تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820594837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون سلامت و اصلاح و تربيت زندانهاي خوزستان: جمعيت كيفري زندانها با كاهش آمار ورودي بهبود نسبي پيدا كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون سلامت و اصلاح و تربيت زندانهاي خوزستان: جمعيت كيفري زندانها با كاهش آمار ورودي بهبود نسبي پيدا كرد
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اجتماعي

قائم مقام و معاون سلامت و اصلاح و تربيت سازمان زندانهاي خوزستان با بيان اينكه ساليانه 170 تا 180 زنداني وارد زندان‌هامي‌شوند، گفت: اين جمعيت ارمغان و دستاورد خوبي نيست. ما بايد به تبعات منفي اين جمعيت واقف باشيم. يقينا با زنداني شدن نه تنها خود فرد زنداني مجازات مي‌شود بلكه اثرات مخربي بر خانواده‌ وي خواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايسناي خوزستان - عزيزالله راستي - پنج شنبه - در جمع خبرنگاران و در حاشيه بازديد خبرنگاران از اقدامات و دستاوردهاي زندانهاي كارون و سپيدار اهواز گفت: متاسفانه زندان در جامعه ما داراي تبعات منفي بوده و مردم هميشه انتظاراتي از زندانبانان داشته‌اند؛ اما تبعات منفي زندان‌ها بر مردم پوشيده نيست و آنها هميشه زندان و حبس را به عنوان اشد مجازات كيفري به حساب مي‌آورند.

وي افزود: اين انتظارات مردم باعث مملو شدن زندانها از جمعيت شده تا جايي كه در سال 85، با 38 هزار ورودي زندان رتبه سوم و خوشبختانه هم اكنون رتبه چهارم ورودي زندان‌ها را در سطح استان به خود اختصاص داده‌ايم.

راستي افزودبا توجه به همين موضوع، ستادي در سازمان با عنوان ستاد كاهش هدفمند جمعيت كيفري مطرح و تشكيل و برنامه‌هاي مدوني ابلاغ شد. اساس كار اين بود كه در جهت كاهش جمعيت كيفري از ابزارها و راه‌كارهاي قانوني استفاده شود. توانستيم 38 هزار ورودي زندان در سال 85 را به 26 هزار نفر برسانيم و اين امر موفقيت بزرگي است خوشبختانه ما توانستيم جمعيت كيفري زندانها را بهبود نسبي ببخشيم.

وي خاطرنشان كرد: انتظاري كه از اصحاب قلم داريم اين است كه ما را كمك كنند كه مردم ديدگاه‌هاي خود را نسبت به زندان تغيير بدهند تا زندانها محدود شوند؛ در واقع زندان مكاني باشد براي افرادي كه در جامعه اغتشاش ايجاد مي‌كنند و يا جرايم خطرساز، خاص و سنگيني چون قتل عمد و سرقت مسلحانه را مرتكب مي‌شوند.

راستي با بيان اينكه زندانهاي خوزستان از نظر امكانات در سطح 28 كشوري قرار دارند، تصريح كرد: زندانها نياز به حمايت مالي و مردمي دارند. افكار عمومي بايد به اين سمت برود كه زندان را تنها دستاورد مجازات نبينند و فكر نكنند كه زندان جايگاه شديدترين مجازات است.

راستي عود و بازگشت مجدد افراد به زندان را زير 3 درصد عنوان كرد و افزود: اگر كسي وارد زندان بشود و براي اولين و آخرين بار وي باشد آن موقع مي‌توانيم جمعيت زندان را مناسب و استاندارد كنيم ولي فعلا امكانپذير نيست كه اين عود مجدد را به صفر برسانيم.

وي در خصوص يكي از اولويت‌هاي رفتاري در زندان به كاهش رفتارهاي پر خطر زندانيان اشاره كرد و افزود: اگر فردي محكوم به چند سال حبس در زندان شد بايد براي چند سال ماندن وي و استقرار در زندان برنامه رفتاري و روزانه‌ خاصي تدوين كرد عمده فعاليت ستاد كاهش رفتارهاي پر خطر در زندان‌ها اين است كه زندانيان از ابتداي صبح تا شب بايد چه برنامه‌اي داشته و ملزم به رعايت چه اموري باشند.

راستي اضافه كرد: روزانه براي هر زنداني مبلغ 5 هزار تومان هزينه مي‌شود كه شامل هزينه‌هاي خوراك، پوشاك، هزينه سرباز، خدمات فرهنگي و بهداشت است البته هزينه زنداني روزانه بيش از 5 هزار تومان است كه ما در اين زمينه با كمبود بودجه مواجه هستيم.

وي در خصوص بند نسوان افزود: يك اندرزگاه نسوان داريم كه در هيچ جاي استان مشابه آن وجود ندارد. قابل ذكر است كه همه كارها در اين اندرزگاه به عهده خود خانم‌ها است. همچنين اندرزگاهي جهت نظاميان داريم كه آنها هم به صورت جداگانه و كاملا مجزا از ديگر زندانيان نگهداري مي‌شود.

راستي در خصوص اندرزگاه ويژه اتباع بيگانه افزود: اتباع بيگانه هم به صورت جداگانه نگهداري و با زندانيان ايراني ارتباط ندارند همچنين در كانون اصلاح و تربيت فقط افرادي كه زير 18 سال سن دارند، نگهداري مي‌شوند.

وي افزود: همچنين مجرمين جرايم مهم و سنگين از قبيل قتل، آدم ربايي، سرقت مسلحانه، شرارت و محكومين به جرايم غير عمد مثل چك، نفقه، ديه، تصادفات غير عمد هر كدام به شكل كاملا مجزا و جداگانه نگهداري مي‌شوند.

راستي با ذكر اينكه در زندان عمل غربالگري انجام مي‌گيرد، افزود: همچنين مجرمين سابقه‌دار و تك سابقه و افرادي كه بيماري‌هاي پر خطر مثل سل، هپاتيت و ايدز دارند و امكان انتقال در آنها وجود دارد در بندهاي ويژه نگهداري مي‌شوند.

وي افزود: افرادي كه مرتكب جرايم غير عمده شده‌اند در بازداشتگاهي با عنوان بازداشتگاه موقت پناه به صورت جداگانه و بي ارتباط با ديگر زندانيان بندهاي ديگر با ظرفيت 150 نفر و همه امكانات لازم نگهداري مي شوند.

راستي اضافه كرد: وضعيت رواني و اجتماعي افرادتوسط پزشكان و روانشناسان بررسي مي‌شوند و اگر احساس شد كه بيماري دارند شناسايي و در بند ويژه نگهداري مي‌كنيم.

وي افزود: اساسا ما توليد كننده حبس و صادر كننده قرار قانوني و كتبي نيستيم و هر فرد با قرار كتبي و حكم محكوميت قانوني از مراجع قضايي وارد زندان مي‌شود و با همان قرار از زندان خارج مي‌شود.

راستي در خصوص عمده آلودگي‌ها در زندان اشاره كرد و گفت: عمده آلودگي‌ها در زندان توسط معتادين صورت مي‌گيرد بعضي از معتادين تزريقي ممكن است ديگران را دچار بيماريهايي مثل ايدز و هپاتيت كنند. ما فقط مسئوليت كيفر دادن حبس و نگهداري زندانيان را داريم وظيفه ما در زندانها فقط اصلاح آنها است.

راستي خاطرنشان كرد: كساني كه صرفا اعتياد دارند مراجع قضايي در عدم معرفي معتادان به زندان ها تكليف دارند و بهتر است آنها در ديگر مكانها مثل بهزيستي و اردوگاه‌ها نگهداري ‌شوند تا هم بدين وسيله از جمعيت كيفري زندانيان كم شود و هم امكان بروز بعضي از آلودگي‌ها در زندان كاهش يابد.

انتهاي پيام
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن