واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
گزارش نمایش فیلم مستند" از خانه شماره 37 "در خانه هنرمندان
بدون تردید، صادق هدایت هنوز بعد از گذشت شصت سال از مرگ خودخواستهاش، همچنان یکی از مطرحترین و محبوبترین نویسندگان ایرانی قرن حاضر برای نسل امروز خوانندگان فارسیزبان است. شاید به همین دلیل است که سام کلانتری و محسن شهرنازدار دو کارگردان جوان سینمای مستند، فیلم "از خانه شماره 37" به همراه شادمهر راستین به عنوان تهیه کننده، تصمیم بگیرند در طی هشت سال، فیلمی بهیاد ماندنی از صادق هدایت بسازند.
استقبال پرشور تماشاچیان از اولین نمایش فیلم که به همت انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران در عصر سهشنبه سوم اسفند89 در سالن بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد، نشان داد که هدایت در میان مردم همچنان زنده است و شاید این حضور کمنظیر که تعداد زیادی از آنها زمان 68 دقیقهای فیلم را ایستاده و نشسته بر روی زمین تماشا کردند، کمترین سپاسی بود که میشد به سازندگان فیلم گفت....
پس از پایان نمایش،محسن شهرنازدار و سام کلانتری کارگردانان فیلم و شادمهر راستین یکی از تهیه کنندگان فیلم از خانه شماره 37 به روی صحنه رفتند و به صحبت پرداختند.شادمهر راستین گفت: شما براي صادق هدايت به اينجا آمديد و ما هم اين فيلم را براي او ساختيم. وي با بيان اينكه لازم بوده اين اثر روايت نزديكان صادق هدايت باشد، ادامه داد: ما در پي اين بوديم كه تنها به روايت اطلاعاتي كه دراين زمينه وجود دارد، بپردازيم.راستين درعين حال با اشاره به مشكلاتي كه سر راه تهيهي اين نوع فيلمها وجود دارد، عنوان كرد: واقعا وظيفهي ما نبود كه به تنهايي چنين فيلمي بسازيم. حال هم اگر براي اين فيلم ادعايي داريم، تنها به جهت توليد آن است.سام کلانتری در ادامه با بیان اینکه اهمیت این فیلم علاوه بر موضوع ،در مساله تولید آن در بخش خصوصی است گفت: این فیلم با توجه به میزان سرمایه و وسعت تولید،یکی از معدود فیلم های مستند چند دهه اخیر است که بدون هیچ گونه پشتوانه دولتی یا کمک های فرهنگی خارجی و موسسات غیر دولتی ساخته شده و بودجه آن کاملا خصوصی است.محسن شهرنازدار نیز در ادامه با بیان اینکه پرداخت به صادق هدایت در هر قالب و شکلی اعم از کتاب و نوشته و یا فیلم در جامعه امروز ایرانی ضرورت دارد و این فیلم از این جهت است که اهمیت ویژه می یابد گفت: مساله هدایت برای جامعه ایرانی هنوز یک مساله حل نشده است؛صادق هدایت نه به عنوان یک نویسنده ادبیات داستانی ایران بلکه به عنوان سمبل روشنفکری ایران و تنها نویسنده و روشنفکر عصر خودش که بدون وابستگی های سیاسی و حزبی نسخه یگانه ای را برای نیل به روشنگری جامعه ایرانی تجویز می کند اهمیت دارد.از طرفی هدایت با تحلیل درست از شرایط اجتماعی زمانه ،پیشگویی های حیرت آوری از اوضاع اجتماعی و سیاسی دهه های بعد از خودش کرده است و به همین دلیل است که همیشه حکومت های وقت نسبت به او و آثارش با حساسیت برخورد کردند.
جلسهی گفتگوی بعد از نمایش فیلم که معمولا به پرسش و پاسخ بین تماشگران و سازندگان فیلم اختصاص دارد، در این جا شکل دیگری گرفت، هر کس که میکرفون به دست گرفت جز تمجید از فیلم و قدردانی از سازندگانش چیز دیگری نگفت.دکتر محیط طباطبایی اولین نفری بود که به اظهار نظر درباره فیلم پرداخت و گفت: چه این فیلم را دوست داشته باشیم و یا نپسندیم این فیلم به عنوان سندی قابل توجه و ماندگار و تکرار نشدنی درباره صادق هدایت خواهد ماند. فرهاد ورهرام مستندساز گفت: بعد از چند فیلم نه چندان درخور نام هدایت که در سالهای گذشته ساخته شده است، این اولین فیلم مستندی است که نه تنها حق مطلب به درستی را ادا کرده، بلکه تا حدودی کمبود فیلمهای گذشته را نیز جبران کرده است. جهانگیرخان هدایت برادرزاده صادق هدایت گفت: در بیشتر فیلمهایی که از کارهای هدایت طی این سالها ساخته شده است، من به نوعی نقشی داشتهام. به جرئت میتوانم بگویم که این فیلم کاملترین مستندی است که در باره صادق هدایت ساخته شده است. پرویز کلانتری نقاش جای خالی ناتل خانلری را در فیلم یادآور شد. امیر اثباتی طراح صحنه گفت: فیلم شما ما را با زندگی شخص هدایت آشنا میکند و این خوب است. ولی چرا از زندگی خصوصی او کمی دور نشدید که هدایت را در سپهر بزرگتری ببینید. سام کلانتری در جواب گفت :« برای ما در وهلهی اول این گزینه اهمیت داشت که بتوانیم تصویر درستی از هدایت به مردم بدهیم. این که هدایت از کجا آمده و در مسیر زندگیاش چه کرد. اگر در این فیلم توانسته باشیم زوایای مختلف هدایت را بدون دخل و تصرف و توسط خودش به مخاطب شناسانده باشیم، به گوشهای از خواستههایمان رسیدهایم. در حقیقت این فیلم یک سهگانه است و قرار است که دوقسمت دیگر نیز داشته باشد که یکی به آثار هدایت با تمرکز بر بوف کور و دیگری به خودکشی هدایت میپردازد.آن هم نه از منظر شخصی بلکه در بستر شرایط تاریخی. » محسن شهرنازدار کارگردان دیگر فیلم در ادامه صحبت کلانتری گفت:« ما بیش از 60 ساعت راش قابل استفاده داشتیم که از این مجموعهی حجیم این فیلم در آمده است یعنی تعمدی وجود داشت که ما به مسایل جزئی زندگی هدایت ورود نکنیم.بخصوص وقتی این نخستین فیلم مستند درباره هدایت است.» در ادامه دکتر هوشنگ الهیاری فیلمساز ایرانی مقیم اتریش گفت: بزرگترین حسن فیلم، این است که سازندگانش سعی نکردند که شخصیت صادق هدایت را تجزیه و تحلیل بکنند و نظرات خود را در باره خودکشی صادق هدایت به بیننده تحمیل بکنند. مرتضی شاملی مستندساز شخصیت صادق هدایت را با نیکلای گوگول مقایسه کرد و گفت این فیلم نشان داد که هدایت تازه دارد در جامعهی ایران جوانه میزند. مرتضی رزاق کریمی تهیه کنندهی سینمای مستند گفت: من دوست ندارم از صفت مطلق در باره این فیلم استفاده کنم ولی باید بگویم که فیلم از خانه شماره 37 یکی از معدود فیلمهایی است که به طور مستقل ساخته شده و میتواند الگویی باشد برای ساخت مستند پرتره . در کشورهای توسعه یافته نهادهایی وجود دارد که از سینمای فرهنگی حمایت میکنند و یارانههایی برای تولید این گونه از سینما میپردازند. متاسفانه در کشور ما قضیه درست برعکس است. فیلمهای تجاری بهرهی بیشتری از حمایتها میبرند، در حالی که آثار فرهنگی از این حمایتها بیبهرهاند. ما باید توجه نهادهای فرهنگی را به این نوع سینما جلب کنیم. و این فیلم نشان داد که تماشاگر بالقوه برای اینگونه آثار وجود دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5011]