تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834984978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سنگینی تیشه بر سختی سنگ


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: هنرمند واقعی او بود. سراسر زندگی او وقف ساختن و پرداختن و تراش دادن هنرمندانه و صیقل‌بخشیدن به روح آنها بود تا از این جان‌های مستعد، تندیس‌های بدیع و مفیدی بسازد. http://www.hamshahrionline.ir/images/position36/2011/3/7-3.jpg

حاصل این تلاش پیگیر او امروز زینت بخش موزه‌هاست. هنر او از آن معدود پدیده‌هاست که از عنصر مردمی و مهربانی و اعتراض و حق‌خواهی لبریز است. عشق به هنر سرانگشت توانایش را نیرو بخشید تا سنگینی تیشه بر سختی سنگ فائق آید. در این راه پرنشیب و فراز هیچ مانعی او را از رسیدن به مقصود بازنداشت. چه بسیاری که در راه هنر جان باختند و چه بسیاری که هنر را تنها برای هنر خواستند و از لذت گذران زندگی چشم پوشیدند و برترین لذت را در آفرینش آثارجاودان و اعتلای هنر جست‌وجو کردند. او با این همه ستایش و حرمت، مستی خود را ذره‌ذره در رگ تندیس‌ها دمید تا آنها را هرچه زیباتر و موزون‌تر بنمایاند.

حاج‌علی‌اکبر صنعتی به احترام مرشد و مراد خویش، نام و شهرت او را عینا برخود نهاده است اما همین مرید اینک خود مراد بسیاری از هنرمندان است. تمام سال‌های آخر عمر را در سکوت کامل به سر برد. گوش‌های او ناشنوا شده بود. کمتر روزی در میان ورد و دعا و مناجات او این تک‌بیت را نمی‌شنیدی:
«خداوندا، کرم کردی که کرم کردی...»

از کودکی، زبان او زبان تصویر بود. بیش از آنکه بر کلمات احاطه پیدا کند با نقاشی مانوس شد. وقتی در مدرسه معلم درس می‌داد عکس او را می‌کشید. به طور کل نقاشی او را به دنیای وسیع‌تری دعوت می‌کرد و الهام و رویاهای خفته او را بیدار می‌کرد؛ شاید نقش‌های رنگ به رنگ قالی‌ها، خطوط مرموز و پروقار کاشی‌ها و مینیاتورها، و از همه بیشتر طبیعت؛ یک منظره ساده،‌ یک تک درخت؛ چشمه‌ای که صبورانه در دل خاک می‌جوشید و می‌خزید، پرنده‌هایی که دانه برمی‌چیدند، رودخانه‌ای که سرمست و عاصی از کنار مزارع می‌گذشت، آهویی که می‌گریخت، شکوفه‌های درخت بادام که آفتاب و مهتاب را می‌نوشیدند همه در ذهن شکوفای او منعکس می‌شدند که یک اثر زیبا به جای گذارد.

در عنفوان جوانی قلم او آن‌قدر چابک و پخته نشده بود که از این همه آیه‌های طبیعی، آفرینش دوباره‌ای بسازد اما شور و سودای هنر همانند تکیه‌گاه به مثابه یک عصا به او قوت بلوغ را می‌داد. هنری که به مرحله بلوغ می‌رسد مثل درختی است که از سنگینی بار میوه‌هایش با فروتنی خم می‌شود. هنرمندی که صمیمانه می‌آفریند، در جست‌وجوی مطلق و ابدیت است، به نوعی استغنا و رهاشدگی از قیدها و سنت‌ها می‌رسد و این حال و احوال در استاد صنعتی با وجود مشاهده آثارش به وضوح آشکار می‌شود.

نزدیک به 800تابلو و 400مجسمه حاصل ده‌ها سال کار و خلاقیت شبانه‌روزی اوست. در تابلوهایش عاطفه هنری و متانت و پختگی موج می‌زند. بنا به گفته خود او «هنرمند باید شرایط خودش را درک کند. غریزه هنری باید آن‌قدر هوشیار و زیرک باشد که حتی لحظه‌ای از زمان عقب نیفتد. هنری که بوی زمان خود را ندهد کهنه و فرسوده و مردنی است.» هنر او همیشگی است.

مجسمه‌هایش مردمی و پیام‌آورند. بیش از آنکه جذب کند اندوه خفته را بیدار می‌کند. خط‌ها و طرح‌ها به پیکره‌های او حالت سینما می‌دهد؛ چنان‌که گویی حرکت واقعی اشیا، نوسان در فضا، انتشار نور و نیرو و اندازه سرعت را در پیکره‌ها می‌بینیم.

سوژه اکثر کارهای او به‌ویژه تندیس‌هایش طبقه محروم و انسان‌هایی هستند که زیر یوغ ابرقدرتان شکسته و خرد شده‌اند یاانسان‌هایی که از فرط فقر و تکیدگی در حالت پریشان به مانند مجسمه مرگ می‌مانند... مجسمه‌ها اشباح غمناکی از زندگی خالق خود هستند که مشاهدات و تاثرات خود را به صورت تندیس‌هایی از رنج و محرومیت و درماندگی و پریشانی و سقوط درآورده است.

وقتی این پیکره‌ها را ببینی مفهوم عمیق گفته‌های او را درک می‌کنی؛ «آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید». ضروری است که به پاس آن همه تلاش و کوشش از این هنرمند نامور و گمنام یاد شود.

چهره تابناک او در تندیس‌‌هایش پرتو افکنده است. اگر بخواهیم چهره درون هنرمند را در ذهن خود بیافرینیم باید سخت با هنر او اخت شویم؛ آنگاه زیروبم روحیه و حالاتش را درک می‌نماییم. بارزترین دلیل اثبات مدعا تابلویی است که با سنگ از روانشاد حاجی صنعتی، آموزگار و مرشد خود ساخته است. این درون‌نمایی در پیکره «گاندی» نیز به وضوح رخ می‌نماید. گاندی جبه‌ای بردوش با پیکری نحیف و نیم‌برهنه به افقی نامشخص می‌نگرد. یا پیکره امیرکبیر، سیاستمدار نامدار ایرانی با نگاهی مصمم دورنمایی از روحیه ملت ایران را نشان می‌دهد. مجسمه‌های استادصنعتی از سنگ، گچ، سیمان و موم ساخته شده است. ایجاز و سادگی عظیمی که در هنر باستانی وجود دارد در اکثر این تندیس‌ها احیا شده است.

میدان هنر او در موضوع و اسلوب بسیار وسیع است. ریزه‌کاری در آثار او اهمیت بسیار دارد و همه آنها به تندیس‌های استاد صنعتی هویت ممتازی بخشیده است. تابلوهای او اکثرا سیاه قلم است. سنگ اصیل‌ترین و گسترده‌ترین عنصر طبیعت از ابزار اصلی او به شمار می‌رفت. سنگ‌ها را با چرخ مخصوصی می‌تراشید و به صورت صفحات یکنواخت و همگون درمی‌آورد.

طرح روی سنگ منعکس می‌شد و سنگ بریده می‌شد با ظرافتی که به‌سختی می‌توان دریافت که یک تکه نیستند. میراث پربهای او را می‌توان در موزه صنعتی واقع در میدان امام‌خمینی جست‌وجو کرد؛ باشد که درخت پربار هنر او بارور شود و او را تا اوج کمال و جمال به اعتلا کشاند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 449]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن