تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816850129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر /سياست مبهم غرب و تداوم چالش پ ك ك


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر /سياست مبهم غرب و تداوم چالش پ ك ك
خبرگزاري مهر-گروه بين الملل: در شرايطي كه پ ك ك(حزب كارگران كردستان) يكي از چالشهاي تركيه است، سياست متناقض و سوال برانگيز غرب بويژه آمريكا مانعي براي موفقيت آنكارا در مقابله با اين چالش مي باشد.

حزب كارگران كردستان نام گروهي چپگرا و مسلح در جنوب شرقي تركيه است كه خواستار جدايي منطقه كرد نشين تركيه است.

اين گروه فعاليت خود را در آنكارا شروع كرد و بعدها فعاليتهاي خود را به جنوب شرقي تركيه منتقل كرد. از شروع فعاليت نظامي پ ك ك در تركيه در سال 1984 تاكنون37 هزار نفر در درگيري هاي تركيه و پ ك ك كشته شده اند.

پس از حمله آمريكا به عراق در سال 2003، اين گروه توانست با حمايت آمريكا و دولت محلي كردستان عراق خود را در شمال اين كشور و در مرز تركيه سازمان دهي كند و بر حملات خود به مردم و نظاميان تركيه بيافزايد.

در 22 فوريه سال 2008، نظاميان تركيه در پاسخ به افزايش حملات پ ك ك به نظاميان و شهروندان اين كشور، عملياتي با شركت هزار نيروي نظامي اين كشور به شمال عراق و كمپ هاي پ ك ك را آغاز كرد كه در نهايت با درخواست آمريكا و عراق براي پايان دادن به حملات، آنكارا شمال عراق را ترك كرد. آمريكا، اتحاديه اروپا و ايران اين حزب را گروهي تروريستي اعلام كرده‌اند.

با حمايت غرب از جدايي طلبي، تروريسم در اقصي نقاط جهان و اين بار در استانبول غيرنظاميان را هدف قرار داد.

در ادامه فعاليت هاي پ ك ك، در شرايطي كه جنگ سياسي بين طيف هاي مختلف در تركيه و خودداري اتحاديه اروپا از پذيرش اين كشور در اين اتحاديه همواره از چالش هاي پيش روي دولت هاي حاكم آنكارا بوده اند، اقدامات تروريستي پ ك ك در روز دوشنبه، 28 جولاي در استانبول، پرجمعيت ترين شهر اين كشور، بر نگراني هاي مردم و مقامات اين كشور افزوده است.

پليس تركيه فرد بمب گذار، را از اعضاي پ ك ك معرفي كرده كه پس از ديدن دوره در كوههاي قنديل، در اردوگاههاي اين گروه تروريستي آموزش ديده و پس از مدتها زندگي در محل حادثه، دست به اين اقدام تروريستي زده است.

در ماههاي اخير، آنكارا، بارها مواضع پ ك ك را در شمال عراق و در كوههاي قنديل در شمال عراق هدف قرار داده است و به شدت عبور و مرور در مرزهاي تركيه، عراق و ايران را كنترل مي كند.

اگر چه آمريكا و اتحاديه اروپا، اين گروه شبه نظامي را در ليست سازمان هاي تروريستي خود قرار داده است و اما اين موضوع به معناي دشمني ايشان با تروريست ها نيست.

بسياري از كشورهاي اروپايي، از جمله سوئد، فرانسه، آلمان و انگليس با حمايت پنهاني از اين حزب و حتي پناه دادن اعضا و حاميان مالي و سياسي پ ك ك، از اين گروه به عنوان يك ابزار سياسي در جهت گرفتن امتياز از تركيه و سوريه استفاده مي كنند.

همچنين بسياري از كمپ هاي آموزشي پ ك ك در بلژيك و هلند قرار دارد و انگليس، آلمان و دانمارك با حمايت رسانه اي از اين گروه تروريستي، ميزبان ماهواره هاي اين گروه هستند.

در كنار حمايت هاي كشورهاي اروپايي، آمريكا در رفتاري منافقانه، در كنار حمايت از تركيه در سخنراني ها و مجامع سياسي همواره از اين گروه حمايت مي كند، به طوري كه مرزهاي كوهستاني شمال عراق، پناهگاه اصلي چريك هاي پ ك ك شده است.

در چنين شرايطي است كه موضوع پ ك ك به خودي خود عامل گسترش تنش سياسي بين گروههاي سياسي در تركيه شده است و در حالي كه ملي گرايان تركيه و نظاميان اين كشور بر اقدامات تندتر با پ ك ك تاكيد دارند جناحهاي سياسي نزديك به غرب به خاطر ملاحظاتي كه در اين رابطه دارند مجبور به كنار آمدن بيشتر با پ ك ك شده اند.

در عين حال نخست وزير تركيه در روز انفجار در استانبول، در محل انفجار و در ميان اعضاي حزب خود درباره چند دستگي سياسي در اين كشور و مقابله با پ ك ك گفت: ما در ميان سياستمداران، قضات و ارتشيان تركيه مخالفاني داريم اما من از همه مي خواهم براي مقابله با پ ك ك با هم متحد شوند.

ژنرال ياشار بيوك آنيت، فرمانده ارتش تركيه هم در جشن بكارگيري كشتي جديد تركيه در پاسخ به سوالي درباره نظر وي در مورد شبكه كودتاگر ارگنه كن كه قصد كودتا عليه دولت اسلامگراي اين كشور را داشت گفت: ما اكنون در فكر عمليات عليه حزب كارگران كردستان(پ ك ك) هستيم و شمال عراق ديگر نقطه آرامي براي آنها نخواهد بود.

آنچه از سخنان اردوغان و از سخنان بيوك آنيت، بر مي آيد اين است كه رهبران تركيه در صورت احساس ناامني داخلي و در خطر قرار گرفتن تماميت ارضي اين كشور، اختلافات را كنار گذاشته و در كنار يكديگر با پ ك ك خواهند جنگيد.

آنچه اكنون خواهد توانست تركيه را از دامن زده شدن به تحركات اين گروهك و گسترده شدن اقدامات ضد تركي در مناطق كردنشين اين كشور نجات دهد، استفاده از كاتاليزورهاي سياسي اجتماعي و فرهنگي براي هزم كردها در ساختار تركيه و ايستادگي شجاعانه در مقابل غرب به رهبري ايالات متحده به عنوان حاميان جدايي طلبي در كشورهاي شرقي است.

غرب، تجربيات خوبي در تجزيه كشورها و تكه تكه كردن آنها براي سلطه بر آنها دارد و تجزيه شوروي سابق، امپراطوري عثماني و يوگسلاوي سابق به كشورهاي كوچكتر و سلطه پذيرتر از نمونه هاي اقدامات مشابه است.

روسيه، ايران، تركيه، عراق، لبنان، چين و بسياري كشورهاي شرقي ديگر، اكنون در معرض تهديدات تجزيه طلبانه غرب به رهبري آمريكا هستند.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن