تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817803033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چانه‌زني ايران براي صادرات گاز در شمال و جنوب


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: چانه‌زني ايران براي صادرات گاز در شمال و جنوب
گروه انرژي- ايران در حالي براي افزايش نقش‌آفريني در نقشه انرژي‌اي منطقه ژئواكونوميك، مذاكرات و توافق براي صادرات گاز خود را در چند جبهه جنوبي و شمالي دنبال مي‌كند كه وزير نفت مي‌گويد: «ايران به هيچ وجه براي فروش گاز خود التماس نمي‌كند»


ايران هم اكنون مذاكرات خود را براي صدور گاز به عمان، ارمنستان و هندوستان و پاكستان و... دنبال مي‌كند.
همزمان با سفر رييس جمهور به تركيه طي روزهاي اخير مذاكرات جدي با اين كشور براي تعيين نرخ فروش گاز صورت گرفت كه بدون نتيجه باقي مانده است. به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني كه روسيه به عنوان همسايه شمالي و اولين دارنده ذخاير گاز تمايل جدي به تشكيل اوپك گازي نداشته و چندان هم در خصوص تقويت توان يك رقيب صادراتي همانند ايران خشنود نيست، درهمين‌حال مهم‌ترين موضوع چالش برانگيز تعيين قيمت فروش، صادرات گاز ايران به اين كشورها است.
اگر چه ايران به دليل نياز بازارهاي مصرف موقعيت دست بالايي در مذاكرات و چانه‌زني‌هاي گازي دارد، اما به دليل اينكه موضوع قيمت براي تمام بازارهاي نوظهور يكسان نبوده و گاه نوپديد است،به امري پرحاشيه در مذاكرات گازي درآمده است. مذاكره ايران با عمان بر سر نحوه قيمت‌گذاري فروش گاز، درخواست تركيه براي تعديل قيمت، نبود توافق بر سر قيمت گاز مورد نياز پاكستان و هندوستان و .... نمونه‌هاي تلاش ايران براي فروش گاز به قيمت واقعي است.
التماس نمي‌كنيم
اواسط هفته جاري، وزير نفت نسبت به موضوع ارزان فروشي گاز از ايران واكنش جدي نشان داد. غلامحسين نوذري، در پي پرسش مكرر خبرنگاران نسبت به قيمت‌گذاري گاز گفت: ايران اهميت زيادي براي فروش گاز خود دارد و براي امضاي قرارداد خط لوله صلح به هند و پاكستان التماس نمي‌كند.
واكنش به يك خبر
به گزارش خبرنگار ما، از ميان تمام سوژه‌هايي كه در هفته جاري براي صادرات گاز و قيمت‌گذاري آن مطرح شد، موضوع فروش گاز به عمان روي ديگري داشت.
پس از آن كه اعلام شد بخشي از فروش گاز به عمان رايگان است، يك مقام نفتي يعني محمود زيركچيان‌زاده روز گذشته درباره موضوع صادرات يك‌ميليارد فوت مكعب گاز ايران به عمان، تبديل شدن بخشي از اين گاز به ال.ان.جي و قيمت گاز صادراتي اظهار داشت: براساس تفاهم‌نامه امضا شده بين ايران و عمان يك‌ميليارد فوت مكعب گاز در روز به كشور عمان صادر خواهد شد كه بخشي از اين گاز جهت مصارف داخلي عمان اختصاص خواهد يافت و بخشي ديگر جهت تبديل به ال.ان.جي به عمان صادر مي‌شود.
وي افزود: اين موضوع در راستاي ورود به بازارهاي پايين‌دستي و ايجاد ارزش افزوده مطرح شده و در مورد توليد ال.ان.جي ايران براي نخستين بار شريك مي‌شود. مديرعامل شركت نفت فلات قاره در مورد فرمول قيمت گاز صادراتي به عمان گفت: قيمت گاز چون هنوز نهايي نشده است نمي‌توانم آن را ذكر كنم، اما ميزان آن بالاتر از قراردادهاي مشابه بوده و متناسب با قيمت نفت تنظيم مي‌شود.
صادرات گاز ايران به ارمنستان
افزون بر اين، هفته گذشته ايران و ارمنستان موانع و مشكلات پروژه صادرات گاز ايران به ارمنستان را بررسي و اين كشور اعلام كرد كه از اول اكتبر (10مهر) آمادگي دريافت گاز و صادرات برق به ايران را دارد.
رسول سلماني، سرپرست مديريت مهندسي و رييس نظارت بر عمليات صادرات گاز شركت ملي صادرات گاز ايران در گفت‌وگو با شانا
مي‌گويد: صادرات گاز ايران به ارمنستان 1/1ميليارد مترمكعب در سال خواهد بود و در مقابل سالانه 3/3ميليارد كيلووات ساعت برق از ارمنستان وارد مي‌كند.
وي افزود: در مرحله اول ارمنستان ميزان گاز كمتري دريافت مي‌كند و به تدريج ميزان آن افزايش مي‌يابد. مقدار صادرات برق نيز هنوز مشخص نيست و قرار است طرف ارمني بعد از انجام محاسبات لازم ميزان آن را اعلام كند.
تاسيسات صادرات گاز ايران به ارمنستان اسفند 1385 به بهره‌برداري رسيد و براساس قرارداد دو كشور، ايران از همان زمان براي آغاز انتقال گاز به ارمنستان اعلام آمادگي و عمليات ارسال گاز به خط مرزي را آغاز كرد اما طرف ارمني به دليل آماده نبودن خط لوله لازم با تاخير دربرداشت گاز از خط لوله روبه‌رو بوده است.
خريد گاز از تركمنستان
در همين شرايط افزايش واردات گاز از تركمنستان و تعيين قيمت جديد گاز صادراتي از جمله محورهاي سه دوره مذاكرات مسوولان اين دو كشور در روزهاي اخير است. سفير ايران در تركمنستان در گفت‌وگو با مهر اعلام كرد: تعيين قيمت جديد گاز صادراتي تركمنستان تا پايان سال‌جاري ميلادي تعيين تكليف مي‌شود. محمدرضا فرقاني، از تشكيل كارگروه ويژه‌اي براي تعيين نرخ خريد گاز تركمنستان از سوي ايران خبر داد تا مشكل قطعي گاز نظير پارسال پيش نيايد. تركمنستان در حال حاضر روزانه 20 تا 23ميليون مترمكعب گاز به ايران صادر مي‌كند كه قرار است در فصل زمستان به 30ميليون مترمكعب افزايش يابد.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن