تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819761845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغيير ضوابط شماره‌گذاري خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تغيير ضوابط شماره‌گذاري خودرو
دنياي اقتصاد- جزئيات مصوبه جامع دولت براي ساماندهي حمل‌ونقل عمومي و مصرف سوخت ابلاغ شد، از نكات مهم مصوبه اخير مي‌توان به اجباري شدن نصب ترمز ضدقفل ABS روي تمامي خودروهاي توليدي از ابتداي ارديبهشت سال آينده و نصب برچسب سوخت و درج رتبه انرژي در سند خودروهاي بنزيني و موتورسيكلت‌ها از اول دي‌ماه امسال اشاره كرد.
ضوابط جديد شماره‌گذاري خودروهاي داخلي و وارداتي اعلام شد
حميدرضا بهداد
در حالي كه به پايان نيمه اول سال 87 نزديك مي‌شويم روز گذشته، مصوبه جامع دولت براي ساماندهي حمل‌ونقل عمومي و مصرف سوخت كه معاون اول رييس‌جمهور آن را براي اجرا ابلاغ كرده است روي پايگاه اطلاع‌رساني دولت قرار گرفت.
در اين مصوبه، ضوابط جديد شماره‌گذاري خودروهاي داخلي و وارداتي به منظور مديريت بهينه و كاهش مصرف سوخت در نظر گرفته شده است. از نكات مهم مصوبه اخير مي‌توان به اجباري شدن نصب ترمز ضدقفل ABS روي تمامي خودروهاي توليدي از ابتداي ارديبهشت سال آينده و نصب برچسب سوخت و درج رتبه انرژي در سند خودروهاي بنزيني و موتورسيكلت‌ها از اول دي‌ماه امسال اشاره كرد. همچنين در اين مصوبه آمده است از ابتداي ارديبهشت سال آينده همه تاكسي‌هاي جديد در شهرهاي داراي جايگاه گاز طبيعي بنابر اعلام وزارت نفت بايد براي شماره‌گذاري به موتور پايه‌گاز سوز مجهز باشند.
الزام به نصب ترمز ضد قفل از سال آينده
اوايل سال گذشته سردار محمد رويانيان فرمانده راهور ناجا از ارسال نامه‌اي به رييس‌جمهور خبر داد كه در آن به الزام خودروسازان به نصب سيستم ترمز ضد قفل (ABS) و همچنين ايربگ (كيسه هوا) تاكيد شده بود. وي دليل اين اقدام را آمار بالاي كشته‌شدگان در تصادفات جاده‌اي و وجود برخي نواقص در خودروهاي توليد داخل عنوان كرده بود.
هر چند كه تا به امروز رسما خبري از واكنش رييس‌جمهور به نامه رييس پليس راهور، منتشر نشده، اما بنابر مصوبه جامع دولت براي ساماندهي حمل‌ونقل عمومي و مصرف سوخت نصب ترمز ضدقفل براي شماره‌گذاري خودروها و وسايل نقليه باري و مسافري به جز موتورسيكلت از اول ارديبهشت سال آينده اجباري است. اين در حالي است كه رويانيان چندي پيش نيز طي نشستي خبري به خودروسازان داخلي هشدار داد كه در صورت بي‌توجهي به نكات ايمني، سال آينده محصولات ناايمن آنها را معرفي خواهد كرد. رييس پليس راهور ناجا در حال حاضر همزمان سمت رياست ستاد مديريت حمل‌ونقل و مصرف سوخت (تبصره 13 سابق) را نيز بر عهده دارد و مصوبه اخير به نوعي از آغاز اعمال نكات ايمني بيشتر در خودروهاي توليد داخل، حكايت مي‌كند. البته رويانيان طي نامه‌اي كه به رييس‌جمهور ارسال كرده، الزام نصب ايربگ روي خودروها را نيز خواستار شده است كه در مصوبه اخير اشاره‌‌اي به آن صورت نگرفته و اين در شرايطي است كه خودروسازان داخلي همواره استفاده از ترمز ضدقفل و ايربگ را به عنوان آپشن در نظر داشته و خودروهاي مجهز به اين دو سيستم ايمني، محصولاتي سفارشي به حساب مي‌آيند چرا كه تجهيز خودروها به اين دو سيستم ايمني هزينه توليد خودرو را افزايش داده و ممكن است مشتريان روي خوش به اين موضوع نشان ندهند. در حال حاضر استفاده از ايربگ و ترمز ضدقفل در كشورهاي اروپايي، طرحي اجباري محسوب مي‌شود و خودروسازان ملزم به رعايت آنها در توليداتشان هستند. البته به جز ترمز ضدقفل (ABS) هم‌اكنون سيستم‌هاي ايمني پيشرفته‌تري نظير ASR، EBD و ESP نيز كه كاربري‌هاي مختلفي مانند افزايش پايداري و فرمان‌پذيري را دارند در خودروهاي اروپايي به كار گرفته مي‌شوند.
الزام به نصب برچسب سوخت در حين شماره‌گذاري
دو ماهي مي‌شود كه ديگر از اختلاف‌هاي ميان خودروسازان داخلي و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت مبني بر نصب برچسب انرژي روي خودروهاي توليد داخل، خبري نيست اين در شرايطي است كه طي مصوبه جامع دولت، از اول دي ماه سال‌جاري شماره‌گذاري خودروهاي بنزيني و موتورسيكلت‌ها، منوط به نصب برچسب و همچنين درجه رتبه انرژي در سند خودرو (با حروف فارسي) خواهد بود. ساير وسايل نقليه نيز از اول ارديبهشت سال آينده ملزم به اين كار هستند البته خودروسازان داخلي از ارديبهشت امسال ملزم به رعايت اين موضوع شدند با اين تفاوت كه آن زمان بحثي از عدم شماره‌گذاري خودروها، در صورت نچسباندن برچسب در ميان نبود، اين در حالي است كه سايپا و ايران‌خودرو هر كدام طي مراسمي جداگانه در اواخر بهار امسال، برچسب انرژي را به صورت نمادين روي محصولاتشان نصب كردند و سرپرست موسسه استاندارد نيز چندي پيش در گفت‌وگو با خبرنگار ما از روند مثبت نصب برچسب انرژي خبر داد.
توليد تاكسي با موتور پايه گازسوز اجباري شد
آن‌طور كه در مصوبه جامع دولت براي ساماندهي حمل‌ونقل عمومي و مصرف سوخت پيداست، شرط لازم براي شماره‌گذاري تاكسي‌ها از ابتداي امسال دوگانه‌سوز بودن آنها در نظر گرفته شده و همچنين از اول ارديبهشت‌ سال آينده نيز همه تاكسي‌هاي جديد در شهرهاي داراي جايگاه عرضه گاز طبيعي بنابر اعلام وزارت نفت براي شماره‌گذاري بايد به موتور پايه گازسوز مجهز باشند. اين بند از مصوبه جامع دولت در شرايطي است كه هم‌اكنون برخي مناطق شرقي كشور حتي داراي شبكه گازرساني نيز نيستند و از طرفي شهرهاي بهره‌مند از اين شبكه هم اوضاع مناسب و درخوري را از جنبه وجود جايگاه‌هاي عرضه گاز (CNG) ندارند و از سوي ديگر موتور پايه گازسوز هنوز در كشور به توليد انبوه نرسيده است.
خريداران خودروهاي داخلي نيز بايد خودروي فرسوده اسقاط كنند
ستاد تبصره (13) سابق مردادماه سال گذشته توليد خودروهاي بنزين‌سوز با مصرف بيش از 6ليتر را ممنوع كرد به نحوي كه خودروسازان داخلي مي‌بايست براي توليد محصولات بنزين‌سوز از اين ستاد مجوز مي‌گرفتند از طرفي ورود خودروهاي خارجي با مصرف بيش از 6ليتر نيز منوط به اسقاط خودروهاي فرسوده در نظر گرفته شد. اين درحالي است كه طي مصوبه جامع ابلاغ‌شده اخير، از اول مهر امسال بايد به ازاي واردات خودروهاي با مصرف 6ليتر و كمتر، يك خودروي فرسوده، بيش از 6ليتر تا 10ليتر، دو خودروي فرسوده و بيش از 10ليتر نيز 3خودروي فرسوده از رده خارج شود. اين در شرايطي است كه بيشتر خودروهاي وارداتي به كشور داراي مصرف سوخت بالايي هستند و تقاضا براي آنها افزايش يافته است همچنين طبق اين مصوبه خريداران خودروهاي توليد داخل با مصرف بيش از 10ليتر نيز بايد براي شماره‌گذاري اين خودروها از اول مهر امسال نسبت به اقساط يك خودروي فرسوده اقدام كنند.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن