تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817343078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - محمود عباس در گرداب مشكلات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جهان - محمود عباس در گرداب مشكلات
جهان - محمود عباس در گرداب مشكلات

محمدعلي فيروزآبادي:پرزيدنت محمود عباس در هفته‌هاي گذشته با حالتي كه يأس و نااميدي از آن مي‌باريد به مقامات اسرائيلي هشدار داد كه در صورت آزاد كردن نمايندگان (عضو حماس) پارلمان فلسطين در قبال آزادي سرباز «گيلعاد شليت»، او (عباس) دست به اقدامات تلافي‌جويانه خواهد زد و نه‌تنها به خاطر آزادي كادرهاي سياسي رقيبش حماس استعفا خواهد داد بلكه تشكيلات خودگردان فلسطين را نيز منحل خواهد كرد.
اين تهديد عباس البته از اهميت زيادي برخوردار است زيرا تشكيلات خودگردان فلسطين در واقع طرف اصلي گفت‌وگو با اسرائيل در روند صلح است و بدون اين تشكيلات بار ديگر تلاش‌ها براي يافتن راه‌حلي براي مناقشه خاورميانه به شكست مي‌انجامد. اما اين گفته عباس كمي غيرمعمول به نظر مي‌آيد زيرا درخواست آزادي همه زندانيان فلسطيني صرف نظر از پايگاه سياسي آنان، مسئله‌اي است كه شخص عباس همواره بر آن تاكيد كرده است. اكثريت بالاي فلسطيني‌ها اين تهديد وي را خيانت به هموطنان خود تلقي مي‌كنند.
جامعه فلسطيني بر اين نكته توافق كامل دارد كه وقتي صحبت از مبارزه براي آزادي اسراي فلسطيني مي‌شود، بايد همه تعلقات حزبي كنار گذاشته شود. به همين خاطر اظهارات اخير محمود عباس از زاويه‌ ديگري نگريسته مي‌شود و اين رفتار رئيس‌ تشكيلات خودگردان بيشتر شبيه آخرين حركت‌ حرفه‌اي يك شطرنج‌باز در آستانه مات‌شدن مي‌نمايد. شكست تشكيلات خودگردان در كرانه باختري از چندين ماه پيش آشكار گشته است. از قرار معلوم عباس نمي‌خواهد پايان كار تشكيلات خودگردان را ببيند بلكه مي‌خواهد اين پايان را به دست خود رقم بزند. البته در پشت اين اقدام نوعي حسابگري نيز نهفته است:‌ جنبش فتح كه در حال حاضر هنوز برخي از پست‌ها را در كابينه تشكيلات خودگردان از آن خود دارد، اگر نمي‌خواهد كه عرصه را به طور كامل در اختيار رقيب يعني حماس بگذارد، بايد جرات آغازي دوباره را پيدا كند.
تبادل قريب‌الوقوع سرباز شليت در قبال آزادي تقريبا يك‌صد فلسطيني از زندان‌هاي اسرائيل، به دليل ضعف‌هاي دولت در زمان مناسبي انجام مي‌گيرد و مي‌تواند حداقل يك پيروزي قطعي براي حماس به حساب بيايد. زيرا به احتمال زياد «مروان برغوثي»‌ نيز در ميان آزادشدگان خواهد بود. اين فرمانده سابق جناح نظامي فتح در حال حاضر به دليل اقداماتش در جريان انتفاضه دوم به پنج‌بار حبس ابد در اسرائيل محكوم شده است. برغوثي يكي از محبوب‌ترين سياستمداران فلسطيني به شمار مي‌آيد و از ماه‌ها پيش در همه نظرسنجي‌ها به عنوان جانشين احتمالي محمود عباس مطرح گشته است. اما از آنجايي كه برغوثي رابطه خود را با فتح قطع كرده اين مسئله مي‌تواند تشكيل دوباره تشكيلات خودگردان را با خطر مواجه كند و اين شروع دوباره از حمايت‌هاي محبوب‌ترين مرد فلسطين محروم باشد. نگراني‌هاي سران فتح زماني بيشتر مي‌شود كه بدانند دومين جايگاه محبوب‌ترين سياستمداران فلسطيني در نظرسنجي‌ها به «اسماعيل هنيه»‌ رهبر حماس تعلق دارد. حركت شطرنج‌وار محمود عباس واكنش منطقي در برابر تحولات سال‌ها و ماه‌هاي گذشته است. جنبش‌هاي حماس در ژانويه 2006 پيروز انتخاباتي شد كه دقيقا با استانداردهاي غرب مطابقت داشت. كشورهاي غربي به دليل وحشت از اين پيروزي اسلام‌گرايان راديكال از به رسميت شناختن دولت حماس خودداري و كمك‌هاي مالي خود به فلسطين را (با وجود نياز شديد مردم به اين كمك‌ها)‌ قطع كردند. حماس در ژوئن 2007 پس از يك رشته درگيري به صورت انحصاري حكومت بر غزه را از آن خود كرد و اين شكستي تلخ و ناگوار براي جنبش فتح به رهبري محمود عباس بود اما در آن زمان اين جنبش به صورت بالقوه شانس يك شروع دوباره را داشت. غرب نيز اين شانس را به عباس داد تا در كرانه باختري حداقل به صورت آزمايشي دولتي نصفه و نيمه و فارغ از عناصر راديكال تشكيل دهد. كمك‌هاي مالي قطع‌شده دوباره برقرار شد و اسرائيل هم درآمدهاي مالياتي متعلق به كرانه باختري را كه مدت‌ها از بلوكه‌شدن آن مي‌گذشت به دولت عباس پرداخت كرد. از نظر اسرائيل و غرب روانه كردن سيل كمك‌هاي مالي و به تبع آن ايجاد رشد اقتصادي بهترين وسيله براي مقابله با افراطي‌گري است. بدين‌‌ترتيب تشكيلات خودگردان نيز تلاش كرد تا آن شبه دولت در كرانه باختري را سر پا نگه دارد. در هفته‌هاي گذشته سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي فتح اقدام به بازداشت نزديك به يك هزار نفر از هواداران حماس كردند و اين مسئله همچنان ادامه دارد. از طرف ديگر محمود عباس در مقابل دستگيري‌ بيش از 12 نفر از نمايندگان حماس در پارلمان فلسطين توسط اسرائيل كاملا سكوت كرده است. در حال حاضر 40نفر از سياستمداران فلسطيني رقيب فتح به مانند گذشته در زندان‌هاي اسرائيل به‌سر مي‌برند. نظرسنجي‌هاي انجام گرفته توسط انستيتوي مشاوره‌اي خاور نزديك در ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه به اصطلاح معادله «پول در برابر آرامش» شكست خورده است. بي‌اعتباري‌اي كه فتح در كرانه باختري به مانند نوار غزه به آن دچار شد، ابعادي بس گسترده دارد. براساس نظرسنجي‌ها در ماه نوامبر 2007، 46درصد از پرسش‌شوندگان نسبت به فتح اظهار اعتماد و اطمينان مي‌كردند اما اين رقم در آوريل 2008 به 39درصد تنزل پيدا كرده است و ديگر نظرسنجي‌هاي انجام گرفته در اين فاصله زماني نيز نتايج مشابهي داشته‌اند.
دلايل اصلي اين بي‌اعتمادي فساد حاكم بر فتح و عدم توانايي اين گروه براي پرداخت حقوق كارمندان شاغل در بخش خدمات عمومي است. تشكيلات خودگردان فلسطين و به تبع آن جنبش فتح از نظر كشورهاي كمك‌دهنده به هيچ عنوان در پرداخت اين كمك‌ها به مردم رفتار درستي ندارند و به همين خاطر است كه دولت‌هاي عرب چندان به وعده‌هاي خود در مورد پرداخت كمك‌هاي مالي به فلسطين خوش قول نيستند. رفتار سياسي محمود عباس در جهان عرب به شدت جنجال برانگيز مي‌نمايد و اين خلف وعده دولت‌هاي عرب در واقع ابزاري است كه به وسيله آن عباس به دليل اين رفتارهايش مجازات مي‌شود. بنا بر گزارش‌هاي رسانه‌هاي اسرائيلي «سلام فياض» ‌نخست‌وزير تشكيلات خودگردان از سوي اروپايي‌ها وادار شده است كه براي دريافت پول، نامه‌اي به بانك‌ جهاني بنويسد و درخواست 80ميليون دلار وام كند. در صورتي كه كويت به وعده‌اش وفا كرده و در نيمه دوم آگوست كمك‌هاي مالي خود را به حساب دولت خودگردان واريز كند، آنگاه وام بانك‌هاي جهاني نيز قابل توديع خواهد بود.
صندوق تشكيلات خودگردان خالي است و به گفته ناظران امور، بدون كمك‌هاي مالي فوري، اين تشكيلات قادر نخواهد بود كه حتي حقوق ماه آگوست كارمندان خود را بپردازد. سلام فياض در كنفرانس امنيت فلسطين كه در ماه ژوئن در برلين برگزار شد نسبت به ورشكستگي قريب‌الوقوع دولت خودگردان هشدار داد. نخست‌وزير محمود عباس در آن كنفرانس براي شركت‌كنندگان توضيح داد كه در صورت عدم توانايي نيروهاي ميانه‌رو در پرداخت دستمزدها، طبقه فقير فلسطين به سوي نيروهاي راديكال سوق پيدا خواهد كرد. در آن كنفرانس اگر چه وعده پرداخت 156ميليون دلار وام بلاعوض به سلام داده شد اما اين پول هنوز به حساب تشكيلات خودگردان واريز نگرديده و در صورت ادامه اين وضعيت، تشكيلات محمود عباس به بحران مالي شديدي دچار خواهد گرديد.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن