واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: حلول ماه رمضان مبارك باد
حلول ماه رمضان ماه رحمت و غفران الهي بر مردم ايران اسلامي مبارك باد .
هموطن آنلاين _حلول ماه رمضان ماه رحمت و غفران الهي بر مردم ايران اسلامي مبارك باد.
ماه رمضان نهمين ماه از ماههاي قمري و بهترين ماه سال است ، بهترين فرصت براي به دست آوردن كمال و معنويت ؛ ماهي كه مي توان در آن به تقرب رسيد و حقايق را آنگونه كه هست نظاره كرد.
در اين ماه شريف ؛ روحانيت خاصي بر جسم و روح انسان حاكم است و آدم خاكي به واسطه تاثير اين حالات احساسي آسماني دارد .
رمضان ؛ ماه رحمت و غفران الهي است كه درياي بيكران لطف و عنايت حضرت دوست در آن جوشش و تلاطم ديگري دارد .
پيامبر اعظم (ص ) شعبان را ماه خود و رمضان را ماه خدا دانست و امت خويش را نسبت به اهميت آن آگاه فرمود .
امام سجاد (ع) نيز در وداع از ماه مبارك رمضان ؛ مناجاتي جانسوز دارد و مانند كسي كه مي خواهد از عزيزترين خويش جدا شود با اين ماه پر عظمت بدرود مي گويد .
رمضان از اسماء الهي است
رمضان اسمى از اسماء الهى است و نبايد به تنهائى ذكر كرد مثلا بگوئيم، رمضان آمد يا رفت، بلكه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعنى ماه را بايد به اسم اضافه نمود، در اين باره به سخنان حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) اشاره مي كنيم .
هشام بن سالم نقل روايت مي كندو مي گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابي جعفرامام باقر (ع ) بوديم ، پس سخن از رمضان به ميان مي آورديم .
امام عليه السلام فرمود: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمىرود و نمىآيد كه شىء زائل و نابود شدنى مىرود و مىآيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله مىباشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم (سلام الله عليهما) را براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب (عليه السلام) روايتشده كه حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان» (2) شما به راستى نمىدانيد كه رمضان چيست (و چه فضائلى در او نهفته است).
واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن
رمضان از مصدر «رمض» به معناى شدت گرما ، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است ، انتخاب چنين واژهاى براستى از دقت نظر و لطافت خاصى برخوردار است ، چرا كه سخن از گداخته شدن است ، و شايد به تعبيرى دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش ، زيرا كه رمضان ماه تحمل شدائد و عطش است ، عطشى ناشى از آفتاب سوزان يا گرماى شديد روزهاى طولانى تابستان.
و عطش ديگر حاصل از نفس سركشى كه پيوسته مىگدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذير است.
در مقايسه اين دو سوزش، دقيقا رابطه عكس برقرار است، بدين مفهوم كه نفس سركش با چشيدن آب تشنهتر مى گردد، وهرگز به يك جرعه بسنده نمىكند، و پيوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذير جهت ارضاى تمايلات خود وا مىدارد. و در همين رابطه است كه مولوى با لطافت هرچه تمامتر اين تشبيه والا را به كار مىگيرد و مىگويد:
آب كم جو تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آيد جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زين طلب بنده به كوى حق رسيد درد مريم را به خرما بن كشيد اما از سوى ديگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سيرى پذير است، و قانع كننده.
اين ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب هاي قدر در آن قرار دارد.
فضيلت ماه رمضان بسيار زياد و نامحدود است كه به برخي از حوادث و رويدادهاي مهم اين ماه اشاره مي كنيم :
وفات حضرت خديجه در دهم رمضان سال دهم بعثت.
ولادت امام حسن (ع ) نيمه رمضان سال دوم هجرت.
جنگ بدر در سال دوم هجرت. فتح مكه در سال هشتم هجرت.
مراسم عقد اخوت و پيمان برادري ميان مسلمان، و ايجاد اخوت اسلامي بين پيامبر و حضرت علي (ع ) .
بيعت مردم به ولايت عهدي امام رضا (ع ) در سال 201 قمري.
دوشنبه 11 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هموطن سلام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]