تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821121378




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش دكترين مهدويت - 11انديشه مهدويت غرب را به چالش كشانده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همايش " دكترين مهدويت" - 11انديشه مهدويت غرب را به چالش كشانده است
استاد روابط بين الملل دانشگاه واشنگتن امريكا در چهارمين همايش بين‌المللي دكترين مهدويت گفت: ديدگاه مهدويت مفهوم تاريخ و ادبيات غرب را زير سؤال برده و آن را به چالش كشانده است.

به خبرگزاري مهر، دكتر حميد مولانا طي سخناني در همايش بين‌المللي دكترين مهدويت با اشاره به نگاه راهبردي و استراتژيك به آموزه‌هاي متعالي مهدويت در سطح بين‌المللي و جهاني گفت: انديشه انسان‌ساز و پاسخ‌پرور مهدويت، علاوه بر اينكه از انديشه‌هاي اصيل اسلامي است، انديشه‌اي توحيدمحور نيز هست كه اسلام را به توحيد و توحيد را به اسلام برمي‌گرداند.

وي افزود: اين ويژگي مهم، لزوم بازشناسي مهدويت و تأمل در زواياي شريف آن را صدچندان مي‌كند.

مولانا با بيان اينكه مهدويت در حقيقت، تاريخ ناگشوده انساني است كه با تفكر خود گفته‌ها و ناگفته‌هاي انساني را به مفاهيم معناداري تبديل مي‌كند، تصريح كرد: وقتي در شريان‌هاي محسوس و غيرمحسوس دنياي امروز مي‌نگريم، به عطش شديدي برمي‌خوريم كه انسان‌ها همواره در پي آن هستند.

استاد روابط بين الملل دانشگاه واشنگتن آرمان مهدويت را بزرگترين حلقه مفقوده دنياي امروز دانست و افزود: انديشه مهدويت انديشه‌اي كاملاً «عالَمي» است و عالَمي بودن با جهاني بودن متفاوت و فراتر از آن است. ده محور اصلي بين اصول مهدويت و پديده‌ها و خواسته‌هاي امروزي دنياي معاصر مشاهده مي‌شود.

وي جهان‌شمولي را يكي از اين محورها برشمرد و گفت: در مقابل جهاني‌شدن و جهاني‌سازي غرب، ما مي‌توانيم جهاني‌شدن مهدوي را ارائه دهيم. گفتمان وحدت جهاني جوامع و نظام موجود جهاني دومين محور است و در اين مسئله دكترين مهدويت بايد به عنوان نقطه مشترك اديان توحيدي به عنوان يك عامل اصلي براي اتحاد كشورهاي جهان مطرح شود.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: عدالت و عدالت‌خواهي و عدالت‌گستري در روابط بين‌الملل، گرايش به سوي يك جامعه ايده‌آل و مطلوب، حقوق بشر و اصل مهدويت، امنيت و توسعه مسائل مربوط به جنگ و صلح، پديده معنويت، جريان و مفهوم انتظار در مهدويت، تاريخ و غيبت و مفهوم منجي‌گرايي را از ديگر محورهاي بين اصول مهدويت و پديده‌هاي امروزي دنياي معاصر برشمرد.

مولانا با بيان اينكه ديدگاه مهدويت مفهوم تاريخ و ادبيات غرب را زير سؤال برده و آن را به چالش كشانده است، خاطرنشان كرد: منجي‌گرايي جزو ادبيات سياسي امروز جهان قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: به عقيده من در آينده عصيان‌هاي سياسي و اقتصادي در جهان نخواهد بود بلكه اين عصيان‌هاي روحي و معنوي است كه نمايانگر مي‌شود و در اين ميان، اين انديشه‌ مهدويت است كه آرام‌بخش دردهاي معنوي مي‌شود.

مولانا در بخش پاياني سخنان خود تبيين درست گفتمان مهدويت در دانشگاه‌ها و مدارس، مجهز نمودن ديپلماسي كشور به اين گفتمان و هدايت رسانه‌ها به اين سمت را از راهكارهاي گسترش گفتمان مهدويت در صحنه بين‌المللي عنوان كرد.
 شنبه 26 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن