واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: مي توانيم در اسكار نماينده داشته باشيم; «به همين سادگي» بخت اول سينماي ايران
مرور فهرست احتمالي فيلم هاي ايراني كه قابليت معرفي به آكادمي اسكار را دارند، نشان مي دهد بخت سينماي ايران براي موفقيت در صورتي بالا مي رود كه انتخاب اصلح برآوردي از مجموع معيارهاي لازم باشد. مطابقت دادن معيارهاي كميته انتخاب سال گذشته با فهرست احتمالي فيلم هاي ايراني كه گزينه هايي مناسب براي معرفي بعنوان نماينده سينماي ايران به اسكار هشتادويكم هستند، مي تواند از وجوه مختلف قابل بحث و بررسي باشد. هر چند با اين تحليل و ارزيابي ها، تعداد گزينه هاي مناسب از همين تعداد قليل هم كاهش پيدا كرده و در نهايت به معرفي چند فيلم معدود مي انجامد. فيلم هايي كه احتمالا از دو سه گزينه خاص فراتر نرفته و به نوعي كار كميته انتخاب را براي معرفي نماينده ايران به اسكار هموار و البته راحت تر مي كنند. البته همه اين مفروضات در شرايطي مي تواند به واقعيت نزديك شود كه كميته انتخاب سال جديد حداقل به كليات روشن و مشخص معيارهاي در نظر گرفته شده همچنان پايبند باشد و احتمالا يك بند سليقه اي يا غير مفروض را وارد اين فهرست نكند! در چنين شرايطي معيارهاي كميته انتخاب سال گذشته را كه نزديكترين گزينه به معيارهاي احتمالي امسال است با اين فهرست احتمالي انتخابي مطابقت مي دهيم كه شامل «به همين سادگي»، «اتوبوس شب»، «فرزند خاك»، «پابرهنه در بهشت»، «ريسمان باز»، «ميناي شهر خاموش»، «از دور دست»، «خدا نزديك است» و «فرش ايراني» است.
فيلمنامه و ساختار
در نگاه به فيلمنامه هاي اين آثار و ساختارمندي، حرفه اي و قابل دفاع بودن آنها مي توان به نتايجي مثبت رسيد. در اين ميان «به همين سادگي» بيشترين پتانسيل را براي قرار گرفتن در صدر فهرست دارد. فيلمنامه آن علاوه بر اينكه نوشته مشترك يك فيلمنامه نويس مستقل و كارگردان سينماي ايران است كه آثار قابل دفاع در كارنامه دارد، توانسته جوايزي متعدد را از بيست وششمين جشنواره فجر به خود اختصاص دهد. در اين ميان سهم فيلمنامه «به همين سادگي» دو سيمرغ بلورين از بخش سينماي ايران و بين الملل بوده كه در واقع همه جوايز ممكن اين جشنواره براي فيلمنامه است. بعلاوه ساختار خاص اين فيلمنامه كه رويكردي تازه در سينماي ايران است، از نقاط قوت و خاص فيلم است كه بسيار هم مورد تحليل و ارزيابي قرار گرفته است. ساختار مدرن فيلمنامه «به همين سادگي» با فاصله گرفتن از ساختار كلاسيك فيلمنامه در سينماي ايران به سمت و سوي نگاهي تازه و فرامرزي به درام و قهرمان مي رود و خود به خود آن را از وجه تكنيكي و ساختاري از محدوده سينماي ايران خارج مي كند. در ميان بقيه فيلم ها «اتوبوس شب» و «فرزند خاك » نيز هر چند الگوهايي آشنا و امتحان شده را براي روايت انتخاب كرده اند، اما معرفي قهرماني با تعاريف تازه، پويايي مسير حركت و همچنين روان بودن سير روايي فيلم كمك مي كند كه از قالب كهنه و قابل انتظار فاصله گرفته و در مجموع فيلمنامه اي قابل دفاع داشته باشند. «پابرهنه در بهشت» نيز با انتخاب يك روايت سيال، نوعي از قصه گويي را مد نظر قرار داده كه بر مرز توهم و واقعيت حركت مي كند و اين وجه را در چينش و طراحي موقعيت ها نيز لحاظ كرده كه رويكردي مدرن است. «ميناي شهر خاموش»، «از دور دست»، «خدا نزديك است» و «فرش ايراني» نيز با فيلمنامه هايي متعارف كه در قالب و شكل خاص خود، حركتي قابل دفاع دارند از نظر ساختارمندي فيلمنامه مي توانند مورد توجه قرار بگيرند.
نوع و امكانات عرضه و پخش
در نگاه به اين وجه فيلم هاي معرفي شده، بهترين و خوش اقبالترين گزينه فيلم «رضا ميركريمي» است. «به همين سادگي» توليد حوزه هنري است كه پس از نمايش موفق در جشنواره «كن» تاكنون جايزه ويژه منتقدين و بهترين فيلم بخش مسابقه جشنواره مسكو و همچنين سيمرغ بلورين بهترين فيلم، فيلمنامه، كارگرداني و بازيگر زن بيست وششمين جشنواره فجر را كسب كرده است. همچنين قرار است اين فيلم از شهريور تا آذرماه در جشنواره هاي بوستن آمريكا، هامبورگ آلمان، بلغارستان، سوئد و تركيه نيز شركت كند. به اين ترتيب بخصوص با مورد توجه قرار گرفتن «به همين سادگي» در سي امين جشنواره فيلم مسكو كه يك جشنواره الف و معتبراست، اين معيار مي تواند در «به همين سادگي» برآورده شود. در رده هاي بعد «اتوبوس شب» كيومرث پوراحمد قرار مي گيرد كه در بخش مسابقه جشنواره فجر در چهار رشته نامزد شد و ديپلم افتخار بازيگري را براي زنده ياد «خسرو شكيبايي» به ارمغان آورد. اين فيلم همچنين در نخستين دوره جوايز اسكرين آسيا پاسيفيك جايزه بزرگ هيئت داوران را برد، در جشنواره قايق طلايي اوكراين و استانبول به نمايش درآمد و از اول تا هفتم شهريور در نخستين جشنواره فيلم هاي آسيايي خانه آسيا در لندن حضور دارد. «از دور دست» نخستين ساخته «رامين محسني» در بيست وچهارمين جشنواره فيلم فجر نامزد سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول شد و تاكنون جوايزي همچون پلنگ نقره اي سومين جشنواره آكاپولكو مكزيك را از آن خود كرده و در جشنواره هاي كرالا، ونكوور، اسپوكن واشينگتن، شيكاگو و... نيز برگزيده شده است. فيلم «فرش ايراني» نمايش هاي موفق در جشنواره مونترال كانادا، پوسان كره جنوبي و فيلم «خدا نزديك است» علي وزيريان نيز در جشنواره هاي بين المللي فيلم فجر، داكا، فيلم هاي مذهبي ايتاليا و جشنواره بين المللي فيلم ستاره هاي شرق قزاقستان شركت داشته و افتخاراتي نيز كسب كرده است. «ميناي شهر خاموش» در بيست وپنجمين جشنواره فجر چند جايزه و نامزدي را از آن خود كرد و در جشنواره هاي تيبورون و... نيز به نمايش درآمد. «پابرهنه در بهشت» نيز هر چند موفق شد از بيست وپنجمين جشنواره فجر جايزه ويژه سال پيامبر اعظم(ص) را از بخش بين الملل و سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري، مرد مكمل، صدابرداري و فيلم اول را از بخش سينماي ايران كسب كند، حضور جهاني خاص نداشته است.
مضمون
وجه مضمون در فيلم هاي اين فهرست را مي توان در انتخاب مضامين و قهرمانان به نسبت خاص و متفاوت از جريان عمومي سينماي ايران مورد توجه قرار داد. «به همين سادگي» از معدود فيلم هاي ايراني است كه يك زن خانه دار ايراني را بعنوان قهرمان اصلي در نظر گرفته و به روال عادي و روزمره يك روز از زندگي او مي پردازد كه مسئله اي به شدت دروني دارد. اين نگاه خاص شرايطي ايجاد كرده تا فيلم در حضور جهاني خود نيز به جهت ارائه تصويري وراي جريان عمومي سينماي ايران و تازگي اين تصوير مورد توجه قرار بگيرد و اين وجه مي تواند همچنان بعنوان يك گزينه بالقوه در آن مورد توجه قرار بگيرد.
نگاه ملي
از حضور نگاه و مولفه هاي ملي در فيلم هاي اين فهرست مي توان شانس «به همين سادگي»، «اتوبوس شب»، «فرزند خاك»، «ميناي شهر خاموش»، «فرش ايراني» و «از دوردست» را بيشتر از بقيه دانست. در هر يك از اين آثار به مولفه هاي اينجايي براي پرداخت و رنگاميزي قصه، فضا و حال و هواي ملي توجه شده كه در اين ميان همچنان «به همين سادگي» به دليل ورود به جزئيات و بخش هاي پنهان زندگي و فرهنگ و آداب ايراني مي تواند يك نماي نزديك از زن ايراني خانه دار ارائه دهد.
سه شنبه 22 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]