تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813620181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب و سنن پیامبر در دعاو ذکر پاره‏اى از ادعيه و اذکار او2


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى سفره غذا را نزد او مى‏نهادند، مى‏گفت: بسم اللّه.
اللّهمّ اجعلها نعمة مشکورة تصل بها نعمة الجنّة. «به نام خدا. الهى، اين غذا را ازنعمت‏هايى قرار ده که شکرش به جا آورده شود به طورى که آن را به نعمت بهشتى‏متصل فرمايى».
دعاى آن حضرت هنگامى که به سوى غذا دست مى‏برد
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى به سوى غذا دست مى‏برد، مى‏گفت: بسم اللّه .
بارک لنا فيما رزقتنا، و عليک خلفه. «به نام خدا. [پروردگارا]آنچه را به ما روزى‏داده‏اى برکت ده و در پى آن روزى تازه‏اى هم مرحمت فرما».
دعاى آن حضرت هنگامى که سفره را برمى‏چيدند
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله وقتى سفره غذا را برمى‏چيدند، مى‏گفت: اللّهمّ اکثرت و اطبت، و بارکت فاشبعت و ارويت. الحمد للّه الّذى يطعم‏و لا يطعم. «خدايا، نعمتت را بر ما فراوان کردى و پاکيزه نمودى، و مبارک ساختى‏پس سير گردانيدى و سيراب نمودى. حمد و ستايش خدايى راست که مى‏خوراندولى خود نيازى به خوردن ندارد».
دعاى آن حضرت هنگام غذا خوردن و شير نوشيدن‏
امام باقر عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هيچ‏گاه غذايى ميل نمى‏کرد و ياچيزى نمى‏نوشيد مگر آنکه مى‏گفت: اللّهمّ بارک لنا فيه، و ابدلنا به خيرا منه.
«خدايا، اين غذا را براى ما برکت ده، و بهتر از آن را به ما روزى فرما». ولى چون شيرمى‏نوشيد مى‏گفت: اللّهمّ بارک لنا فيه، و زدنا منه. «خدايا اين شير را براى ما برکت‏ده، و روزى ما را از آن زياد گردان».
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگامى که مقدارى از غذا ميل مى‏کرد مى‏گفت: اللّهمّ‏لک الحمد، أطعمت و اسقيت و روّيت، فلک الحمد غير مکفور و لا مودّع‏و لا مستغنى عنک. «خدايا، حمد و ستايش تو راست که مرا طعام و شراب دادى وسيراب نمودى، تو را مى‏ستايم ستايش کسى که کفران نعمتت را نکرده و تو را وداع‏نگفته و از تو بى‏نيازى نجسته است».
دعاى آن حضرت هنگامى که ميوه تازه مى‏ديد
على عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله چون ميوه تازه‏اى مى‏ديد، آن را گرفته‏مى‏بوسيد و بر ديدگان و دهان خود مى‏نهاد و مى‏گفت: اللّهمّ کما اريتنا أوّلها فى‏عافية فارنا آخرها فى عافية. «خدايا، چنانکه آغاز آن را در سلامتى به ما نشان‏دادى، آخر آن را نيز در سلامتى به ما نشان ده».
دعاى آن حضرت هنگام داخل شدن به دستشويى‏
رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هرگاه مى‏خواست به دستشويى (مستراح) وارد شود، مى‏گفت : اللّهمّ انّى أعوذ بک من الرّجس النّجس الخبيث المخبث الشّيطان. اللّهمّ‏امط عنّى الاذى، و اعذنى من الشّيطان الرّجيم. «خدايا، از شيطان پليد نجس خبيث‏ناپاک به تو پناه مى‏برم . خدايا، ناراحتى را از من دور کن، و مرا از شيطان رانده شده‏پناه ده».
و چون براى قضاى حاجت مى‏نشست مى‏گفت: اللّهمّ اذهب عنّى القذى‏و الاذى، و اجعلنى من المتطهّرين. «خدايا ناراحتى و ناپاکى را از من ببر، و مرا ازپاکيزگان قرار ده».
و موقع خارج شدن مدفوع مى‏گفت: اللّهمّ کما اطعمتنيه طيّبا فى عافيةفاخرجه منّى خبيثا فى عافية. «خدايا، چنانکه در عافيت و سلامتى به من غذاى‏پاکيزه دادى، فضولات آن را نيز در سلامتى از من دفع فرما».
و گاهى دعاى آن حضرت موقع داخل شدن به دستشويى اين بود: الحمد للّه‏الحافظ المؤدّى. «حمد و ستايش خدايى راست که حافظ آدمى و برآورنده‏حاجات اوست».
و چون از آنجا بيرون مى‏شد، دست روى شکم خود مى‏کشيد و مى‏گفت: الحمد للّه الّذى اخرج عنّى اذاه، و ابقى فىّ قوّته، فيا لها من نعمة لا يقدر القادرون‏قدرها. «حمد و ستايش خدايى راست که فضولات ناراحت کننده غذا را از من خارج‏ساخت و نيروى آن را در بدنم باقى نهاد. چه نعمت بزرگى که هيچ کس توانايى‏اندازه گرفتنش را ندارد».





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن