تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831114874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ريسمان باز؛ زيبا و هشداردهنده


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ريسمان باز؛ زيبا و هشداردهنده
نام فيلم: ريسمان باز
كارگردان: مهرشاد كارخاني
بازيگران: پژمان بازغي، بابك حميديان، كرامت رودساز ، نرگس محمدي و . . .
نويسندگان فيلمنامه : بابك پناهي، مهرشاد كارخاني و نازنين مفخم

Image

« علي رجبي - عسگر همراه با ميكائيل كه والدين خود را از دست داده، زندگي مي‏كند. اين دو براي پس دادن بدهكاري‏هايشان با مشكل مواجه‏اند. ميكائيل و عسگر تصميم مي‏گيرند تا گاو زخمي را به مشتري‏اي در شمال شهر تهران بفروشند. براي اين كار آن‏ها بايد گاو را كه زخمي نيز شده از كشتارگاه تهران پيش دامپزشك ببرند. اما در اين ميان گاو از دست آن‏ها فرار مي‏كند... »

ايده فرار گاو از دست صاحبانش و ولگردي در شهر يقينا ايده‏ي جذابي‏ست.

نيمه‏ي اول داستان هول مردي مفلوك مي‏گردد كه با فروش لاشه‏ي گوسفندها زندگي مي‏گذراند. داستان فيلم در اين دقايق ريتمي بسيار كند دارد و تنها نكته مثبت آن صحنه‏هاي كشتارگاه است.

و اما نيمه دوم كه بيننده در آن روايت بي‏نقصي را شاهد است. داستان در اين نيمه پر از تضادهاي دو قشر پردرآمد و كم‏درآمد جامعه است. تضاد ميان صحنه‏هاي خشن كشتارگاه كه فلاكت شخصيت‏هاي اصلي فيلم را به بيننده القا مي‏كند با مركز خريدي در شهرك غرب كه مردم در آن‏جا در حال رفت و آمد و خريد هستند؛ ماشين‏هاي مدل بالاي شهر در مقابل وانت اسقاطي عسگر و ميكائيل، و حتي گاوي كه براي دو شخصيت محوري فيلم قرار است منبع درآمدزايي باشد ولي براي مردم بالاي شهر حكم موجودي خارق‏العاده و بامزه را دارد كه مي‏خواهند با آن عكس بگيرند، همه و همه‏ي اينها اثر توليدي را به ‏يادماندني كرده است.

تضادها در اين فيلم هشداردهنده است. كارگردان سعي كرده تا هشداري در باب شكاف اجتماعي ميان اقشار جامعه بدهد. جامعه‏اي كه عسگر و ميكائيل چيزهايي در آن مي‏بينند كه تا بحال نديده بوده‏اند.

واقعيت اين است كه تا قبل از محوري شدن گاو در فيلم، داستان جذابي را شاهد نيستيم. ريسمان باز از آن دسته فيلم‏هايي است كه نيمه دوم داستانش، فيلم را حفظ مي‏كند و به فيلم جذابيت مي‏دهد. شايد بتوان اين رخداد را بزرگ‏ترين ضعف فيلمنامه دانست.

تقسيم‏بندي صورت گرفته، نه بخاطر اين است كه داستان دوپاره است، بلكه به اين دليل است كه زمينه‏سازي كارگردان براي ورود به داستان اصلي كمي آهسته و كند پيش مي‏رود. به گونه‏اي كه اگر شخصيت مرد مفلوك را از داستان حذف كنيم، لطمه‏اي به اصل ماجرا نخواهد خورد. تنها دليلي كه مي‏تواند وجود زمينه‏ي طولاني براي ورود به اصل ماجرا را در اين فيلم توجيه كند و مورد قبول قرار دهد؛ نمايش‏هايي غم‏انگيز از زندگي سخت به اصطلاح مردم پايين‏شهري است كه صحنه‏هايي بديع و ابتكاري را در معرض ديد بيننده قرار مي‏دهد. صحنه‏هاي كشارگاه و لاشه‏هاي خوني داخل آن، نمايش‏ بي‏بديل دو رنگ سرخ و زرد هنگام غروب آفتاب در مزرعه و هرج و مرج موجود در فضاي كشتارگاه.

Image

نكته‏اي ديگر كه درباره‏ي فيلمنامه مي‏توان به آن اشاره كرد وجود شخصيت دختر دانشجو در فيلم است كه عنصري اضافه به نظر مي‏آمد.

در كنار همه‏ي اينها نبايد از بازي خوب بازيگران فيلم به‏سادگي عبور كرد. بابك حميديان در نقش عسگر به خوبي در نقش آدمي كه تابحال شهر و جامعه شهري را از نزديك لمس نكرده است بسيار جا افتاده كار كرده‏است. پژمان بازغي هم ميكائيل سختي‏ديده را بسيار زنده و آشنا به تصوير در آورده است.

"ريسمان باز" فيلم زيبا و غافلگيركنندۀ مهرشاد كارخاني متاسفانه با ظلمي بزرگ در سينماي ما مواجه شد و آن عدم راهيابي به بخش اصلي جشنواره فجر بود. متاسفيم براي جشنواره‏اي كه فقط به اسامي داخل تيتراژ فيلم‏ها نگاه مي‏كند و نه به محتوا و ايده‏ي فيلم!
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن