تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821041214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب اولين جلسه محاكمه كاراجيچ در برابر دادگاه لاهه در رسانه هاي جمعي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بازتاب اولين جلسه محاكمه كاراجيچ در برابر دادگاه لاهه در رسانه هاي جمعي
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): بلگراد - اولين حضور رادووان كاراجيچ متهم به جنايات جنگي در نزاع هاي خونين دهه نود ميلادي در بوسني و هرزگوين ، در رسانه هاي جمعي صربستان بازتاب گسترده اي داشته است


به گزارش روزنامه پليتيكا، رهبر اسبق صرب هاي بوسني و هرزگوين روز گذشته در برابر ديوان كيفري بين المللي در لاهه گفت كه وي چند سال پيش خواهان تسليم شدن به نهاد هاي قضايي بين المللي بود ولي به خاطر توافقي كه با "ريچارد هولبروك " نماينده اسبق دولت آمريكا داشته از اين وحشت داشته كه اگر به توافق با نماينده دولت آمريكا عمل نكند كشته خواهد شد.
وي مدعي است كه نماينده آمريكا در سال 1996 خواهان كناره گيري وي از مقامات دولتي بوده و در مقابل قول داده كه محاكمه نخواهد شد.
كاراجيچ همچنين در برابر قاضي دادگاه جنايات جنگي سازمان ملل در لاهه گفت درمدت سه سال اول اختفا بيشتر از اين هراس داشت كه كشته شود تا اينكه دستگير گردد.
"آلفونس آوري " قاضي اين دادگاه بين المللي به كاراجيچ اجازه نداد كه در مورد توافق با هولبروك به جزئيات بيشتري اشاره كند اما گفت كه بعدا مي تواند در اين زمينه صحبت كند.
در همين رابطه تانيوگ خبرگزاري دولتي صربستان به نقل از رسانه هاي خبري خارجي گفت كه ريچارد هولبروك نماينده وقت رييس جمهور آمريكادر امور بوسني در دهه نود ميلادي ضمن رد اظهارات كاراجيچ مبني بر توافق بين آنها تاكيد كرد اظهارات كاراجيچ كه در سال هاي گذشته از سوي حاميان وي نيز شنيده شده ساختگي و دروغ محض است .
بر اساس اين گزارش ، هولبروك به شبكه تلويزيوني سي ان ان گفت : "ما هرگز توافقي با كاراجيچ نكرده ايم و مي بايستي وي را ده سال پيش دستگير مي كرديم ."
همچنين "شان مك كورمك " سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا دراين باره گفت كه هولبروك در گذشته به دفعات گفته هاي رييس جمهور اسبق صرب هاي بوسني را درباره توافق آمريكا با وي در دهه نود ميلادي تكذيب كرده است .
روزنامه بليتس ديگر نشريه چاپ بلگراد نيز در باره اولين نشست كاراجيچ در برابر نهاد قضايي بين المللي جنايات جنگي در لاهه گزارش داد كه اكثر گزارشگران و مفسرين سياسي جهان از گفت و شنودهاي محترمانه كاراجيچ با مقامات بلند پايه دادگه لاهه بسيار شگفت زده شده اند زيرا تاكنون چنين رابطه اي بين متهمين جنايات جنگي با مقامات دادگاه لاهه مشاهده نشده بود.
همچنين اين روزنامه با اشاره به اينكه كاراجيچ با سرو صورت اصلاح كرده و كت و شلوار و كراوات در برابر دادگاه حاضر شده بود نوشت وي به قاضي دادگاه لاهه گفت كه شخصا از خود دفاع مي كند.
وي همچنين از قاضي دادگاه درخواست كرد كه براي پاسخ دادن به اتهامات وارده و مطالعه دقيق كيفر خواست به يك ماه وقت نياز دارد. قاضي دادگاه به درخواست كاراجيچ و بر پايه مقررات دادگاه ، جلسه بعدي محاكمه را در تاريخ 29 اوت امسال اعلام كرد.
كاراجيچ به 11 مورد جرم از جمله مشاركت در نسل كشي در بوسني و آواره كردن هزاران مسلمان بوسنيايي (بوشنياك )، جنايات عليه بشريت ، تخطي از مقررات جنگي و شركت در قتل بيش از هشت هزار مرد مسلمان در سربرنيتساي بوسني در سال 1995ميلادي از سوي نهاد قضايي سازمان ملل در لاهه متهم شده است .
رادووان كاراجيچ رهبر اسبق صرب هاي بوسني و هرزگوين و متهم به جنايت جنگي كه صبح روز چهارشنبه از بلگراد به لاهه انتقال يافت بعد ازظهر پنجشنبه در جلسه مقدماتي محاكمه خود در دادگاه لاهه در برابر قاضي و دادستان ارشد اين دادگاه قرار گرفت . وي ده روز قبل از آن در حومه بلگراد دستگير شد.
احزاب دست راستي افراطي صربستان به رهبري حزب راديكال در اعتراض به دستگيري وي تظاهراتي در روز سه شنبه در مركز بلگراد انجام دادند كه به خشونت گرايي و ده ها پليس و تظاهركننده مجروح شدند. تنها ساعاتي بعد از تظاهرات در ساعت چهارو نيم بامداد روز چهارشنبه كاراجيچ از دادگاه جنايات جنگي بلگراد با يك هواپيماي اختصاصي دولتي به روتردام و سپس به زندان "شونينگن " در لاهه انتقال يافت و روز بعد در اولين جلسه دادگاه حاضر و تفهيم اتهام شد.
اروپام **255**1527**1184شبك
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن