تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819818755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محرابيان : 2000 طرح صنعتي ؛ جلوتر از برنامه


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: محرابيان : 2000 طرح صنعتي ؛ جلوتر از برنامه
محرابيان گفت : بيش از2000 واحد صنعتي زودتر از برنامه پيش بيني شده به بهره برداري رسيده به طوريكه تا پايان امسال از شمار طرح هاي نيمه تمام به نحو چشمگيري كاسته شده است .
وزير صنايع و معادن گفت : بيش از2000 واحد صنعتي زودتر از برنامه پيش بيني شده به بهره برداري رسيده به طوريكه تا پايان امسال از شمار طرح هاي نيمه تمام به نحو چشمگيري كاسته شده است .
علي اكبر محرابيان در نشست خبري كه به مناسبت هفته دولت برگزار شد با بيان اينكه در بخش معدن در يكسال گذشته ظرفيت صدور پرواز استخراج معدن 14درصد و به ميزان31 ميليون تن افزايش يافته است تصريح كرد : همچنين در اين مدت مجوز برداشت از معادن 18 درصد افزايش يافته است .
وي با اشاره به اين كه در يكسال گذشته مجموع سرمايه گذاري در بخش معادن 2 هزار و 300 ميليارد ريال بوده است ، اضافه كرد : همچنين در اين مدت اشتغال بخش معدن 13 درصد رشد نشان مي دهد .
وي با بيان عملكرد يكساله وزارت صنايع در بخش صادرات افزود : در اين مدت صادرات غير نفتي كشور 23 و يك دهم درصد رشد داشته است .
وزير صنايع و معادن با اشاره به اينكه در يكسال گذشته صادرات بخش صنعت و معدن30 درصد افزايش يافته است خاطر نشان كرد : سهم صادرات معدني در ميان كالاهاي غيرنفتي مقام نخست را به خود اختصاص داده به طوريكه بيش از 77 درصد افزايش يافته است .
محرابيان با بيان اين كه كشورهاي هدف صادرات صنعتي ايران امارات عربي متحده ، چين ، عراق ، ژاپن ، هند و كره جنوبي است ، تصريح كرد : محصولات شيميايي و پتروشيمي رتبه دوم صادرات غير نفتي كشور را به خود اختصاص داده است .

316 درصد رشد واگذاري به بخش خصوصي در مدت يك سال
وزير صنايع و معادن در بخش ديگري از سخنانش به منظور ارائه گزارش عملكرد وزارت صنايع و معادن در يك سال گذشته برگزار شد ، افزود : اين ميزان واگذاري 2 برابر مجموع انتقال واحدهاي صنعتي به بخش خصوصي از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون بوده است.
وي درباره توسعه شهرك هاي صنعتي و اجراي مهمترين شاخص آن يعني بهره برداري از اين شهركها تصريح كرد: تا پايان امسال بيش از 2 هزار و 618 واحد صنعتي بهره برداري مي شود كه در مقايسه با سال گذشته 33 درصد رشد نشان مي دهد .
محرابيان در اين باره اضافه كرد : بر اساس سياستگذاريها افرادي كه مجوزها و ابزار لازم را براي فعاليتهاي صنعتي خود داشته باشند ، اما فعاليت خود را آغاز نكنند ، زمينهاي واگذار شده به آنها پس گرفته مي شود تا از خريد و فروش سوداگرانه املاك صنعتي جلوگيري شود .

تلاش مي كنيم همه فولاد مورد نياز از منابع داخلي تامين شود
وزير صنايع و معادن گفت: تلاش مي كنيم با ايجاد شرايط مناسب، زمينه را براي تامين كل فولاد مورد نياز كشور از منابع داخلي فراهم كنيم.
محرابيان افزود : مشابه شرايطي كه پارسال براي صنعت سيمان رقم خورد ، امسال براي فولاد نيز عمل مي شود.
وي گفت : اگرچه كار سختي است اما با توجه به پيگيري ها و مصوبات موجود، بنا داريم حدود 50 درصد ظرفيت توليد سال گذشته، امسال طرح اجرا و بهره برداري كنيم و به اين هدف بزرگ برسيم.
وزير صنايع و معادن درباره توسعه بخش آلومينيوم نيز خاطرنشان كرد: در حالي كه برخي طرح ها در سالهاي گذشته بيش از 20 سال طول مي كشيد تا به بهره برداري برسد، امروزه طرحهاي بزرگي را حداكثر در 35 ماه به اتمام مي رسانيم.
وي گفت: هم اكنون ساخت و بهره برداري از يك واحد يك و نيم ميليون تني فولاد كمترين زمان ممكن صرف مي شود به گونه اي كه چنين طرحي با پيشرفت 6 درصد در ماه آماده افتتاح مي شود كه چنين زماني تاكنون بي سابقه بوده است.
محرابيان با دعوت از خبرنگاران براي بازديد از صنايع نوين(HI-TECH)، خودروسازي و صنايع پايه و زيربنايي براي آگاهي از تلاش گسترده براي دستيابي به خودكفايي گفت: اين تلاش ها ، حركتي در جهت مقابله با خواست زورگوياني است كه مايل نيستند پيشرفت ايران محقق شود.
وي با اشاره به بازديد از كارخانه هاي ماشين سازي اراك گفت: اجراي طرحها در اين كارخانه ها به علت ايجاد نوعي باور ملي كه همگي آن را تجربه مي كنيم، به طور چشمگيري رشد و افزايش يافته است.
وزير صنايع و معادن در بخش ديگري از سخنان خود به رشد شاخص هاي بورس در ماههاي اخير اشاره كرد و گفت: همه اين موفقيتها در شرايطي است كه مستكبران
همواره تلاش مي كنند ايران را كانون مشكلات معرفي كنند حال آن كه هم اينك بورس ايران در ميان 360 بورس جهان از بالاترين شاخصها برخوردار است.
وي با يادآوري اينكه در واحدهاي توليدي در حال رسيدن به ظرفيت هاي اسمي توليد هستيم گفت: در صنعت مس تعميراتي در حال انجام است كه از پيش اعلام شده بود با افت 40 درصدي توليد مواجه خواهيم شد اما به راحتي توليد قبلي خود را ادامه مي دهيم.
محرابيان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تفاوت شاخص هاي رشد صنعت در آمارهاي بانك مركزي و وزارت صنايع و معادن گفت: با ارائه ارقام و اطلاعات واقعي در فرمول اصلي مي توان به ميزان دقيق رشد صنعت كشور دست يافت.
وي خاطرنشان كرد: جلساتي را با بانك مركزي پيش بيني كرده ايم تا اطلاعات كامل را كنار يكديگر قرار دهيم و با جمع بندي مناسب به رقم واقعي ميزان رشد صنعت كشور برسيم.
وزير صنايع و معادن درباره ميزان تحقق اصل 44 قانون اساسي، اين وزارتخانه را داراي بيشترين زيرمجموعه ها براي واگذاري ها دانست و گفت: از مجموع شركت هاي صدر اصل 44 تنها يك شركت كه تاكنون واگذار نشده ، باقي مانده است كه آن هم مراحل پذيرش بورس خود را سپري مي كند.

330 ميليارد ريال اعتبار به صنايع نوين اختصاص يافت
وزير صنايع و معادن گفت: بيش از 330 ميليارد ريال به بخش صنايع نوين اختصاص يافته كه بر اساس آن با بخش خصوصي و غير دولتي قراردادهايي امضاء شده است.
محرابيان در نشست خبري كه به مناسبت هفته دولت و براي ارائه گزارش عملكرد وزارت صنايع و معادن در يك سال گذشته برگزار شد افزود: طرح هاي مربوط به حوزه صنايع نوين در يكسال گذشته 57 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از آن افزايش داشته است.
وي درباره تدوين و تجديد مجوز استاندارد واحدهاي توليدي و صنعتي تصريح كرد: در اين زمينه 2750 فقره مجوز صادر شده است كه در مقايسه با مدت مشابه خود در سال قبل 259 درصد افزايش نشان مي دهد .
محرابيان گفت: همچنين در اين مدت 2270 پروانه علامت استاندارد صادر شده است كه در مقايسه با مدت مشابه قبل از آن 22 درصد افزايش داشته است .
وي اضافه كرد : واگذاري بخش صنعت به مردم و غيردولتي كردن آن ، اجرايي كردن طرح آمايش صنعتي كشور در راستاي توسعه و ارتقاء صنعت كشور و كاهش فاصله استان ها و ايجاد توازن صنعتي ميان آنها از مهمترين اهداف وزارت صنايع و معادن به شمار مي رود .
محرابيان با اشاره به اينكه طرح آمايش صنعتي از استقبال خوبي در ميان بخش خصوصي برخوردار بوده است، تصريح كرد: بيش از 1100 نام نويسي از جانب سرمايه گذاران در 800 طرح بزرگ انجام شده كه 480 نام نويسي در استان هاي توسعه يافته ، 310 نام نويسي در استانهاي نيمه توسعه يافته و 260 نام نويسي در استانهاي كمتر توسعه يافته انجام شده است.
وي با بيان اينكه پس از نهايي شدن، اسامي ثبت نام كنندگان به بانك ها معرفي و در مدت كوتاهي از تسهيلات لازم برخوردار مي شوند، اضافه كرد: در همه طرح هاي آمايش صنعتي ، انشعابات آب ، برق ، تلفن و گاز پس از تاييد كار گروههاي صنعتي و استاني به سرمايه گذاران واگذار خواهد شد .

توليد خودرو بر اساس تكليف برنامه چهارم انجام مي شود
وزير صنايع و معادن با بيان اينكه ميزان توليد خودرو با برنامه توسعه منطبق نيست ،گفت: برنامه ريزي شده است كاهش توليد تا پايان سال جبران شود و بر اساس تكليف برنامه چهارم ، خودرو در كشور توليد شود.
علي اكبر محرابيان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباه علت كاهش توليد خودرو در كشور گفت : در ابتداي سال براي كاهش ديون و معوقات خودروسازان به قطعه سازان اقداماتي صورت گرفت اما پس از آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا توليد ادامه يافت.
وزير صنايع و معادن اضافه كرد: البته پس از آن نيز ميزان توليدات ايران خودرو با كاهش همراه بود اما اين كاهش با افزايش توليد سايپا تامين شد و در كل ميزان توليد امسال نسبت به سال گذشته كاهش نداشت.
محرابيان افزايش قيمت خودرو را در مقايسه با ديگر كالاها از جمله محصولات پتروشيمي و فولاد و نيز دستمزد و خدمات ناچيز دانست و گفت: با بهره وري بيشتر و كاهش هزينه هاي جانبي قيمت خودرو به خوبي كاهش يافت و برنامه هاي كاهش قيمت نيز تاكنون به خوبي محقق شده است.
وي با بيان اينكه عوامل مختلفي در مولفه هاي توليد تاثير گذار است، اجراي طرح تحول اقتصادي را ضروري دانست و گفت: اجراي طرحهاي بزرگي ، مشكلاتي هم دارد اما بايد با اطمينان آن را اجرا كرد.
وزير صنايع و معادن گفت: به عنوان مثال اگرچه با اجراي طرح تحول نرخ انرژي افزايش مي يابد و اين احتمال دارد در كوتاه مدت ميزان توليد را كاهش دهد اما اين موضوع در طولاني مدت موجب خلق مزيت هاي نسبي مي شود و سود زيادي را عايد كشور مي كند ؛ هرچند در اجراي چنين طرحي دولت نيز اقداماتي را براي حمايت از توليد اعمال مي كند.
وي درباره تحريم كشورهاي زورگو گفت: اعمال اين سياستها همواره مزاياي بسياري براي كشورمان داشته است و دارد كه هيچگاه در پيش بيني هاي سياستگزاران آنان لحاظ نشده است.
وزير صنايع افزود : بيشترين لطمات اين كار هم به شركتها و فعالان اقتصادي اين گونه كشورها تحميل مي شود كه از ورود به عرصه پرسود اقتصاد ايران محروم مي مانند.
محرابيان در پاسخ به سوال ديگري درباره تراز مالي شركتهاي خودروساز گفت: اين شركت ها سودآوري مناسبي دارند و حتي شركت سايپا كه در سال 80 بيشترين ضررمالي را متحمل شد با برنامه ريزي و اقدامات صورت گرفته در سال گذشته به چند صد ميليارد تومان سود دست يافت.
وي افزود: در شركت ايران خودرو نيز با كاهش هزينه هاي جانبي و افزايش بهره وري تلاش مي كنيم ميزان سود افزايش يابد همان طور كه هم اكنون نيز نسبت به سال گذشته با سود در خور توجهي مواجه است.
محرابيان به اعمال مديريت در مصرف برق اشاره كرد و گفت: برغم محدوديتهايي كه امسال از نظر تامين برق واحدهاي صنعتي مواجه شديم، با برنامه ريزي صحيح و دقيق، كاهش توليد نداشتيم كه چنين موضوعي با استفاده از تجربه زمستان گذشته در استفاده از گاز نيز صادق است و برنامه ريزي به گونه اي است كه اين فراورده به گونه اي توزيع شود كه به توليد آسيبي نرسد.
وي با تاكيد بر اينكه امروز وزارت صنايع و معادن بيش از هر زماني در تعيين ميزان تعرفه ها موثر است گفت:اگر با ورود كالايي به توليد داخل لطمه وارد شود، درباره ميزان تعرفه سياستگزاري لازم اعمال مي شود.
وزير صنايع و معادن يادآور شد: هر كاهش تعرفه اي براي توليد مضر نيست ضمن آن كه هر افزايش تعرفه نيز به سود توليد نخواهد بود، بنابراين نظام تعرفه بايد به گونه اي تبيين شود كه به صنايع بالادستي و صنايع پايين دستي توليد كشور لطمه نخورد.
محرابيان تغيير ميزان تعرفه را بر اساس خواست(قاطبه) توليدكنندگان اعلام كرد و گفت: در اين باره همواره تصميم سازيها به گونه اي بوده و هست كه به سود توليد كشور باشد.
وزير صنايع و معادن در پايان سخنان خود و هنگام ترك محل برگزاري مصاحبه مطبوعاتي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه رئيس راهنمايي و رانندگي
اعلام كرده است در صورت اصلاح نشدن سامانه ايمني برخي خودروهاي توليدي تا پايان سال، اسامي آنها را اعلان خواهد كرد ، گفت: در هيچ جاي جهان پليس مسئول تدوين استاندارد ايمني خودروها نيست.
وي گفت: اين اقدامات بر اساس استانداردهاي تدوين شده اجرا مي شود و بخش تحقيقات صنايع نيز به خوبي آن را بررسي مي كند.

افزايش 4 هزار مگاوات برق در 36 ماه
وزير صنايع و معادن با بيان اينكه در 36 ماه آينده 4 هزار مگاوات به شبكه برق كشور افزوده خواهد شد ؛ افزود : 4 هزار مگاوات برق بصورت 8 طرح 500 مگاواتي از نوع نيروگاههاي حرارتي كشور احداث خواهد شد و نخستين آن تا 22 ماه آينده به بهره برداري خواهد رسيد .
وي تصريح كرد: با اضافه شدن 4 هزار مگاوات به شبكه برق 12 تا 13 درصد به ظرفيت انرژي برقي كشور افزوده خواهد شد.
محرابيان اضافه كرد : از مهمترين برنامه هاي اين وزارتخانه شناسايي مصرف انرژي در واحدهاي مختلف صنعتي است كه در بخش معدن و صنعت تحول عظيمي ايجاد خواهد كرد.
وي افزود: در زمينه مصرف انرژي طرح فشرده و جامعي تدوين كرده ايم كه در آن پس از شناسايي مصرف دقيق انرژي در واحدهاي صنعتي و مقايسه آن با استانداردهاي جهاني ،با راهكارهايي عملي از جمله استفاده از فناوري هاي نوين و حذف ابزارهاي فرسوده و قديمي براي كاهش هرچه بيشتر مصرف انرژي گام هاي موثري برمي داريم.
وي با تاكيد برا اينكه هم اكنون مصرف انرژي بيشتر صنايع كشور از حد متوسط استانداردهاي جهاني نيست ، تصريح كرد : برخي از صنايع قديمي از مصرف انرژي بسيار زيادي برخوردار هستند كه با تغيير سياست هاي كشور و تبيين مشوق هاي اقتصادي ، كاهش مصرف انرژي از مهمترين برنامه هاي دولت قرار گرفته است.
وزير صنايع و معادن در اين باره گفت : بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده ، داشتن شاخص مصرف انرژي و رعايت استانداردهاي آن از مهمترين شرايط تاسيس واحدهاي صنعتي در آينده خواهد بود و سرمايه گذاران با پذيرفتن تعهدات خاصي خواهند توانست پروانه تاسيس واحد صنعتي خود را كسب كنند.
 سه شنبه 5 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن