تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819817975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايندگان از ‌افزايش پنج برابري نرخ برق مي گويند: با افزايش نرخ برق صنايع كشور متضرر مي شوند/ با تمام كمبود ها ميزان واردات و صادرات برق برابري مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نمايندگان از ‌افزايش پنج برابري نرخ برق مي گويند: با افزايش نرخ برق صنايع كشور متضرر مي شوند/ با تمام كمبود ها ميزان واردات و صادرات برق برابري مي كند
وزارت نيرو به منظور هدفمند كردن يارانه ها نيازمند تامين هزينه هاي خود از طريق افزايش نرخ برق است، ولي ارائه طرح افزايش قيمت برق از سوي وزارت نيرو به دولت باعث واكنش بسياري از نمايندگان و صنوف شده و نگراني هاي آنان را بر انگيخته است.
* افزايش نرخ برق جنبه اجرايي ندارد

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:‌هر گونه افزايش قيمت بايد در چارچوب ضوابط صورت بگيرد و افزايش نرخ برق قبل از طرح تحول اقتصادي جنبه اجرايي ندارد.

سيد علي ادياني با اشاره به اينكه ‌طرح افزايش نرخ برق با عكس العمل نمايندگان مواجه خواهد شد،افزود:‌افزايش پنج برابري نرخ برق تاييد نمي شود، چرا كه افزايش آن منوط به تصويب نمايندگان مجلس است.

ادياني با بيان اينكه ميانگين نرخ برق براي مصرف كنندگان در هر كيلو وات 16 تومان است، تصريح كرد: هزينه تمام شده براي وزارت نيرو 72 تومان در هر كيلو وات ساعت است كه ما به التفاوت آن به صورت يارانه پرداخت مي شود.

مخبر كميسيون انرژي مجلس خاطر نشان كرد:با هدفمند كردن يارانه ها به خصوص انرژي مي توانيم شاهد صرفه جويي در مصرف باشيم از سوي ديگر هر گونه افزايش قيمت پس از اجراي طرح تحول اقتصادي، در چارچوب ضوابط و برنامه چهارم توسعه صورت خواهد گرفت.

*بخش خصوصي و بي اعتمادي به سرمايه گذاري در صنعت برق

حسين شبانپور عضو ديگر كميسيون انرژي مجلس نيز با بيان اينكه مسئله صادرات برق به كشورهاي همسايه تاثيري منفي را در روند وضعيت برق نخواهد گذاشت، تصريح كرد: با شرايطي كه هم اكنون در صنعت برق وجود دارد پيش بيني مي شود كه خاموشي ها تا پايان مهر ادامه يابد.

وي درباره سرمايه گذاري و حضور بخش خصوصي در صنعت برق گفت: تا زماني كه قيمت سوخت و انرژي هزينه هاي تمام شده و ميزان سرمايه گذاري مشخص نباشد ،بخش خصوصي استقبال چنداني از اين صنعت نخواهد داشت.

وي به تورم و گراني در كشور اشاره كرد و افزود: اگر بهاي برق نيز گران شود مشكلات متعددي را براي صنعت برق و حتي اقشار كم درآمد جامعه ايجاد مي كند، بنابراين اقدام براي افزايش قيمت برق امكان ناپذير خواهد بود.

*افزايش نرخ برق قطعي است

همچنين حسيني صدر از اعضاي كميسيون انرژي مجلس با اشاره به افزايش تدريجي نرخ برق در كشور گفت: نرخ برق قطعا افزايش مي يابد ولي به تدريج و به صورت چند مرحله اي و طي چند سال به قيمت واقعي خود خواهد رسيد.

وي با بيان اينكه صادرات برق رقم بالايي نيست، افزود: ميزان واردات تقريبا با صادرات برابر است و حتي در برخي مواقع ميزان واردات افزايش مي يابد.

نماينده مردم خوي در خانه ملت با اشاره به اينكه افزايش 5 برابري نرخ برق تا پايان امسال محقق نمي شود ،افزود:‌با توجه به ارزاني برق و انرژي در كشور در مصرف صرفه جويي نمي شود كه با افزايش قيمت، مصرف كاهش مي يابد.

وي با بيان اينكه بخش خصوصي بايد در توليد برق وارد شود ،خاطر نشان كرد: قيمت گذاري نيروگاه ها بايد عادلانه باشد.

*صادرات برق در گرو افزايش توليد

همچنين مجيد ناصري نژاد نماينده مردم شادگان در مجلس هم با تاييد بر طرح افزايش نرخ برق در كشور گفت: افزايش نرخ برق به دليل افزايش هزينه هاي توليد افزايش هزينه هاي شركت هاي وابسته به وزارت نيرو و همچنين توسعه نيروگاه ها و شبكه توزيع بازسازي صورت مي گيرد.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس با اشاره به اينكه قيمت برق دركشور نسبت به قيمت جهاني آن بسيار پايين است، تصريح كرد:قيمت ناچيز برق در كشور باعث اتلاف و اصراف مردم در اين زمينه مي شود كه با اين اقدام يعني افزايش نرخ در مصرف با كاهش مواجه خواهيم بود.

وي با بيان اينكه ميزان افزايش تعرفه ها مشخص نيست، افزود: تعرفه ها بر اساس شرايط هر منطقه تعيين خواهد شد.

وي با بيان اينكه در صادرات برق هيچ گونه تعهدي به كشورهاي ديگر نداريم، خاطر نشان كرد: در صورت اضافه توليد برق به كشورهاي ديگر صادر خواهد شد.

*ضرردهي صنعت فولاد با افزايش نرخ برق

صالحي مدير عامل اتحاديه فولاد به ارتباط مستقيم فولاد و تاثير پذيري و سهم آن از انرژي اشاره كرد و گفت: سهم انرژي در قيمت فولاد حدود 35 درصد است و به ازاي هر 10 درصد افزايش 3 درصد بر قيمت فولاد افزوده خواهد شد.

وي با بيان اينكه افزايش نرخ برق به ضرر اين صنعت است ،افزود:‌افزايش قيمت برق باعث افزايش قيمت فولاد شده در نتيجه قيمت داخل از قيمت وارداتي بيشتر و اين امر موجب نابودي اين صنعت در داخل خواهد شد.

وي تصريح كرد: طبق برنامه چهارم توسعه نبايد قيمت برق گران شود اما هم اكنون شاهد افزايش برق صنعتي در واحدهاي توليدي هستيم.

*حمايت در برابر فشارها

حسين گروسي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه افزايش نرخ برق و يا ديگر عوامل توليد ،بطور غيرمستقيم باعث افزايش قيمت تمام شده محصولات مي شود، گفت:صنايع كشور احتياج به برق دارند و اين گونه تصميمات باعث كاهش عمر آنها مي شود.

نماينده مردم شهريار به تاكيد بر اينكه گراني به نفع هيچ كس نيست، افزود: وزارت نيرو بايد ميزان مصرف خانگي و مصرف صنعتي را تعيين كند و هر واحدي كه اضافه بر اين ميزان مصرف كند بايد قيمت بيشتري بپردازد.

وي خاطر نشان كرد: ما به عنوان اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس تا جايي كه بتوانيم از واحدهاي صنعتي در برابر فشارهاي موجود حمايت مي كنيم.

*افزايش ناگهاني نرخ برق و تشديد تورم

محمد دانشور كاخكي مدير اجرايي انجمن لجستيك ايران نيز به افزايش ميزان برق مصرفي در واحد صنعتي اشاره كرد و گفت: افزايش قيمت برق مي تواند تاثير بسيار زيادي بر قيمت نهايي محصولات ساخته شده داشته باشد.

دانشور با اشاره به اينكه افزايش ناگهاني قيمت برق صحيح نيست، تصريح كرد: واقعي كردن نرخ برق امري اجتناب ناپذير است، اما تصميم درباره اين مسئله نبايد به صورت ناگهاني گرفته شود چون مي تواند تاثيرات شديدي را در افزايش تورم داشته باشد.

وي با بيان اينكه افزايش نرخ برق بايد به تدريج و طبق يك برنامه زمان بندي شده حداقل 5 ساله انجام شود، تصريح كرد: چون افزايش ناگهاني اين صنعت باعث از دست رفتن توان رقابتي شركت هاي داخلي مي شود.

دانشور تعيين حد مجاز براي مصرف برق واحدهاي صنعتي را بسيار پيچيده دانست و افزود: نمي توان به طور دقيق گفت هر واحد صنعتي بايد براي مازاد ميزان مصرفش هزينه بيشتري بپردازد./ل
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن