تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816983120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش شديد روسيه به گرجستان، هشداركرملين به غرب است


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: واكنش شديد روسيه به گرجستان، هشداركرملين به غرب است
وي با اشاره به حمله اخير ارتش زرهي گرجستان به منطقه اوستياي جنوبي و عواقب آن، افزود: آمريكا با مداخلات خود در منطقه قفقاز به ويژه گرجستان مسبب اصلي بحران در اين منطقه است و تا زماني كه اين مداخلات ادامه يابد، بحران گرجستان حل نخواهد شد. كاظمي تصريح كرد: حمله برق آساي گرجستان به اوستياي جنوبي با تحريكات آمريكا و رژيم صهيونيستي از جمله سفر اخير رايس وزير امور خارجه اين كشور به گرجستان و رزمايش بزرگ تفليس و واشينگتن بي ارتباط نيست. وي گفت: سياست افراطي گرجستان در گرايش به غرب، اين كشور را به جولانگاه روسيه و آمريكا تبديل كرده است كه هزينه هاي آن را مردم منطقه متحمل مي شوند.
احمد كاظمي امشب در گفتگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر، افزود: اين واكنش نشان دهنده بحران فراگير بين مسكو و واشينگتن است كه در آن روسيه در مقابل نفوذ غرب در منطقه قفقاز قدرت نمايي مي كند و از موضع خود در قبال آن كوتاه نخواهد آمد.

وي با اشاره به حمله اخير ارتش زرهي گرجستان به منطقه اوستياي جنوبي و عواقب آن، افزود: آمريكا با مداخلات خود در منطقه قفقاز به ويژه گرجستان مسبب اصلي بحران در اين منطقه است و تا زماني كه اين مداخلات ادامه يابد، بحران گرجستان حل نخواهد شد.

كاظمي تصريح كرد: حمله برق آساي گرجستان به اوستياي جنوبي با تحريكات آمريكا و رژيم صهيونيستي از جمله سفر اخير رايس وزير امور خارجه اين كشور به گرجستان و رزمايش بزرگ تفليس و واشينگتن بي ارتباط نيست.

وي گفت: سياست افراطي گرجستان در گرايش به غرب، اين كشور را به جولانگاه روسيه و آمريكا تبديل كرده است كه هزينه هاي آن را مردم منطقه متحمل مي شوند.

اين كارشناس منطقه قفقاز خاطرنشان كرد: در بحران اخير، گرجستان تصور مي كرد شرايط داخلي، منطقه اي و بين المللي براي حمله به اوستياي جنوبي و يكسره كردن موضوع مساعد و مهياست.

وي افزود: از نظر داخلي، ساكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان با انتقادات زيادي به سياست هاي اقتصادي و اجتماعي اش مواجه است و محبوبيت وي در انتخابات اخير در مقايسه با انتخابات قبلي 40 در صد كاهش يافته بود لذا وي در صدد بود با حمله به اوستيا قدرت نمايي و بخشي از محبوبيت از دست رفته اش را جبران كند.

كاظمي افزود: به لحاظ منطقه اي نيز، حمايت برخي سازمان هاي منطقه اي همچون سازمان " گوام " از گرجستان و از نظر بين المللي هم تحريكات غرب به ويژه آمريكا و همكاريهاي ناتو با گرجستان سبب شد اين كشور حمله برق آسايي را به اوستياي جنوبي بكند كه در اين حمله بيش از 1600 افراد غير نظامي اوستياي جنوبي كه فقط 70 هزار نفر جمعيت دارد به دست نيروهاي گرجي كشته شدند.

وي اظهار داشت: با كشتار مردم در اوستياي جنوبي كه مقامات اين منطقه از آن به عنوان نسل كشي نام مي برند، به نظر نمي رسد مذاكرات صلح در اين منطقه در دهه آينده نتيجه بخش باشد.

اين كارشناس كشورمان تصريح كرد: گرجستان در حمله به اوستياي جنوبي دچار دو محاسبه اشتباه شد كه هزينه هاي زيادي را به آن كشور تحميل كرد؛ يكي اين كه تصور مي كرد با حمله به اوستيا ، نهادهاي بين المللي و آمريكا و ديگر كشورهاي عضو ناتو از گرجستان به طور مستقيم حمايت مي كنند و ديگري اين كه با روي كار آمدن مدودوف در روسيه، اين كشور به تحولات منطقه اي واكنش انفعالي نشان مي دهد كه در هر دو مورد چنين نشد.

وي گفت: هر چند سياست آمريكا در گرجستان بر تحريك اين كشور مبتني بوده است اما نوع مناسبات بين المللي آمريكا و روسيه، واشينگتن را از حمايت مستقيم از تفليس باز مي دارد و از طرف ديگر جغرافياي سياسي منطقه قفقاز اجازه نمي دهد كاخ سفيد عمليات جدي عليه كرملين اجرا كند.

كاظمي افزود: به رغم تصور غلط گرجستان، روسيه با حملات شديد هوايي و زميني، ارتش آن كشور را وادار به عقب نشيني كرد و پايگاههاي نظامي مهم سراسر گرجستان همچون پايگاهي كه به تازگي آمريكا و گرجستان در آن رزمايش نظامي انجام داده بودند، همچنين اطراف خط لوله نفت آمريكايي باكو، تفليس ،جيهان را به شدت بمباران و
با حمله به پايگاه نظامي و استراتژيك " پوتي " راه هرگونه كمك لجستيك ( پشتيباني ) غرب به گرجستان را قطع كرد.

كارشناس منطقه قفقاز همچنين تاكيد كرد: واكنش شديد روسيه به حمله گرجستان به اوستياي جنوبي حاوي چند پيام است ، يكي اين كه مسكو به منطقه قفقاز به عنوان حيات خلوت خود مي نگرد و به نقش راهبردي اين منطقه در حفظ استقلال و تماميت ارضي خود اهميت مي دهد ، دوم اين كه اين واكنش پاسخي مشابه به تلاشهاي آمريكا در ضربه زدن به منافع روسيه در منطقه بالكان از جمله حمايت يك جانبه كاخ سفيد از استقلال كوزوو بود و سوم مخالفت با درخواست گرجستان به عضويت در پيمان آتلانتيك شمالي " ناتو" .

وي يادآوري كرد: روسيه معتقد است عضويت گرجستان در ناتو و حضور دراز مدت و گسترش نفوذ اين سازمان در منطقه قفقاز، تهديدي براي تماميت ارضي روسيه و هشداري در باره تجزيه احتمالي آن محسوب مي شود بنابر اين با واكنش جدي مسكو به اين موضوع ، گرجستان مجبور خواهد شد با تحمل تلفات زياد، نيروهاي خود را به خطوط تماسي كه تا ششم اوت برقرار بود، بازگرداند.

كاظمي گفت: در شرايطي كه روسيه براي خارج كردن نيروهاي صلح بان خود از مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا تحت فشار بود، حمله گرجستان به اوستياي جنوبي فرصتي طلايي را براي مسكو فراهم كرد تا به حضور خود در اين مناطق ادامه دهد.

به گفته اين كارشناس كشورمان، ارتش زرهي گرجستان پنجشنبه گذشته با پشتيباني توپخانه اين كشور به مركز اوستياي جنوبي وارد شد و پس از درگيري با نيروهاي صلح بان روسيه، دهها تن از آنها را كشت و زخمي كرد و در پي آن شوراي امنيت دفاع ملي روسيه با تشكيل جلسه، وزارت دفاع اين كشور را به دفاع از شهروندان و صلح بانان روسي فرا خواند و ارتش روسيه نيز حملات هوايي و زميني خود را به گرجستان آغاز كرد.

آبخازيا و اوستياي جنوبي دو منطقه جدايي طلبند كه در شمال گرجستان قرار دارند.

اين مناطق در دوره اتحاد جماهير شوروي به عنوان دو منطقه خود مختار در داخل گرجستان بودند زيرا از نظر قومي ، نژادي و فرهنگي تفاوتهاي زيادي با مناطق ديگر گرجستان دارند.

اوستيا از گذشته به دو منطقه شمالي و جنوبي تقسيم شده است كه بخش شمالي آن در فدراسيون روسيه قرار دارد و قسمت جنوبي آن كه داخل گرجستان است و بحران فعلي مربوط به آن بخش است حدود 3900 كيلومتر وسعت و هفتاد هزارد نفر جمعيت دارد كه بيست درصد آن مسلمانند.

آبخازي در مقايسه با اوستيا علاوه بر قرار گرفتن در همسايگي روسيه، به دليل واقع شدن در كنار درياي سياه از موقعيت سرزميني و اقتصادي ممتاز برخوردار است.

پس از استقلال گرجستان در سال 1991 ، اين مناطق نيز تحت تاثير و تحريك روسها، اعلام استقلال كردند كه در پي آن درگيري هاي زيادي تا سال 1993 بين نيروهاي استقلال طلب اين مناطق و دولت مركزي گرجستان روي داد و در نهايت ارتش گرجستان از نيروهاي آبخازيا شكست خورد.

با گذشت سالها از استقلال خواهي اوستياي جنوبي و آبخازي از گرجستان كه پس از فرو پاشي شوروي و روي دادن انقلاب مخملي در آن، تحت فشار و نفوذ غرب قرار گرفته است، اين بحران هنوز لاينحل باقي مانده است و روسها نيز از آن به عنوان فرصتي عليه غرب استفاده مي كنند.

به گفته كارشناس منطقه اي كشورمان، روسها در حال حاضر نفوذ زيادي در منطقه اوستيا دارند و در سالهاي اخير بافت جمعيتي آن را به شدت تحت تاثير قرار داده اند به طوري كه در حال حاضر هفتاد درصد جمعيت اوستيا حتي رئيس جمهوري خود خوانده اين منطقه نيز تابعيت روسي دارند.

منبع خبر :
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن