تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817344401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه های بی كیفیت هند و مالزی پذیرای دانشجویان ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: در حالی كه بازار داغ نمایشگاه ها و همایش های آشنایی با مراكز آموزشی و دانشگاهی آسیا در هزاره سوم جوانان را به تحصیل در هند و مالزی فرامی خواند، از وزارت علوم خبر می رسد كه بسیاری از دانشجویان ایرانی در هند مورد سختگیری و بی احترامی قرار می گیرند.

براساس گزارشی كه در نشریه برنامه ـ وابسته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق به چاپ رسید ـ صندوق بین المللی پول در سال ۸۸ اعلام كرد كه سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیلكرده از كشور می روند كه به معنی خروج سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز از كشور است. چندی قبل وزارت بهداشت هم از بازنگشتن ۸۰ درصد بورسیه ها از آمریكا و كانادا خبر داد، هرچند چنین آمارهایی گاه توسط مسوولان وزارت علوم انكار و گاه با مفاهیمی مانند گردش نخبگان به جای مهاجرت آنان توجیه می شود.

اما مدت هاست مهاجرت از ایران و سایر كشورهای در حال توسعه به كشورهای دیگر چه برای تحصیل و چه برای كار نه فقط معضلی برای ایران كه برای تمام كشورهای در حال توسعه است؛ اما در سال های اخیر به رغم افزایش ظرفیت دانشگاه ها تا مرز خالی ماندن ۲۰۰ هزار صندلی در برخی دانشكده ها و رشته ها، خبر می رسد كه تحصیل در كشورهای نه چندان توسعه یافته مانند هند، مالزی، ارمنستان، تاجیكستان، اكراین و آذربایجان به آرزوی برخی دانشجویان تبدیل شده است. محمدحسین كریم، رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در هند و كشورهای شبه قاره می گوید: تعداد دانشجویان ایرانی در شهرهای پونا، بنگلور و میسور به ترتیب ۲۳۰۰، ۱۲۰۰و ۱۰۰۰ نفر است كه حضور بیش از حد دانشجویان ایرانی باعث بروز مشكلاتی مانند بی احترامی، سختگیری در پذیرش، اجبار دانشجویان ایرانی در انتخاب استادان راهنما با كیفیت علمی پایین، تقاضاهای نامناسب و همچنین برخورد نامطلوب اداره اقامت و رسانه های ضدایرانی شده است.

از سوی دیگر عزیزاله معماریانی، رایزن علمی جمهوری اسلامی در مالزی نیز هرچند حضور دانشجویان ممتاز ایرانی در مالزی را باعث ارتقای رتبه بسیاری از دانشگاه های این كشور می داند، اما توصیه می كند كه انتخاب كالج های خصوصی در مالزی آن هم در دوره های لیسانس از سوی برخی خانواده ها برای فرزندانشان، منجر به بروز مشكلاتی مانند اتلاف هزینه و زمان می شود، چرا كه پرداخت سالانه ۱۰ میلیون تومان برای تحصیل در این كالج ها متناسب با كیفیت علمی آنها نیست و به گفته وی، بهتر است دانشجویان در دوره لیسانس به اخذ مدرك در ایران اكتفا كنند.

معماریانی با هشدار به این كه وضعیت زندگی در مالزی با آنچه از آن تبلیغ می شد یكسان نیست، می گوید: وزارت علوم در حال ایجاد محدودیت هایی برای تحصیل دانشجویان در دوره های لیسانس دانشگاه های مالزی است و بهتر است دانشجویان قبل از تصمیم با مراجعه به سایت (http://www.iranscap.com) از وضعیت دانشگاه های مالزی مطلع شوند.

● تحصیل در دانشگاه های بی كیفیت چرا؟

هرچند وزارت علوم می كوشد تا ظرفیت دانشگاه ها را در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری افزایش دهد، اما بسیاری از جوانان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های هند، مالزی و... رقابت می كنند.

علیرضا ـ م از جمله دانشجویان دكترای جامعه شناسی ادبیات در دانشگاه دهلی است كه می گوید: شاید ظرفیت ها افزایش یابد، ولی از تنوع رشته ها در ایران خبری نیست. هنوز بسیاری از رشته ها در دانشگاه های داخل تخصصی نشده اند، منابع علمی به روز نیست، زبان خارجی استاد و دانشجو ضعیف است، امكان دسترسی به منابع اطلاعاتی خارجی وجود ندارد، دانشجو نمی تواند در سمینارهای خارجی شركت كند، دانشجو توان شركت در كارگاه های آموزش خارجی را ندارد، چون گران است یا اطلاعی ندارد و... با این اوصاف انتظار دارید در ایران درس بخوانیم؟

فرشته. م هم دانشجوی دكترای داروسازی در مالزی است. او از وضعیت تحصیل در مالزی راضی است. هر چند به گفته او، با سختی و ضعف های زیادی درس می خواند، می گوید: در ایران ما به عنوان دانشجو نمی توانیم با دانشجویان سایر كشورها ارتباط داشته باشیم و همین برای یك دانشجو ضعف است. من اینجا یك دوست هندی، یك دوست سنگاپوری و یك دوست عرب دارم. این مساله باعث شده با فرهنگ های مختلف آشنا شوم.

● مدارك دانشگاه های بی كیفیت، بی اعتبار است

اما غلامرضا حسن زاده كه رئیس سابق مركز خدمات آموزشی وزارت بهداشت بوده، معتقد است: برخی افراد كه در خارج تحصیل می كنند، به دلیل تحصیل در دانشگاه های بی كیفیت قادر به بازگشت به ایران نیستند. حسن زاده می گوید: فردی كه با معدل كتبی دیپلم ۵ / ۹ می رود دندانپزشكی در دانشگاهی می خواند كه برای درس آناتومی باید ۱۲۰۰ دلار بپردازد یا برای درس فیزیولوژی ۱۱۰۰ دلار پرداخت می كند، مسلم است كه آن مدرك اعتبار ندارد.

این مسوول در حالی از عدم ارزشیابی مدارك دانشجویان خبر می دهد كه بازار موسسات اعزام دانشجو به این كشور با دریافت ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان داغ است. رایزن علمی ایران در هند با اشاره به نبود شفافیت در عملكرد بعضی از این موسسات می گوید: معلوم نیست موسسات مجاز پذیرش دانشجو چه عوامل و عناصری دارند و با كدام افراد و دانشگاه ها در ارتباطند، حلقه مفقوده این موسسات این است كه بر عملكرد این موسسات نظارت كافی وجود ندارد.

به گفته وی، این موسسات به دلیل سهولت در اخذ پذیرش، دانشجویان را به تحصیل دوره لیسانس تشویق می كنند، در حالی كه دلال مآبانه برخورد كرده و هزینه های هنگفتی از خانواده ها دریافت می كنند.

كریم اضافه می كند: بیشتر مشكلاتی كه با دلال ها و كلاهبردارهای ایرانی و غیرایرانی وجود دارد، در ارتباط با دانشجویان لیسانس است. ۸۰ درصد مشكلات دانشجویی در پونا و بنگلور اتفاق می افتد.

براساس آمار حدود ۵۰۰ دانشجوی ایرانی در روسیه، ۳۰۰دانشجو در بلاروس و هزار دانشجو در تاجیكستان مشغول به تحصیلند. از سوی دیگر گفته می شود كه تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی به بیش از ۹۰۰۰ نفر رسیده است. این در حالی است كه بسیاری از دانشجویان اطلاعی ندارند كه وزارت علوم در رتبه بندی دانشگاه های خارجی بویژه در هند و مالزی، جمهوری های شمال كشور، بعضی دانشگاه ها و كالج ها را در ردیف «ج» یا بی كیفیت رتبه بندی كرده و فاقد اعتبار علمی دانسته است و پس از فارغ التحصیلی، مدرك این افراد ارزشیابی نخواهد شد.

به هر حال روند مهاجرت برای تحصیل در هند و مالزی و جمهوری آذربایجان، تاجیكستان، ارمنستان و ... با خروج میلیون ها دلار ارز از كشور آن هم در دانشگاه های كم یا بی كیفیت در حال افزایش است. در حالی كه شأن اجتماعی و علمی برخی دانشجویان در این دانشگاه ها رعایت نمی شود.

وزارت علوم هشدار می دهد: لطفا در انتخاب دانشگاه خود دقت كنید.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن