تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819540717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فناوري اطلاعات و نقش آن در توسعه متوازن كشور(‪ ۲‬و پاياني)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: فناوري اطلاعات و نقش آن در توسعه متوازن كشور(‪ ۲‬و پاياني)
داخلي. اقتصادي. ارتباطات. فناوري‌اطلاعات
شهرالكترونيك ، ضرورت شهر توسعه يافته
شهر الكترونيك، شهري است كه در آن ارايه و دسترسي شهروندان به دولت الكترونيك در هفت روز هفته و ‪ ۲۴‬ساعت شبانه روز امكان پذير است.

مديرعامل شركت مخابرات خراسان رضوي در اين‌باره گفت:ايجاد و تكميل شهر الكترونيك مبناي توسعه در شهر توسعه يافته محسوب مي‌شود لذا تكميل آن بايد هرچه سريعتر تحقق يابد.

مهندس علي كارگزار با اشاره به اينكه شهر توسعه يافته الكترونيك نيازمند بستر مخابراتي مناسب جهت ارايه خدمات الكترونيك به شهروندان آن است، افزود:خوشبختانه هم‌اكنون بستر مخابراتي فيبر نوري در اكثر نقاط شهر مشهد فراهم است و هر فرد يا سازماني تقاضاي اتصال به فيبر نوري را داشته باشد، ما در كمترين زمان ممكن مي‌توانيم نياز آنها را برآورده كنيم.

وي رسيدن به شهر توسعه يافته را بدون استفاده از فناوري اطلاعات غير ممكن دانست و اظهار داشت: يك شهر توسعه يافته بدون استفاده از تمامي ابزار فناوري اطلاعات نمي‌تواند تمامي نيازهاي شهروندان خود را برآورده نمايد و به همين دليل است كه فناوري اطلاعات به عنوان يك الزام جهت ايجاد شهر توسعه يافته تلقي مي‌شود.

شهروند الكترونيكي، زيرساخت توسعه يافتگي
بنيانگذار شهرهاي الكترونيك در ايران از شهروند الكترونيكي به عنوان نياز اصلي براي تحقق كامل شهرهاي توسعه يافته ياد كرد و گفت:شهروندان الكترونيك با استفاده از دانش، از ابزار مختلف از جمله فناوري اطلاعات بهره‌مند مي‌شوند.

دكتر علي اكبر جلالي افزود: شهروند الكترونيكي كمك مي‌كند كه نگاه ما به اينترنت در جهت توانمندي و ارتقاي دنيا عوض شود و ما را قادر مي‌سازد كه از امكانات و زيرساخت‌هاي موجود بهترين استفاده را ببريم.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت گفت: تا زماني كه تقاضا از سوي شهروندان براي توسعه شهر توسعه يافته نباشد نمي‌توان به تحقق آن اميدوار بود لذا بايد فضاي فرهنگي را بر اساس تقاضا در شهر توسعه يافته به وجود آورد.

وي با بيان اينكه شهر الكترونيك مي‌تواند به پياده‌سازي ايده شهر توسعه يافته كمك شاياني كند،افزود:مثلا در حوزه فرهنگي ‪ ۲۰‬ميليون زائري كه به مشهد سفر مي‌كنند مي‌توانند فرهنگ شهرالكترونيك را به تمام كشور منتقل سازند و شهرهاي الكترونيك به صورت كامل در كشور ايجاد شود.

وي گفت:در حوزه سياسي نيز ما مي‌توانيم توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي شهر مشهد و ساير شهرهاي ديگر را به كمك شهر الكترونيك به تمام جهان نشان دهيم.

اين استاد دانشگاه شهروند را اصل و پايه شهر الكترونيك دانست و افزود:
تمام سرمايه‌گذاري هاي جهان براي ارايه‌خدمات بهتر و مناسب تر براي شهروندان شهرها و كشورهاي مختلف انجام مي‌شود.

شهر توسعه يافته در سايه جامعه اطلاعاتي
جلالي ظهور توسعه يافتگي را در جامعه اطلاعاتي دانست و افزود: جهان از سال ‪ ۲۰۰۰‬به سمت جامعه اطلاعاتي پيش رفته و در اين جامعه توليد اطلاعات و استفاده از آن براي همگان آزاد است و خوشبختانه ايران نيز در كنفرانس‌هاي مختلف جامعه اطلاعاتي جهان شركت داشته است.

عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعيت فناوري اطلاعات را ابزار مديريت دانايي محور دانست و گفت:با افزايش علم و مديريت دانايي محور به كمك فناوري اطلاعات مي‌توان فعاليت مديريتي، مديران را يكپارچه كرد.

او اظهار داشت: ما چون نمي‌دانيم جهان به چه سمت حركت مي‌كند،امنيت خود را به خطر انداختيم لذا فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌تواند به ما كمك كند كه بهترين مسير را انتخاب كنيم.

جلالي گفت: مسير دانايي، عصر دانايي، نوآوري، خلاقيت و ... نشان‌دهنده دانش محور بودن دنيا است، بنابر اين بايد هرچه سريعتر به اين سمت حركت كنيم.

او با بيان اينكه هم‌اكنون همگرايي علم، فناوري، انسان و ماشين از طريق شبكه در حال ايجاد دنياي جديدي است، گفت:اين دنياي جديد قبلا در آموزه‌هاي ديني ما ترسيم شده است، لذا اين آموزه‌ها كليد عصر دانايي است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در دنياي ديجيتالي امروز هر چيزي كه يكي از ما بياموزيم، منافعش به همه ما مي‌رسد،افزود: جهان به سرعت در حال حركت و تغيير است و ما بايد هرچه سريع‌تر سيستم آموزشي خود را براي جهان فردا آماده كنيم.

تجارت الكترونيك ، دروازه معاملات بدون مرز
تجارت الكترونيك ، ارتباطات، مديريت داده‌ها و خدمات ايمني را يكپارچه مي‌سازد تا كاربران تجاري در سازمانهاي گوناگون بتوانند به صورت خودكار اطلاعات را مبادله كند.

تجارت الكترونيك به معني اطلاع‌رساني، تبليغات و خريدوفروش كالاها و خدمات و حفظ و برقراري روابط تجاري از طريق سيستم‌هاي مخابراتي و ابزارهاي پردازش داده‌ها است.

رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي خراسان رضوي در اين‌باره گفت:پتانسيل- هاي تجاري و اقتصادي شهرها، از طريق تجارت الكترونيك به راحتي قابل ارايه به تمام مردم كشور و دنيا است.

مهندس عيسي نجفي افزود:محصولات صادراتي شهري مانند مشهد همانند زعفران، فرش، زرشك، پوستين، سنگ فيروزه و ... مي‌توانند از طريق تجارت الكترونيك با كمترين زمان و بيشترين بعد جغرافيايي (مجازي) به فروش رسد.

وي با بيان اينكه جهت رشد تجارت الكترونيك در كشور يك سري زيرساخت‌هاي بايد فراهم شود، اظهار داشت: به غير از زيرساخت‌هاي سخت افزاري همانند سرعت اينترنت، امضاي ديجيتال و پول الكترونيكي، بايد زيرساخت‌هاي فرهنگي براي استفاده شهروندان و بازرگانان از اين خدمات هم فراهم شود.

او با اشاره به اينكه اگر زيرساخت‌هاي سخت افزاري و نرم افزاري آماده باشند، اما استفاده‌كننده نباشد،گفت:اين نوع آماده‌سازي و توسعه درجا نام دارد و همه بخش‌ها بايد بايكديگر توسعه يابند.

نجفي مبناي توسعه شهر توسعه يافته را توسعه سازمانها، دولت، دانشگاه، شهرها و در آخر شهروندان دانست و افزود: ما اميدواريم همه بخش‌هاي مشهد در مباحث الكترونيك با هم رشد كند.

رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي خراسان رضوي با بيان اينكه مشهد به خاطر وجود بارگاه ملكوتي حضرت رضا(ع) بايد از فناوري‌هاي جديد استفاده كند، گفت: فناوري‌هاي جديد بايد به شهرها كمك كند تا با يك بازاريابي اقتصادي مناسب جهت توسعه منطقه گام بردارد.

گسترش صنعت نرم افزار، مبناي توسعه كنوني كشور
يك استاد دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد هم گفت: توسعه صنعت نرم افزار باعث پيشرفت فناوري اطلاعات در شهر توسعه يافته مي‌شود زيرا اين صنعت به ابزار خاصي نياز ندارد.

دكتر محمود نقيب زاده افزود: متاسفانه ما به لحاظ نرم افزاري و استفاده از صنعت نرم افزار در جهان بسيار عقب هستيم لذا بايد هرچه سريعتر به فكر گسترش اين حوزه باشيم.

وي دستيابي به شهر توسعه يافته را بدون سرمايه‌گذاري در صنعت نرم افزار بسيار مشكل دانست و گفت:با وجود پتانسيل مناسب دانشگاهي در كشور اگر سرمايه‌گذاري و حمايت كافي از اين قشر در بخش نرم افزار انجام شود، صنعت نرم افزار به عنوان يكي از سرآمدهاي شهر توسعه يافته مطرح مي‌شود.

او با اشاره به آنچه كه سرشكستگي دانش آموختگان دانشگاهي در حوزه نرم افزار ناميد،گفت: جوانان ما پتانسيل ورود به اين عرصه را دارند اما متاسفانه سرمايه لازم براي فعاليت در اين حوزه را ندارند لذا بايد با شكل گيري پروژه‌هاي نرم افزاري در شهرهاي مختلف كشور، به توسعه اين بخش كمك كنيم.

اين استاد دانشگاه فردوسي مشهد افزود:متاسفانه زماني كه جوانان ما شاهد عدم حمايت كافي از سوي دولت باشند، جذب كارهاي اقتصادي مانند فروش سي دي يا كامپيوتر مي‌شوند.

وي يكي از جاذبه‌هاي فناوري اطلاعات در عرصه مذهبي را زيارت مجازي از راه دور عنوان كرد و گفت:خوشبختانه نمونه‌اي از استفاده ابزار فناوري اطلاعات در مشهد شكل گرفته كه اين نشان‌دهنده تعريف پروژه‌هاي بزرگ در سايه فناوري اطلاعات در اين كلانشهرها است.

وي بحث عدم رعايت قانون كپي رايت در كشور را به عنوان يكي از معضلات اساسي در صنعت نرم افزار دانست و افزود: قوانين و آيين نامه‌هاي مختلفي بايد در زمينه كپي رايت براي حمايت از متخصصان تصويب شود كه اين قوانين بايد با مجازات همراه باشد تا كارايي مناسب داشته باشد.

دكتر نقيب زاده بحث فرهنگ‌سازي در زمينه رعايت قانون كپي رايت را از ديگر راه حل‌ها براي توسعه صنعت نرم افزار در كشور ذكر كرد.

شهر توسعه يافته،ارگانيسم موجود زنده
يك جامعه شناس نيز شهر توسعه يافته را ارگانيسم زنده توصيف كرد و گفت:
اين موجود زنده حيات دارد لذا پيكر اين موجود نيز بايد زنده باشد.

دكتر سيد جواد حسيني با بيان اينكه حيات دادن به پيكر موجود زنده (شهر توسعه يافته) به عنوان يك ايده آل نيست، افزود: ما بايد ببنيم اين موجود زنده چه نيازهايي دارد؟ به چه نيازهايش بايد پاسخ دهيم؟ و تاكنون به كدام نيازها پاسخ داده ايم؟
وي اظهار داشت: كالبد شهر و اصول شهرسازي شهر توسعه يافته بايد منطبق با فرهنگ و جامعه ما باشد تا اين موجود زنده از يك شكل بسيار زيبا برخوردار باشد.

او يكي از نيازهاي اصلي شهر توسعه يافته را آموزش شهروندي دانست و اظهار داشت: اين آموزش بايد در تمام سطوح از جاروكش گرفته تا پليس انجام شود و اين آموزش بايد در جهت ساختن يك شهرآباد و آزاد باشد.

دكتر حسيني گفت:به عنوان مثال در اين آموزش جاروكش بايد بداند در هنگام باد چگونه جارو كند تا وقت كمتري از او تلف شود و يا يك پليس راهنمايي ياد بگيرد كه هنگام سبز شدن چراغ قرمز مردم را با عجله به سمت مقصد راهنمايي نكند، زيرا اين امر سبب ايجاد استرس در آنان مي‌شود.

اگر چه به نظر مي‌رسد تا رسيدن به يك توسعه متوازن مبتني بر فناوري اطلاعات و شهر الكترونيك راه درازي در پيش است،ولي مي‌توان اميدوار بود كه سرانجام تمامي امكانات و ابزار فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان شاهراه اصلي توسعه يافتگي كشور هرچه سريعتر محقق شده،مردم و مسوولان در كنار هم لذت استفاده از فناوري را در شهر و در نتيجه در كشور توسعه يافته تجربه كنند.ك/‪۴‬
 سه شنبه 12 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن