واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: محسن شريفيان "خيام خواني در بوشهر" را روانه بازار کرد
بيست و پنجمين آلبوم از سري آلبوم هاي موسيقي نواحي ايران، با بازپژوهش و بازخواني درباره خيام خواني در بوشهر با ضبط،گردآوري و متن "محسن شريفيان"، از سوي موسسه فرهنگي هنري ماهور منتشر شد.
http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Smal_Pic/2010%5C1%5C23%5Cimg633998534062031250.jpg
"خيامخواني يا خيامي گونهاي ويژه نادر و انتزاعي از موسيقي بوشهر است که تواماً مشتمل بر پريودهاي سازي و آوازي بوده ? ساز و آواز گاه به صورت مستقل و مبتني بر مبادله و سوال و جواب و گاه در بخشهايي در همرايي با هم تبلور مييابند. "
به گزارش ايرنا و به نقل از موسسه فرهنگي هنري ماهور، در موسيقى بوشهر از ديرباز، در کنار اشعار بومى، بويژه دوبيتىهاى فايز و مفتون، از اشعار شاعران ملى، همچون مولانا، فردوسى، نظامى و خيام، نيز استفاده مىشده است. اما در اين بين، «خيامخوانى» يا «خيامى» گونهاى ويژه، نادر و انتزاعى از موسيقى بوشهر است که توأماً مشتمل بر پريودهاى سازى و آوازى بوده، ساز و آواز گاه بهصورت مستقل و مبتنى بر مبادله و سؤال و جواب و، گاه در بخشهايى، در همرايى با هم تبلور مىيابند.
به نوشته شريفيان براي اين موسسه، ساختار متريک خيامى تلفيقى از متر آزاد و متر مشخص است. در آغاز، خواننده، بهعنوان پيشدرآمد، آوازى با متر آزاد در مايهى بيات ترک اجرا کرده، پس از خاتمهى آواز، با حفظ مايهى نخستين و ورود به ريتمى نزديک به 6/8 ، فضاى سرورآميزى ايجاد کرده، کار در قالب ترانههاى بومى ادامه مىيابداين گونه از موسيقى که تنها در بندر بوشهر قابل ملاحظه است، چه از نظر ساختار موسيقايى و چه به لحاظ مفاهيم درونى و کارکردهاى آن، در ميان انواع کارگانهاى موسيقى نواحى ايران موردى منحصربهفرد بهشمار مىآيد.
به نوشته شريفيان، با اين توضيح، قابل ذکر است که خيامى، نسبت به ديگر موسيقىهاى محلى بوشهر، داراى خصوصيات شهرىِ بيشترى است و بافت ملوديک آن داراى خصوصياتى است که آن را با ساير موسيقىهاى بوشهر متفاوت نشان مىدهد.
شاخصهى ريتم در بخش دوم و پرشتاب اين موسيقى، هماهنگ با هيجانات مخاطبان، از طريق دست زدنهاى گروهى در آکسانها و سرضربهاى ملودى و همراهى سازهاى ضربى، برجستگى مىيابد.
وجه تسميهى اين کارگان بىشک بهخاطر استفاده از رباعياتى است که لااقل تعدادى از آنها منتسب به خيام است.
حکيم ابوالفتح عمربن ابراهيم خيامى، مشهور به خيام، فيلسوف، رياضىدان و شاعر ايرانى است که در 12 محرم سال 439 هجرى قمرى در نيشابور متولد و در سال 517 هجرى در همان شهر درگذشت.
اين آلبوم شامل هشت خيامي است که به ترتيب خواننده و نوازندگان آن عبارتند از:
خيامى 1. خواننده: خدر عزيززاده، يزلهخوان: محمد صغيرى، نى جفتى: محمود پاکدل، ضرب: مرتضى پاليزدان و عبدالعلى مهندسى
خيامى 2.خواننده: عبدالرضا اخلاقى، فلوت: محسن حيدريه، ضرب: محمدرضا شوشترى و حسين سنگسر
خيامى 3. خواننده: غلام دوريه، فلوت: امير رسايىفر، ضرب: رجب بدرى مون و محمود ذوالقدر
خيامى 4. خواننده: خدر عزيززاده، فلوت: امير رسايىفر، ضرب: محمود ذوالقدر و مهدى شريفيان
خيامى 5 . خواننده: اسماعيل بختيارى آزاد، فلوت: امير رسايىفر، ضرب: حسين سنگسر و مهدى شريفيان
خيامى 6 . خواننده: روحاللَّه صفوى، فلوت: امير رسايىفر، ضرب: غلام دوريه و اسماعيل بختيارى آزاد
خيامى 7. خواننده: خدر عزيززاده، نى جفتى: محمود پاکدل، ضرب: مرتضى پاليزدان و محمدرضا شوشترى
خيامى 8 . خواننده: زندهياد جهانبخش کردىزاده (بخشو)، فلوت: مرحوم عباس کشتکار، ضرب: مرحوم موسى ياقوتزاده (سال 1347) با همراهى: باقر آرامى، امير و على کردىزاده، رجب بدرى مون، خدر شيخ ابولى، محمود يوسفى، رضا شريفيان، رضا زالپور، غلام شکرىفر، امير و قاسم ميرشکارى، حسين کاوهخو، مهدى حقانى، مهرداد راستيان، محسن مهرجويى، محمود شاکر، رامين تاجدالدينى و محمد ايزدپناهى
با تشکر فریبا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2290]