واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دفاع مسوول سينماي ايران از سياست هاي مديريتي سينما و سينماگران مخالفت جعفري جلوه با تشكيل كميته انضباطي
گروه فرهنگي؛ بالا گرفتن مسائل حاشيه يي در سينماي ايران و نيز انتشار اخبار متعددي در چند هفته اخير درباره بروز محدوديت هايي در فعاليت هاي سينماگران ايراني باعث شد تا سرانجام محمدرضا جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجبور به موضع گيري درباره اين اخبار و مسائل شود. مسوول اول سينماي ايران كه به عدم اظهارنظر صريح و مستقيم درباره موارد مختلف سينماي ايران معروف است ديروز در گفت وگو يي با خبرگزاري فارس صريحاً اعلام كرد؛ «نگرش مديريت فعلي سينما مبتني بر اصولگرايي و آزادانديشي است و جز اين راه ديگري براي مديريت در عرصه هاي فرهنگي و هنري نمي شناسد.»
جعفري جلوه كه در تمام اين سال ها به واسطه عدم موضع گيري صريح در قبال مسائل و موضوعات مختلف سينمايي از جانب رسانه ها و سينماگران مورد انتقاد قرارگرفته است در اين گفت وگو براي اولين بار طرح تشكيل كميته انضباطي در سينما را صريحاً رد و اعلام كرد معاونت سينمايي چنين طرحي را در دستور كار خود ندارد. وي همچنين تدوين «آيين نامه اجرايي حضور زن در سينماي ايران» را موضوع جديدي ندانست و گفت؛ سال هاست در اين زمينه انگيزه براي تبيين يك نظر و نگاه مبنا وجود داشته و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با سوابقش مطرح بوده است. جلوه با اشاره به شكل گيري موج منفي نسبت به اين آيين نامه گفت؛ «مدت هاست يك موج منفي مي كوشد فضاي پشت صحنه سينما و مديريت سينماي كشور را فضايي بسته و آميخته با مسائل سياسي و امنيتي معرفي كند، در حالي كه اين تصور هيچ تناسبي با واقعيت جاري در فضاي مديريت سينمايي كشور ندارد.» به گفته جلوه مديريت سينمايي كشور تلاش كرده در فضاي سينما ضمن توجه به اصول و جهت گيري هاي ارزش گرايانه و هويت گرا و طرح گفتمان سينماي ملي فضاي خلاقيت و رشد، آزادانديشي و ابرازنظر به حداكثر مقدور حفظ شود. جلوه پيگيري اين سياست را باعث تعريض، هجمه و طعنه دو سر طيف تندروي كشور دانسته است. او در توضيح بيشتر گفت؛ «جماعتي اين سياست را به تحجر و به نگاه بيش از حد مميزانه، بسته و آمرانه متهم كرده اند و جماعتي ديگر آن را به رهاشدگي، ليبرال منشي و بي توجهي به اصول معرفي مي كنند.» جلوه وجود اين دو نگاه را نشان دهنده روند متعادل عقلاني مديريت سينمايي دانسته و بر ادامه سياستش تاكيد كرد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد ضمن رد صريح تشكيل كميته انضباطي در سينما گفت؛ «كميته انضباطي مبحث خاص، جديد و ويژه يي نيست كه لازم باشد آن را ايجاد كنيم، بلكه در حال حاضر هم اين تشكل با نام شوراي صيانت در خانه سينما وجود دارد و وظايفي دارد و بايد در تعامل با اداره كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه يي از سينماي ايران و فرهنگ و هويت و ارزش هاي اين سرزمين در چالش با پاره يي رفتارهاي احتمالي سينماگران كشور صيانت كند و اين يك روال بوده و هست كه البته بايد به نحو روزآمد و متناسب با نياز و شأن سينماي امروز ايران انجام شود.»
جلوه درباره آيين نامه اجرايي حضور زن در سينما هم گفت؛ اين ماجرا بايد با يك آيين نامه اجرايي متين و متناسبي حمايت مي شد، طي سنوات و سال هاي گذشته اين مساله آن گونه كه بايد تبيين نشده و طبيعي است كه اين مساله به صورت هاي افراطي و تفريطي تفسير شده است. كساني با نگاهي كاملاً بسته و بخشنامه يي و كساني با نگاهي كاملاً رها و بدون مبنا به اين مساله نگريسته اند.
معاون امور سينمايي با بيان اين مطلب كه بايد براي هر امري يك نگاه متين و متناسبي وجود داشته باشد، افزود؛ اين نگاه بايد مبتني بر اعتدال باشد و جامع نگر نسبت به زن و مرد، هر دو، يعني خانواده با ضوابط و مقرراتي اقناع كننده و متوجه وجوه خلاقه و هنري فعاليت مربوطه و زيبايي شناسانه، اصول حاكم بر فعاليت هنري و سينمايي زنان و مردان را تفسير و رويه ها را تصحيح كند.
در چند روز اخير سينماي ايران با مسائل حاشيه يي مختلفي چون انتشار اخباري درباره بروز محدوديت هايي براي فعاليت تعدادي از سينماگران شناخته شده كشور يا احضار تعدادي ديگر به مراجع قضايي و نيز اخباري درباره ممنوع الخروج بودن بازيگر جوان سينماي ايران روبه رو بوده و به نظر مي رسد ورود مسوول سينماي كشور به فضاي رسانه يي تلاش براي آرام كردن فضا و پرهيز از ايجاد تنش بيشتر بوده باشد.
يکشنبه 3 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]