واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش " دكترين مهدويت" - 11انديشه مهدويت غرب را به چالش كشانده است
استاد روابط بين الملل دانشگاه واشنگتن امريكا در چهارمين همايش بينالمللي دكترين مهدويت گفت: ديدگاه مهدويت مفهوم تاريخ و ادبيات غرب را زير سؤال برده و آن را به چالش كشانده است.
به خبرگزاري مهر، دكتر حميد مولانا طي سخناني در همايش بينالمللي دكترين مهدويت با اشاره به نگاه راهبردي و استراتژيك به آموزههاي متعالي مهدويت در سطح بينالمللي و جهاني گفت: انديشه انسانساز و پاسخپرور مهدويت، علاوه بر اينكه از انديشههاي اصيل اسلامي است، انديشهاي توحيدمحور نيز هست كه اسلام را به توحيد و توحيد را به اسلام برميگرداند.
وي افزود: اين ويژگي مهم، لزوم بازشناسي مهدويت و تأمل در زواياي شريف آن را صدچندان ميكند.
مولانا با بيان اينكه مهدويت در حقيقت، تاريخ ناگشوده انساني است كه با تفكر خود گفتهها و ناگفتههاي انساني را به مفاهيم معناداري تبديل ميكند، تصريح كرد: وقتي در شريانهاي محسوس و غيرمحسوس دنياي امروز مينگريم، به عطش شديدي برميخوريم كه انسانها همواره در پي آن هستند.
استاد روابط بين الملل دانشگاه واشنگتن آرمان مهدويت را بزرگترين حلقه مفقوده دنياي امروز دانست و افزود: انديشه مهدويت انديشهاي كاملاً «عالَمي» است و عالَمي بودن با جهاني بودن متفاوت و فراتر از آن است. ده محور اصلي بين اصول مهدويت و پديدهها و خواستههاي امروزي دنياي معاصر مشاهده ميشود.
وي جهانشمولي را يكي از اين محورها برشمرد و گفت: در مقابل جهانيشدن و جهانيسازي غرب، ما ميتوانيم جهانيشدن مهدوي را ارائه دهيم. گفتمان وحدت جهاني جوامع و نظام موجود جهاني دومين محور است و در اين مسئله دكترين مهدويت بايد به عنوان نقطه مشترك اديان توحيدي به عنوان يك عامل اصلي براي اتحاد كشورهاي جهان مطرح شود.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: عدالت و عدالتخواهي و عدالتگستري در روابط بينالملل، گرايش به سوي يك جامعه ايدهآل و مطلوب، حقوق بشر و اصل مهدويت، امنيت و توسعه مسائل مربوط به جنگ و صلح، پديده معنويت، جريان و مفهوم انتظار در مهدويت، تاريخ و غيبت و مفهوم منجيگرايي را از ديگر محورهاي بين اصول مهدويت و پديدههاي امروزي دنياي معاصر برشمرد.
مولانا با بيان اينكه ديدگاه مهدويت مفهوم تاريخ و ادبيات غرب را زير سؤال برده و آن را به چالش كشانده است، خاطرنشان كرد: منجيگرايي جزو ادبيات سياسي امروز جهان قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: به عقيده من در آينده عصيانهاي سياسي و اقتصادي در جهان نخواهد بود بلكه اين عصيانهاي روحي و معنوي است كه نمايانگر ميشود و در اين ميان، اين انديشه مهدويت است كه آرامبخش دردهاي معنوي ميشود.
مولانا در بخش پاياني سخنان خود تبيين درست گفتمان مهدويت در دانشگاهها و مدارس، مجهز نمودن ديپلماسي كشور به اين گفتمان و هدايت رسانهها به اين سمت را از راهكارهاي گسترش گفتمان مهدويت در صحنه بينالمللي عنوان كرد.
شنبه 26 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]