تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816895881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودنمایی زنانه


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: خودنمایی زنانه



در كاربردهای قرآن واژه تبرج به معنای خودنمایی به كار رفته است. تبرج از ماده برج گرفته شده و به معنای این است كه زنی زیبایی های خود را برای مردان آشكار سازد. برج در زبان عربی به معنای ساختمانی است كه می توان آن را به آسانی و از راه دور دید و برج بلندی قابل توجه است كه به آسانی دیده می شود. از این رو كسی كه خودنمایی می كند می بایست به گونه ای رفتار كند كه به چشم آید و دیده شود.

زنانی كه به هر وسیله ای می كوشند تا خود را در جامعه نشان دهند متبرج نامیده می شوند. به ابزار و آلات تزیینی كه شخص به خود می آویزد و با سر و صدا توجه دیگران را برمی انگیزد، متبرجات گفته می شود. البته متبرجات تنها زینت آلاتی نیستند كه با سر و صدا و جرنگ و جرینگ توجه دیگران را به شخص جلب كند، بلكه شامل هر گونه وسیله ای است كه توجه دیگران را برمی انگیزد، از این رو ابزاری كه به نوعی با نور و رنگ خیره كننده نظر دیگران را به شخص جلب می كند نیز به عنوان متبرجات مطرح است.
بر این اساس در كاربرد قرآنی، متبرجات هر چیزی است كه به شكلی شخص را در چشم دیگران قرار می دهد و جلب توجه می نمایاند. زنانی كه با هر نوع رفتار حتی هنجاری و پوشش و تزیین، خود را در چشم مردان می آورند، متبرج و خودنما نامیده می شوند.

http://img.tebyan.net/big/1388/12/157222141973228219185861001611699231123116.jpg
افراط و تفریط در آراستگی


خودنمایی گرایش افراطی در حوزه آراستن است. به این معنا كه هر چیزی كه در اعتدال و تناسب ذوقی و زیبایی قرار می گیرند اگر به

شكل افراط عمل شود به عنوان خودنمایی مطرح می شود چنان كه شلختگی، تفریط در حوزه خروج از اعتدال و تناسب است. شیفتگی و شلختگی در یك اندازه مذموم و ناپسند است. كسی كه از حوزه اعتدال بیرون می رود و رفتار و كنش خویش را به گونه ای سامان می دهد كه شلختگی در آن نمودار می شود در حقیقت رفتار نابهنجاری را از خود بروز می دهد.
در آموزه های قرآنی انسان كامل، در حوزه شناختی و اخلاقی و هنجاری انسان معتدل است كه رفتاری میانه در همه حوزه ها از خود بروز می دهد. در تعبیر و تفسیر قرآن، امت نمونه و شاهد نیز امتی معتدل است. از این رو هرگونه افراط و تفریط در حوزه های اخلاقی و هنجاری می تواند به معنای خروج از دایره انسان كامل و یا امت شاهد و نمونه باشد. قرآن مومنان را به اعتدال و میانه روی دعوت می كند.
مردان و زنان مومن انسان هایی هستند كه به كمال و زیبایی گرایش دارند و به طور فطری و غریزی خود را می آرایند. از این رو آراستگی به عنوان یك فضیلت مورد توجه و تاكید آموزه های قرآنی است. اما با این همه قرآن روشن می سازد كه هر فضیلتی ممكن است به علت سوء برداشت و یا سوءرفتار و عملكرد به رذیلتی تبدیل گردد.
آراستگی زن و مرد موجب جلب و جذب رضایت آنان و تمایل قلبی به یك دیگر می شود. این مسئله در زنان شدید تر است، زیرا زنان می بایست با جلوه گری و تزیین، خود را در چشم مرد بیارایند تا مورد توجه و گرایش قرار گیرند. با این همه، همین تمایل به آراستگی، گاه به شكل افراطی خودنمایی بروز و ظهور می كند و به جای آن كه عاملی برای تقویت روابط خانوادگی و همگرایی زن و شوهر باشد به عنوان عاملی برای ایجاد شكاف و اختلاف خانوادگی درآید.
بسیاری از مردان از زنان خویش گلایه دارند كه خود را در جامعه بیش از ضرورت می آرایند و یا جلوه گری بیش تری در پیش مردان دیگر دارند اما در خانه از خودنمایی و آرایش و آراستگی آنان خبری نیست.
برج در زبان عربی به معنای ساختمانی است كه می توان آن را به آسانی و از راه دور دید و برج بلندی قابل توجه است كه به آسانی دیده می شود. از این رو كسی كه خودنمایی می كند می بایست به گونه ای رفتار كند كه به چشم آید و دیده شود.




خودنمایی برای رفع كمبودها


از علل و عواملی كه برای تمایل به آراستگی در میان مردان و زنان می توان بیان كرد، تمایل انسان به حذف كمبودها و به عبارتی رهایی از برخی از عدم تناسب هاست.
انسان وقتی به خود می نگرد برخی از عدم تناسب ها را كه برخاسته از شرایط محیطی، وراثتی و یا تاثیرات شیمیایی و یا تغذیه است در خود می یابد و لذا تلاش می كند تا این نقص ها و عدم تناسب ها را به گونه ای بپوشاند.
آرایش و آراستن به این معنا در حقیقت جست و جوی كمالی است كه به عللی در وی از دست رفته است. این گرایش به آراستگی را می بایست در شخصیت كامل و روحیه متعادل انسان جست. انسانی كه از نظر شخصیتی از تعادل روانی و روحی خوبی برخوردار است و از سلامت نفس و شخصیت بهره مند می باشد می كوشد با آراستن خویش، تناسبات را رعایت نماید. از این رو كسانی را كه به آراستگی گرایش دارند نباید انسان های غیر متعادل دانست، زیرا كمال گرایی و زیباجویی آنان است كه ایشان را وامی دارد به آرایش خویش اقدام كرده و تناسب های به نظر غیر موجود را ایجاد كرده و پدید آورند. از این رو انسان های كامل و با شخصیت سالم، گرایش به خودآرایی دارند.
از پیامبر (ص) روایت شده است كه اخلاق نیكو را در چهره های نیكو جست و جو كنید.
كسانی كه از نظر زیبایی از درجه ای از تناسب و اعتدال برخوردار هستند نیز می كوشند تا با آراستگی، باطن خویش را آشكار سازند. آراستگی ظاهر خود بیانگر باطن و سیرت زیباست. امیر مومنان همانند پیامبر (ص) خود را می آراست و از عطر و گلاب بهره می جست. پاكیزگی و طهارت به معنای آن است كه انسان به كمال و زیبایی ها گرایش دارد. از این رو مومن خود را می آراید و از اعتدال در همه حوزه ها بهره مند می شود و از افراط و تفریط دوری می ورزد.


راهكارهای قرآن برای مصونیت یابی زنان


قرآن برای آن كه جلوی تعرض و تجاوز مردان به زنان را بگیرد در شكل چند آموزه دستوری به مردان فرمان می دهد كه چشم خویش را از نامحرمان و زنان فرو بندند. فرو بستن چشم و غض بصر به معنای آن است كه مردان تحت تاثیر زنان قرار نگیرند، زیرا مردان به دیدن وسوسه می شوند و قلب های بیمار دلان تحت تاثیر این تحریك عواطف و احساسات به سوی زنان گرایش می یابد و متعرض آنان می شود.
دستور دیگری كه قرآن برای حفظ و حمایت زنان بیان می كند، مرتبط به خود آنان است.
بطوری كه از آنها می خواهد برای حفظ و مصونیت خود از تعرض دیگران خود را بپوشانند و حجاب و پوشش را به گونه ای مراعات كنند كه شناخته نشوند.
سومین دستوری كه در این باره می دهد مربوط به مساله تبرج و خودنمایی است. از زنان می خواهد كه از نوعی پوشش و یا ابزار زینتی و آرایشی استفاده نكنند كه آنان را همانند برج در چشم آورد و از هر سوی قابل توجه باشند.
زنی كه خود را می آراید به گونه ای كه از همه جا قابل رویت است، مورد تعرض و ایذا و آزار دیگران قرار می گیرد و مردان به صدای تبرج زینت ها و یا آرایش و پوشش های جلوه گر آنان به سوی آنها كشیده می شوند. این گونه است كه مورد اذیت و آزار قرار می گیرند و آرامش و امنیت آنان با خطر مواجه می شود.
قرآن بیان می دارد كه نوعی از آرایش و تبرج در جاهلیت وجود داشته است كه زنان با چنین نمایشگری و خودنمایی، وارد كوی و برزن می شدند و همواره مورد تعرض مردان قرار می گرفتند. برای رهایی و مصونیت یابی، بر زنان است كه از این گونه تبرج و خودنمایی پرهیز كنند. (احزاب آیه 32 و آیه 33)
زنان گاه زینت هایی را در زیر پیراهن و جامه های خویش می پوشیدند ولی این زینت آلات به شكلی بود كه هرگاه جامه های آنان كنار می رفت از زیر جامه جلوه گری خاصی داشت. بنابراین بر زنان است كه این قبیل زینت آلات را به گونه ای بپوشند كه به چشم نیاید تا جلوه گیری كند و چشم مردان را خیره سازد. (نور آیه 60)
این مساله خودنمایی و در چشم آمدن زنان آن چنان مهم و اساسی است كه خداوند شرط بر گرفتن حجاب كامل از سوی زنان سالخورده كه نومید از زناشویی هستند و دیگر قابلیت زناشویی را ندارند این قرار داده كه در هنگام بیرون آمدن از خانه ها خود را به زینت تبرج، آرایش نكنند (نور60.)
قرآن برای آن كه جلوی تعرض و تجاوز مردان به زنان را بگیرد در شكل چند آموزه دستوری به مردان فرمان می دهد كه چشم خویش را از نامحرمان و زنان فرو بندند. فرو بستن چشم و غض بصر به معنای آن است كه مردان تحت تاثیر زنان قرار نگیرند، زیرا مردان به دیدن وسوسه می شوند و قلب های بیمار دلان تحت تاثیر این تحریك عواطف و احساسات به سوی زنان گرایش می یابد و متعرض آنان می شود.



عوارض جلوه گری زنان


تبرج و جلوه گیری زنان در جامعه موجب پدید آمدن نابهنجاری های رفتاری و فروپاشی خانواده ها می شود از این روست كه قرآن بر زنان واجب كرده كه هنگام رو به رو شدن با مردان بیگانه و نامحرم از خودنمایی و تبرج و به چشم آمدن، خودداری ورزند. (نور آیه 60 و احزاب آیه 33)
زنانی كه خود را می آرایند و به آرایش تبرجی و خودنمایی درمی آیند امنیت اخلاقی جامعه را با دشواری و مشكل مواجه می سازند. زنان با این گونه رفتار و در چشم آمدن موجب می شوند كه مردان به سوی ایشان كشیده شوند و خانواده ها با بحران و اختلافات درونی مواجه گردند.
این دسته از زنان با خودنمایی خود مردان بیمار دل را به تحریك و انعطاف می كشانند و موجب می شوند مردان در پی تعرض و اذیت و آزار آنان برآیند.
برای حفظ امنیت اخلاقی جامعه و مصونیت یابی زنان از تعرض و تجاوز و آزار بهترین راه آن است كه به آموزه های قرآنی عمل كرده و اعتدال و میانه روی در جامعه رفتار نمایند
با تلخیص از کیهان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن