تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819331809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمال تبريزي در جمع دانشجويان: سينماي ايران نيازمند تجربه‌ي فضاهاي غيركليشه‌اي است سعي كردم در «هميشه پاي يك زن ..» از قدرت سينما استفاده بكنم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كمال تبريزي در جمع دانشجويان: سينماي ايران نيازمند تجربه‌ي فضاهاي غيركليشه‌اي است سعي كردم در «هميشه پاي يك زن ..» از قدرت سينما استفاده بكنم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

با پخش كليپي از زنده‌ياد خسرو شكيبايي و گراميداشت ياد و خاطره‌ي او؛ فيلم‌سينمايي «هميشه پاي يك زن در ميان است» شامگاه گذشته ـ 17 مرداد ماه ـ در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي؛ نقد و بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمال تبريزي كارگردان اين فيلم در جمع دانشجويان گفت:در سينماي ايران نيازمند تجربه كردن برخي فضاهاي تازه، متفاوت و غيركليشه‌اي هستيم و به جرأت مي‌توان گفت كه فضايي مانند اين فيلم، تاكنون در هيچ‌يك از فيلم‌هاي ايراني وجود نداشته است.

وي ادامه داد: من احساس مي‌كنم سينماي ما به اين‌گونه قدم‌ها و تجربيات جديد نياز دارد. به هر حال اين‌كار، اولين تجربه‌ي من در اين زمينه بوده و قطعا بي‌نقص هم نيست و در عين حال اجازه ندادم سختي‌هاي اين راه مانع كار شود و جسارت لازم را براي ورود به چنين فضايي از من سلب كند.

او در ادامه با اشاره به اهميت مخاطب، تصريح كرد: در اين فيلم نيز سعي شده است علاوه بر موضوع خانواده به روابط زن و مرد نيز توجه شود. ما در اين فيلم ريشه‌يابي مي‌كنيم كه علي‌رغم تضاد ظاهري دو جنس با يكديگر، آن‌ها مي‌توانند در كنار هم قرار گيرند و در واقع اين فيلم ريشه‌ي تمامي مشكلات اجتماعي را در قالب خانواده و نوع ارتباط زن و مرد مورد بررسي قرار مي‌دهد.

اين كارگردان همچنين به نگارش فيلم‌نامه‌ي اين فيلم اشاره كرد و گفت: براي نگارش اين فيلم‌نامه كار زيادي صورت گرفت و بازنويسي‌هاي متعددي برروي آن انجام شد. اما همواره در حين نگارش فيلم‌نامه و در زمان اجرا اين ويژگي را مدنظر داشتيم كه علاوه بر كمدي، مفهومي كاملا غيرانتزاعي را در روند اتفاقات طبيعي به تصوير بكشيم و در قالب كمدي از اتفاقات جامعه كمك گرفتيم تا نتيجه‌ي رئاليستي خود را بيان كنيم؛ بنابراين حركت از مصاديق به سمت مفاهيم از برنامه‌هاي اصلي ما در ساخت اين فيلم بود.

كمال تبريزي در بخش ديگري از اين نشست يادآور شد: در ساخت «هميشه پاي يك زن در ميان است» سعي كردم از قدرت سينما استفاده كنم و مسايل زن و مرد ، نيرو و انرژي موجود در آن‌ها را در قالب نوعي طنز و شوخي به تصوير بكشيم و همواره سعي داشتيم شوخي‌ها را به سمتي هدايت كنيم كه در پايان حس برتري‌ كه زنان مي‌توانند در عرصه‌هاي مختلف نسبت به مردان داشته باشند را مطرح كنيم.

تبريزي همچنين با اشاره به محدوديت‌هايي كه منجر به افزايش فعاليت ذهن هنرمند مي‌شود، خاطرنشان كرد: در قسمت‌هايي از اين فيلم به ناچار براي جلوگيري از برخي مميزي براي بيان مطالب دلخواه؛ به ترفندهاي مختلفي متوسل شدم. البته فضاي تخيلي فيلم نيز تا حد زيادي مرا در اين زمينه ياري كرد و شايد در نهايت همين محدوديت‌ها موجب شد كار به شكل بهترين درآيد!

در ادامه‌ي اين نشست حبيب رضايي بازيگر هم درباره‌ي كم‌كار‌ي‌هايش در حوزه بازيگري و اشتغال‌اش به انتخاب بازيگران گفت: معمولا در انتخاب بازيگران ابتدا سبك بازي را تعيين مي‌كنيم و بعد بازيگراني كه توانايي ايفاي نقش در آن سبك را دارند، مورد بررسي قرار مي‌دهيم. البته معمولا در هر سبكي تعداد انتخاب‌هاي ما به چند چهره‌ي خاص محدود مي‌شود و نمي‌توانيم انتخاب‌هاي متعددي داشته باشيم.

حبيب رضايي توضيح داد: در ساخت «هميشه پاي يك زن در ميان است»، همواره اصرار داشتيم علي‌رغم طنز بودن فيلم، بازيگران با جديت وارد كار شوند و نقش‌هاي خود را كاملا جدي ايفا كنند.

داريوش بابائيان پخش‌كننده هم در توضيحات خود درباره‌ي فروش اين فيلم گفت: مخاطبان فيلم طي هشت روز اكران استقبال شايسته‌اي از آن به عمل آورده است و در اين ميان تيتراژ فيلم از مواردي بود كه مورد توجه اكثريت افراد قرار گرفته بود و حتا برخي از افراد در طول اين مدت چهار الي پنج‌بار علاوه بر فيلم، براي ديدن تيتراژ آن به سينماها رفته بودند.

او همچنين موفقيت اين فيلم در برقراري ارتباط با مخاطب را صددرصد دانست و افزود: آمار نشان مي‌دهد اين فيلم بدون استفاده از تبليغات آن‌چناني، خود معرف خود بوده است و شايد بتوان گفت، يكي از پنج فيلم پرفروش بعد از انقلاب به شمار مي‌رود.

بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين مراسم هم دكتر عليرضا زالي رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در نقد و بررسي خود از فيلم «هميشه پاي يك زن درميان است» گفت: همه‌ي افرادي كه با كارهاي تبريزي آشنايي دارند مي‌دانند كه آثار او طعم گزنده‌اي به لايه‌هاي اجتماعي دارد و اگرچه در طول اكثر اين فيلم‌ها با نوعي پارادوكس و تضاد مواجه‌ايم اما در پايان كارگردان دريچه‌اي از مسرت و اميد را به روي مخاطب خود مي‌گشايد.

او در ادامه عنوان كرد: علي‌رغم تمام مشخصات فني و تكنيكي فيلم‌هاي تبريزي، در جاي‌جاي اين فيلم نوعي ساختارشكني وجود دارد؛ از جمله تيتراژ اين فيلم كه در نوع خود بي‌نظير است و از مواردي است كه در سينما كم‌تر مورد توجه قرار مي‌گيرد. در حاليكه در اين فيلم تيتراژ مناسب و زيبا موجب شده است، مخاطب تا آخرين لحظه سالن سينما را ترك نكند.

زالي در ادامه به تضادها و پارادوكس‌هايي كه با دقت و تيزهوشي در فيلم گنجانده شده اشاره كرد و توضيح داد: در بخشي از فيلم هنگامي كه ميان زوج جوان منازعه شكل مي‌گيرد، هردو از سلاح فرافكني استفاده مي‌كنند و مي‌بينيم كه در اين موارد مردان جوان به فريادكشيدن و زنان جوان به گريه‌كردن پناه مي‌برند و اين فرافكني در ميان اغلب زوج‌هاي جوان جامعه نيز ديده مي‌شود.

زالي در ادامه به كنار هم قراردادن نسل جوان و نسل ميانسال اشاره كرد و درباره‌ي ايفاي نقش هنرمندان اين فيلم گفت: هنرمندان اين فيلم و به خصوص رضا كيانيان بسيار خوب ايفاي نقش كرده‌اند و تبريزي نيز بابت مسايل فني، انتخاب بازيگران و توزيع مناسب نقش‌ها ميان آن‌ها و توزيع بار كميك بسيار موفق عمل كرده و به نظر مي‌رسد ساختارشكني او در قالب ديالوگ‌هاي كميك از تأثيرپذيري خاصي برخوردار است.

زالي در پايان سخنان خود اظهار خرسندي كرد از اينكه، مردم قدرشناس ايران به خوبي قدر و منزلت اين فيلم را دريافته‌اند و با اهداي جايزه‌ي خود در جشنواره‌ي فجر نيز اين نكته را به اثبات رساندند.

كمال تبريزي هم از نگاه دقيق و تيزبين دكتر زالي قدرداني كرد و گفت: چه‌قدر خوب است در سينما نيز صاحب چنين فضاهايي باشيم، چراكه نقد دكتر زالي از نظر من اولين نقدي از اين فيلم است كه با صداقت انجام شده است.

گفتني است: در اين مراسم كه اجراي آن را امير پوريا منتقد سينما برعهده داشت، لوح تقدير و نشان يادبود دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به رسم يادبود به عوامل فيلم سينمايي «هميشه پاي يك زن درميان است»، اهدا شد.

انتهاي پيام
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن