تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817062702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به خاطرات و گزارش‌هاي خبرنگاران اسوشيتدپرس از يك ابررويداد خبري در؛ميدان صفر - عليرضا اميرحاجبي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاهي به خاطرات و گزارش‌هاي خبرنگاران اسوشيتدپرس از يك ابررويداد خبري در؛ميدان صفر - عليرضا اميرحاجبي


قرن بيست و يكم در حالي آغاز شد كه فجايع يازدهم سپتامبر نوعي بدبيني را به‌همراه آورد. به گفته و اعتقاد بسياري از نظريه‌پردازان اين روز نمادي بر فروريزي نظام و ارزش‌هاي جهاني و شايد شكست تدريجي ليبرال‌دموكراسي و نظريه است. اما وجه ديگر اين ابررويداد حيرت‌انگيز نگرش‌هاي رسانه‌اي و نحوه عملكرد خبرگزاري‌ها، تلويزيون و نيز مطبوعات است. اسوشيتدپرس به‌عنوان مهم‌ترين و يكي از قديمي‌ترين آژانس‌هاي خبري جهان كه مركز اصلي‌اش در نيويورك واقع است بيشترين تعداد خبر و گزارش را از اين رويداد تاثيرگذار براي جهان تهيه و پخش كرد. در اين گزارش نگاهي دوباره مي‌اندازيم به گزارش‌ها و خاطرات خبرنگاران معتبر اين آژانس خبري.

قدم زدن به سوي جهنم

هيو رامبرگر تمام شب را در بخش ورزشي اسوشيتدپرس (‌) AP گذرانده بود. ساعاتي آرام كه مناسب پيگيري مسابقات وست‌كوست بود البته به همراه سرگرمي‌هاي شبانه خودش. هيو بعد از يك شب بدون حادثه شيفت خود را با دبير ديگري تعويض و صبح روز بعد به سوي آفتاب يازدهم سپتامبر 2001 حركت كرد. براي رسيدن به خانه به سمت زيرزمين مترو رفت. اولين توقف وي ايستگاه شمال مركز تجارت جهاني بود. در همان حال صداي آژيرهاي متعددي را شنيد اما چيز غيرمعمولي به نظرش نرسيد.

ولي وقتي از زيرزمين مترو بالا‌ آمد گروهي از مردم هراسان را ديد كه به سمت ضلع شمالي خيابان مي‌دويدند.

هيو به بالا‌ نگاه كرد يك حفره بسيار بزرگ در برج شمالي تجارت جهاني به‌وجود آمده بود. آتش و دود از طبقات فوقاني ساختمان بيرون مي‌زد و آسمان آبي نيويورك را به شكل ديگري درآورده بود.

در ساعات بعد كارمندان ‌AP مانند ديگران به مقدار زيادي از دود و غبار اين آسمانخراش ويران‌شده تنفس كردند. نيروي هوايي كار خود را براي محافظت از نيويورك كمي بعد آغاز كرد تا از حملا‌ت احتمالي ديگر جلوگيري كرد.

براي خبرنگاران ‌AP درك اين ماجراي غيرقابل توجيه ولي بي‌سابقه بسيار سخت بود. در يك روز نيويورك، واشنگتن و پنسيلوانيا شاهد حملا‌ت عجيبي بودند. هيو رامبرگر اولين خبرنگاري بود كه در صحنه حاضر شد.

او پس از مشاهده فاجعه به سرعت خود را به آپارتمانش واقع در خيابان ليت رساند كه حدود چند صد متري با محوطه حادثه فاصله داشت و اولين خبر واقعه يازدهم سپتامبر را به دفتر مركزي ‌AP در نيويورك ارسال كرد: 11)

اما اولين تصاوير ارسالي بر روي تلكس ‌AP از مانيتور يك شبكه تلويزيوني عكسبرداري شده و كارمندان بخش عكس پس از ارسال آن به ميز خبر واقعه را بدين شرح توصيف كرده بودند:

ريچارد پيل از منزل خود واقع در بروكلين با دفتر مركزي ‌AP تماس مي‌گيرد و دود و آتش را گزارش مي‌دهد. وي مي‌افزايد صدها هزار نفر ورق كاغذ سوخته مانند باران از آسمان مي‌بارد.

خطوط تلفن نيويورك به كلي درهم مي‌ريزد. هيو رامبرگر در گفت‌وگويي كوتاهي با دانا دلا‌كروز سخنگوي پليس از او مي‌خواهد تا به توضيح وضعيت بپردازد. دلا‌كروز مي‌گويد: 22)

درست بود. چند ساعت بعد اطلا‌عات بيشتر در زمينه حملا‌ت به‌دست مي‌آيد. پرواز شماره 11 يونايتد ايرلا‌ين بوئينگ 767 با 81 مسافر كه در ساعت 45/ 8 صبح سه‌شنبه درهاي جهنم را روي نيويورك زيبا گشود توسط محمد عطا 33 ساله اهل مصر ربوده و برج شمالي 111 طبقه تجارت جهاني را مورد هدف قرار مي‌دهد.

15 دقيقه بعد پرواز شماره 175 امريكن ايرلا‌ين كه از بوستون عازم لس‌آنجلس بود توسط جواني به نام شهي مروان اهل امارات ربوده و به برج جنوبي برخورد مي‌كند. اما فاجعه به اينجا ختم نمي‌شود. ساعت 43/ 9 در همان لحظات وحشت و ابهام يك هواپيماي مسافربري 757 با شماره پرواز 77 از مبدا دلا‌س به لس‌آنجلس به همراه 64 مسافر به ساختمان پنتاگون برخورد مي‌كند.

هواپيماي چهارم به دست مسافران مي‌افتد و قبل از اينكه رباينده بتواند آن را به سمت واشنگتن هدايت كند در مزرعه‌اي واقع در پنسيلوانيا سقوط مي‌كند. اين هواپيما قرار بود به كاخ سفيد كوبيده شود.

در طول تاريخ بلندمدت پوشش خبري فجايع، اسوشيتدپرس هيچگاه به‌طور همزمان گرفتار چنين رويدادهايي نشده بود. ريچارد درو عكاس خبرگزاري در پشت صحنه هفته مد لباس خود را براي عكاسي آماده مي‌كرد كه خبر فاجعه را شنيد و به سرعت خود را به محل حادثه رساند. وي يكي از تكان‌دهنده‌ترين عكس‌هاي اين فاجعه را ثبت كرده است.

طبقات فوقاني آسمانخراش جنوبي در آتش مي‌سوخت و ناگهان يك افسر پليس توجه او را به سمت انسان‌هايي جلب كرد كه بر اثر گرماي شديد و دود خود را از طبقات مختلف به پايين پرتاب مي‌كردند. هراس‌آورترين عكس از روزي هراس‌آور.33)‌ سارا كاگلر گزارشگر ‌AP نيز پس از گذراندن يك شب كاري در حال رفتن به خانه بود كه زبانه كشيدن آتش از برج‌هاي شمالي را مشاهده كرد: يك آتش‌نشان كاگلر و سايرين را به سوي سالن انتظار راهنمايي مي‌كند اما ناگهان موج عظيمي از دود و خاكستر به داخل هجوم مي‌آورد. سارا ماجرا را اينگونه ادامه مي‌دهد: 44)‌ سوزان پلا‌نكت خبرنگار ‌AP مي‌گويد: 55)

ديويد ويلسون گزارشگر در واشنگتن در طبقه دهم آپارتمان خود نشسته بود و ناگهان متوجه يك هواپيما مي‌شود: ويلسون به مدت 5 ساعت رويدادهاي آن روز را به سراسر جهان مخابره كرد. 66)

باب بورن خبرنگار امور نظامي ‌AP در زمان حمله در پنتاگون مستقر بود و خوشبختانه آسيبي نديد اما بر اثر موج انفجار به سمتي پرتاب شد. مديران ارشد به شدت نگران حال او بودند و تلا‌ش مي‌كردند به هر وسيله او را پيدا كنند. لورا ميرز دبير خبر واشنگتن پيام كوتاهي به وسيله پيجر براي او ارسال كرد: باب پاسخ مي‌دهد: 77)‌ او پس از لحظات اوليه مهم‌ترين اخبار حمله به پنتاگون را به مدت 4 ساعت مخابره كرد.

كاخ سفيد كاملا‌ تخليه شده بود اما ران هورنير گزارشگر ارشد ‌AP سمج‌تر از آن بود كه بخواهد آنجا را ترك كند. عاقبت يك مامور امنيتي با تذكر شديد مبني بر احتمال حمله به كاخ سفيد او را از محل بيرون كرد. ران با تاثر به مامور مي‌گويد: 88)

در نيويورك دفاتر امنيتي مستقر در مركز تجاري راكفلر نسبت به حمله به اين مركز تجاري نگران بودند و به همين دليل مرتبا به كارمندان و مردم اعلا‌م تخليه ساختمان‌ها را مي‌دادند. اما هيچكدام از خبرنگاران ‌AP ساختمان را ترك نكردند.

اتاق خبر به شكل عجيبي ساكت و آرام بود اما خبرها همچنان به صورت اضطراري ‌)Alert( و بولتن روي تلكس مي‌رفت. مديران تصميم گرفتند يك بولتن چاپي ‌)Hard( نيز آماده و منتشر كنند. 99)

در يك بولتن خبري ‌AP گزارش شد كه يكي از مسافران هواپيماي پنسيلوانيا به وسيله تلفن خود پيامي به اين مضمون ارسال كرده بود:

در ساعت 45/4 دقيقه بعدازظهر ‌AP گزارش داد كه مقامات رسمي آمريكا را مظنون اصلي هدايت اين عمليات اعلا‌م كرده‌اند. 100)

حدس آنان درست بود. در بيست‌وهفتم دسامبر همان سال شبكه تلويزيوني الجزيره قطر پيام بن‌لا‌دن در زمينه حملا‌ت تروريستي را پخش كرد. مضمون بخش‌هايي از اين پيام حيرت‌آور اينچنين است:

جالب آنكه بن‌لا‌دن در انتهاي پيام طولا‌ني خود شعر نيز خوانده بود:

بعدازظهر همان روز يازدهم سپتامبر ‌AP چنين گزارش مي‌دهد: اين اولين باري بود كه در رسانه‌ها از اصطلا‌ح جهت توصيف گودالي كه در منهتن جنوبي به وجود آمده استفاده شد. آخرين و ماندني‌ترين اصطلا‌حي كه نشانه‌اي‌است بر عمق فاجعه.122)

ساعت 05/10 دقيقه برج جنوبي فرو ريخت و 23 دقيقه بعد در ساعت 28/10 دقيقه برج شمالي نيز دچار فروريزش كامل شد. ‌

فاجعه تمامي اركان ‌AP را درگير خود كرده بود. در تاريخ 7 ساله راديو ‌AP هيچگاه براي يك حادثه 52 ساعت و 50 دقيقه برنامه خبر فوري تهيه و پخش نشده بود. 133)

وب‌سايت ‌AP پهناي باند خود را تا 10 برابر افزايش داد. بخش گرافيكي اين خبرگزاري فقط در يك روز بيش از 20 طرح گرافيكي ارائه كرد و تلويزيون اسوشيتدپرس به تهيه گزارش‌هاي متعدد و تلويزيوني پرداخت. ‌

اين نهاد بزرگ خبررساني در مجموع دو نوع خبر از گونه‌‌Flashes را تهيه و ارسال كرد. اين اخبار عبارت بودند از 25 خبر كوتاه و فوري و 80 بولتن؛ تنها در يك روز. 144)

آخرين خبر روز يازدهم سپتامبر خبرگزاري اسوشيتدپرس بدين شرح است: 155)

بازگشت يك خبرنگار از جهنم

در نيمه‌هاي شب يازدهم سپتامبر هيو رامبرگر به دفتر كارش برگشت. سر تا پا خاك‌آلود و خسته. خسته از يك روز سپري كردن در ميدان صفر و گزارشگري در اين روز فراموش‌ناشدني. ساعت دو صبح به خانه رسيد اما سه روز بعد را به‌طور ثابت در محل حادثه مستقر شد. براي چه؟ امدادرساني و كمك به ماموران خدمات بهداشتي شهر. براي جابه‌جا كردن ادوات امداد. براي همراهي و مراقبت از سگ‌هاي جست‌وجوگر. براي كمك به كارگران جهت تخليه بقاياي ويرانه‌ها. با سطل و با جعبه‌هاي چوبي و با دست خالي. هيو رامبرگر در محل حادثه باقي ماند براي وظيفه اصلي خودش؛ و باز هم گزارشگري و همواره گزارشگري. 166)

منابع و پي‌نوشت‌ها:

‌ 2001 J.Schwartz "The day The Sky fell" in word AP Fall / Winter 20011 sept 11 ."Trade Center crash" AP Story1

‌. Ibid2

‌2001.6 . AP World. Fall/ Winter3

‌. Ibid4

‌. Ibid5

‌ 2002 : One year later" Washingtonian / Sept11. Alicia C.Shepherd. "q/6

‌ 4/2001/11 . Sept7

‌6 . Ibid‚8

9-‌در اصطلا‌ح‌شناسي رسانه‌ها Hard به معناي خبر چاپي و كاغذي است. اصطلا‌ح بولتن، نوعي از خبر فوري است كه به لحاظ تعداد كلمات به حد يك پاراگراف بزرگ مي‌رسد و در پي آن اطلا‌عات تكميلي ارائه مي‌شود.

‌. Trade Center - Crash10

‌ 2001 Sept 11 . Tcc- Reconstraction, AP Story‚11

12-‌اصطلا‌ح براي نخستين بار توسط جري شوارتز دبير سرويس خبرهاي داخلي ‌AP به كار گرفته شد و از آن پس محوطه برج‌هاي تجارت جهاني به همين نام شناخته مي‌شود.

13-‌راديو اسوشيتدپرس در سال 1994 و با نام ‌AP All News Radio به شكل ‌FM كار خود را آغاز كرد و در كنار تلويزيون ‌AP و مجله ‌APWorld از رسانه‌هاي مهم خبرگزاري اسوشتيدپرس است.

14-‌فلش (‌) Flashes اخباري فوق‌العاده حائز اهميت و اضطراري است كه شامل تعداد كلمات كمي است. اين اخبار بايد قابليت تبديل به بولتن را داشته باشند. اسوشيتدپرس به ندرت از فلش بهره مي‌برد و روز يازدهم سپتامبر اوج ارسال فلش روي تلكس اين خبرگزاري بود.

‌ 2001 Sept 11 . "Terrorist Attaks" AP Story15

. Jerry Schwartz How The AP has Covered war, Peace and16

Hell"‌.and also in "A walk Through "2007 Every Thing Else

"Breaking News,

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن