واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: جستوجوي نگرههاي ديني در سينماي جهان / 41 هيلا اكراني:هاليوود پرچمدار تبليغ مكاتب ابداعي دست بشر است
گروه هنر: سينماي هاليوود با ساخت آثاري با مضمون مكاتب ابداعي سعي ميكند مخاطب نسل جوان را از اديان الهي دور كند.
«هيلا اكراني» بازيگر در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان مطلب فوق اظهار كرد: سينماي جهان توانسته طي سالها از مفاهيم ديني به شكلهاي گوناگون استفاده كند، اما امروزه تكينيكهاي برتر اين امكان را براي سينماگران فراهم آورده تا اينگونه مفاهيم در قالبهاي ديگر نيز به مخاطبان عرضه شود. نمود بارز اين ادعا نيز آثاري هستند كه به اسم سينما ماوراء و... توليد ميشوند.
وي سينماي كلاسيك را هم تا حد زيادي وامدار قصههاي ديني دانست و تصريح كرد: در طول تاريخ سينما فيلمهايي كه براساس زندگي پيامبران ساخته شدند اغلب در زمره آثار سوپرپروداكشن و پرهزينه بودهاند كه در اكران عمومي هم با استقبال مخاطبان بسياري روبهرو شدهاند.
وي مثال زد: براي ساخت فيلم «بن هور» در سال 1959 حدود 15 ميليون دلار خرج شد. تداركات اوليه آن 10 سال و ساختنش يك سال به طول انجاميد. 496 نقش مهم با ديالوگ و صد هزار سياهي لشكر و 8 هكتار دكور و به طول يك دور كره زمين نگاتيو در اين فيلم به كار گرفته شد تا چنان عظمتي بر پرده سينما نقش ببندد كه علاوه بر اختصاص يازده جايزه اسكار در سال 1959، ميليونها تماشاگر نيز به ديدن آن بروند.
اين بازيگر در تكميل توضيح خود گفت: به نظر ميآيد آنچه در اين ميان براي تهيهكنندگان و استوديوهاي هاليوودي از درجه اهميت بالاتري برخوردار است قابليت بالاي دراماتيزه كردن روايات و قصههاي مذهبي است كه اغلب از فراز و نشيب و كشش و جذابيت فوقالعادهاي براي مخاطب برخوردار است.
وي افزود: به همين دليل تهيهكنندگان تنها با استفاده از ظاهر پركشش روايات فوق، درونمايه ديني آن را وانهاده و به پر زرق و برقتر كردن همان پوسته و ظاهر پرداختند. از همين روست كه برخي معتقدند كه آثار فوق بيشتر در زمره فيلمهاي تاريخي قرار ميگيرند تا اينكه فيلم ديني قلمداد شوند.
اين بازيگر، هاليوود را در پرداختن به ديگر مكاتب ديني تابع شرايط و زمان دانست و اعلام كرد: در اواخر دهه 90 بود كه ناگهان گرايش به «بوديسم» به ويژه در ميان طبقه روشنفكر رايج شد و سينماي هاليوود نيز به تبع همين موضوع به يكباره در يك فاصله زماني كوتاه آثار مختلفي درباره بودا يا دالاييلاما ساخت.
وي براي نمونه مثال زد: روايت كودكانه «برناردو برتولوچي» در «بوداي كوچك» كه تحولات «سيذارتا» را از تولد تا رياضت كشيدنها و رسيدن به مقام بودا در مقابل دوربينش قرار داد تا حكايت «ژان ژاك آنو» از معلم دالايي لاما با عنوان «هفت سال در تبت» و همچنين قصه «مارتين اسكورسيزي» در «كوندون» از زندگي دالايي لاما از كودكي تا نوجواني و تبعيدش، نمونه بارز اينگونه توليدات هستند.
وي در خاتمه هدف از اينگونه توجهات انحرافي را اينچنين توصيف كرد: بعد از گذر از موج بوديسم در سينما، عرفانيهايي مورد توجه قرار گرفت كه با سوءاستفاده از علاقه نسل جديد به معنويت بدعتهايي را با عنوان مكاتب جديد شكل دادند كه مخاطبان را به سوي نوعي رياضتهاي من درآوردي سوق ميدادند تا به واسطه اينگونه آثار، نسل جوان را از سمت اديان الهي به طرف مكاتب ابداع شده سوق دهند.
چهارشنبه 23 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]