تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837574842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت تكرار خلاقيت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: يادداشت تكرار خلاقيت
رامتين شهبازى

ميشائيل هانكه كارگردان اروپايى در سال ۱۹۹۷ فيلمى را جلوى دوربين برده كه «بازى هاى مسخره» نام دارد. اين فيلم داستان دوجوان به ظاهر مؤدب است كه با بهانه اى ساده وارد خانواده اى مى شوند و در طول فيلم آنها را قتل عام مى كنند. هانكه همين فيلم را نعل به نعل فيلمى كه در سال ۹۷ ساخته بود در سال ۲۰۰۷ بازسازى مى كند. تنها اتفاقى كه مى افتد فيلم دوم با بازيگران امريكايى و در هاليوود بازسازى مى شود.
بازسازى فيلم هاى قديمى در سينما كارى تازه نيست اما اين نكته جالب است كه چگونه يك كارگردان تصميم مى گيرد يك فيلم را با فاصله زمانى ۱۰ ساله در دو فرهنگ مختلف سينمايى مقابل دوربين ببرد. بسيارى از منتقدان كه هر دو فيلم را ديده اند كار اوليه را موفق تر از اثر دوم مى دانند. زيرا در آن فيلم بازيگران چندان شناخته شده نيستند و فضاها بيشتر باور پذير هستند. اگرچه نمى توان منكر توانايى هاى نسخه دوم هم شد. بازى دو جوان فيلم، نوامى واتس و تيم راث در نقش هاى مادر و پدر خانواده بسيار تأثيرگذار است.
هانكه در مصاحبه اى گفته است: «براى اينكه ببينم مى توانم نعل به نعل يكى از فيلم هايم را بازسازى كنم بازى هاى مسخره را دوباره ساختم.»
اما نگاه از بيرون به فيلم اين را به ما نمى گويد. هانكه در اين دو فيلم- بخوانيد يك فيلم- قواعد ژانر سينماى دلهره را به بازى مى گيرد. در نقطه اى از فيلم يكى از دو جوان فيلم رو به دوربين مى كند و تماشاگر را نيز شريك در اين بازى مى كند. او به مخاطبان مى گويد: «شما هم در اين بازى هستيد. چاره اى جز ادامه نيست. ما مى دانيم كه شما طرف خانواده قربانى را مى گيريد اما ما بازى را ادامه مى دهيم.» با اين فاصله گذارى هانكه قاعده روايت يك فيلم دلهره آور را مى شكند. تماشاگر هم به عنوان گروه سوم وارد بازى هانكه مى شود. يعنى از سوى كارگردان دعوت مى شود در سالن بنشيند و تبديل به يك پاى بازى شود. به هرحال قبول داريم كه كنش ها و واكنش هاى تماشاگر به اين دعوت كاملاً درونى و روانى است چون ما خارج از دنياى فيلم نمى توانيم روال روايت را بر هم بزنيم اما مى توانيم كه قهرمان و ضد قهرمان را در ذهن خود محاكمه كنيم. اما آيا دعوت هانكه براى شراكت در فيلمش به همين جا ختم مى شود. به طور حتم اينطور نيست. چون اين اتفاق به احتمال زياد در هر فيلمى كه انديشه اى در خود مطرح كند براى تماشاگر رخ مى دهد. اين جزو جادوهاى سالن سينماست كه تماشاگر بعد از خروج از آن فيلم را در ذهن خود ادامه دهد. در اين ميان رازى نهفته است. هانكه در اين فيلم نوعى پيام اخلاقى را به ما گوشزد مى كند كه به هيچ وجه در فيلم آشكار نيست. زمانى كه ما در فيلم فعال مى شويم به نوعى پذيرنده خشونت در فيلم شده ايم. پس حالا ما هم در بازى شريك هستيم و اين خطر اجتماعى است كه مخاطبان هانكه را تهديد مى كند و سبب مى شود فيلم دوباره بازسازى شود و هيچگاه كهنه به نظر نيايد. هانكه به ما يادآورى مى كند كه پذيرندگى خشونت در جوامع مدرن روز به روز بيشتر مى شود. پس او مى تواند در سينما روند روايت خود را نيز تغيير دهد. ما در دادگاهى هستيم كه در اين دادگاه هم قاضى هستيم و هم محكوم. هانكه اين گونه تماشاگر خود را وارد يك بازى روحى مى كند و او را رنج مى دهد تا علاوه بر كاتارسيس كه هدف كهن الگوهاى نمايشى بوده - وظاهراً دوباره دارد مى شود- مخاطب را وادارد تا خود را از اين خشونت پذيرى رها كند. تماشاگر فيلم بازى هاى مسخره در انتها دلش تنها براى خانواده قربانى نمى سوزد بلكه براى خودش هم نگران مى شود.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن