تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821199444




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پسته؛ گياهى نيروبخش


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: پسته؛ گياهى نيروبخش
دكتر هانرى لوكلر در كتاب خود به نام ميوه‌هاى فرانسه مى‌نويسد: نام پسته يا پيستاس از شهر (پستياك) يكى از شهرهاى سوريه گرفته شده است كه سال‌ها پيش از اين، درخت آن به طور وحشى در آنجا مى‌روييده است و از آنجا به تمام كشورهاى عالم پراكنده شده و كشت آن در همه جا تعميم يافته است كشورهاى حوزه مديترانه زودتر از همه كشورها كشت آن را شروع كردند. پسته را مردم قديم مثل پادزهر مى‌دانستند و عقيده داشتند براى نيش حيوانات بهترين است. ابن‌سينا پزشك نامور ايرانى به علت رنگ درونى مغز پسته كه شبيه رنگ صفراست آن را بر ضد مسموميت، عفونت‌هاى كبدى ، جلوگيرى از تهوع و استفراغ و تقويت دهانه معده و قوت قلب مفيد مى‌دانست و مصرف آن را تجويز مى‌كرد و همچنين تقويت بدن موثر مى‌دانست.

بعد از ابن سينا، در قرون وسطى پزشكان ديگرى نيز اصول او را اقتباس ‍ كردند و به بيان ديگرى در خواص پسته داد سخن گفتند ،چنانكه ژوفروا پسته را در رديف دواهاى تقويتى براى دوران نقاهت مى‌دانست و عقيده داشت پسته براى كسانى كه بر اثر سل يا بيمارى ديگرى لاغر شده‌اند يا كسانى كه سرفه مى‌كنند و يا دچار اختلال كار كليه شده‌اند، دواى تقويتى كامل و موثرى است. در اغلب نقاط ايران اشجار و باغ‌هاى پسته است ولى پسته معروف ايران بيش‌تر در قزوين و دامغان و اردكان يزد و مخصوصا رفسنجان شهرت دارد.

در استان كرمان بعضى از جنگل‌‌هاى پته و چاتلانقوش هم پيوند پسته شده است. پسته، دانه ميوه از درخت پسته است. درخت پسته اولين بار در تركيه و ايران يافت شد. در آن زمان، پسته غذاى اشراف بود. در سال‌هاى بعد، فقط در جشن‌ها و ميهمانى‌ها مصرف مى‌شد. بعدها در انواع دسرها، شيرينى‌ها، بستنى و حتى به عنوان اشتها آور خورده مى‌شد. اين دانه، به خاطر شكلش به نام آجيل خندان معروف شد. پسته به عنوان يك ماده غذايى گياهى و نيروبخش و درمان كننده بسيارى از بيمارى‌ها مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

فوايد پسته

1- پسته در مقايسه با ديگر آجيل‌ها، مقدار كمى‌كالرى دارد. بدون كلسترول مى‌باشد و داراى مقدار كمى‌چربى اشباع شده مى‌باشد. چربى يك منبع انرژى مى‌باشد و كمك به جذب ويتامين‌هاى A, E, D و K مى‌كند. پس پسته از آن جايى كه داراى چربى مى‌باشد، اين امر مهم را نيز انجام مى‌دهد.

2- يكى از بهترين منابع پروتئين گياهى مى‌باشد.

3- پسته از آنجايى كه داراى مقدار زيادى چربى غيراشباع و پروتئين مى‌باشد، لذا نبايد بيش‌تر از 18 گرم در هفته مصرف شود.

4- پسته داراى مقدار زيادى فيبر مى‌باشد. فيبر به هضم مواد غذايى كمك مى‌كند، كلسترول و قند خون را تنظيم مى‌كند.

5- پسته در بين گروه آجيل‌ها، يكى از بهترين منابع پتاسيم مى‌باشد. پتاسيم يك عدد پسته برابر پتاسيم يك عدد پرتقال است. مقدار پتاسيم در 2عدد پسته بيش‌تر ازيك عدد موز مى‌باشد. پتاسيم موجود در پسته، به تعادل مايعات بدن كمك مى‌كند، ضربان قلب را تنظيم مى‌كند و براى كاهش فشار خون نيز بسيار مفيد مى‌باشد.

6- همچنين داراى فسفر مى‌باشد و در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها شركت مى‌كند، جلوى خستگى و ضعف را مى‌گيرد و براى تقويت عضلات بدن مفيد مى‌باشد.

7- پسته، مقدارى منيزيم نيز دارد كه منيزيم يكى از مهم ترين عناصر معدنى براى تبديل غذا به انرژى مى‌باشد، ضربان قلب را تنظيم مى‌كند و از گرفتگى عضلات جلوگيرى مى‌كند.

8- آهن در پسته، براى سرگيجه، خستگي، رنگ پريدگى و كم خونى مفيد است.

9- براى تقويت پوست، مو و ناخن بسيار مهم است.

10- پسته داراى ويتامين‌هاى B6 ، B1 و E مى‌باشد. ويتامين B6 كمك به سوخت و ساز پروتئين مى‌كند و در جذب مواد غذايى نيز نقش دارد. ويتامين B1 باعث افزايش انرژي، تقويت سلول‌هاى عصبى و متعادل كردن اشتها مى‌شود.

11- در بين آجيل‌ها، پسته داراى بيش‌ترين آنتى‌اكسيدان مى‌باشد. همان طوركه مى‌دانيد ويتامين E جزو گروه آنتى اكسيدان‌ها مى‌باشد و تقويت سيستم ايمنى بدن، سلامت چشم و جلوگيرى از خستگى و استرس و نيز جلوگيرى از تخريب سلول‌ها را بر عهده دارد.

12- پسته نيز مانند ديگر دانه‌ها، از بيمارى‌هاى قلبى جلوگيرى مى‌كند.

13- پسته باعث عملكرد درست مغز مى‌شود و شخص را آرام مى‌كند.

14- اين آجيل مى‌تواند جلوى پيشرفت بيمارى‌هاى مزمن از قبيل سرطان را بگيرد.

15- مطالعات نشان داده است؛ پسته مى‌تواند مقدار كلسترول خوب خون(HDL) را بالا ببرد و درعين حال مقداركلسترول بد خون(LDL ) و ترى گليسيريد را پايين بياورد.

16- پودر پسته، درمان كننده دندان درد مى‌باشد.

17- پسته تغييرى در فشار خون و افزايش وزن انجام نمى‌دهد. اما به خاطر كالرى بالايى كه دارد، به عنوان يك ميان وعده پركالرى شمرده مى‌شود و نبايد زياد مصرف شود.

18- براى كاهش نمك و چربى در رژيم غذايي، بايد از خوردن پسته بو داده و شور خوددارى كنيد.

لازم به ذكر است كه، 28 گرم پسته، بيش‌تر از 10 درصد نياز بدن به فيبر غذايي، ويتامينB6، ويتامين B1، منيزيم و فسفر را تامين مى‌كند.
 چهارشنبه 13 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن