واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جبار آذين روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا با بيان اينكه سينما ابزار هنري ارزشمندي است ولي مقدس نيست، افزود: با اين حال مي توان با آن از ارزش ها و مقدس ها گفت. همانگونه كه مي شود اين هنر و صنعت را در خدمت تعميق سياست، كياست و نامقدس ها درآورد. وي در ادامه اظهار داشت: در واقع نحوه نگاه، نگرش و چگونگي استفاده از ابزار سينما مي تواند انسان ساز و يا تخريب گر باشد، همين ويژگي سينما را در دستان افراد مختلف وسيله تكامل و ترقي يا انحطاط و سقوط قرار مي دهد. اين منتقد و مدرس سينما با اشاره به اينكه توليد انبوهي از فيلم هاي اخلاقي، ديني و انساني و همچنين ساخت و ارائه صدها فيلم ضداخلاقي، ضدديني و ضدانساني در سطح جهان گواه اين مساله اند، يادآور شد: سينما به لحاظ عملكرد و اهدافي كه براي آن تبيين شده معنا و هويت مي يابد. ضمن اينكه سينماي خالي از تفكر، انديشه، اخلاق، آرمان و معنا سينمايي منحط و اقواگر است و شاخصه آن را بي هويتي و سوداگري تشكيل مي دهد. آذين با اشاره به اينكه سينماي ايران نيز دچار مشكلات و معضلاتي چون بي هويتي، دوري از انديشه و خلاقيت، فقر اقتصادي و تكنولوژي و بازاري سازي است، خاطر نشان كرد: همه اين ها كه در بي هويتي متجلي است سينماي ايران را به رغم حضور چند سينماگر متعهد و متخصص، سينمايي بي سواد مي شناساند. وي اضافه كرد: براي باسواد كردن سينما و اهل تفكر و تعقل و انساني كردن آن راه هاي زيادي وجود دارد و يكي از آنها همان برنامه تلويزيوني راز با اجراي نادر طالب زاده بود كه با محوريت موضوع هايي چون سينماي آخرالزمان، ديني و سياسي آن را پي گرفته و به آگاهي بخشي مخاطب از اهداف توليدكنندگان پرداخت. اين منتقد و مدرس سينما گفت: در همين راستا در هر برنامه با حضور كارشناساني از سينما، رسانه تلويزيون و اهالي معنا و معنويت گفت و گوهايي صورت گرفت و ضمن نقد و تحليل و نمايش بخش هايي از فيلم ها و مجموعه هاي مشهور خارجي كه به ظاهر داستان ها و شخصيت هاي آنها ديني هستند و اهداف الهي و انساني را تبليغ مي كنند ولي در واقع آثاري ضددين، ضداخلاق و ضدانسان بوده و مبلغ پوچي و شيطان پرستي اند، مفاهيم، ارزش هاي الهي و ديني، نقش استعمارگران و صهيونيست ها، جايگاه خالي دانش علوم ديني و انديشه در آثار ايراني و نبود آثار قابل رقابت با محصولات سينمايي و تلويزيوني منحط خارجي را به بحث و چالش مي كشد. آذين، راز را در مجموع برنامه اي خوب دانست و افزود: اگر به شيوه اصولي سينمايي و جذاب تر ادامه يابد در بلند مدت مي تواند نقش خوبي در ارتقاي ثبات و توان فكري سينماي ايران و هويت بخشي به آن و همچنين ايجاد زمينه هاي مساعد براي توليدات ارزشمند ايراني ايفا كند. وي راز را يك برنامه درباره سينما و معنويت عنوان كرد كه بايد به يك برنامه ويژه سينمايي با موضوعيت سينما و معنويت تبديل شود. اين منتقد و مدرس سينما با اشاره به اينكه زمان پخش مناسب تر، راز را مي تواند پربيننده تر كند، گفت: راز با اتخاذ روشي ميانه و دوري از بحث هاي كاملا عوام پسندانه و يا صرفا تخصصي مي تواند برنامه اي تاثيرگذار و ماندگار در سينما و عرصه فرهنگ كشور شده و جاي خالي يك برنامه سينمايي هدفمند و شايسته را در تلويزيون پركند. برنامه زنده راز از ماه مبارك رمضان جايگزين برنامه دو قدم مانده به صبح شد ولي متاسفانه پخش اين برنامه تاثيرگذار و پرمحتوا كه با استقبال خوب مخاطبان روبرو شده بود، بعد از ماه رمضان قطع شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]