تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820576759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگوى «ايران» با رئيس سازمان بسيج سازندگى درباره اردوهاى هجرت رشد بى سابقه فعاليتدر اردوهاى هجرت بسيج سازندگى


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: گفت وگوى «ايران» با رئيس سازمان بسيج سازندگى درباره اردوهاى هجرت رشد بى سابقه فعاليتدر اردوهاى هجرت بسيج سازندگى
گروه اجتماعى - عملكرد سازمان بسيج سازندگى در سال ،۷۹ ۲ ميليون نفر روز بوده است كه اين رقم در سال ۸۵ به ۱۰ ميليون نفر روز رسيد و امسال طبق برنامه به ۱۵ ميليون نفر روز مى رسد ‎/
رئيس سازمان بسيج سازندگى در گفت وگو با خبرنگار «ايران» و با اشاره به تاريخچه اردوهاى هجرت گفت: در سال هاى قبل به كارگيرى جوانان در برخى عرصه ها محدود بود، اما از سال ۸۴ با ارائه گزارش فعاليت ها و اقدامات سال هاى گذشته از سوى سازمان بسيج سازندگى نيروى مقاومت بسيج به رئيس جمهور، وى پيشنهاد كرد عنوان اردوهاى « هجرت ۳ » به فعاليت هاى بسيج سازندگى افزوده شود. رئيس جمهور حضور جوانان در عرصه هاى مختلف در اوايل انقلاب را هجرت يك، حضور جوانان در طول ۸ سال دفاع مقدس را هجرت ۲ و حضور جوانان در عرصه سازندگى و محروميت زدايى را فلسفه انتخاب عنوان اردوهاى هجرت ۳ اعلام كرد و هدف از اجراى آن را غنى سازى اوقات فراغت جوانان در عرصه هاى سازندگى و محروميت زدايى و خدمات رسانى به روستاها و مناطق محروم و آشنايى بيشتر جوانان با فرهنگ كار و تلاش و افزايش حس مسئوليت پذيرى در آنان عنوان كرد.
سردار مجيد خراسانى ميزان استقبال گروه هاى مختلف جوانان همچون دانشجويان، دانش آموزان و طلاب از اردوهاى هجرت را بسيار خوب ارزيابى كرد و گفت: با وجود تبليغات اندك درباره اين اردوها استقبال جوانان از آن چشمگير بود و با حمايت دولت اعتبارات پيش بينى شده در سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ حداكثر ۶۰ درصد افزايش يافته است، اما حداقل به ميزان ۵ برابر استقبال بيشتر از اعتبارات پيش بينى شده است.
وى درباره اهداف اردوهاى هجرت گفت: غنى سازى اوقات فراغت جوانان در عرصه هاى سازندگى و مردم يارى و خدمات رسانى، آشنايى جوانان با فرهنگ كار و تلاش و فعاليت هاى گروهى، كمك به توسعه سازندگى و رفع محروميت در كشور بويژه در روستاها و مناطق محروم با هزينه كمتر و سرعت بيشتر از مهمترين اهداف اين اردوها است.
سردار خراسانى در پاسخ به اينكه برخى معتقدند ؛ فعاليت بسيج سازندگى نوعى فعاليت اقتصادى محسوب مى شود و اين به چهره پاك بسيج ضربه مى زند، گفت: با توجه به ويژگى ها و اولويت هاى فعاليت هاى بسيج سازندگى كه صرفاً پروژه هاى كوچك و زودبازده را با اولويت غنى سازى اوقات فراغت، خدمات رسانى و محروميت زدايى از روستاها و مناطق محروم و كمك به ايجاد زمينه هاى اشتغال را مدنظر دارد، جوانان دانشجو و دانش آموز مى توانند در اين طرح ها شركت كنند ‎/ به هيچ وجه در نيروى مقاومت به اين فعاليت ها به ديد فعاليت اقتصادى و درآمدزايى نگاه نمى شود و صرفاً هزينه هاى آن از سوى دولت تأمين مى شود.
وى درباره رديف بودجه اختصاص يافته به اجراى طرح اردوهاى هجرت گفت: رديف بودجه اختصاص يافته به اجراى اين طرح در سال اول ۲۰ ميليارد تومان بود كه البته براساس بند «ب»، تبصره ۱۶ به ما اجازه داده شده تا بتوانيم امكان واگذارى امور به جوانان را فراهم كنيم و از نظر كمى و با پشتيبانى نيروهاى دولتى بتوانيم تا ۵ ميليون نفر روز در اين برنامه نيروى داوطلب داشته باشيم.
خراسانى با بيان اينكه بخش عمده فعاليت اردوهاى هجرت ۳ درتابستان انجام مى شود، گفت: طبق مصوبه هيأت دولت اين اردوها همه ساله از اول تير تا ۱۵ شهريور ماه برگزار مى شود كه معمولاً از اول ارديبهشت تا نيمه خرداد طبق آئين نامه مصوب دولت براى شناسايى و اخذ پروژه ها و عرصه هاى فعاليت از دستگاه هاى اجرايى كشور اقدام مى شود ، از ۲۰ تا ۳۰ خرداد ثبت نام از جوانان در دانشگاه ها و مدارس و رده هاى مقاومت بسيج صورت مى گيرد و آنها پس از گروه بندى، مطابق علاقه خود به عرصه هاى فعاليت اعزام مى شوند.
سردار خراسانى درباره هزينه برگزارى اردوهاى هجرت ۳ نيز گفت: طبق بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۸۶ هزينه برگزارى اين اردوها در اعتبارات سازمان ملى جوانان پيش بينى شد كه با استفاده از اين، اعتبارات و توانايى و بودجه نيروى مقاومت بسيج به ثمر مى نشيند.
البته هزينه هاى مربوط به تأمين مصالح، ابزار كار و حق الزحمه مربيان و استادكاران از دستگاه هاى اجرايى كشور اخذ مى شود و اعتبارات سازمان ملى جوانان صرفاً هزينه هاى مصرفى و فرهنگى جوانان شركت كننده در طرح را پوشش مى دهد.
وى همچنين درباره شرايط حضور شركت كنندگان و مزاياى حضور در اين اردوها خاطرنشان كرد: شركت تمامى جوانان داوطلب دختر و پسر در اين اردوها بلامانع است و تاكنون مزاياى خاصى براى شركت كنندگان در اين طرح پيش بينى نشده است و صرفاً هزينه ها از قبيل تغذيه، بيمه حوادث، اياب و ذهاب، امور فرهنگى تبليغى و مبلغ ناچيزى به عنوان هديه فرهنگى به ميزان روزهاى حاضر در فعاليت پرداخت مى شود ‎/ البته براساس مصوبه شوراى عالى در خرداد ۸۵ مقرر شده اقدامات حقوقى در اين باره صورت گيرد كه كارآموزى و پروژه هاى دانشجويى از جمله آنهاست.
رئيس سازمان بسيج سازندگى تأكيد كرد: يكى از اهداف اين طرح آشنايى جوانان با تخصص هاى مختلف در زمان كوتاه است. به اين معنا كه رويكرد تخصصى قطعاً مورد توجه است، ولى ميزان آن بستگى به نوع و جنس شركت كنندگان و نوع عرصه فعاليت آنان دارد كه زير نظر مربيان و استادكاران داوطلب كه عمدتاً از بين فرهنگيان و دانشجويان و طلاب انتخاب مى شوند، فعاليت مى كنند. البته قبل از شروع كار در هر عرصه آموزش مقدماتى و توجيهى به شركت كنندگان داده مى شود كه در برخى مواقع گواهينامه ها از سوى سازمان آموزش فنى و حرفه اى صادر مى شود.
وى افزود: هرچند هدف اصلى اردوها غنى سازى اوقات فراغت جوانان است و صرفه اقتصادى مدنظر نيست، اما با توجه به اينكه اجراى اين اردوها اثرات مثبت بسيارى دارد قطعاً اين اقدام براى دولت صرفه اقتصادى دارد.
سردار خراسانى درباره عملكرد سازمان بسيج سازندگى در سال هاى گذشته گفت: اين عملكرد از سنوات گذشته تاكنون سير صعودى داشته به نحوى كه در سال ۷۹ عملكرد سازمان بسيج سازندگى ۲ ميليون نفر روز بوده و در سال ۸۵ اين رقم به ۱۰ ميليون نفر روز كار در عرصه هاى بهسازى و زيباسازى مدارس، منابع طبيعى، كشاورزى و آبخيزدارى، بهداشت و درمان، خدمات رسانى، عمرانى، آموزش علمى و كلاس هاى تقويتى رسيده است. اميدواريم امسال اين ميزان به ۱۵ ميليون نفر روز برسد. البته از نظر تنوع نيز در سال هاى قبل حدود سه عرصه فعال بوده كه امسال به ۱۰ عرصه رسيده است. بسيج سازندگى با هدف غنى سازى اوقات فراغت جوانان در همه عرصه ها اعم از آموزشى، بهداشتى، فنى و حرفه اى، خدمات رسانى، عمرانى، مرمت بهسازى و زيباسازى مدارس وارد مى شود. البته نتيجه كار اين جوانان نيز منجر به خدمات رسانى و محروميت زدايى مى شود.
رئيس سازمان بسيج سازندگى كشور درباره اردوهاى دانش آموزى نيز گفت: در يك حركت صعودى در سال اول برگزارى اردوهاى هجرت ۵ هزار مدرسه در سال ۸۵ احداث، بهسازى و مرمت شد. در سال دوم ۱۰ هزار مدرسه و درسال جارى نيز قرار است ۱۵ هزار مدرسه در مناطق محروم كشور مرمت، بازسازى و احداث شود كه بيشتر دانش آ موزان غيربسيجى و بومى هستند. البته ۵ هزار متخصص فرهنگى و فنى از هنرستان هاى كشور بر اردوهاى دانش آموزى نظارت دارند.
سردار خراسانى با اشاره به ديگر فعاليت هاى دانش آموزان حاضر در اردوگاه هاى هجرت گفت: دانش آموزان در عرصه هاى ديگر همچون كمك رسانى به روستاها در جريان خشكسالى و آبرسانى به نقاط محروم و روستاها حضور دارند.
وى گفت: اردوها به صورت شبانه روزى و روزانه برپا مى شود و كاملاً فرهنگى است.
سردار خراسانى با اشاره به عملكرد سال ۸۶ اردوهاى هجرت دانش آموزى گفت: در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۱ مدرسه از دانش آموزان در سراسر كشور به ميزان يك ميليون و ۶۵۸ هزار و ۱۹۶ نفر روز كار به همراه ۳ هزار و ۱۷۱ نفر از معلمان، مربيان و استادكاران فرهنگى و داوطلب بسيج فرهنگيان اقدام به تعمير ميز، نيمكت و صندلى و رنگ آميزى كلاس ها، برق كشى و لوله كشى كردند.
وى افزود: دانش آ موزان در عرصه عمرانى نيز ۶۵ باب مدرسه احداث و ۷۶ مدرسه را نوسازى كردند. همچنين در زمينه خدمات آموزشى با همكارى معاونت پرورشى وزارت آموزش و پرورش، تعداد هزار و ۶۶۹ كلاس تقويتى و جبرانى در مناطق محروم با حضور دو ميليون و ۱۲۸ هزار و ۲۲۲ نفر روز دانش آموز تشكيل و براى پيشرفت تحصيلى آنها و انتخاب رشته هاى مناسب مشاوره اى مربوط ارائه شد.
وى ادامه داد: عملكرد سال ۸۶ نسبت به سال ۸۵ از افزايش ۶۰ درصدى حكايت دارد و نسبت به برنامه مصوب حدود ۴۰۰ درصد افزايش را نشان مى دهد.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن