تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820195361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي حادثه 11سپتامبر در گفت وگو با براهيم يزدي؛برخي مسلمانان افراطي اسلام ترسي را تقويت كردند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: بررسي حادثه 11سپتامبر در گفت وگو با براهيم يزدي؛برخي مسلمانان افراطي اسلام ترسي را تقويت كردند


تهران- خبرگزاري كار ايران
دبيركل نهضت آزادي ايران گفت: صرف نظراز موضع ما نسبت به مسئولان ايران، مقايسه كشورمان با عراق وكره‌‏شمالي پس ازحادثه11سپتامبر، به ما برخورد وحق اين نبود كه چنين مقايسه‌‏اي صورت گيرد چرا كه تشابهي ميان سه كشور وجود ندارد.

ابراهيم يزدي، وزير امور خارجه دولت موقت در گفت‌‏وگوبا خبرنگار "ايلنا" به بررسي علل وقوع حادثه 11سپتامبر در سالگرد اين حادثه پرداخت وبا اشاره به ابرازهمدردي رئيس جمهور، رئيس مجلس وشهردارتهران كه پس از وقوع حادثه11سپتامبر، مبتكرانه نسبت به اين حادثه موضع گرفته وابراز همدردي كردند، اظهار داشت: به رغم همدردي آنها بوش در پاسخ اين همه مداراي ايراني‌‏ها، ما را جزء محور شرارت اعلام كرد كه بسيارنابخردانه بود.
وي افزود: متاسفانه برخي مسولين درايران دربيان مطالب خود، خيلي دقيق نيستند، گاهي اوقات اول حرف مي‌‏زنند وبعد درمورد آن فكر مي كنند. درچنين شرايط جهاني، ايران كه خود را پيشگام درحركت‌‏هاي اسلامي مي‌‏داند وداعيه رهبري حركت‌‏هاي اسلامي را دردنيا دارد،‌‏ بايد عاقلانه‌‏تر برخورد كند اما برخي بي‌‏توجه به شرايط جهاني صرفاً به دنبال بازدهي كوتاه مدت هستند، يعني حرف‌‏هايي مي زنند كه برخي از توده‌‏هاي مسلمان دركشورهاي مختلف خوشحال شوند اما يك مسوول فرهيخته بايد نتايج كار خود را دردراز مدت هم ببيند.
يزدي گفت: به نظرمن برخي اظهارنظرها كه از سوي برخي مسولين ايران ابراز شد به گروه‌‏هاي افراطي غربي ومحافظه كاران جديد فرصت داد كه ايران را متهم كنند به اينكه ايران جايگاه تروريست ها شده است. مك كين به دفعات در سخنان خود گفته كه افراد القاعده را در ايران آموزش مي‌‏دهند كه به نظر من حرف بي ربطي است و افراد القاعده‌‏اي كه وهابي وضد شيعه هستند ودر مراسم عاشورا و تاسوعا در پاكستان شيعيان را مي كشند و به حرم امامان شيعيان در عراق تعرض مي‌‏كنند، چگونه ممكن است كه اين افراد بخواهند در ايران آموزش ببينند.
وي دليل اين گونه اظهار نظرها در غرب را برخي سخنان نسنجيده توسط برخي مسئولان ايران دانست واضافه كرد: پس از11سپتامبر روابط آمريكا با ايران به مراتب وخيم‌‏تر شده است.
وزير امور خارجه دولت موقت درباره زمينه هاي مهم وقوع اين حادثه گفت: در دوران جنگ سرد آمريكايي‌‏ ها وغربي‌‏ها دررابطه با مسلمانان نگاه ابزاري داشتند، به اين معنا كه چون تقابل شديدي ميان غرب با بلوك شرق وجود داشت. آنها از اسلام براي عاملي جهت جلوگيري از كمونيسم استفاده مي‌‏كردند ولي هرگز مناسبات دوجانبه برابر و براساس احترام متقابل را پيگيري نكردند به همين دليل هرجا كه امكان داشت تقابل خود را با اسلام نشان دادند.
اين كارشناس مسائل بين الملل اظهار داشت: با توجه به سلطه ساليان درازاستعمار كشورهاي اسلامي، و كارنامه نه چندان قابل قبول آنها درميان مسلمانان يك سري عقده‌‏ها و كينه‌‏هاي عميقي بر جاي گذاشته بود. بنابراين در عصر بيداري و واكنش‌‏هاي سياسي مسلمان‌‏ها طبيعي بود كه مسلمان‌‏ها بالاخره در يك زماني رفتاري افراطي از خود بروز دهند و با خشونت دربرابرغرب بايستند.
يزدي با اشاره به دوحادثه بزرگ در پايان قرن بيستم يعني انقلاب اسلامي و فروپاشي شوروي كه بر مناسبات جهاني اثر گذاشته است افزود: انقلاب اسلامي ايران اگرچه منشاء پيدايش جنبش‌‏هاي اسلامي در دنيا نبوده اما جنبش‌‏هاي اسلامي را سياسي كرده واثر بسيار عميقي بر حركت هاي اسلامي در دنيا گذاشته است. سياسي شدن مسلمانان به اضافه كارنامه استعماري گذشته موجب شده كه نگرش مسلمان ها نسبت به غرب، هميشه نگرش غير دوستانه، خصمانه و انتقام جويانه باشد.
وي فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و پايان جنگ سرد را عامل تغييرمعادلات سياسي در سطح بين المللي دانست و تصريح كرد: غربي‌‏ها ديگر نيازي به نگاه ابزاري به مسلمانان نداشتند به خصوص پس از خروج شوروري از افغانستان و پايان درگيري هاي نظامي، روابط غرب با جهان اسلام وارد مرحله تازه اي شد، در چنين شرايطي كه نيروهاي مسلمان در بسياري از كشورها به سمت افراطي‌‏گري پيش مي‌‏روند، آرام آرام شاهد گسترش مبارزات خصمانه عليه‌‏ آمريكا در نقاط مختلف دنيا هستيم در واقع حادثه 11 سپتامبر با چنين پيش زمينه هايي رخ مي دهد.
وزير خارجه دولت موقت با اشاره به نظرياتي كه درباره علل و عوامل وقوع حادثه 11سپتامبر وجود دارد اظهار داشت: صرف نظر از نظريه‌‏اي كه معتقد است11سپتامبر توسط غربي‌‏ها طراحي شده اولين اثر حادثه11 سپتامبر اين بود كه انگشت اتهام به سمت مسلمان ها رفته و روابط جهان غرب را با اسلام وارد فاز تازه‌‏اي كرده است به طوري كه امروز بيش از هر زمان مسلمانان دركشورهاي غربي با فشار روبرو هستند. حادثه 11 سپتامبر در زماني واقع مي شود كه اسلام به عنوان يك دين، دور از صحنه زندگي غربي ها نيست چرا كه امروز اسلام همسايه غرب است، در آمريكا هفت ميليون مسلمان و دراروپا بيش از بيست ميليون مسلمان زندگي مي كنند، به همين دليل اسلام بخشي از زندگي مردم غرب شده است و درآمريكا، مسلمان‌‏ها در بسياري از فعاليت‌‏هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي حضور دارند حتي در مراسم تحليف رئيس جمهور آمريكا علاوه بر كشيش مسيحي وخاخام يهود يك مسلمان نيز در اين مراسم حاضر مي‌‏شود و قرآن مي‌‏خواند.
يزدي افزود: چند سال پيش يكي از نمايندگان مجلس آمريكا كه مسلمان شده بود پس از ورود به مجلس نمايندگان آمريكا گفت كه من اعتقاد به انجيل ندارم كه به آن قسم بخورم، من بايد به كتاب خودم قسم بخورم، در نتيجه پس از گفت وگوهاي زياد قرآني را كه متعلق به آبراهام لينكلن بود و در كتابخانه كنگره نگهداري مي‌‏شد را آوردند و اين نماينده به آن قرآن قسم خورد. اين مسئله نشان داد كه اسلام درميان همه مذاهب، سريع ترين رشد را دارد و همه ناظرين مي گويند كه اسلام عصر جديدي از حيات خود را شروع كرده وبراي اسلام درآينده بشريت فصلي جديد باز شده است.
وي با اشاره به افزايش موج اسلام‌‏گرايي در جهان گفت: هر روز مي‌‏شنويم كه يك دانشمند، موسيقيدان، ورزشكار ويا هنرپيشه بزرگ در اروپا وغرب مسلمان شده است، اينها نشانه آن است كه اسلام جاي پاي خود را دركشورهاي غربي باز كرده واين موضوع موجب نگراني نهادهاي كليسايي است. نهادهاي كليسايي از اينكه درچنين رقابتي با اسلام قرار گرفته اند، خوشحال نيستند وبسيار نگرانند.
وزير خارجه دولت بازرگان در ادامه اضافه كرد: پس از فروپاشي شوروي اصطلاح جديدي سكه زدند وميليتاريسم آمريكا از كمونيسم ترسي، به اسلام ترسي روي آورد و اين ترس را دامن زدند تا بتوانند درغرب آگاهي‌‏هاي جديدي عليه اسلام شكل دهند، درچنين ظرفي است كه حادثه 11سپتامبر شكل گرفت و برخي مسلمانان افراطي اسلام ترسي را تقويت كرده ، به غربي‌‏ها خوراك داده واز اين پس هرجا حادثه‌‏اي رخ مي دهد به نام اسلام تمام مي‌‏شود درحالي كه قبل از آن در"اوكلاهاما" كسي كه ساختمان بزرگ دولت فدرال را منفجر كرد، يك مسيحي بود اما نام تروريسم بر آن نگذاشتند و نگفتند تروريسم مسيحي.
يزدي افزود: مهم ترين اثري كه 11 سپتامبر بر روابط غرب با مسلمان‌‏ها برجاي گذاشته اين است كه روابط آنها را به شدت تيره ومتلاطم كرده است و متاسفانه گروه‌‏هاي افراطي ميان مسلمان ها هم چون نگاه زودگذر دارند، با واكنش‌‏هاي تند وخشونت‌‏بار خود نگاه نگراني از اسلام را درغرب تقويت كردند.
وي با اشاره به صلح حديبيه در زمان پيامبر، آن را درس آموز خواند و گفت: اين صلح امروز هم براي خود كاربرد دارد، صلح حديبيه به صورتي نوشته شد كه بسياري از مسلمان ها ناراضي بودند اما بزرگترين پيام صلح حديبيه اين بود كه اگر شما مسلمانان مي‌‏دانيد كه آينده به شما تعلق دارد، دنبال دستاوردهاي كوتاه مدت نباشيد و اگر دركوتاه مدت جايي عقب نشيني هم بكنيد به سود شماست چون سير حوادث به نفع شماپيش مي رود.
دبيركل نهضت آزادي ايران در پايان اظهار داشت: معتقدم كه درمناسبات جهان غرب با اسلام، اسلام درحال فراگير شدن است، ما مسلمان‌‏ها بايد مراقب باشيم كه با ندانم كاري هاي خود چوب لاي چرخ اسلام نگذاريم. بنابراين 11 سپتامبر برروابط اسلام و جهان غرب اثرگذاشته و متاسفانه مسلمانان خشن وافراطي هم به آن دامن زنند.
پايان پيام

كد خبر: 445318
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن