تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837048071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پرونده سريال «آشپزباشي»


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: نگاهي به پرونده سريال «آشپزباشي»
تيتراژ در خدمت داستان


http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1389/03/01/100875811993.jpg


مجموعه تلويزيوني «آشپزباشي» به كارگرداني محمدرضا هنرمند دوشنبه شب‌ها ساعت 22 از شبكه يك سيما روي آنتن مي‌رود كه با استقبال نسبي مخاطب روبه‌رو بوده است، البته نقدهاي بسياري بر كند بودن روند داستان و كش‌دار بودن قهر و آشتي دو كاراكتر مينو و اكبر بوده است، اما در نگاه كلي مورد استقبال قرار گرفته و از همين‌رو دانستن كم و كيف توليد يك مجموعه تلويزيوني همواره جذاب و خواندني است بويژه وقتي كه قرار است درباه روند توليد سريال پرمخاطبي مانند «آشپزباشي» بيشتر بدانيم.


جواد نوروزبيگي، تهيه‌كننده‌اي كه عمده فعاليتش در عرصه سينماست درباره چگونگي توليد سريال آشپزباشي گفت: تيرماه 87 براي توليد اين مجموعه تلويزيوني با آقاي هنرمند مذاكراتي داشتم و قرار بود قبل از من عليرضا رئيسيان توليد آشپزباشي را انجام دهد و تا اندازه‌اي پيش‌توليد شروع شده بود اما در آن دوران وي درگير فيلم خودش شد و از آن زمان به بعد به خواست آقاي هنرمند، پرويز پرستويي و عليرضا رئيسيان، توليد و تهيه آشپزباشي را به عهده گرفتم و به اين ترتيب بود كه به مجموعه راه يافتم.زماني كه صحبت‌هاي نهايي انجام شد، با مدير شبكه يك سيما جلسه‌اي داشتم و ايشان اصرار كرد هرچه زودتر كار را شروع كنم و اين در حالي بود كه نگارش فيلمنامه هنوز به پايان نرسيده بود ولي سريالي كه پيش از آشپزباشي روي آنتن بود در حال تمام شدن بود و بايد اين فيلمبرداري زودتر شروع مي‌شد و به پخش مي‌رسيد تا جدول پخش برنامه خالي نماند و به اين ترتيب بود كه پيش‌توليد كار را اول شهريور آغاز كرديم و بدون هيچ فوت وقتي 12?آبان ماه آشپزباشي مقابل دوربين رفت.

آغاز زودهنگام مجموعه‌هاي تلويزيوني معمولا نوعي شتابزدگي را در توليد ايجاد مي‌كند بخصوص اين‌كه اواسط كار قسمت‌هاي ديگري به آن اضافه شود و مجموعه تلويزيوني آشپزباشي هم از اين قاعده مستثنا نبوده است؛ نووزبيگي درخصوص چرايي افزايش تعداد قسمت‌هاي اين مجموعه گفت: پيش‌توليد اين كار تقريبا 2 ماه و نيم به طول انجاميد و از ابتدا قرار بود اين كار براي 20 قسمت نوشته شود، ولي بعد از آن به دليل پرداخت به جزييات كار 6 قسمت ديگر نيز اضافه شد و در اين بين فيلمنامه دچار تعطيلي موقت براي نگارش هم شد و همين مساله كندي در توليد را ايجاد كرد و در عين حال پخش آن زود آغاز شد. درواقع فيلمبرداري دي ماه 88 به پايان رسيد ولي پخش آن از آبان آغاز شده بود.

اين تهيه‌كننده در ادامه افزود: خواست مجموعه توليد اين بود كه كار به پايان برسد و بعد پخش شود اما اين اتفاق نيفتاد و متاسفانه عجله به كار لطمه زد، چراكه كارگردان هم بايد به نگارش كار نظارت مي‌كرد و هم تصويربرداري و تدوين همزمان مي‌شد تا به پخش برسد كه مجموعه اين كارها نوعي شتابزدگي در كليت مجموعه را به وجود آورده بود و فكر مي‌كنم اگر شرايطي پيش مي‌آمد كه كار به پايان مي‌رسيد و بعد پخش مي‌شد، قطعا نتيجه بهتري مي‌گرفتيم.

امير پورعباس، تدوينگر مجموعه تلويزيوني آشپزباشي معتقد بود تدوين همزمان به كار لطمه وارد كرده است: هنوز فيلمبرداري به پايان نرسيده بود كه پخش آغاز شد و همين پخش زود هنگام لطمه بسياري به كار وارد كرد. در تدوين هم سعي كرديم ريتم كار حفظ شود، ولي فشار زيادي هم به من و هم به كارگردان وارد شد، چراكه آقاي هنرمند به كيفيت كار اهميت مي‌داد و بعد از فيلمبرداري سر صحنه مونتاژ مي‌آمد و وقت مي‌گذاشت و كار را نهايي مي‌كرد و همين مساله انرژي و وقت بسياري از ما مي‌برد.

اين تدوينگر در ادامه صحبت‌هاي خود به روند تدوين اين مجموعه تلويزيوني اشاره كرد و گفت: حجم كار تدوين آشپزباشي سنگين و پرحجم بود زيرا داستان ويژگي خاصي داشت و همه عناصر از يك خط داستان، فرم و شيوه استفاد مي‌كردند. به همين دليل سعي كردم تدوين رواني از داستان ارائه دهم تا ريتم و سرعت كار حفظ شود كه تدوين پركاتي از آب درآمد؛ اين كار حس و حال‌هاي متفاوتي داشت مثلا صحنه‌هاي عاطفي و رمانتيك، سكانس‌هاي كمدي يا صحنه‌هاي بحث و جدل فراواني داشت. به همين سبب در اين مجموعه با احساسات متفاوتي روبه‌رو بودم و تجربه متنوع و جديدي را كسب كردم.

كند بودن ريتم مجموعه تلويزيوني آشپزباشي ازجمله مسائلي است كه به كرات شنيده شده است. زماني كه اين مساله با تدوينگر مطرح شد، پورعباس كند بودن ريتم در تدوين را خاصيت داستان و كم‌حوصلگي بيننده عنوان كرد و گفت: داستان به گونه‌اي است كه انواع حس‌هاي مختلف در آن ديده مي‌شود، مينو و اكبر بر اثر سوءتفاهمي دچار درگيري و قهر شدند و كشمكش‌هاي فراواني با يكديگر دارند و هر بار كه مي‌خواهند آشتي كنند، مساله‌اي پيش مي‌آيد. درواقع محور داستان بر اين اساس نوشته شده است ولي مخاطب ما به سريال‌هاي شبانه عادت كرده و مي‌خواهد زود به نتيجه برسد؛ با اين اوصاف تا آنجا كه توانستيم ريتم كار را تند كرديم و اگر بيش از اين پيش مي‌رفتيم به داستان لطمه مي‌خورد.

وي در پايان صحبت‌هاي خود به تجربه كار با هنرمند اشاره كرد و افزود: كار با محمدرضا هنرمند تجربه‌ ارزنده‌اي بود، چراكه وي با وسواس و دقت عمل بسيار در زمان محدود كار مي‌كرد و به هيچ عنوان اجازه نمي‌داد از يك پلان براحتي بگذريم. سخت‌ترين و پيچيده‌ترين بخش تدوين داستان‌ قسمت‌هاي اول رستوران مينو بود؛ تصاويري كه از مانيتور پخش مي‌شد، بايد تدوين موازي مي‌شد تا از لحاظ زماني منطقي از آب درمي‌آمد.
چيدن عوامل حرفه‌اي كنار هم كار ساده‌اي نيست و خود اين انتخاب زمان بسياري از گروه توليد مي‌برد. جواد نوروزبيگي درخصوص چگونگي چيدن عوامل و همچنين انتخاب بازيگر گفت: هسته اصلي كار محمدرضا هنرمند، پرويز پرستويي و فاطمه معتمد آريا بود و زماني كه من آمدم شكل كلي چگونگي حضور بازيگران ريخته شده بود و آقاي پرستويي در انتخاب بازيگران اين مجموعه بسيار موثر بود و تقريبا همه بازيگران اصلي و فرعي را كنار هم چيد و بعد از آن من و تيم همكارم وارد مسائل توليد شديم.

كم و كيف همكاري و ميزان تعامل با مديران شبكه، يكي از مسائلي است كه معمولا با اما و اگر همراه است، اما تهيه‌كننده مجموعه تلويزيوني آشپزباشي ضمن ابراز رضايت از اين همكاري گفت: از همكاري با شبكه يك سيما راضي هستم ولي با اين‌كه اين سريال جاي خودش را ميان مخاطب باز كرده و بازخورد خوبي هم داشته، اما انتظارم به لحاظ كيفيت توليد خيلي بالاتر از آن چيزي است كه اكنون پخش مي‌شود و اگر شرايط خوب پيش مي‌رفت و آرامش هنگام توليد برقرار بود به نتيجه بهتري مي‌رسيديم، اما با همه اين اوصاف، شبكه همكاري موثري با من داشت و معاونت سيما هم هيچ‌گاه پشت ما را خالي نكرد و همواره با پروژه همراه بود.

مجموعه آشپزباشي به لحاظ لوكيشن در چارديواري محصور است و تنوع لوكيشن در كار ديده نمي‌شود. جواد نوروزبيگي در پايان صحبت‌هاي خود درباره تنوع لوكيشن گفت: لوكيشن‌ها در تصوير ديده نمي‌شود، اما بسياري از فضاها مانند رستوران سنتي اكبر به متراژ 500 متر را خود ما ساختيم كه همين ساخت و ساز هزينه زيادي داشت يا رستوران مينو را بازسازي سنگين كرديم.
موسيقي تيتراژ اوليه سريال آشپزباشي يكي از عناصري است كه در شكل‌گيري اين مجموعه نقش مهمي داشته است. امين هنرمند، آهنگساز درخصوص كم و كيف ساخت موسيقي براي آشپزباشي گفت: موسيقي اين مجموعه از تيتراژ اوليه آغاز مي‌شود و موسيقي اين بخش را به گونه‌اي نوشتم كه مخاطبي كه آشنايي متوسطي با موسيقي دارد در هر بار شنيدن مكاشفه‌اي انجام دهد و با هر بار تكرار آن ارتباط عميق‌تري با موزيك برقرار كند. بر همين اساس بسيار واضح است كه موسيقي، تيتراژ اول قصه آشپزباشي را روايت مي‌كند. به اين ترتيب كه در مقدمه فضاي باشكوه و مفرحي متناسب با فضاي مجلل يك رستوران به مخاطب عرضه مي‌شود و پس از اين مقدمه تم اصلي آشپزباشي كه بسيار ساده است، شنيده مي‌شود اما در ادامه تقابل 2 ساز تار و كمانچه با يكديگر را مي‌شنويم كه اين 2 ساز نماد اكبر و مينوست و مبين خودنمايي يكي بر ديگري است.

وي در ادامه افزود: بعد از معرفي تم اصلي موسيقي اين جدال گسترش مي‌يابد و رفته رفته دچار تنش مي‌شود كه تا اندازه‌اي با طنز همراه است و كار به جايي مي‌رسد كه هريك از سازهاي تار و كمانچه در شيوه نواختن به نوبت از خود قاطعيت نشان مي‌دهند و اين تنش به اوج مي‌رسد و پس از آن مخاطب فضايي با نشاط و كودكانه‌اي كه برگرفته از خستگي اين جدال است را مي‌شنود و در پايان تم اصلي آشپزباشي دوباره شنيده مي‌شود كه خبر از چگونگي پايان اين جدال دارد.

اين آهنگساز در ادامه صحبت‌هاي خود به چرايي به‌كارگيري چنين شيوه بيان موسيقايي اشاره كرد و گفت: به جاي اين‌كه به فكر يك فضاي عامه‌پسند و دلچسب از ابتدا تا انتهاي تيتراژ باشم، دغدغه‌ام اين بود كه قصه آشپزباشي را به زبان موسيقي بيان كنم و مي‌بينيم كه اين قصه از ابتدا تا انتهاي داستان فضاي دوست داشتني‌اي ندارد و پر از لجبازي‌هاي كودكانه است.
صحبت‌هاي اين آهنگساز به اينجا كه رسيد از او خواستم درباره چرايي ضبط موسيقي اين كار در كانادا و همچنين پيچيدگي‌هاي موجود در اين مجموعه تلويزيوني بگويد: واقعيت اين است كه موسيقي سريال آشپزباشي به لحاظ اجرايي غير از تيتراژ اول كه پيچيدگي‌هايي داشت، كار سختي نبود و از اول تصميم داشتم كار را در ايران ضبط كنم، منتها با برخي دوستان كه صحبت كردم، متوجه شدم نوازنده‌هاي ايراني به ضبط دسته جمعي عادت ندارند و يك مقدار با فرهنگ كار نوازند‌ه‌هاي ايران دچار مشكل شدم و با توجه به اين‌كه سال‌ها در كانادا زندگي و تحصيل كرده‌ام و روابط را مي‌شناسم، تصميم گرفتم كار را در كانادا ضبط كنم از همين‌رو با هزينه‌اي نزديك به ايران و با عوامل خوب موسيقي اين كار را ضبط كردم.

ضبط در كانادا امكاناتي در اختيارم گذاشت كه در ايران به آنها دسترسي نداشتم، مثلا صدابردار كارم، موسيقي بعضي از فيلم‌هاي هاليوودي مثل «كاپا تيو» را ضبط كرده بود يا پيانويي كه در آشپزباشي از آن استفاده شده بود پيانويي است از گلنگول، نوازنده بزرگ قرن بيست كه از آن استفاده كرده و اين در حالي است كه در استوديو‌هاي ايران بندرت پيانوي خوب پيدا مي‌شود.
امين هنرمند در پايان صحبت‌هاي خود به تجربه همكاري خود با پدرش محمدرضا هنرمند اشاره كرد و گفت: همكاري من با پدر به سريال‌هاي كاكتوس برمي‌گردد، از آن زمان به بعد فرصت همكاري پيش نيامد تا اين‌كه براي اين سريال پيشنهاد داد و با توجه به فضاي موسيقي كه پدر در نظر داشت، اتودهايي زدم تا اين‌كه به فضاي ذهن وي رسيدم. كار كردن با پدر كار ساده‌اي نيست، چراكه ايشان بسيار حساس است و روي برخي موارد وسواس زيادي به خرج مي‌دهد. در ابتداي كار با مشكلاتي مواجه بودم كه با راهنمايي‌هاي پدر مشكلات را پشت سر گذاشتم و به واسطه اعتمادي كه وي به من داشت كار راحت‌تر و سريع‌تر پيش رفت.

آشپزباشي به جشنواره رم مي‌رود



مجموعه "آشپزباشي" به کارگرداني محمدرضا هنرمند در جشنواره فيلم‌هاي تلويزيوني رم حضور دارد.


http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/12/04/100868214448.jpg



به گزارش خبرگزاري مهر، اداره کل تامين برنامه و رسانه بين‌الملل عرضه بين‌المللي اعلام کرد: مجموعه "آشپزباشي" که از محصولات گروه فيلم و سريال شبکه يک است در جشنواره فيلمهاي تلويزيوني رم RomaFictionFest که از 14-19 تير برگزار مي‌شود، حضور دارد.

"آشپزباشي" در بخش مسابقه سريالهاي تلويزيوني به نمايش درخواهد آمد. اين دومين حضور سريال‌هاي ايراني در اين جشنواره است. قبلاً مجموعه "زير تيغ" ضمن شرکت در اين جشنواره موفق به کسب جايزه بهترين سريال و بهترين بازيگر مرد ( پرويز پرستويي) شد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن