تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820578043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/جمعه‌ها با منتظران/ طباطبايي: دين‌مداري جامعه و مشكلات اجتماعي دو عامل انحراف در مهدويت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /جمعه‌ها با منتظران/ طباطبايي: دين‌مداري جامعه و مشكلات اجتماعي دو عامل انحراف در مهدويت
خبرگزاري فارس: يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: دو عامل اصلي در پديد آمدن گرايش‌هاي ديني نوظهور و دروغين در مساله مهدويت موثر است؛ يكي دين مداري جامعه و دوم احساس شكست در برابر مشكلات اجتماعي.


محمد كاظم طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره علل و عوامل خرافه‌پردازي در مساله مهدويت گفت: مجموعه باورهاي ديني با ارزش و ذي قيمت هستند و افرادي مي‌خواهند از اين مقدسات و باورها استفاده كنند؛ اساسا هر جايي كه يك شي ارزشي وجود داشته باشد تقلبي آن هم عرضه مي‌شود اين كه خرافات و مدعيان مهدويت رواج پيدا مي‌كنند حاكي از ارزش آن باور در جامعه است .
وي افزود: اين سوء‌استفاده قبلا بوده و الان هم هست و در آينده نيز خواهد بود و نمي‌توان آن را از بين برد. البته اين نكته معلوم است كه هر زماني كه گرايش به باورهاي ديني و باورهاي ماورايي افزايش پيدا كند زمينه سوء‌استفاده اين افراد از باورها هم بيشتر خواهد بود. اما جامعه‌اي كه ارزش‌هاي مذهبي در آن رواج ندارد اصلا زمينه پذيرش اين سخنان را ندارد.
كاظمي تصريح كرد: جامعه‌اي كه براي ارزش‌هاي ديني ارزش قائل است مثل جامعه ما طبيعتا خرافات هم رواج دارد به جهت اينكه اعتقاد مردم به اين ارزش‌ها بسيار زياد است پس يك جامعه ديني بايد مواظب اين آسيب‌ها باشد.
محمد‌كاظم طباطبايي گفت: نااميدي مردم در مواجهه با مشكلات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي به گسترش رواج اين تفكرات كمك مي‌كند. الان اگر توجه شود محل ظهور بيشتر اين مدعيان در دوره‌هاي اخير كشور عراق است چون، در عراق اوضاع امنيتي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي بسيار نابسامان است و اگر تدابير امور به گونه‌اي باشد كه آسايش و آرامش وامنيت خاطر مردم را به وجود آورد آنها به طرف امور غير عادي نمي‌روند.
مثلآ جامعه خود را در نظر بگيريم مي‌گويند طبق آمار جديد 8 تا 10 ميليون جوان آماده به ازدواج وجود دارد و هر سال هم به تعداد اين جوانان اضافه مي‌شود اما تعداد ازدواج‌ها كمتر از تعداد افرادي است كه به گردونه ازدواج‌ها وارد مي‌شوند. طبيعتآ اگر امكان تهيه زندگي معمولي براي آنها وجود داشته باشد، اينها از راهكارهاي عادي استفاده مي‌كنند تشكيل خانواده مي‌دهند اگر اين امكان وجود نداشته باشد عده اي دنبال فساد مي‌روند و يك عده به خاطر عرق ديني كه دارند ولي نمي‌تونند تشكيل زندگي دهند مي‌روند دنبال كساني كه ادعاي ماورايي دارند.
طباطبايي با بيان اينكه مدعيان مي‌گويند ما مشكلات شما را حل مي‌كنيم، گفت: اگر نگاه كنيد افرادي كه دچار بيماري لاعلاج يا صعب‌العلاج هستند گرايش اينها به مدعيان بيشتر است پس معلوم مي‌شود كه اگر اوضاع مطابق با تدبير پيش نرود يا مشكلات مردم اين گونه حل نشود مردم خود مشكلات خود را حل مي‌كنند و ممكن است بروند سراغ گرايش‌ها يا ادعاهايي كه در واقع درصدد القاي اين مطلب به آنها هستند كه ما مشكلات شما را حل مي‌كنيم كه اين هم در واقع مشكل دوم است.
اين استاد كلام اسلامي افزود: به نظر مي‌رسد دو عامل اصلي در پديد آمدن اين ادعاها يا گرايش‌هاي نوظهور يكي دين مداري جامعه و دوم احساس شكست در برابر مشكلات امور اجتماعي از ناحيه برخي از افراد باشد.
طباطبايي افزود: به نظر مي‌رسد عامل اصلي ديگري كه سوءاستفاده افراد را تسهيل مي‌كند ناآگاهي مردم است از ظرايف اعتقادات و اعتماد آنها به هر شخصي كه ادعاي قدسي دارد.
محمد كاظم طباطبايي با بيان اينكه اگر ما باورها را رصد كنيم مي‌توانيم از آن پيشگيري كنيم و با آن مبارزه كنيم، گفت: پس بنابراين مرحله اول كار ما آگاهي بخشيدن به جامعه است جامعه ‌آگاه جامعه علمي و افراد فرهيخته كمتر دچار آسيب ديدگي مي‌شوند هر چه ميزان علم و دانش افراد بالاتر رود زمينه نفود مدعيان دروغين يا فرقه‌هاي نوپديد كمتر مي‌شود.
اين استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اينكه وظيفه منتظرين چيست؟ و آيا بايد به چه ندايي پاسخ دهند؟ گفت:
ما در زمينه مهدويت روايت‌هاي فراواني داريم كه يعني هر كسي كه ادعا كند كه زمان ظهور نزديك است، شما آن را تكذيب كنيد يعني حتي اگر يك انسان موجه و خيلي موقر اين ادعا را كند اين از عدالت ساقط است.
خوب اين ظرافت‌هاي اعتقادي ما در متون روايي ما وجود دارد وقتي اين دو را در كنار هم بگذاريم مشاهده مي‌كنيم كساني كه ادعاي مشاهده و ادعاي نيابت خاص مي‌كنند يا ادعاي زمان ظهور مي‌كنند همه اينها كارشان مردود است به همين دليل شما مي‌بينيد در حوزه علميه براي عالمان اين حنا رنگي ندارد چون آنها با روايات روبرو هستند.
ولي مردم عادي كه دچار مشكلات شده‌اند و از اين ظرافت هم آگاهي ندارند فريب اين افراد را مي‌خورند‌. نمي‌دانم اين را اطلاع داريد يا نه كه در خبرها آمده شخصي در بصره ادعا مي‌كند من از فرزندان امام مهدي (ع) هستم ادعاي يماني بودن مي‌كند و نماينده او در قم دنبال مريد مي‌گردد و در درگيري كه چند ماه پيش رخ داد حدود 60 نفر از افراد آنها در درگيري با پليس دولت عراق كشته شدند. يعني او با استفاده از ناآگاهي مردم آمده و خودش را فرزند امام زمان مي‌نامد.
محمد كاظم طباطبايي گفت: مدعيان نمي‌توانند انسان معتدل و خردگرا را فريب دهند. عامل ديگري كه حالا در بحث قبلي اشاره كرديم و ميتواند مد نظر باشد در جلوگيري از آسيب ديدگي باورها اين است كه ما بايد يك تكيه گاه مطمئن براي خود درست كنيم. همه افراد جامعه و حتي نظام بايد تكيه‌گاه مطمئن داشته باشد كه بتواند احساس پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مردم را در آنها پديد آورد يعني آنها احساس كنند كه اين مشكلات قابل رفع است. وقتي اين احساس و باور در مردم پديد بيايد بايد تدبير نظام و تدبير حوزه هر دوي اينها به گونه‌اي باشد كه مردم آنها را تكيه‌گاه و معتمد و مورد اطمينان خود بدانند. مثلا در گروه كذايي كه جديدا فعاليت مي‌كنند اينها با اجتهاد و مقام مرجعيت به شدت مخالفند يعني سعي‌اشان بر اين است كه مردم از مرجعيت و روحانيت و اجتهاد دوري كنند.
طباطبايي تصريح كرد: گروه‌هاي مدعي در ابتدا فرد را به حماقت وادار مي‌كنند تا بعد بتوانند از او سواري بگيرند. گروه جندالسماء كه از يكي دو سال پيش در كشور عراق فعاليت مي‌كردند اينها تمام همشان اين بود كه تمامي مراجع نجف را از بين ببرند. حوزه‌هاي علميه يا نظام فكري مقتدر حوزه، اجتهاد، و مرجعيت مانع آنها است حالا هم حوزه علميه هم مرجعيت و هم نظام بايد به تقويت بنيه‌هاي فكري خود و نظام همت كنند تا بتوانند در واقع اين تكيه گاه مطمئن را براي مردم پديد بياورند.
انتهاي پيام/ش
 جمعه 15 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن