تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821285417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرانس پرس..روند صلح خاورميانه تحت الشعاع بحران سياسي رژيم صهيونيستي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: فرانس پرس..روند صلح خاورميانه تحت الشعاع بحران سياسي رژيم صهيونيستي
تهران/ واحد مركزي خبر/سياسي 87/6/24
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از بيت المقدس به قلم عزالدين سعيد نوشته است..
جستجوي رژيم صهيونيستي براي يافتن جانشيني براي ايهود اولمرت نخست وزير گرفتار بحران اين رژيم، تلاشهاي تحت حمايت امريكا را براي دستيابي به موافقتنامه صلح با فلسطيني ها در سال جاري ميلادي، به شدت تحت الشعاع قرار داده است.
تشكيلات خودگردان فلسطين تاكيد كرده است به رغم اينكه خود را براي حتي سخت تر شدن مذاكرات اماده مي كند ولي اماده پيگيري گفتگوهاي صلح با هر فردي است كه جانشين اولمرت شود.
انتظار مي رود تزيپي ليوني وزير امور خارجه عملگراي اسراييل كه مذاكرات با فلسطيني ها را رهبري مي كند، و شائول موفاز وزير حمل و نقل تندروي اين رژيم روز چهارشنبه براي دستيابي به سمت رهبري حزب حاكم كاديما با يكديگر به رقابت بپردازند.
انتخابات حزب كاديما بطور خودكار به بلاتكليفي سياسي در اسراييل پايان نخواهد داد زيرا ممكن است اين حزب نتواند حمايت هاي كافي را براي تشكيل دولت جديد و در نتيجه درخواست براي برگزاري انتخابات عمومي زودهنگام جلب كند.
انتظار مي رود حزب ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو نخست وزير راستگراي سابق اسراييل در اين انتخابات بيشتر كرسي ها را بدست بياورد.
بحران سياسي در اسراييل كه ناشي از افشاگريهاي ماه مه در خصوص تحقيقات مجدد از اولمرت در خصوص اتهامات مبني بر فساد مالي وي است، گفتگوهاي اسراييل-فلسطيني ها را كه در كنفرانس به اصطلاح صلح خاورميانه در ماه نوامبر در امريكا احيا شده بود، تحت الشعاع خود قرار داده است.
نمر حمد مشاور سياسي محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين مي گويد مشخص است دستيابي به توافق صلح در سال جاري ميلادي در حال سخت تر شدن است.
عباس، اولمرت و جرج بوش رييس جمهور امريكا همگي در كنفرانس ماه نوامبر در اناپوليس واقع در ايالت مريلند امريكا، در خصوص تلاش براي دستيابي به موافقتنامه فراگير صلح خاورميانه تا پايان سال دو هزار و هشت ميلادي به توافق رسيدند ولي پيشرفت ملموس كمي در اين خصوص بدست امده است.
يهزكل درور تحليلگر سياسي اسراييلي از دانشگاه عبري بيت المقدس نيز مي گويد شايد انها به توافقي برسند البته فقط بر روي كاغذ.
اين در حاليست كه حمد تاكيد مي كند فلسطيني ها فقط براي رضايت اولمرت و بوش پيش از پايان دوران مسئوليت انها، اقدام به امضاي موافقتنامه صلح نخواهند كرد.
وي در ادامه مي افزايد در صورتيكه موافقتنامه صلح كامل و عادلانه نباشد، ما ان را امضا نخواهيم كرد.
حنا سينيوره تحليلگر سياسي فلسطيني نيز در خصوص اسيب رسيدن به روند صلح به علت بحران سياسي در اسراييل ابراز نگراني كرد.
وي تصريح كرد در صورتيكه نتانياهو يا موفاز انتخاب شوند، اين مسئله، تحولي منفي خواهد بود.
وي خاطر نشان كرد ديدگاه هاي موفاز به ديدگاه هاي نتانياهو بسيار نزديك است.
وي در ادامه مي افزايد در مورد ليوني نيز نبايد فراموش كنيم كه وي نيز پيش از اين در حزب ليكود بوده است.
ليوني، موفاز و اولمرت در بين ان دسته از وزراي كابينه اسراييل بودند كه در سال دو هزار و پنج ميلادي از حزب راستگراي ليكود جدا شدند و حزب ميانه روي كاديما را تشكيل دادند.
سينوره مي گويد در صورتيكه بن بست در گفتگوهاي اسراييل- فلسطيني ها ادامه پيدا كند، افراد تندرو، در اينده رهبري دو طرف را برعهده خواهند گرفت و اين به معناي اشوب بيشتر و احتمالا جنگ خواهد بود.
چندين تحليلگر معتقد هستند ازمون واقعي هنگام برگزاري انتخابات عمومي در اسراييل انجام خواهد شد.
انتخابات عمومي در اسراييل حداكثر در سال دو هزار و ده و در صورتيكه درخواست براي برگزاري انتخابات زودهنگام صورت بگيرد، زودتر برگزار خواهد شد.
درهمين حال، درور مي گويد انچه كه اهميت دارد، حزب كاديما نيست بلكه انتخابات عمومي از اهميت برخوردار است.
اين در حاليست كه وي تاكيد مي كند حتي در صورتيكه نتانياهوي تندرو در نهايت به عنوان نخست وزير اسراييل انتخاب شود، اين به معناي پايان روند صلح با فلسطيني ها نيست.
وي خطر نشان كرد موافقتنامه صلح سال هزار و نهصد و هفتاد و نه ميلادي با مصر توسط مناخيم بگين رهبر وقت حزب ليكود امضا شد.
اين در حاليست كه فلسطيني ها مي گويند نتانياهو، در دوران نخست وزيري اش از سال هزار و نهصد و نود و شش تا هزار و نهصد و نود و نه، از اجراي موافقتنامه صلح اسلو سال هزار و نهصد و نود و سه ميلادي، از بيم خودمختاري كرانه باختري و نوار غزه، جلوگيري كرد.
در طول اين مدت، وي با گسترش قابل توجه شهرك هاي يهودي نشين موافقت كرد ولي تحت فشارهاي امريكا، وي دو موافقتنامه با ياسر عرفات رييس فقيد تشكيلات خودگردان فلسطيني امضا كرد و به فلسطيني ها امتيازاتي داد كه شگفتي بسياري از اسراييلي ها را برانگيخت.
8600/106/137/0003/01013/10101
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن