واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: در نامه اي كه براي وزير فرهنگ نوشته شدانتقادات تند شمقدري از معاونت سينمايي
گروه فرهنگي- جواد شمقدري مشاور رئيس جمهور در امور هنري در نامهاي سرگشاده به محمد حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حضور فيلمهايي كه از وزارت ارشاد مجوز نمايش ندارند در جشن خانه سينما را يك اقدام در نوع خود بيسابقه و حاوي سوال و ابهام دانست.
به نقل از پايگاه خبري هيئتاسلامي هنرمندان، جواد شمقدري خطاب به صفارهرندي نوشت: در خبرها آمده بود، فيلمهايي كه از سوي شوراي پروانه نمايش هنوز مجوز نمايش دريافت نكردهاند، در ليست داوري جشن خانه سينما قرار گرفته اند و با نمايش آنها در سالن خانه سينما، داوران به داوري آن نشسته اند. اين اقدام كه در نوع خود بيسابقه يا كمسابقه است، چند سوال و ابهام را ايجاد ميكند كه اميد دارم شخص معاونت سينمايي پاسخ لازم و مناسب را براي افكار عمومي ارائه بدهند.
وي افزود: ممكن است اين فيلمها از سوي داوري خانه سينما به عنوان بهترين فيلم، بهترين كارگرداني، بهترين فيلم نامه، بهترين فيلمبرداري، بهترين صدابرداري، بهترين نقش اول مرد، بهترين نقش اول زن و... برگزيده شوند، آن گاه اين سوال مطرح ميشود كه معاونت سينمايي به چه استنادي و با چه منطقي فيلمهايي را كه از سوي جمعي از اهالي سينما به عنوان بهترينها معرفي ميشوند، مجوز نمايش نداده و مخاطبان اين فيلمها را از حق بهره مند شدن از لذت هنري و بصري اين آثار فاخر محروم ساخته است و از سوي ديگر چرا اجازه داده است بخشي از كار هنري و خلاقانه تعدادي از هنرمندان و سينماگران در محاق عدم اخذ مجوز، گرفتار شوند و از سوي ديگر با اين عمل، جمهوري اسلامي و دولت اصولگرا متهم به عدم رعايت حقوق سينماگران و مخاطبين و به زبان خارج نشينها به عدم آزادي بيان متهم شوند؟!
شمقدري در بخش ديگر نامهاش به صفارهرندي تأكيد كرد: سوال و ابهام ديگري كه آن روي سكه را نشان ميدهد، اين است كه با چه مجوز و دستورالعمل قانوني، فيلمهايي كه تا به حال شوراي پروانه نمايش از صدور مجوز آن ابا كرده، به طوري كه حتي در جشنواره فيلم فجر به نمايش در نيامدند، اجازه مييابند در جشن خانه سينما و با هدف داوري كه يك قصد عمومياست، نمايش داده شوند تا جايي كه ممكن است به عنوان بهترينهاي يك سال سينماي ايران مطرح شوند و اگر اين فيلمها خطوط قرمز هويت فرهنگي، اخلاقي، ديني و ملي ما را درنورديدند، اين اتفاق چقدر ميتواند عالمانه باشد؟! مسؤول اين رفتار غيرقانوني و عواقب ضد فرهنگي و تبليغات منفي آن عليه كليت مديريت فرهنگي نظام چه كسي است؟
شمقدري افزود: اگر قرار است آيين نامهها و قوانين معاونت سينمايي به راحتي زير پا گذاشته شود و اجراي آنها مخدوش گردد، اين سوال به ذهن ميرسد كه اساساً نقش معاونت سينمايي با همه كارمندان و مديران آن حداقل در بخش اداره كل نظارت و ارزشيابي به چه كار ميآيند. آيا بهتر نيست اين اداره كل منحل شود و مأموريت آن منتفي تلقي شود؟
مشاور رئيس جمهور در امور هنري تصريح كرد: البته نگارنده معتقد است اصولاً اگر فيلمي ساخته شد، به معناي آن است كه از همه حوزههاي نظارتي، هدايتي و هنري عبور كرده و اساساً نبايد بحث عدم صدور مجوز موضوعيت يابد و اگر فيلمي در پروسه توليد وپس از اين نظارتها قابل نمايش تشخيص داده نشد، بايد مسئولان معاونت سينمايي پاسخگوي عمل خود باشند و نبايد دعوا را صرفاً بر روي محصول محدود كرد. اين عمل مثل آن است كه يك كارخانه لبني كه شير مسموم به بازار عرضه ميكند، دستگاههاي نظارتي و بهداشتي حوزه عمل و تصميم گيري خود را به محصول توليدي يعني عدم عرضه شير مسموم به بازار و در نهايت معدوم كردن آن بسنده كنند و هيچ گاه سراغ مسئولان كارخانه كه باز هم ممكن است محصولات لبني فاسد عرضه كنند، نروند و حتي به آنها مساعدتهاي ويژه ديگر هم بشود كه بازهم محصول مسموم توليد نمايند!
وي افزود: عجيب است كه تا به حال معاونت سينمايي اين اصل ساده و همه كس فهم را براي خود حل نكرده كه اگر ميخواهد بر نظارتهاي خود بيفزايد و اگر معتقد است بايد حريم پاك اخلاقي و فرهنگي مخاطبان ايراني صيانت شود كار اصلي در مرحله پيش از توليد است نه پس از آن كه كار تمام شد و فيلم آماده نمايش شد.
شمقدري تأكيد كرد: من تصور ميكنم اين رفتار دوگانه معاونت سينمايي كه از آن به عنوان سياست معتدل و اخيراًبه اصولگرايي تعبير ميشود، بيشتر به سياست شاه سلطان حسين شباهت دارد كه سر رشته همه امور از دستش رها شده و هرجا با اعتراضي روبرو ميشود، سعي ميكند با دادن باج و امتيازي غائله را ختم به خير كند و البته دستگاه تئوري سازي، ويژگي خاص اين معاونت محترم است كه بلافاصله براي آن يك عنوان، از جنس رفتار رفيقانه، حكيمانه، اعتدال گرايانه و... ميسازد.
وي افزود: البته پاسخ اين سوال ميماند وقتي شاه سلطان حسين حاضر شد اصفهان را هم به مهاجمان واگذار كند تا اجازه داشته باشد حرمسراي خود را تحتالحفظ صاحب باشد، با چه تئوري و نظريه علمي اين عمل توجيه خواهد شد؟
شمقدري گفت: اينجانب به عنوان يك فيلمساز معتقدم نظام جمهوري اسلامي و مردم فهيم، غيور و هوشمند ايراني و بخصوص جوانان آن قدر از قدرت تشخيص برخوردارند كه اين فيلمهاي به اصطلاح توقيف شده نميتواند به ساحت فكري، اعتقادي و اخلاقي آنها لطمه اي وارد آورد. از سوي ديگر بايد تجربههاي گذشته را به داوري نشست. به راستي عدم مجوز نمايش فيلم سنتوري كه با هزينههاي تبليغاتي زيادي عليه چهره پاك و زيباي نظام اسلامي ايران تحقق يافت، چه تبعات مثبت و ايجابي را به همراه داشت؟
وي افزود: فيلم به مدد پيشرفتهاي ديجيتالي و تكنولوژي، به عدد خانوادههاي ايراني تكثير و مشاهده گرديد، در جشنوارهها و هفتههاي فيلم در خارج از كشور هر روز به نمايش درآمد. اگر قرار بود خط و نشاني براي همه حريم شكنان باشد كه اين امر هم باتوجه به آمار فيلمهايي كه هنوز مجوز نمايش نگرفته اند ظاهراً تأثيري نداشته است.
مشاور هنري رئيس جمهور در بخش پاياني نامهاش تأكيد كرد: جناب آقاي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، تصور ميكنم سياست سرنا را از سرگشادش دميدن يك رويه عادي در معاونت سينمايي شده است. سياستي كه باعث شده همه كساني كه دل در گرو ارزشهاي هنري، فني و محتوايي سينما دارند و دلشان براي سينماي ايران ميتپد با سياست يك بام و دو هوا تكليف نهايي خود را ندانند و اين رفتارهاي بعضاً رياكارانه؛ شفافيت، شادابي و روحيه خلاقانه را بخشكاند و فقط گاه و بيگاه با ژست اعلان توقيف يك فيلم، فقط به حجم واژگان تبليغات منفي عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي افزوده ميشود بدون آن كه در داخل جامعه ايراني كاركرد فرهنگي و هدايتي داشته باشد.
پنجشنبه 14 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سياست روز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]