تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819379137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از خوردن چه غذاهايي هنگام افطار و سحر بايد خودداري كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: از خوردن چه غذاهايي هنگام افطار و سحر بايد خودداري كنيم
تهران / واحد مركزي خبر / بهداشت و سلامت 1387/06/11
يكي از عادات غلط غذايي روزه داران اين است كه به دليل تشنگي زياد در هنگام شروع افطار آب سرد ، نوشابه و يا غيره استفاده مي كنند ولي به انان توصيه مي شود افطار خود را با كمي آب گرم و يا چاي آغاز كنند .
مي توانيد از خرما يا كشمش استفاده كنيد زيرا اين دو سبب ضمن كنترل اشتها از بيش خواري به هنگام افطار ممانعت مي كنند .
علاوه بر آن ، مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است زيرا خرما منبع خوبي از مواد مغذي ، قند ، فيبر و پتاسيم است لذا توصيه مي شود كه در وعده افطار حتي المقدور سه تا پنج عدد خرما مصرف شود اما از خوردن بيش از حد خرما نيز مانند ديگر شيريني ها بايد پرهيز كرد .
به طوركلي توصيه مي شود در ماه مبارك رمضان به جاي انواع شيريني ها مانند زولبيا و باميه كه حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي ( ويتامين ها و املاح ) هستند از مواد غذايي طبيعي شيرين مانند خرما ، كشمش و انواع ميوه استفاده شود .
افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار ، چاقي و اضافه وزن را در پي خواهد داشت .
از طرف ديگر نوشيدن آب زياد هم به هنگام افطار سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي شود . بعد از صرف سحري نيز بسياري از هموطنان از بيم تشنگي در طول روز مقدار زيادي آب مي نوشند كه كار درستي نيست .
توصيه مي شود كه در وعده هاي سحري و افطار از پرخوري ، مصرف غذاهاي چرب و سرخ كردني و غذاهاي حاوي مقادير زياد قندهاي ساده مثل قند و شكر پرهيز شود .
همچنين از نوشيدن بيش از دو فنجان چاي در وعده سحري هم بايد اجتناب كرد چون چاي زياد باعث افزايش دفع ادرار و از دست رفتن نمكهاي معدني كه بدن شما در طول روز به آن احتياج دارد ، مي شود .
توصيه مي شود روزه داران از مصرف تنقلات مانندآجيل و شكلات و شيريني در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند ، اين قبيل مواد ديرهضم هستند و سبب مي شود كه هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا كاهش پيدا كند . همچنين ، مصرف مواد غذايي سنگين ، ديرهضم ، پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نيست چون هم فشار زيادي به دستگاه گوارش وارد مي شود و هم خواب را مختل مي كند .
توصيه مي شود به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آب پز و بخارپز يا كبابي استفاده شود .
كودكان به خصوص آناني كه از نظر جثه كوچك و كم وزن هستند بهتر است روزه كامل نگيرند ولي مي توان انان را در برنامه سحر و افطار شركت داد و تشويقشان كرد چون اين ايام و گرمي حضور اعضاي خانواده به دور سفره سحري و افطاري محيطي سرشار از معنويت آنها را به وجد خواهد آورد و خاطره شيريني برايشان خواهد بود .
سالمندان هم اگر روزه مي گيرند بايد مراقبت بيشتري بنمايند كاهش ميزان آب در بدن سالمندان و كاهش قند خون ممكن است موجب سرگيجه شود و اينگونه سرگيجه ها اگر موجب افتادن شود براي سالمندان خطرآفرين است .
مصرف ميوه رنده شده ، ‌لبنيات به ويژه شيركم چرب ، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشيدن چاي كمرنگ براي آنها مفيد است و مي تواند تعادل آب و املاح را برقرار كند .
روزه در افراد بيمار با توجه به نوع بيماري متفاوت است در بعضي از بيماريها افراد مي توانند با مشاوره با متخصص تغذيه روزه بگيرند و حتي گاهي روزه داري براي آنان مفيد است ولي بيماران بايد نظر پزشك معالج خود را ملاك اصلي قرار دهند و بدون مشورت به ويژه اگر تحت رژيم هاي خاص درماني هستند ، اقدام نكنند .
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن