تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821262253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاج سید محمد محقق داماد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: آیـه اللّه العظمی حاج سید محمد محقق داماد، مرد دانش و تحقیق، یكی از انجم فروزان فقاهت و یـكـی از فـقـیـهان نامدار شیعه در قرن چهاردهم هجری می باشد كه شاگردان برجسته و رجال عـلـمی تربیت كرده او، امروز نورافكنان اجتماع می باشند وهمگی به وجود چنین استاد فرزانه ای افتخار و شكرگزاری دارند.
ولادت:
ایشان در یك بیت رفیع علمی و ولائی، در احمدآباد یزد، پا به عرصه حیات نهادند والد عالیقدرش مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج سید جعفرموسوی، یكی از ارادتمندان و شیفتگان مقام شامخ اهل بیت عصمت و طهارت بودندبارها به سفر عتبات عالیات تشرف پیدا كرده بودند در سفر اخیر كه با پای پیاده عازم دیار دوست بودند، روح خداجویش به ملكوت اعلی پیوست و كودك هنوز از مادرمتولد نگردیده بود.
بـسـیار طبیعی است كودكی كه در چنین فضای ولایی و دوستی اهل بیت (ع) چشم و گوش باز نماید، چگونه بار خواهد آمد؟
او در ممات پدر، تحت حمایت وعنایت مادر پارسا و عفیفه اش تربیت و پـرورش مـی یـافـت كـه داغ مـادر را نـیز به زودی بر دل گرفت و با كوله باری از غم و اندوه به تحصیلات مقدماتی پرداخت.
مـدت كـوتـاهی در اردكان بوده، سپس عازم یزد گردید و پیش اساتید نامداری مانند: مرحوم آقا سـید احمد مدرس، مرحوم حاج سید یحی واعظ، مرحوم آقای سیدحسن باغ گندمی و مرحوم آقا سید محمد علیرضا حائری به تحصیل مقدمات علوم وسطوح پرداخت و مقداری از قوانین را پیش آیـه اللّه آقـای حـاج شـیخ غلامرضا یزدی تلمذ نمود، و با اشارت و صلاحدید وی، شاگرد ساعی و كـوشـا، عـازم حـوزه عـلمیه قم گردید و این مسافرت همراه بدرقه استاد مهربان و طالب كمال دانشجویش توام بوده است.
مرحوم محقق به بركت استعداد ذاتی و ذوق و شوق فراوان تحصیلی، در طی نه سال اقامت در قم، به مراتب عالیه علمی نائل آمدند ضمن تحصیل به تدریس وتعلیم نیز پرداختند.
ایـشـان در سال 1341 ه ق، یعنی در حدود 16 سالگی به دروس حضرات آیات میر سید علی یثربی كـاشـانـی (م 1380 ه ق)، مرحوم آقا سید محمد تقی خوانساری (م1371 ه ق)، مرحوم حاج میرزا مـحـمد همدانی (م 1365) و آیات عظام شیخ محموداردكانی، و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و مـرحـوم سـیـد مـحـمـد حـجـت كوهكمری (1372) و سرانجام درس آیه اللّه العظمی حاج شیخ عـبـدالـكریم حائری (قدس سره) راه یافته و تلمذ نموده است، و استعداد درخشان خود را در این مـحـاضر منور نشان داده است، و بیشترین بهره را از محضر مبارك زعیم عالیقدر و مؤسس حوزه عـلـمـیـه قم برده اند، و در اثر احساس لیاقت و استعداد شاگرد، مورد عنایت و توجه خاص استاد عـالـیـقـدرش قـرار گرفته است، و همین عنایت خاص استاد موجب گردیده است كه به افتخار دامـادی و مـصـاهـرت وی نـیز نائل آید، و این امر بس بود كه عنوان جدیدی بر عنوان پیشین وی (محقق) افزوده شده، و آن كلمه «داماد» است، كه به صورت «محقق داماد» در آمده است.
حوزه درس فعال:
پـس از ارتـحال استاد بزرگوار و مؤسس حوزه علمیه قم، معظم له تدریس درحوزه علمیه قم را شـروع و در مـدت انـدكی، محضر درس وی به صورت مجمع فضلا و دانشمندان و محل ملاقات انـدیـشـمـندان اهل درد درآمد، و ایشان از این فرصت عالی ترین بهره ها را برده، و در تمام ایام به تـدریـس و تربیت پرداخته اندروزهایی هم كه حوزه تعطیل می شد، بیت شریف ایشان یك مدرس بزرگ، و یك جایگاه رفع اشكالات و بحث و گفتگوی فقهی درمی آمد روزهای جشن و سرور، یاایام سوگواری و عزا نیز، بحث و گفتگوی پربركت فقهی و اصولی منقطع نمی گردید،و روح جویای كـمـال وی هـرگز از زلال آب شیرین علم سیراب نمی گشت از اینرو، بااینكه ایشان مرجعیت و رفـت و آمد و بیا و برو مردمی دیگر مراجع عظام را نداشتند، واصولاعلاقه ای نیز به این قبیل امور، نـشان نمی دادند، رشته ها وریشه های مرجعیت را از دل كنده و به «غارب» آن افكنده، ومتمحض در علم وتعلیم و تربیت گردیده بودند، و این امرشوخی نیست،ریاضت و مبارزه طولانی می طلبد ازاینرو درس ایشان،مجتهدپرور و مركزتلاقی افكار و تضارب اندیشه ها بود در اثرهمین تمحض در علم بود كه جمعی اززبدگان حوزه به محفل گرم و باصفای وی می شتافتند جمع كثیری كه نام بردن اسامی برخی از آنان می تواند نمونه بس اندك از بیشترینها باشد افرادی مانند:.
1 ـ مرحوم آیه اللّه حاج شیخ مرتضی حائری یزدی (درس كفایه).
2 ـ استاد شهید، آیه اللّه مرتضی مطهری (اعلی اللّه مقامه الشریف).
3 ـ شهید دكتر سید محمد حسینی بهشتی.
4 ـ شهید شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی.
5 ـ شهید امام موسی صدر (رهبر شیعیان لبنان).
6 ـ شهید آیه اللّه حاج آقا مصطفی خمینی.
7 ـ شهید دكتر محمد مفتح.
8 ـ شهید حاج شیخ علی قدوسی.
9 ـ آیه اللّه حاج شیخ حسینعلی منتظری.
10 ـ آیه اللّه حاج شیخ علی مشكینی.
11 ـ آیه اللّه سید عبدالكریم موسوی اردبیلی.
12 ـ آیه اللّه استاد حاج شیخ ناصر مكارم شیرازی.
13 ـ آیه اللّه حاج سید موسی شبیری زنجانی.
14 ـ آیه اللّه حاج سید مهدی روحانی.
15 ـ آیه اللّه حاج میرزا علی احمدی زنجانی.
16 ـ آیه اللّه سید كرامت اللّه شیرازی.
17 ـ آیه اللّه حاج سید ابوالفضل میرمحمدی.
18 ـ آیه اللّه شیخ احمد آذری قمی.
19 ـ آیه اللّه حاج سید فخرالدین طاهری شیرازی.
20 ـ آیه اللّه حاج سید نورالدین شیرازی.
21 ـ آیه اللّه حاج شیخ حسین نوری همدانی.
22 ـ آیه اللّه حاج شیخ عباس ایزدی نجف آبادی.
23 ـ آیه اللّه حاج سید جلال طاهری اصفهانی.
24 ـ آیه اللّه حاج سید محمد ابطحی كاشانی.
25 ـ آیه اللّه حاج سید عبدالرسول شریعتمداری.
26 ـ آیه اللّه حاج سید محمد حسین تهرانی (لاله زاری).
27 ـ آیه اللّه حاج شیخ عبداللّه جوادی آملی.
28 ـ آیه اللّه حاج سید محمد حسن مرتضوی لنگرودی.
29 ـ آیه اللّه حاج شیخ محمد تقی ستوده اراكی.
30 ـ آیه اللّه حاج شیخ حسین مظاهری اصفهانی.
31 ـ آیه اللّه حاج شیخ محمد مؤمن قمی.
32 ـ آیه اللّه حاج سید محمد حسینی كاشانی.
33 ـ آیه اللّه حاج سید علی محقق یزدی.
34 ـ آیه اللّه حاج شیخ محمد علی ذاكری شیرازی.
35 ـ آیه اللّه حاج شیخ حسن شریعتمداری.
و جمعی دیگر از بزرگان و معاریف حوزه.
خصوصیات و روحیات:
مـرحوم آیه اللّه محقق داماد، فرد زاهد و پارسا و بسیار صریح اللهجه،خوش مجلس و شیرین سخن بـودنـد هـرگـز بـه مـقامات صوری و مناصب ظاهری اهمیت نمی دادند از تواضع و ادب خاصی بـرخـوردار بودند او در ایام ماه رمضان درمسجد بازار قم به وعظ و ارشاد می پرداختند، و سخنان وی تاثیر عمیقی در دل شنوندگان باقی می گذاشت.
آثار و تالیفات:
از آثـار عـمـده ایشان، حواشی بر العروه الوثقی مرحوم یزدی، به قلم خودش می باشد ولی تقریرات دروس فـقـه و اصول ایشان توسط جمعی از فضلای جلسه درس ایشان تحریر و تالیف، و به مرحله چاپ رسیده است.
1 ـ مـباحث حج، صلوه، صوم، اعتكاف، خمس و قسمت عمده زكات توسطحضرت آیه اللّه جوادی آملی تقریر و تحریر به چاپ رفته است دوره كتاب الحج درسه جلد چاپ و نشر و كتاب صلوه نیز.
2 ـ استاد بزرگوار آیه اللّه مكارم شیرازی دوره درس اصول ایشان را نوشته اند.
3 ـ آیه اللّه طاهری اصفهانی، مبحث طهارت و دوره اصول ایشان را تقریر وتحریر نموده اند.
4 ـ آیه اللّه شیخ محمد مؤمن، بحث صلوه ایشان را تقریر و تحریر نموده اند.
5 ـ آیه اللّه جوادی آملی بحث حج ایشان را تقریر و تحریر نموده اند.
رحلت:
مـرحـوم آیـه اللّه العظمی محقق داماد، پس از عمری تلاش و كوشش در راه انجام وظیفه الهی، و پس از تربیت جمعی از شاگردان مجتهد و شایسته، روز چهارشنبه 2ذی الحجه الحرام سال 1388 ه ق بر اثر سكته قلبی، پس از 75 روز بیماری دار فانی راوداع گفت، و در مقبره ای از مقابر سمت شـرقـی صـحـن مطهر حضرت معصومه (س) باتجلیل و تشییع كم سابقه مدفون گردید روحش شاد!.
منبع:اندیشه قم





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 734]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن