تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821298427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مطالبات بسكتبال ايران از المپيك خداحافظ تا لندن


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مطالبات بسكتبال ايران از المپيك خداحافظ تا لندن
جام جم آنلاين: تيم ملي بسكتبال ايران با قرار گرفتن در رده يازدهم رقابت‌هاي بسكتبال المپيك، اين بازي‌ها را ترك كرد. تيم كشورمان به ترتيب مقابل روسيه، ليتواني، استراليا، آرژانتين و كرواسي شكست خورد و در مكان ششم جدول گروه A قرار گرفت.


تيم ملي پس از محاسبات پاياني به دليل گل‌آورژ بهتر نسبت به تيم ششم جدول گروه B (آنگولا)‌ بالاتر از اين تيم در جدول رده‌بندي ايستاد.

در پايان مرحله اول تيم‌هاي ليتواني ، آرژانتين ، استراليا و كرواسي از گروه اول و تيم‌هاي آمريكا ، اسپانيا ، يونان و چين از گروه دوم، بازي‌هاي مراحل بعدي را برگزار كردند. تيم‌هاي روسيه و آلمان نيز از صعود به جمع 8 تيم باز ماندند.

براي بسكتبال ايران كه پس از 60 سال به المپيك رفت، پيام اين بازي‌ها بيشتر مصداق داشت: «مهم‌ترين مساله در بازي هاي المپيك حضور در آن است، نه برنده شدن. همان‌گونه كه در زندگي، مهم‌ترين اصل تلاش است نه پيروزي. اصل مهم، فتح كردن نيست بلكه خوب جنگيدن است.»

انتظارات پس از غيبت طولاني و بازي كردن با جمعي از برترين‌هاي جهان در حد معقول و منطقي بود و رسانه‌ها از لحظه آغاز اردوهاي آماده‌سازي تا پايان رقابت‌هاي المپيك از تيم ملي بسكتبال كشورمان خوب حمايت كردند.

ناگفته نماند تيم ما به رغم تمامي كاستي‌ها و كمبودها جنگنده ظاهر شد، اما براي كاميابي در عرصه رقابت‌هاي عظيم المپيك به فاكتورهاي ديگري نياز داريم كه با توجه به مشكلات ساختاري ورزش، دستيابي به تمامي ابزار و امكانات تا رسيدن به سطح مطلوب بسكتبال دنيا امكان‌پذير نيست.تا وقتي در ورزش ما كسب سهميه و حضور در المپيك سقف آرزوهاي فدراسيون، ورزشكاران و مسوولان است، وضعيت به همين منوال خواهد بود.

تيم ملي بسكتبال با نفرات فعلي و چند بازيكن خوب ديگر كه فرصت همراهي تيم را در المپيك پيدا نكردند، تيمي با پشتوانه است. اين تيم مي‌تواند 4 سال بعد باز هم المپيكي شود. عرض‌اندام در رقابت‌هاي آسيايي و جهاني نيز جاي خود دارد. اظهارنظر درباره نتايج تيم ملي در پكن، از شروع مسابقه‌ها با بحث‌هاي كارشناسان در رسانه‌هاي مختلف آغاز شد.

نكته مشترك و مثبت تمامي ديده‌گاها، حمايت از تيم ملي بود كه با وجود باخت‌هاي پي در پي و گاه با 38 يا 34‌‌امتياز، باز هم ادامه مي‌يافت. اين مساله در تلطيف فضاي نقد منصفانه تاثير بسزايي داشته است و نشان داد آگاهان بسكتبال در پي كسب موقعيت براي تسويه‌حساب شخصي نيستند.

به افراد بايد اجازه داده شود تا هر كس از ديدگاه خودش به نقد مسابقه‌هاي تيم ملي بپردازد، چون تبادل افكار راهكارهاي جديدي براي آينده مطلوب اين رشته ورزشي به وجود مي‌آورد. تيم ما در بسكتبال المپيك، راحت‌ترين تيم بود. از قبل مي‌دانستيم در پايان چه نتايجي حاصل مي‌شود و همين مساله سبب شد بدون استرس بازي كنيم، چون چيزي براي از دست دادن نداشتيم.

تيم ملي از پيش قصد جنگندگي و زنگ تفريح نبودن در سر مي‌پروراند كه همين‌طور هم بود. نكته منفي تيم را بايد در كوران بازي‌ها در نوسانات آن جستجو كرد. ما روند رو به ثباتي در مسابقه‌ها طي نكرديم. شايد دليل عمده فراز و نشيب تيم ملي، نداشتن بازيكنان همتراز روي نيمكت بود با اين‌كه مي‌دانستيم در المپيك چه نتايجي در انتظار ماست، اما سرمربي صرب تيم در بازي گرفتن از بچه‌ها چندان درست و منطقي عمل نكرد.

در واقع بازي بين ياران تيم ملي، عادلانه توزيع نشد. بحث ديگري كه خيلي مورد توجه كارشناسان واقع شده است، برگزاري ديدارهاي تداركاتي در سفرهاي متعدد تيم ملي است.

يك عده قاره‌نوردي تيم‌ملي را جايز ندانستند. تيم ملي به منظور آماده‌سازي، سفرهايي به قاره‌هاي اروپا، استراليا و آمريكا داشته است. بسياري اعتقاد دارند سفرهاي طولاني، تيم ما را خسته كرده بود. برخي هم مي‌گويند در ديدارهاي تداركاتي به يافته‌هاي جديدي رسيده‌ايم كه در آينده اثرات مطلوب آن نمايان مي‌شود.

سفرهاي تداركاتي تيم ملي، همان فرصت‌هاي تازه‌اي است كه به دنبال راهيابي به المپيك، نصيب بسكتبال ما شد و حتي قاره‌نوردي توانست اعتماد به‌نفس اعضاي تيم را باعث شود، اما نكاتي در اين مسافرت‌ها نهفته مانده است.

اين‌كه چرا بازيكني پس از دو ماه دوري از اردوها و سفرهاي تداركاتي، در روز اعزام تيم به چين به ملي‌پوشان ملحق مي‌شود؟ يا چرا در بيشتر ديدارهاي تداركاتي اتكاي مربي فقط به چند بازيكن بوده، مگر در رقابت‌هاي اينچنين نبايد موجوديت تيم محك بخورد و تركيب‌هاي متعدد براي يافتن تركيب اصلي در بازي‌هاي اصلي مشخص شود؟

رايكوترومن در رقابت‌هاي تداركاتي چه عامل يا عواملي را به تيم اضافه كرد؟ اگر حضور اتفاقي داوري پس از مصدوميت كامراني در رقابت‌هاي دايموندبال نبود و اين بازيكن نمي‌درخشيد، آيا شانس بازي در المپيك را به دست مي‌آورد؟ نگاهي به آمار بازي حامد سهراب‌نژاد با توجه به زمان كم بازي اين بازيكن در مسابقه‌ها، چه فكري ايجاد مي‌كند؟ تيم ما در مقايسه با خودش و كلاس بسكتبال آسيا ارزيابي مي‌شود و در اين مطلب قصد نداريم تيم كشورمان را با تيم‌هاي مطرح دنيا مقايسه كنيم.

آنچه مسلم است فاصله ما با تيم‌هاي جهان است، اما اكنون زمان آن فرارسيده كه بپرسيم در مسافرت‌هاي متعدد تداركاتي و بازي‌هاي المپيك براي بسكتبال چه كرديم، چه ساختيم و به چه نتيجه‌اي رسيديم؟ بررسي ما براساس برخي اطلاعات و مشاهده بازي‌هاي تيم ملي بسكتبال در المپيك است.

به طور يقين صحبت‌هاي كادر فني و همراهان كه طي اين مدت با تيم زندگي كرده‌اند حقايق بيشتري را آشكار كرده كه كار ارزيابي و تجزيه و تحليل بازي‌هاي تيم ملي را ساده‌تر مي‌كند.

در اين ميان از زحمات بازيكنان در طول مدت برگزاري اردوها نبايد گذشت. در عين حال مي‌دانيم حضور در المپيك كار 3 يا 4 ماهه نيست، بلكه از سال‌هاي گذشته كساني كه شايد امروز مقابل چشم ما نيستند براي موقعيت كنوني بسكتبال زحمت كشيده‌اند.

مربياني نظير سعيد فتحي كه نخستين بار حامد حدادي را به تهران و اردوهاي تيم جوانان آورد يا مهران شاهين طبع كه در سال‌هاي اخير روي اين بازيكن كار كرد. سعيد طاعتي، برادران نيكخواه بهرامي را كشف كرد تا صمد كاپيتان تيم ملي شود. هر كدام از بازيكنان ما از 5 تا 8 سال گذشته رنج‌ها و مرارت‌هاي زيادي همراه مربيان خود تحمل كردند تا به اين مرحله برسند بنابراين سهم مصطفي هاشمي، سعيد ارمغاني، مربيان پايه در اصفهان، تهران و ... نبايد ناديده گرفته شود.

امروز براي راهيابي به المپيك بعدي نيازمند برنامه‌ريزي اصولي با استفاده از راي و نظر تمامي بزرگان بسكتبال هستيم، هر چند امكانات ما در حال حاضر نه المپيكي است و نه جهاني و حتي در مقياس آسيايي نيز مشكلاتي داريم، اما راهيابي به المپيك پكن توانايي و شايستگي‌هاي جوانان ايراني را در عرصه بسكتبال ثابت كرد. بر اين اساس مي‌گوييم ما باز هم مي‌توانيم.

نكته

المپيك لندن اولين حضور تيم ملي بسكتبال كشورمان بود و المپيك 2012 لندن مي‌تواند سومين حضورمان در همايش بزرگ ورزش جهان باشد. تيم ما صاحب شرايط سني خوبي است و با افزوده شدن چند بازيكن شاخص ديگر مي‌توانيم به حضور مجدد در لندن و المپيك اميدوار باشيم، با اين تفاوت كه 4 سال آينده بايد خيلي با 1948 و 2008 فرق كنيم.

در پايان مرحله مقدماتي، بازيكنان تيم ملي بسكتبال كشورمان در موقعيت‌هاي مختلف داده‌هاي آماري قرار گرفتند كه مهم‌ترين آن صدرنشيني حدادي در اقدام به ريباند بود.

محمد رضاپور
 دوشنبه 4 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن