تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817858227




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد گاز در برنامه پنجم با افزايش دو برابري به 1.3 ميليارد متر مكعب


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مديرعامل شركت ملي گاز خبرداد:
توليد گاز در برنامه پنجم با افزايش دو برابري به 1.3 ميليارد متر مكعب مي‌رسد

خبرگزاري فارس: مدير عامل شركت ملي گاز گفت: وزارت نفت مكلف شده در پايان برنامه پنجم بيش از دو برابر ميزان توليد كنوني ، يعني نزديك به 1.3 ميليارد متر مكعب در روز توليد داشته باشد كه اين كار با توجه به دو برابر شدن ظرفيت توليد گاز كشور در چهار سال گذشته ممكن به نظر مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس،‌ جواد اوجي در پنجمين همايش سالانه اتحاديه صادركنندگان محصولات نفت، گاز و پتروشيمي با بيان اينكه حجم ذخاير گازي قابل استحصال كشور 33 هزار ميليارد متر مكعب برآورد شده است، گفت:‌ نزديك به 50 درصد از اين ذخاير در حوزه ميدان گازي پارس جنوبي و بقيه در ميادين مستقل گازي و عمدتاً‌ در جنوب غربي كشور قرار گرفته است.
وي افزود: 153 ميليارد بشكه نفت قابل استحصال در كشور وجود دارد كه در مجموع ذخاير قابل استحصال هيدروكربوري كشور 350 ميليارد بشكه معادل نفت خام است.
اوجي با اشاره به توان توليد بيش از 600 ميليون متر مكعب گاز ترش و شيرين در كشور گفت: 13 پالايشگاه فرآورش گاز در كشور با توان فرآورش 320 ميليون متر مكعب در روز وجود دارد.
مديرعامل شركت ملي گاز اظهار داشت: 200 هزار كيلومتر خط لوله انتقال فشار قوي، شهري و روستايي در كشور وجود دارد كه بعد از گازپروم روسيه دومين شبكه بزرگ خطوط منطقه محسوب مي‌شود.
اوجي اضافه كرد: وزارت نفت مكلف شده در پايان برنامه پنجم بيش از دو برابر ميزان توليد كنوني ، يعني نزديك به 1.3 ميليارد متر مكعب در روز توليد داشته باشد كه اين كار با توجه به دو برابر شدن ظرفيت توليد گاز كشور در چهار سال گذشته ممكن به نظر مي‌رسد.
وي افزود: نزديك به 37 هزار ميليارد تومان ظرف برنامه پنجم در حوزه گاز سرمايه‌گذاري مي‌شود، تا اهداف برنامه محقق شود.
مديرعامل شركت ملي گاز گفت: بيش از 9 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در صنعت گاز در سال 89 انجام شد كه عمدتاً در خطوط، ايستگاههاي تقويت فشار، احداث و توسعه پالايشگاهها و ذخيره‌سازي بود.
اوجي با بيان اينكه براي همه 9 هزار ميليارد تومان پروژه قرارداد بسته شده، گفت: بخشي از اين قرارداد هم اجرايي شده است. از توان ارزي و ريالي بانكها، فاينانس داخلي و خارجي و مشاركت بانكها استفاده شد كه قرارداد اين شركت با بانك صادرات از اين جمله است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران، با اشاره به قرارداد 4 ميليارد دلاري شركت ملي گاز با بانك صادرات گفت: قراردادهاي ديگري نيز به زودي با بانكها و فاينانسورهاي ديگر خواهد بود.
مديرعامل شركت ملي گاز تأكيد كرد‌: ‌امسال براي اولين بار در تاريخ كشور حجم صادرات گاز به 7.2 ميليارد متر مكعب تا امروز رسيد كه در مقايسه با آمار كل صادرات سال گذشته كه 6.8 ميليارد متر بود رشد قابل توجهي را نشان مي‌دهد.
اوجي با اشاره به سخنان سيد حميد حسيني رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي در مورد قيمت گاز صادراتي گفت: حاضريم 4 برابر قيمتي كه آقاي حسيني براي صادرات اعلام كرده است، گاز را خريداري كنيم، چنانكه گازي كه از تركمنستان با قرارداد 25 ساله مي‌خريم، 7 الي 10برابر نرخ‌هايي است كه ايشان ذكر كردند.
اوجي اضافه كرد: قراردادهاي جديدي را براي صادرات گاز در دستور كار داريم، كه عبور گاز از خاك تركيه به اروپا و صادرات به كشورهاي حوزه خليج فارس را شامل مي‌شود و در شرف عقد قراردادهايي عمدتاً‌ با طول عمر 20 تا 25 ساله هستيم.
مديرعامل شركت ملي گاز تأكيد كرد: قيمت خريد و فروش گاز در منطقه 8 تا 10 برابر رقم‌هايي است كه آقاي حسيني اعلام كردند و ما گاز را با بيش از چنين قيمتي به تركيه مي‌فروشيم.
وي در ادامه گفت: بعد از هدفمند كردن يارانه‌ها مصرف گاز و صنايع عمده 12 تا 15 درصد افزايش پيدا كرد كه عمده دليل آن افزايش قيمت سوخت مايع بود.
اوجي اضافه كرد: زماني ايران صادركننده عمده فرآوردهاي نفتي بود، اما امروز به دليل مصرف غيربهينه گاز و نياز صنايع و نيروگاهها به سوخت‌هاي مايع واردكننده هستيم چنانچه اگر چنين مشكلي نداشتيم، لازم نبود هر سال 6 هزار ميليارد تومان هزينه براي تأمين فرآوردهاي نفتي مصرف داخل كشور بپردازد.
وي افزود: مصرف گاز بخش‌هاي خانگي و تجاري در تابستان روزانه 70 ميليون متر مكعب است، اما اين مصرف در زمستان به 400 تا 420 ميليون متر مكعب نيز مي‌رسد.
مديرعامل شركت ملي گاز تصريح كرد: با وجود اضافه شدن يك ميليون مشترك در سال جاري به مشتركان گاز پس از هدفمندسازي يارانه‌ها بين 20 تا 25 ميليون متر مكعب روزانه از مصرف خانگي و تجاري كم شده است.
اوجي افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم، توان صادرات گاز و به تبع آن توان سرمايه‌گذاري در بخش گاز پس از هدفمندي يارانه‌ها افزايش يابد.
وي تأكيد كرد: نزديك به 80 درصد قبوضي كه براي مشتركان استان تهران صادر شده، در ماه دي و اوايل بهمن حاكي است، آنها در الگوي مصرف گاز مصرف كرده‌اند و قيمت گاز آنها جهش زيادي نداشته است.
مديرعامل شركت ملي گاز در ادامه با بيان اينكه شوراي معاونان وزارت نفت 6.5 سنت به ازاي هر متر مكعب گاز را در نظر گرفته بود، اما اين رقم ابلاغ نشد، گفت:‌ هزينه هر متر مكعب گاز در بخش پايين‌دستي 23 تومان (نزديك به 2.5 سنت) است؛ اين هزينه جداي از هزينه‌هاي اكتشاف و استخراج در بخش بالادستي است.
اوجي در پايان اين سؤال را مطرح كرد كه تركيه گاز را با قيمتي نزديك به 40 سنت از ما خريداري مي‌كند و بايد پرسيد چطور مي‌تواند محصولات پتروشيمي خود را با قيمت رقابتي صادر كند.
به گزارش فارس سيد حميد حسيني رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات نفتي سخنران پيش از اوجي در اين همايش بود كه ضمن انتقاد از قيمت گاز خوراك پتروشيمي‌ها، قيمت گاز صادراتي به هند را 7.5 و قيمت گاز صادراتي طبق قراداد كرسنت را 1.5 سنت اعلام كرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن