واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده که دعا و دعانویسی در ایران «رشدی بیسابقه» داشته و به آن صفت «تجارت دعا» را اطلاق کرده است.
به گزارش «فردا»، این خبرگزاری در ابتدا به سراغ دعانویسی میرود که نام خود را «یاعلی» گذاشته و به نوشته رویترز، روی صندلی در یکی از کوچههای قدیمی شهر میگوید بیشتر مردم بهخصوص زنان جوان از دعانویسها میخواهند تا مشکلاتشان را حل کنند
«یاعلی» با ریش سفید خود از «دعاهای مختلف برای حل مشکلات مختلف» میگوید و با اشاره به اینکه هرکدام از آنان دستورالعملی دارد، میافزاید «برخی از دعاها که نوشته روی کاغذند باید سوزانده شوند و برخی باید در ظرف آب گذاشته شوند».
رویترز در عین حال ضمن اشاره به تاثیر دعا بین مردم، تاکید دارد کسانی که دانش مذهبی درستی دارند میتوانند دعاها را برای دیگران بنویسند تا آنها بتوانند به نتایج بهتر دست یابند.
خبرنگار رویترز با خانمی مواجه میشود که از مشتریان «یاعلی» است و با دعای وی، از شر یک مزاحم خلاص شده است.
او و دوستانش به «یا علی» مراجعه میکنند زیرا براین باورند که دعاهای او باعث تغییر سرنوشت آنها میشود و از بروز وقایع بد جلوگیری میکند.
این خانم این بار قصد دارد تا برای ازدواج خود، به نزد «یاعلی» بیاید تا وی دعا کند.
گزارش خبرگزاری رویترز در عین حال تاکید میکند که نهادهای روحانیت ایران، دعاهای فاقد پایه دینی و خرافی را قبول ندارند.
عکس رویترز از «یاعلی»
این گزارش به نقل از پایگاه اینترنتی حوزه و از قول آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی در باره مشروعیت این دعاخوانیها نوشته است:« نوشتن دعاهای روایتشده از امامان معصوم شیعه و دریافت پول در قبال آن هیچ منع قانونی ندارد اما دعاهای نوشته شده از سوی افراد حقه باز بدون ذکر منبع معتبر ممنوع است و دریافت پول برای آن هم از نظر مذهبی منع میشود.»
چندی پیش خبرگزاری ایسنا در یک استفتا از مراجع تقلید درباره دعانویسی ، فالگیری و رمالی پرسش کرد و در تمام پاسخهایی که از سوی آیتالله مكارم شیرازی، صافی گلپایگانی و علویگرگانی ارائه شده بود دعانویسی پذیرفته شده، اما نوع حرفهای آن و امرار معاش از آن طریق جایز دانسته نشده یا باطل و حرام اعلام شده بود.
در بخش سوالها و جوابهای پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله سیستانی نیز به این سوال كه «آیا مراجعه به دعانویس اشكال دارد؟ نظر شما در مورد سحر و جادو چیست؟» پاسخ داده شده است: «مراجعه به دعانویس اشكال ندارد، ولی سحر و جادو جایز نیست» و آن را از محرمات و معاصی کبیره دانسته و جایز ندانسته است.
خبرگزاری رویترز در ادامه گزارش مینویسد: هیچ یک از مشتریهای دعانویسهایی مانند «یا علی» در باره پایه دانش دینی او سوالی نمیکنند اگرچه او خود ادعا میکند که دعاها را از قران میگیرد.
مرجان دختر 24 سالهای که از سختترشدن مراجعه به «یاعلی» به دلیل زیادی مشتریهایش شاکی است میگویدکه دانش او برایش مهم نیست و فقط میخواهد« مشکلاتش حل شود.»
یافتن نویسندگان دعا در ایران دشوار نیست و به قول رویترز با سری به اینترنت میتوان شماره تلفنهای زیادی یافت.
مرجان که یکی از مشتریان دعانویس مورد نظر گزارشگر است «فقدان حمایت دولت از زنان را عامل مراجعه به دعاخوانها» میداند و میگوید: باوجود گرانی قیمتها ، من خیلیها، بهخصوص زنان را میشناسم که هنوز هم به عنوان آخرین راه چاره به این افراد مراجعه میکنند. حتی برخی زنان برای محکمتر شدن زندگی خانوادگی خود به این دعاها متوسل میشوند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 618]