واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: خدیجه سفیری، دانشیار دانشگاه الزهرا علیها السلام و سردبیر مجله مطالعات زنان است که در شرف تبدیل شدن به یک مجله علمی، پژوهشی است.
او فعالیتهای اجرایی مختلفی داشته است و مدتی مدیر گروه و مدتی هم رئیس دانشکده و معاون آموزشی بوده است.
پژوهشهای وی بیشتر درباره زنان و خانواده و به خصوص اشتغال زنان و مهمترین کتاب وی جامعه شناسی اشتغال زنان است.
با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات شما درباره مسئله اشتغال زنان است، لطفا دیدگاه خود را درباره اشتغال زنان، با توجه به شرایط کنونی جامعه بیان کنید.به بیان دیگر، گاهی مسئله از منظر آمار و اعداد و ارقام بررسی میشود و گاهی هم بحثهای نظری پیش میآید.لطفا نگاه کلی خود را در این باره بیان فرمائید.
پرسش بسیار کلی است.در نگاه کلی به اشتغال، با توجه به اینکه امروز جامعه ما در شرایطی است که نیاز به مشارکت اجتماعی زنان دارد؛ همانگونه که از اول انقلاب، زنان جامعه ما با حضور خود در صحنههای گوناگون، این نیاز را کاملا نشان دادهاند.از اینرو، مسئله اشتغال، نه فقط مربوط به کار کردن به معنای دستمزد گرفتن است، بلکه از دیدگاه کلیتر، یک مشارکت اجتماعی است.به نظر من، انقلاب، از دوره پیامبر (ص) که زنان، هم فعال اجتماعی بودند و هم فعال سیاسی، الهام گرفته است.مسلما این انقلاب، که شکل گرفته از مبانی دینی ما است، نگاه مثبتی به فعالیت زنان و حضور بیشتر آنان در اجتماع داشته است.همانطور که امام خمینی(ره) در سخنانشان بر این مسئله، بسیار تکیه داشتند که زنان، اگر جلوتر از مردان نبودند، دست کم هم دوش مردان بودند.این بیان نشان میدهد که ما باید در صحنههای اجتماعی حضور داشته باشیم و نمیتوانیم از این قضیه دور بمانیم.نباید بگوییم که چون انقلاب شده است، پس زنان برگردند و در خانهها بنشینند و اجتماع را مردان اداره کنند.به نظر من این مسئله با اعتقادات ما چندان تناسب ندارد.اما حضور، به معنای شاغل بودن زن، که مانند یک کارمند، ساعات مشخصی را بیرون از خانه فعالیت کند، نیست.ما در جامعه با برخی مسائل اقتصادی روبهروییم.شاید حضور زنان به این شکل و در شرایط کنونی امکانپذیر نباشد.اینکه زنان را به اجبار از خانه بیرون بیاوریم و آنان را به کار وادار کنیم، دلیلی ندارد.هنوز ما فرصتهای شغلی مناسبی را ایجاد نکردهایم که به این شکل، زنان را به کار دعوت کنیم.در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، مثلا در تهران و از بین زنان خانهدار، 73درصد خانمهای خانه دار تمایل داشتند کار کنند.آنان درباره این که چرا خانهدار هستند، پاسخ میدادند که همسرانشان موافق نیستند و یا فرصتها و موقعیتهای مناسبی پیدا نکردهاند.آنانی که همسرانشان، با اشتغالشان موافق بودند، یا کار میکردند و یا در شرایطی بودند که مثلا میگفتند: وقتی فرزند کوچکشان بزرگ شد، به سر کار برمیگردند.
این نشان میدهد که در مجموع، زنان امروز توجه بسیاری به اشتغال و کار بیرون از خانه دارند.من این مسئله را از دیدگاههای گوناگون بررسی کردهام تا مشخص شود که علت توجه زنان به این امر چیست.بسیاری از زنانی که در خانه کار میکنند، به هر حال میدانند که کارهای خانگی، بر عهده زن نیست.من اعتقاد دارم که در اسلام، کار خانه، به معنای شستن و رُفتن، نه تنها به عهده زن نیست، بلکه بر عهده مرد است که حتی شخصی را برای انجام دادن این کارها در خانه استخدام کند؛ اما متأ سفانه، امروزه به کار در خانه با دید عرفی نگریسته میشود تا جایی که بعضیها میگویند: وقتی مرد زندگی زن را تأ مین میکند، زن هم در مقابل باید کارهای خانه را انجام دهد؛ اما در واقع، فقط وظایف همسری و مادری بر عهده زن است، نه وظیفه خانه داری و شست و روب؛ ولی میبینیم که امروزه زنان خانهدار ما، به جای وظیفه همسری و مادری، بسیاری از وقتشان به کار خانهداری میگذرد.شاید علت اینکه کار در خانه برای زنان، کسل کننده است، این است که میبینند نه تنها انجام دادن این کارها خسته شان میکند، بلکه هیچ ارزش و بهایی را نیز برایشان به ارمغان نمیآورد.در نتیجه، فکر میکنند که باید بهگونهای از زیر این کارها شانه خالی کنند و میگویند: اگر برویم بیرون از خانه کار کنیم، مقداری هم به ما پول میدهند و این خیلی عالی است! ما در یک اصل اتفاق نظر داریم.مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان، یک اصل مسلم است و هیچ کس نمیتواند در آن خدشه کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]