدير مدرسه ندارد توليدكنندگان هم علاقه دارند ضايعات كار آنها به حداقل برسد و حتي بسياري از آنها هم عليرغم ادعاي قراردادي مبني بر تعيين دقيق اندازه اندازه هاي مختلف را توليد نمي كنند بلكه با به حداقل رساندن تعداد شماره ها براي كل دانش آموزان در دو ـ سه سايز مانتو و روپوش مورد درخواست را توليد مي كنند كه براي برخي از خانواده ها مشكل ساز مي شود.
وي كاهش اياب و ذهاب اوليا را از ضروريات پيشنهاد شده به مديران مدارس مي داند و مي افزايد : در نامه هاي ما اعلام شده كه نماينده توليدكنندگان لباس بايد به مدرسه بيايند و سفارش بگيرند و براساس نوع درخواست لباس را به شخص دانش آموز تحويل دهند.
وي در خصوص نظارت و پيگيري آموزش و پرورش به توافقات انجام شده ميان مديران مدارس و توليدكنندگان روپوش هم مي گويد : ما براي اين كار ناظر فرستاديم اما اگر مورد خاصي بود كه از ديد ناظران ما پنهان ماند اوليا مي توانند شكايت و اعتراض خود را به بخش رسيدگي به شكايات نواحي و مناطق منتقل كنند يا از طريق تلفن هاي مخصوص اعتراضات كه در تمام مدارس هم وجود دارد مي توانند به مسئولان آموزش و پرورش اطلاع دهند.
آقاي منوچهر فضلي خاني مديركل اداره راهنمايي تحصيلي آموزش و پرورش هم تصميم در خصوص روپوش و لباس مدرسه را برعهده شوراي مدرسه مي داند و مي افزايد : يكپارچه كردن روپوش مدرسه و استفاده از رنگ يكپارچه براي پايه هاي مدارس كار مطلوبي است . رنگ مانتو شلوار و مقنعه دختر بايد ضمن توجه به شرايط منطقه اي از ميان رنگ هاي مناسب انتخاب شود به عنوان مثال آموزش و پرورش رنگ را انتخاب نمي كند و فقط اعلام كرد از ميان رنگ هاي مناسب انتخاب شود كه انتخاب رنگ مناسب هم به سليقه شوراي مدرسه متشكل از نماينده انجمن اوليا معلمان مدير مدرسه و معاونين مدرسه و مربي تربيتي واگذار شده است .
وي ادامه مي دهد : همه مديران مدارس آئين نامه روپوش مدرسه را در اختيار دارند اما بايد كاري كنند كه دانش آموزان و اوليا آنها دچار مشكل نشوند. كيفيت و رنگ هم به گونه اي ساده سازي شود كه بر قيمت تمام شده روپوش اثر منفي نگذارد.
وي ادامه مي دهد : سفارش دائمي آموزش و پرورش به مديران همكاري و مشورت با انجمن اوليا و مربيان با توجه به شرايط مالي دانش آموزان است حال اگر مديري به زعم اوليا تخلف كرد خانواده ها مي توانند اعتراض موردي خود را به مناطق و نواحي آموزش و پرورش در هر نقطه اي از كشور اطلاع دهند و اگر اجحافي در اين زمينه صورت گرفته به آساني قابل رهگيري است .
روپوش مدرسه و رنگ آن داستان تكراري اختلاف اوليا دانش آموزان و مدرسه شده است زيرا تصميمات پي در پي درباره تغيير رنگ و تغيير شيوه خريد آن از فروشگاه يا داخل مدرسه همه ساله يكي از دغدغه ذهني خانواده ها در آستانه آغاز سال تحصيلي مي گردد موضوعي كه تدوين آئين نامه اي جامع براي همه مقاطع و مناطق را ضروري ساخته است
خانم عباسپور مادر يك دانش آموز دختر : هزينه روپوش مدرسه يك مشكل و خريد آن از فروشگاهي كه مدرسه معرفي مي كند مشكل ديگري پيش روي خانواده ها شده است كه مجبورند يك بار براي اندازه گيري و يكبار براي خريد مسافت طولاني را طي كنند تا بتوانند رضايت مسئولان مدرسه و فروشگاه را توامان به دست آورند
آقاي منوچهر فضلي خاني مديركل مقطع راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش : اگر مديران تصميم خود را براساس راي و نظر شوراي مدرسه و با توجه به شرايط محلي و امكانات اوليا اتخاذ كنند زمينه اي فراهم مي شود كه دانش آموزان و اوليا براي تامين روپوش و نوع رنگ آن دچار مشكل نشوند
آقاي عليرضا رحيمي مديركل آموزش ابتدايي و پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش : مزاياي روپوش مدارس بسيار بيشتر از معايب و اشكالات موجود است اما اگر اوليايي به طور موردي به عملكرد مديران اعتراض دارند مي توانند شكايات خود را به مراكز بازرسي و نظارت نواحي و مناطق آموزش و پرورش اطلاع دهند
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 497]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن